Sign in to follow this  
Followers 0
Starlight

PMS-oireet synnytyksen jälkeen

9 posts in this topic

Oletko huomannut jotain eroa PMS-oireissa ajassa ennen synnytystä vs. synnytyksen jälkeen? Ovatko oireet pahentuneet lastensaannin myötä, vai oletko kenties päässyt niistä eroon? Oletko löytänyt keinoja helpottaa oireita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse luulisin että kärsin nykyään erilaisista PMS-oireista kuin ennen synnytystä. Aiemmin oireet olivat enimmäkseen fyysisiä, nykyään tuntuisivat painottuvan henkiselle puolelle. Välillä epäilen potevani synnytyksen jälkeistä masennusta, mutta näyttäisi siltä että ahdistus, itkuisuus ja kiukkuisuus painottuvat säännöllisesti kuukautisten alkua edeltävälle viikolle ja helpottavat kummasti kun ne alkavat. Ehkä siis liittyvätkin hormonikiertoon. Lääkärille en ole vielä asiasta puhunut, enkä ole omin päin löytänyt asiaan helpotusta joten kiinnostaisi tietää onko muilla samoja kokemuksia tai keinoja olon helpottamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina ollut kurjat PMS-oireet päivää ennen kuukautisia. Kuukautisia edeltävänä päivänä ja vielä ekana vuotopäivänä olo on todella masentunut, ahdistunut ja räjähdysaltis. Fyysiset oireet (turvotus, rintojen arkuus) ovat olleet vähäisiä ja siedettäviä. PMS-oireet ovat olleet samankaltaiset ennen ja jälkeen synnytyksen.

 

Synnytyksen jälkeen söin minipillereitä reilun vuoden, mutta nyt pari viikkoa sitten lopetin ne, kun ne eivät sopineet minulle. Menkkoja ei ole vielä tullut, mutta oireet ovat tosi voimakkaat. Lähes viikon ajan on ollut kuukautiskivun oloista kipua joka säteilee myös reisiin, rintojen arkuutta, huimausta, pahoinvointia ym. Fyysinen olo on tosi kurja kaikin puolin. Mieliala sen sijaan on ihan hyvä. Koko ajan on sellainen tunne, että menkat ovat juuri alkamassa, mutta niitä ei vain kuulu. Mainittakoon nyt vielä, että varmistukseksi tehdyt raskaustestitkin näyttävät negaa.

 

Luin netistä, että PMS-oireisiin voi vaikuttaa mm. elintavat ja ravinto. Viime aikoina on tullut syötyä mitä sattuu, voikohan sillä todella olla vaikutusta? Lisäksi luin, että joillain PMS-oireet voivat kestää parikin viikkoa! Sormet ja varpaat ristissä rukoilen, että tämä ei jatkossa ole aina tällaista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on PMS-oireet paljon selvempiä nyt toisen raskauden jälkeen kuin koskaan ennen. Saatan olla jo reilua viikkoa ennen kuukautisia todella räjähdysaltis ja kaikki vain ärsyttää ja suomeksi sanottuna vituttaa. Onneksi tätä ei kuitenkaan ole joka kuukausi eikä se jatku päivätolkulla. Mutta ennen en ole huomannut, että hormonit vaikuttaisivat tällä tavalla. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyipä mieltä kaihertava aihe täältä! Nyt oon alkanu huomata eron ennen ja jälkeen synnytyksen.. Musta on tullu ihan kauhee :huh: Oviksesta alkaen oon täys hirviö, ja kun menkat loppuu niin ehdin ehkä sen viikon olla normaali kun sitte alkaa jo uudestaan sama kierre. Tälläkin hetkellä voisin vaikka heittää ton telkkarin samperi kartanolle ku niin ärsyttää kaikki. Oon lisäks ihan turvoksissa, maha on ku olisin raskaana. Naama täynnä finnejä ja iho ihan eloton. Pää on ihan sekaisin, unohtelen asioita ja käyttäydyn sekavasti.. esimerkkeinä se kun unohdin AVAIMET ja PUHELIMEn kotiin kun lähdin kauppaan, sekä se kun eräs yö riisuin pojalta vaatteet pois, aamulla muistin sen tehneeni mutten tiedä miksi.Tällä hetkellä tosiaan ärsyttää niiin paljon, etten siedä edes koiraa tähän lähelle.. Enkä haluais että kukaan muu kärsii tästä, eli siis mies ja koira parat :ph34r:

 

Auttaako tähän mikään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Täällä oli aika hyvin kerrottu eri apukeinoista.

 

Mä olen "riemukseni" huomannut, että nyt kolmannen synnytyksen jälkeen PMS-oireet senkun pahenee. Kuvioihin on tullut mielialanvaihteluiden lisäksi nivelsäryt sekä kuumeinen olo ennen menkkoja. Tosi inhottavaa, koska olo on niin kuin sairas olisi, mutta mitään "oikeaa sairautta" ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen ketjua. Mulla alkoi kuukautiskierto toimia lähes 2 v synnytyksen jälkeen (johtuen pitkästä imetyksestä). Tulin melko pian raskaaksi, mikä päättyi keskenmenoon. Km:n jälkeen parin kierron ajan PMS-oireet on olleet järkyttäviä. En meinaa tunnistaa itseäni kaiken ahdistuksen keskeltä. Fyysisiä oireita ei häiritsevästi ole, vaan nämä ovat enimmäkseen psyykkisiä. Itkua, ahdistusta, ärtymystä, aikaansaamattomuutta. Välillä ehkä vähän univaikeuksiakin. Liikunta auttaa hetkellisesti, mutta en koko aikaa voi sitäkään tehdä. Oireita on useiden päivien ajan (esim. tässä kierrossa alkoivat viime perjantaina, nyt on tiistai eikä vielä merkkiäkään vuodon alkamisesta...). Lisää vinkkejä oireiden helpottamiseen siis otan ilolla vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin, että oon varmaan taas se AINOA MAAILMASSA, joka kärsii tämmöisestä, mutta pitihän se arvata että harvoin tapaamani mutta aina yhtä paljon vertaistukea tarjoava vauva.info löytää mulle heti kohtalotovereita.

 

Henkiset PMS-oireet on olleet synnytyksen jälkeen TODELLA paljon voimakkaammat kuin ennen. Tuntuu, että fyysiset oireet on olleet helpommat, pärjään murto-osalla entisestä kipulääkecocktailista, mutta näemmä hintana on sitten jumalaton ärsyynnys. Olen todella kireä ja räjähdysaltis, mikä on tietenkin epämiellyttävää miehelle, mutta ikävä olo vaivaa myös mua itseäni. Ei vain ole hyvä olla. En kestä mitään itseeni kohdistuvaa kuittailua, vaikka normiarjessa lempeä naljailu on meidän peruskommunikaatiotapa. Myös vauvalle tulistun paljon tavallista nopeammin ja ikävämmin, ja sitten aina jälkeenpäin harmittaa.

 

Kiitos että sain avautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon pahemmat PMS-oireet nyt synnytyksen jälkeen. Muutama päivä ennen kuukautisia alkaa ärsytys, alakuloisuus ja kiukunpuuskat. Ennen ei kyllä ollut mitään tämmöistä.. fyysisesti menkat eivät juuri enää aiheuta kipua, mutta mieli näköjään heittelee senkin edestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0