Sign in to follow this  
Followers 0
Ada.

Pudendaalipuudutus

41 posts in this topic

Onko kenelläkään kokemuksia pudendaalipuudutuksesta? Miten on toiminut?

 

Esikoisen synnytyksessä minulla oli kivunlievityksenä avautumisvaiheessa ilokaasu ja kaurapussi ja tunsin pärjääväni niillä oikein hyvin. Ponnitusvaiheessa kipu oli kovaa (ponnistusvaihe kestikin suht kauan, 1h 15min) ja nyt seuraavan synnytyksen ponnistusvaihe hieman jännittää. Pudendaalipuudutuksen pitäisi ilmeisesti vaikuttaa juurikin ponnistusvaiheen kipuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain puolitoista viikkoa sitten tapahtuneessa synnytyksessä pudendaalipuudutuksen. Lisäksi varmaan vaikutti epiduraali. Olin kyllä niin puutunut että tuli oikein syyllinen olo. Puudutuksen laitto ei ollut kivaa, instrumentti oli pitkä ja puudutuksen laitto oli ikävää ja sattui mutta kyllä sitten puuduksissa olinkin, eli voin suositella. Voihan sitä kokeilla, ei siinä ainakaan mitään häviä. Ponnistaa osasin puudutuksista huolimatta hyvin, ponnistusvaiheen kestoksi oli merkitty 18 minuuttia. Luulen että osittain oli niin "nopea" ponnistusvaihe koska kipuja ei ollut niin paljoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä sain myös synnytyksessä pudendaalipuudutuksen. Kätilö kertoi etukäteen, että instrumentti, jolla puudutus laitetaan voi näyttää hurjalta pitkän piikin takia, mutta todellisuudessa itse neula on hyvin pieni - se täytyy vaan sen pitkän kärjen avulla saada vietyä sinne mihin se pistetään. Itse en tuntenut puudutuksen laitossa YHTÄÄN MITÄÄN. Pohjalla oli toki epiduraalipuudutus, mutta se oli jo aika pitkälti lakannut vaikuttamasta siihen mennessa.

 

Ilmeisesti tuo pudendaalipuudutus toimi hyvin ponnistusvaiheen kipuun sillä ponistaessani en tuntenut mitään kipua. Eri asia oli sitten kun vauva ehti "huulille" asti - silloin tunsin ihan järkyttävää repivää kipua, mutta onneksi se kesti vain sen jetken kun pää tuli ulos ja toisen kerran seuraavan supistuksen aikana kun hartiat autettiin ulos.

 

Näin jälkikäteen olen lukenut monien kokemuksia siitä, että puudutteen laitto sattui. Onneksi en ollut kuullut näitä kokemuksia ennen omaa synnytystä (en ollut etukäteen suunnitellut, että haluaisin kyseisen puudutuksen). Muuten olisin ehkä kieltäytynyt puudutuksesta tai ainakin jännittänyt lihakseni niin paljon että se olisi saannut pistämisen sattumaan. Nyt yritin pysyä puudutteen laiton ajan mahdollisimman rentona ja se ilmeisesti vaikuttikin osaltaan siihen miksi pistäminen ei tuntunut ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle laitettiin kyseinen puudutus pari viikkoa sitten kesken ponnistusvaiheen ja olihan siitä apua. Laittaminen oli ikävää (olo oli kyllä ikävä jo valmiiksi), mutta auttoi kipuun niin, että pystyi sitten kunnolla ponnistamaan. Pään ulos tulemisen kyllä tunsi puudutuksesta huolimatta. Pudendaalista en ollut koskaan ennen kuullutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se vielä tuon puudutuksen laitosta, että kun kätilö sitä ehdotti, niin sanoi, että paikalla olisi sellainen henkilö, joka osaa laittaa puudutuksen todella taitavasti... Eli olisiko sitten kyse laittajan kokemuksesta /taitavuudesta sattuuko puudutuksen laitto vai ei? Kenties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko lisää kokemuksia ko puudutteesta?

Mulle ehdotettiin pelkopolilla tätä, koska en halua ilokaasua enkä petidiiniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin synnytyksessä kivunlievityksinä ammetta, kuumaa suihkua jumppapallon kanssa ja ilokaasua, epiduraalia en ehtinyt saamaan vaikka olisinkin sen halunnut. Kätilö ehdotti sit, että laitettais pudendaalipuudutus enkä mä niissä kipuhöyryissä mistään mitään tajunnut, kuulin vaan sanan "..puudutus" ja tietysti suostuin. Se instrumentti oli tosiaan tosi hurjan näköinen, kun oli niin pitkä mutta mullekin kerrottiin ettei se neula oo niin pitkä. Koko puudutuksen laitto ei tuntunut oikein miltään, vähän vaan nipisti. Ponnistusvaiheessa ainoa kipu jonka tunsin oli supistukset. Meinaan kyllä seuraavassakin synnytyksessä vaatia pudendaalipuudutuksen, mä kun synnytyksessä eniten jännäsin ja pelkäsin nimenomaan sitä ponnistusvaihetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sattunut sitten yhtään, pieni nipistys tuntui, joten ainakaan sen takia ei kannata jättää ottamatta että tarvitsisi pelätä kivuliasta toimenpidettä. Siitä miten se sitten auttoi, en osaa sanoa. Kivulias synnytys oli joka tapauksessa, vaikka oli epi sekä pudendaali, tosin käytössä oli myös imukuppi ym. apuvälineet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

epiduraalin voimin mentiin aikas pitkälle, mutta sitten supistukset alkoivat tuntua todella voimakkaana ja kätilö ehdottu pudendaalia, johon suostuin. Puudutteen laitto ei sattunut lainkaan, mutta laittaminen supistusten välillä vaati tarkkaa ajoitusta ja varmasti myös lääkäriltä taitoa. En osaa sanoa kuinka tehokas tuo oli, kun välittömästi puudutteen laiton myötä alkoi ponnistusvaihe, joka oli kestoltaan 19 min. Eli ehkä ponnistusvaihe oli lyhyt sen ansioista tai sitten apua ei juuri ollut (pään eteneminen ja syntyminen kun sattui joka tapauksessa), mutta eipä ollut mitään haittaakaan tuosta. Uudestaan vastaavassa tilanteessa suostuisin pudendaalin ottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halusin synnytyksessä olla ilman kivunlievitystä niin pitkälle kun pystyn. Kun sitten pyysin epiduraalia, avautumisvaihe oli edennyt yllättävän nopeasti ja oli jo ihan lopussa. Epiduraalia ei enää ehditty antaa ja minulle ehdotettiin pudentaalia, johon suostuin. Puudutteen laittaminen tuntui hieman ikävältä, varsinkin kun se ei onnistunut ensimmäisellä yrityksellä. Puudute toimi hyvin ja tunsin ponnistusvaiheessa ainoastaan supistuskivut. Näin jälkikäteen ajatellen pudentaali oli minulle loistava vaihtoehto, koska ponnistusvaihe kesti vauvan huonon asennon vuoksi tunnin ja päättyi repeämiseen.

 

Haittapuolena pudentaalissa oli, että se onnistui vähän turhankin hyvin ja minulta meni jalat alta. Olin kuin jaloista halvaantunut ja sen jälkeen ainoa mahdollinen synnytysasento olikin puoli-istuva asento. Synnytyksen jälkeen kaksi kätilöä joutui kantamaan minut suihkuun. Ei ollut kivaa... Onneksi puudutteen vaikutus hävisi parissa tunnissa ja jalat toimivat taas normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin, enkä tuntenut yhtikäs mitään....ehkä se synnytyskipu itsessään oli niin kova, etten osannut enää tuntea pientä neulan pistosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli käytössä kanssa yhdistelmä epiduraali ja pudendaali. Ei sen laittaminen mun mielestä erityisemmin sattunut siinä rytäkässä. Mulle jäi epduraalista tosi suuri paineen tunne alapäähän ja pudendaali vei sen tosi hyvin pois. Ponnistusvaihe olikin sitten yksi helpoimpia juttuja koko synnytyksessä. Kesto oli 13 min ja oottelin kokoajan että milloin se nyt todenteolla alkaa ja tulee suuret kivut, kunnes sanottiinkin että pää on jo ulkona. Todennäköisesti olisi ponnistusvaihe jäänyt vieläkin lyhyemmäksi, jos olisin ymmärtänyt että näin sitä mennään loppuun asti. Mulla siis kyseinen yhdistelmä vei kivasti kivut pois, toki supistukset vielä tuntui, muttei sattunut. Mitään huonoa sanottavaa ei ole, mieluusti otan toistekin jos kätilö suosittelee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle muuten sanottiin tota tiedustellessa nyt toka kerralla, että uudelleen synnyttäjille ei mieluusti pistetä. Tiedä sitten miksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli epiduraali- pudendaali yhdistelmä (tosin epiduraalin vaikutus oli pitkälti lakannut) ja toimi tosi hyvin. Ponnistuvaihe kesti 5min. eikä sattunut yhtään tai mitä nyt supistukset jonkin verran.

Ja puudutteen laittaminenkaan ei tuntunut kuin epämiellyttävänä nipistyksenä.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla epiduraalin vaikutus ehti lakata ennen ponnistusvaihetta ja kätilö ehdotti pudendaalipuudutusta. Puudutteen laitto pisti ja tuntui inhottavalta, samoin puudute tehosi vain oikealle puolella, vasemmalla puolella oli kaikki tunto tallella. Itse en kokenut puudutetta kovinkaan hyväksi, enkä usko ottavani sitä enää uudestaan. Ponnistusvaihe kesti 30 min, ja episiotomia tehtiin myös, kivut oli aika järkyttäviä, erityisesti koska lapsi oli paljon luulutua suurempi (4600g, ennuste oli 3700g).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei auttanut ollenkaan, tai ehkä asteikolla 1-5, 1,5.. se vei hetkeksi sen supistuksen huipun mutta senkin vaikutus lakkasi hyvin pian.

Muistaakseni se ei sattunut, mutta niinkun täällä mainittiin, laittaminen oli erittäin epämielyttävää ja supistusten kourissa oli hankalaa. Jos olisin tiennyt, olisin jättänyt väliin... eka epiduraali annos taisi vaikuttaa vajaan tunnin ja seuraavaa annosta odotellessa päädyin tuskissani ottamaan pudendaalin. Hmph. Voi olla että jätän väliin ens kerralla. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaa kans tämä!

 

Ensimmäisessä synnytyksessä en saanut ediduraalia enkä pudentaalia, ainoastaan kohdunkaulan puudutteen, joka tehosi siihen avautumisvaiheen kivuliaaseen loppuvaiheeseen. Oma kokemus synnytyksestä oli kuitenkin sellainen, että avautumisvaiheen supistuskivut kesti aika pitkälle hyvin ammeen ja kauratyynyn avulla, mutta sitten se ponnistusvaihe oli jotain aivan hirveää. Se ponnistusvaihe on vähän mörkönä mielessä ja kovasti kiinnostais se pudentaalipiikki, jos se veis pelon ja kivun siitä. Kaverillani oli pudentaalista hyviä kokemuksia, ponnistaminen ei ollut juurikaan sattunut, silti se ei vienyt ponnistustarvetta.

 

Vaikuttiko kenelläkään pudentaalipiikki ponnistamisen tarpeeseen?

 

Entä miksiköhän sitä ei suositella uudelleensynnyttäjille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla laitettiin ainoastaan pudendaali, muuten menin lämpötyynyillä ja avautumisvaiheen lopun ilokaasulla. Ponnistaminen ei sattunut laisinkaan. Ponnistamisentarve oli hyvin selvä, puudute ei vaikuttanut siihen siis laisinkaan. Oman kokemuksen perusteella suosittelen. Puudute auttoi myös tikkaamisen aikana, sekään ei tuntunut ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva lukea kokemuksia tästä, itselläni on jotenkin ihan värisyttävä inho koko ajatusta kohtaan, niin pudendaali- kuin sitäkin... No... Mikä tää nyt on?!! Paracervikaalipuudutus! Se se oli! Niin, eli synnärille tullessa kun tehtiin hoitosuunnitelmaa, sanoin että niistä en halua kumpaakaan, eikä myöhemmin tarjottukaan. Aktiiviseen ponnistusvaiheeseen en koe että olisin sitä niin tarvinnutkaan, kun ponnistaminen helpotti supistuskipua. Tai se mielikuva kipua vastaan työntämisestä, että ponnistan tuon perkeleen pois. Sain ilokaasumaskista vedellä happea (yrittivät kusettaa että kaasua tulee vielä), siitä lisävoimaa lihaksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ihan hyvät kokemukset pudendaalipuudutteesta! Laitto sattui kyllä jonkun verran mutta oli suht nopeasti ohi, tosin mulla oli niin julmetun kivuliaat supparit käynnistetyn synnytyksen vuoksi joten oli tuskaa pysytellä paikoillaan sen laiton ajan. Auttoi kyllä tosi hyvin, ponnistaminen ei juuri sattunut. En tiedä johtuiko sitten pudendaalista mutta lopussa jouduttiin käyttämään imukuppia kun mulla loppu voimat täysin ja en tuntenut enää kovaa ponnistuksen tarvetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ehdotettiin tuota nyt sypepolilla. Ja tämä on kolmas synnytys. Edellisissä ei ole mitään kivunlievitystä ollut, paitsi ilokaasu. Nyt yritetään saada spinaali ja kätilö ehdotti tuota pudendaalipuudutusta. Olen ymmärtänyt, että tätä käytetään Suomessa aika vähän, eikä sitä ole saatavilla joka sairaalassa. Ja kaikki eivät sitä osaa laittaa... Osaako joku sanoa mitä eroa on tuolla pudendaalipuudutuksella ja paraservikaalipuudutuksella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rudy, paraservikaalipuudutus (PCB) on kohdunsuun paikallispuudutus, pudendaalipuudutus sen sijaan on pudendaalihermon eli sukuelinten alueen päähermon johtopuudutus. PCB laitetaan avautumisvaiheessa, kun taas pudendaali laitetaan kun kohdunsuu on täysin auki ja tarkoitus on lievittää ponnistusvaiheen kipua. Voi olla, että kaikkein pienimmissä sairaaloissa näitä ei välttämättä ole tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain, laitto ei tuntunut lainkaan (sattui niin *tanasti muutenkin, ettei sitä kipua voinut eritellä), ei mainittavaa vaikutusta. Sain myös PCBn ja epiduraalin + 2 lisäystä, mutta ei vaikutusta. Luultavasti pudendaali auttaa, jos jokin muukin keino tepsii.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei auttanut yhtään mitään. Laitettiin tilanteessa, jossa oli täysin auki ja epiduraali lakkasi vaikuttamasta. Paineen tunne ja kipu peräpäässä oli aivan järkyttävä, vaikkei lapsi ollut edes laskeutunut. Laittamisessa oli hankalinta se, kun piti pysyä niissä kivuissa paikoillaan. Itse pistämistä en edes tuntenut, muu kipu oli niin paljon voimakkaampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0