Sign in to follow this  
Followers 0
Rhia

Suuri sf-mitta

27 posts in this topic

Kuinka tarkkaan teilla on seurattu sf-mittaa ja kuinka herkasti sen heilauksiin puututaan? Itsellani mitattiin viikolla 24+6 sf-mitta 27, joka nyt tuntuu huikealta...Katilo ei siihen mitenkaan kommentoinut, tama siis Englannissa.

 

Kiinnostaisi tietaa muiden kokemuksista ja millaisia mittoja teilla on noilla viikoilla ollut? Vkolla 23 kavin ultrassa, jossa vauvan koko oli keskikayrilla ja lapsiveden maara normaali, mutta nyt huolettaa vahan, jos jotain muutosta tullut siihen. Katselin netista kayria ja tuo sf-mitta huitelee todella reippaasti ylakayran yli noilla viikoilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tässä raskaudessa mitattu rv 25+1 sf-mitta 25 cm. Yläkäyrällä tai sen yläpuolella menty koko raskaus. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dooda: onko tuosta oltu huolissaan, jos olet ollut kayrien ylapuolella? Itse epailisin, etta omalla kohdalla se johtuu ihan vaan siita, etta olen aika lyhyt, joten mahalla ei ole oikein muuta suuntaa kun tyontya ulospain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kannata tuijottaa niitä käyriä. Ne on tehty jonkinlaisen keskipituuden mukaan ja lähinnä olennaista on, että se oma käyrä piirtyy sinne suht tasaisena. Eli se on vain apuväline, millä seurataan vauvan kasvua.

 

Mä olen 160cm pitkä ja mun mahani meni ekassa raskaudessa käyrien yläpuolella - paitsi ihan lopussa tasaantui yläkäyrälle. Maha työntyi ulospäin kun ei ole sisällä niin paljon tilaa kuin vaikka 175cm pitkällä naisella. Tässä toisessa raskaudessa mun maha oli iso jonneksin 25-viikolle asti, sen jälkeen tasaantui yläkäyrälle ja siitä keskikäyrälle. Nyt on 38+jotain (tickeri on siis väärässä) ja maha on keskikäyrällä. Mahalla on siis ollut ihan oma elämänsä.

 

Mulle neuvolassa on molemmilla kerroilla huokailtu ennen mahan kasvun tasaantumista, miten tulee iso vauva - mutta sitten ultrassa onkin paljastunut, että ihan normaalikokoinen sieltä on tulossa. Esikoinen painoi syntyessään 3310g ja tästä toisesta povataan aavistuksen isompaa, muttei mitään nelikiloista kuitenkaan (eikä nelikiloinenkaan mikään mahdottoman iso vielä olisi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kuulla kokemuksia isosta sf-mitasta.

 

Onko ns. syy selvinnyt? Oliko kyseessä iso vauva vai vaikuttiko rakenteelliset seikat, lapsiveden määrä tai istukan sijainti? Kiinnostaisi myös kuulla, minkä kokoisia vauvoja "isomahaisille" on syntynyt ja sujuiko synnytys hyvin.

 

Oma napani on mennyt koko ajan yläkäyrällä ja jopa sen yläpuolella. Tänään neuvolalääkärin vastaanotolla lekuri ei ollut yhtään huolissaan, vaan totesi mahani muodoltaan pitkulaiseksi. Maha onkin sievästi asettunut tohon eteen, se ei ole juurikaan levinnyt sivuille eikä sitä huomaa takaa. Istukan paikka myös etuseinämässä. Ultrissa vauveli on ainakin toistaiseksi vastannut melko tarkkaan viikkoja.

 

Itseä kuitenkin vähän tilanne mietityttää... Kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep! Mulla ei ole viimeisiltä viikoilta sf-mittausta koska kävin lopussa vaan äitiyspolilla enkä neuvolassa ollenkaan, mutta viimeisimmät sf-mittani olivat tällaiset:

 

30+0: 30

32+6: 34

36+0: 36

 

Näistä kaksi viimeistä piirtyy reilusti yläkäyrän yläpuolelle neuvolakortissa.

 

Mua ultrattiin joka tapauksessa äitiyspolilla loppuraskauden ajan raskausdiabeteksen vuoksi joten siitä syystä tuota sf-mittaa ei erityisesti alettu tutkimaan, mutta oletan että muuten mut olisi lähetetty sen vuoksi äitiyspolille. Polilla ultrissa vauvan kokoarvio oli kokoajan hieman keskikäyrän alapuolella. Lapsiveden määrä oli normaali, ja loppua kohti vähän normaalia niukempi vaikka normaaliksi se neuvolakortissa vielä kirjattiinkin.

 

Olen vain 161 cm pitkä joten yksi syy sf-mittaan oli varmaan ihan vaan se että kohdulla ei ollut muuta suuntaa mihin kasvaa. Mahani oli myös tyypillinen "poikamaha" eli se kasvoi vahvasti eteenpäin. Lisäksi en tiedä onko tällä vaikutusta mutta vauva ei täyttänyt mahaa loppuvaiheessa tasaisesti vaan oleili niin että pylly oli mun oikean rinnan alla, mutta jalat silti oikeassa kyljessä. Kuvittelisin että jos hän olisi ollut enemmän pylly toisella puolella ja jalat toisella niin hän ei korkeussuunnassa olisi vienyt niin paljon tilaa. SF-mitta mitattiin viistoon sinne puolelle missä pylly majaili.

 

RV 38+0 viimeisessä ultrassa annettiin LA:n painoarvioksi 3,4 kg. Poika syntyi rv 39+5 ja painoi 3350 g (pituus 51 cm) eli oli alle keskikäyrän niinkuin kaikissa ultrissa oli näyttänytkin.

 

Muoks: Vielä vastaus tuohon yhteen kysymykseesi: Synnytys mulla ei sujunut hyvin mutta se ei varmastikaan lapsen koosta johtunut. Mulla kohtu supisteli liian heikosti ja synnytys eteni todella hitaasti, ja lopulta kun olin auennut ja aikani ponnistanut niin päädyttiin kiireelliseen sektioon koska vauva ei laskeutunut edes sen vertaa että imukuppia olisi uskallettu kokeilla. Syytä tälle ei löytynyt joten diagnoosiksi kirjattiin lantion ja sikiön välinen epäsuhta, eli voi olla että mun lantio on liian kapea alatiesynnytykseen.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tyypillistä, että sf-mitta menee yläkäyrän tuntumassa ja ihmekös tuo kun ei ole pituutta liiemmin suotu ja johonkin suuntaanhan kohdun täytyy kasvaa. Nyt tässä raskaudessa se sitten lääkärin mittaamana hypähti asteikon vielä yläkäyrän yläpuolellekin ja tässä vaiheessa asiasta joutuu vasta seurantaan. Omassa tapauksessani oli kyse vain mitta/ merkitsemisvirheestä, mutta siltikin yläkäyrän yläpuolella siis mennään. Mulla mittaan vaikuttaa vahvasti myös vauvan asento; jos parkkeeraa tuttuun tapaansa täysin oikealle puolelle on mitta suurempi.

 

Vaikka mulla on sf-mitat menneet yläilmoissa ei se ole ainakaan tähän asti vauvojen koossa näkynyt vaan molemmat ovat olleet alle 3200g. Myöskin synnytykset ovat sujuneet ihan normaalisti. Nyt mielenkiinnolla odotan miten käy tämän tulokkan kanssa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa sf-mitta huiteli käyrien yläpuolella, ja sekä terkka että lääkäri epäilivät isoa vauvaa. Tästä syystä kävin TAYSissa ultrattavana, jossa kuitenkin todettiin ihan ok-kokoinen vauva. Syntyessään poika oli 3785g. Myös toisen kohdalla käyrä meni ylämitoilla, mutta paljon pienempää vauvaa veikkaltiin. Tyttö oli syntyessään 4115g.

 

Muoks. Jatketaas vielä vähän, jäi eilen kesken...

 

Moelmmat lapset syntyivät väärästä tarjonnasta johtuen imukupilla. Koko sinänsä ei vaikuttanut, paljon suuremmalla vauvallakin olisi kuulemma ollut tilaa tulla. Muutaman kätilön mukaan tilaa oli itseasiassa liikaakin, lapset mahtuivat pyörimään synnytyksen aikana ja olivat väärässä tarjonnassa.

Edited by Lumikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rv32 ja 33cm, koko ajan muutenkin mennyt yli käyrien..Luin, että monet tässä ketjussa ovat olleet lyhyitä: no mä en ole, pituutta 168cm.Mun neuvolantäti ei laittanut mihinkään kontrolliultraan, ei kuulema tarvii..Nyt pelottaa aivan kamalasti joku megavauva ja olen vauhkona koko asiasta..Varsinkaan kun en saanut sitä helvetin ultraa, vaikka pyysin! ps: ei ole raskausajan diabetestä, ylipainoa kylläkin (jos se nyt edes vaikuttaa, kun ei tosiaan tuota diabetestä ole)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähti loppuraskaudesta sf-mitta nousuun ja sainkin lähetteen äitiyspolille muistaakseni viikoilla 36+, koska mitta kasvoi niin paljon niin nopeasti. Neuvolassa epäilivät suurta vauvaa ja ehdin jo vähän säikähtää, koska LAhan oli vielä kuukausi ja siihen asti olin odottanut pientä ja siroa vauvaa saapuvaksi. Polilla sitten ultrattiin ja tehtiin kokoarviota, jonka mukaan saatiin painoarvioksi 3,6 kg eli ihan normaali. Lääkäri oli tosi ihana ja muistutti, ettei vauvat viime viikkoina kasva enää kovin nopeaa, ja veikkasi syntymäpainoksi 3,8-4,2kg. Vauva syntyi rv 40+6 ja syntymäpaino oli 4030g, eli ihan normaali. Synnytys meni todella hyvin ja rivakasti eikä ollut mitenkään erikoisen kivulias.

 

Mulla oli myös istukka etuseinämässä, vauva otti ilmeisesti kasvuspurtin loppukesästä, ja mullakin maha oli suoraan edessä. Lapsivettä oli normaalin verran ja vaikka 4kg saattaa kuulostaa paljolta, mä olen itse aika pitkä joten suhteutettuna siihen ei ollut millään tavalla iso vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on mennyt myös koko ajan kun ollaan mitattu sf-mittaa, niin se on ollut yläkäyrän yläpuolella. Mulla oli kontrolli-ultra juuri ja siellä mittailivat tarkempaan sitten vauvan kokoa. Lääkäri sanoi että vaikka mennäänkin yläkäyrän yläpuolella, mitään liian isoa vauvaa ei mulle povata, vaan ihan ok-kokoinen. Tällä hetkellä painoarvio 1,3. Eli itse en ole ainakaan ollenkaan huolissaan, kun ei lääkärikään ollut. Itsellä myös istukka etuosassa ja lääkärikin sanoi, että mahani muoto ja istukan paikka vaikuttaa isoon sfmittaan.

 

Saas nähdä, minkä kokoinen prinssi sieltä sitten heinäkuussa tulee girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nojoo, onpa kiva kun muilla laitettu kontrollinultraan paitsi minulla. No, kahden viikon päästä uusi aika, mä vaikka laitan sen kirjoittaman sen lähetteen..rv37 on synnytystapa-arvio tosin, mutta en todellakaan odottele sinne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neitiä odottaessani mitat meni yli käyrien. Kaikki oli kuitenkin ok, neiti vastas viikkoja just ja ei ollu liikaa vettä tms. Mun kropan rakenteesta johtuen isot mitat, maha tuli vaan eteenpäin, ei missään vaiheessa haitannut hengitystä, närästänyt tms kun tosiaan heti alusta lähti kasvamaan ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni koko ajan sf-mitta yli käyrien. Terkka povaili isoa vauvaa ja laittoikin lähetteen kokoarvioon joskus rv36 tietämillä. Ihan normaaliksi kuitenkin lasta povattiin, tosin rv40 lääkäri sanoi että tod.näk pitkä lapsi tulossa.

Synnytys ei sujunut normaalisti, mutta se taisi ennemminkin johtua käynnistyksestä ja mun paikoistani (lapsi ei päässyt laskeutuun normaalisti ja joutui ahdinkoon). Kuitenkin alakautta poitsu syntyi ja sai ihan ok pisteet. Ponnistusvaihe kesti vai 15min, että eipä siinä sitten ongelmia ollutkaan. Kokoa lapsosella olikin, varsinkin pituussuunnassa. En kuitenkaan koe että lapsi ois mitenkään erityisesn suuri ollut synnyttää, sillä eihän se pituus siinä ulostulossa enää niinkään vaikuta ja poitsu oli pituuteensa nähden kevyehkö (4070g/55cm).

 

Oon ihan tyytyväinen että kokoarvio oli vasta rv36-37, sillä aikasemmin en olisi kokenut siitä olevan hyötyä. Kun ei ollut kuitenkaan mitään vaaraa että lapsi syntyisi ennen kokoarviota ja sitten taas vaikka syntyisikin niin todella harva lapsi ennen rv36:tta on mikään järkyttävän kokoinen. Ja sitten taas jos kokoarvio on rv37 jälkeen, niin jos lapsi on todella iso, niin synnytys voidaan jo käynnistää. Varsinkin kun mulla ei ollut raskausdiabetesta tmv., tosin tietenkinhän loppuvaiheessa niitä järkkymättöjä kannattaa vältää vaikka sokeriaineenvaihdunnassa ei olisikaan vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ensimmäinen raskaus ja sf-mitta mennyt ekasta mittauksesta asti yläkäyrän yläpuolella. Edellinen mittaus rv 28 oli 29cm. Jo rakenneultrassa vauva oli kirinyt mitoissa n. 2 vkoa eteenpäin. Kaikki kauhistelevat mahan kokoa, näyttää kuulemma siltä kuin oottaisin kaksosia tai olisin synnyttämässä ihan just..Kuulen tästä koko ajan.. Pituutta mulla on 160cm. Kysyin viime käynnillä terkkarilta pääsenkö sitten painoarvioon äitiyspolille, kun kerran mitat näin suuret, ei kuulemma ole mitään syytä päästä, kun sokeriarvotkin normaalit. Näin Helsingissä. Nyt pelottaa todellakin, jos vauvan syntymäpainoksi tulee vaikka 5kg, miten selviän synnytyksestä. Loppuodotus meni nyt aivan pilalle pelkojen takia.. Aion hakeutua yksityiselle paino- ja synnytystapa-arvioon, kun kerran niitä palveluja ei omasta neuvolasta tipu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Murr Ärr ja puurrr: tosi kurja kuulla ettettte muut ole päässeet kontrolliultriin kokoarvioihin. Mulla oli ensimmäinen vauvan hyvinvointi ja kokoarvio nyt rv 28, seuraavan ajan sain Rv 32 ja sitten vielä Rv 36. Olen siis todella helpottunut ja nyt tiedän että olen onnellisessa asemassa, että mulle nämä tarjotaan. En ymmärrä miksei voi olla sama käytäntö kaikilla, ei tarvitsisi kenenkään sitten murehtia. Ja siis mulle tosiaan ei edes povata mitenkään liian isoa vauvaa eikä kukaan ole huolissaan siitä ja silti sain kontrolliajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastanneille aktiivisesta keskustelusta. Näyttäisi siltä, että sf-mitta ei korreloi vauvan koon kanssa ainakaan ihan hirveästi.

 

Hämmentävää kyllä, miten eri tavoin eri paikkakunnilla asiaan suhtaudutaan. Itse olen ainakin neuvolantädin kommenteista rivien välistä ymmärtänyt, että isoa vauvaa odotellaan ja kokoarvio on varmasti edessä.

 

Mulla on kyllä sokereissakin pientä häikkää ja paastoarvo lievästi koholla. Lääkärin mukaan mun sokeriarvoilla ei kuitenkaan isoa vauvaa saa aikaiseksi ja oli tosiaan sf-mitastakin sitä mieltä, että rakenteesta johtuu.

 

Terkka kuitenkin panikoi... Noh, heinäkuussa sitten nähdään, millainen jättiläinen ulos putkahtaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa sf-mitta meni koko ajan ylärajan yläpuolella ja terveydenhoidossa povattiin 4-5kg vauvaa. Mua peloteltiin ihan surutta, että sitä se suuri luku tarkoittaa.

 

Vauva syntyi 40+5 ja painoi 3350g eli ei mikään suuri vauva ollut.

 

Myöhemmin olen kuullut, että mittaan voi vaikuttaa mm. lapsiveden määrä, mahan "malli" eli aika yksilöllisestikin voi olla eroja. Jokainen on tietysti mitoiltaan muutenkin erilainen ja yksilö. 

 

Tässä toisessa raskaudessa sf-mitta on ollut koko ajan keskikäyrällä enkä tiedä vielä pääsenkö synnytystapa-arvioon. Kokoarviota ei toistaiseksi ole, mutta muutaman kuukauden päästä sen näkee tuleeko "saman kokoinen".

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisessa raskaudessa mulla ykskaks sf-mitta nousi.

Rv 24 31cm

rv 34 36cm

 

Tuon rv 24 jälkeen jouduin sitten ravaamaan äitipolilla, koska sokereista ei löytynyt syytä tuolle mitalle. Ja vauva oli koko ajan normaalikokoinen. Noita käyntejä oli suunnilleen 4 viikon välein. Lääkäri totesi että tuo nyt oli vähän niin kun huonoa tuuria vaan et lapsivettä kerääntyi noin paljon. Punktion olisivat tehneet mutta kieltäydyttiin siitä riskejen vuoksi.

Vauva syntyi rv 39 + 5 47cm 3200g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kasvoi esikoisesta sf-mitta suurin piirtein viikkojen mukana eli rv 33 = 33 cm ja sitten ihan loppuvaiheesta rv 39 sf-mitta oli lähes 40 cm. Maha kasvoi kaikki eteen, takaa päin katsottaessa ei nähnyt että olisin raskaana. Koko aikana ei ollut mitään hengitysvaikeuksia. Lapsi ei myöskään laskenut yhtään alaspäin synnytyksen lähestyessä. Neuvolaterkkari veikkaili, ettei välttämättä laskekaan, jos koko maha on täynnä vauvaa. Raskausaikana ei ollut mitään häikkää sokeriarvojen kanssa, olivat suorastaan alakanttiin ja lapsi vastasi kooltaan viikkoja. Eikä tuohon sf-mitan kasvuun neuvolassa sen enempää puututtu.

 

Raskausmyrkytysoireiden/aivoverenkiertohäiriön vuoksi synnytys käynnistettiin 3 pv ennen la:ta ja kovan pukeltamisen jälkeen syntyi 4740g/56cm poikavauva. Kokoarvioksi oli annettu ~4 kg, mutten olisi uskonut että paino lähentelee viittä kiloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli tämän hetken painoarvio tehtyä "vahingossa" viime viikonloppuna rv 34+3, kun käytiin synnärillä vauvelin vähäisten liikkeiden vuoksi. Painoarvio silloin 2760g ja yläkäyrän tuntumassa, alle kuitenkin ;) Pään sanoi olevan keskikäyrällä, mutta vartalo sitten oli ihan yläkäyrällä..Eli ei se nyt ainakaan mikään super vauva ole, kun käyrien rajoissa ollaan :) Kaikki oli muuten hyvin ja toisella alkoi kauhea jumppa heti kun alettiin käyriä ottaa :) Nyt on hiukan parempi mieli jo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli esikoista odottaessa sf-mitta yläkäyrän tuntumassa tai ihan siinä käyrällä. Rv 35 on mennyt jo vähän ylikin, ja laski sitten taas rv 39 siihen käyrälle. Ei tuosta mitään lisätutkimuksia tehty. Mahan malli oli myös sellainen enemmän eteenpäin kuin sivulle (no, ylöspäinhän se oikeastaan vaan kasvoi, eikä missään vaiheessa kovin isolta edes näyttänyt). Ja kun on 175 cm pitkä, niin jo sillä perusteella kai arvelivat, että kyllä sieltä varmasti isompikin mahtuu tulemaan. Lapsi syntyi rv 42+3 reilu nelikiloisena ja suht helposti ;)

 

Varmaan pienikokoinen äiti, jolla on isot sf-mitat, "joutuu" tai pääsee helpommin lisätutkimuksiin. Useamminhan sitä kuitenkin lyhyellä ihmisellä on ahdas lantio kuin pitkällä, vaikka poikkeuksia onkin molempiin suuntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisesta etenkin loppuraskaudessa sf-mitta tosi korkea, vaikka mittaaja oli koko ajan sama....nyt en muista lukemaa, mutta piti käydä äitiyspolilla kuitenkin kontrollissa. Mitään selkeää syytä ei selvinnyt. Lapsivettä oli ehkä vähän runsaammanpuoleisesti, mutta sekin oli aivan normaalilukemissa. Vauva painoi syntyessään 3600g, eli ei edes mikään jättiläinen.

 

Myös nyt mulla on sf-mitta kai(?) yläkäyrällä. Eli rv.20 oli 19.

 

Mä olen 160 cm, eli oisko silläkin jotain vaikutusta...lantio kuitenkin ihan normaalin levyinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sf- mitta on mennyt aivan omalla käyrällään - aluksi oli kauniisti keskikäyrällä, siitä lähti nousemaan niin, että rv 31 ja sen jälkeenkin selvästi yläkäyrän yläpuolella, mutta nyt rv 34+6 oli palautulut yläkäyrän alapuolelle (lähelle keskikäyrää).

 

Kontrolliultrassa olin muun syyn takia rv 32 ja isoa vauvaa povattiin. Ensi viikolla sitten uudelleen kokoarvioon ja mahd. synnytystapa-arvioon. Toisaalta tänään terkan kanssa juttelin, että mahdollisesti vauva oli vaan ottanut kunnon kasvuspurtin tuossa rv 30 kieppehillä. Itse olen 166 cm pitkä ja maha on pullahtanut jo ajoissa näkyville ja on suoraan eteenpäin, eli ehkä rakenteellisetkin seikat jotain tuohon mittaan vaikuttavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni sf-mitta lahempana alakayraa koko alku- ja keskiraskauden, kunnes sitten lopussa pompsahti reippaasti yli (39cm) Poika syntyi vkolla 42+0 kaynnistyksella, ja painoi 4113g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0