Adelita

Taaperoiden kestovaipat

92 posts in this topic

Meillä on alkanut nyt Hahtuvahullun Helmet M+ -koossa falskaamaan. Yritin enemmän imua tunkea, mutta ei oikein auta, tulee liian täydeksi eikä ne reisinauhat mene kunnolla ihoon kiinni. Tilasin meille nyt L+ -koossa samoja, tosin taskuina niin käytän niissä sitten noita M+ -vaippojen imuja. Katotaan auttaako ongelmaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on alkaneet oikeastaan kaikki kestot falskaamaan ja valilla tekee mieli vaan kayttaa kertiksia kun niilla paasisi nyt helpomalla. En ymmarra mita tassa on yht'akkia tapahtunut, kun erityisesti paivaunilla vaippa vuotaa melkein poikkeuksetta ja pitaa vaihtaa lakanat yms.... Erityisesti bumgenius ja flip vuotaa, huonommin istuvat smartipantsit yllattaen vahemman.

Mun mielesta sankari ei juo eika pissaa yhtaan enempaa kuin aikaisemminkaan eika imut ole edes loppuun asti marat. Sankari on n. 87 cm ja vajaat 12 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tiedätkö falskaako vaippa nivusista vai jostakin muualta? Auttaisiko isomman vaippakoon kokeileminen?

 

Meillä ongelmana on se, että poitsu välillä puoliunissaan herättyään alkaa kaivelemaan pippeliään ja samalla saattaa tulla pissasuihku. Pari kertaa on kastunut paita muttei housut, vaikka yleensä siis vaippa ja lakana menee vaihtoon. Muuten yöpissat ovat meillä hyvin harvinaisia, kun aina herää vessahätään ja alkaa mölisemään jos ei heti viedä potalle.

 

Mutta siis meillä kertikset tuntuvat toimivan huonommin kuin kestot ja kestoissa menee vieläkin osittain S-koon vaipat, kun on sen verran hoikka poika (lähemmäksi 90 cm ja reilu 10 kg nyt). Kertikset tuntuvat falskaavan helpommin ja niitä käytetäänkin vain matkoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vaippa yhtäkkiä alkaa falskaamaan, niin meillä se on ollut merkki siitä että lapsi on oppinut pidättämään jo hyvin, eli sitten kun tulee, niin pissaa tulee paljon ja kovalla paineella! Eli hyvä aika alkaa potattamaan :) Vaippa ei siis vaan pysty imemeään niin paljon niin nopeasti. Mutta apukeinona pienehköön falskaamiseen olen käyttänyt pul-pintaisten vaippojenkin kanssa ohuita villahousuja. Villikset imevät kosteuden, eikä tarvii vaihtaa kaikkia vaatteita/lakanoita. Ja sitten nopeasti imevä imu päällimmäiseksi vaippaan, meillä parhaiten toimii mikrokuitu (taskun sisällä tietysti, ei mikrokuitua ihoa vasten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on alkaneet oikeastaan kaikki kestot falskaamaan ja valilla tekee mieli vaan kayttaa kertiksia kun niilla paasisi nyt helpomalla. En ymmarra mita tassa on yht'akkia tapahtunut, kun erityisesti paivaunilla vaippa vuotaa melkein poikkeuksetta ja pitaa vaihtaa lakanat yms.... Erityisesti bumgenius ja flip vuotaa, huonommin istuvat smartipantsit yllattaen vahemman.

Mun mielesta sankari ei juo eika pissaa yhtaan enempaa kuin aikaisemminkaan eika imut ole edes loppuun asti marat. Sankari on n. 87 cm ja vajaat 12 kg.

 

Tämähän on munkin ongelma. Kestovaippainfosta yritin käydä katsomassa neuvoja. Mutten tajunnut mitään :blush: Puhuttiin jostain märkäpintaisesta taskuvaipasta. Mikä se on? Mikä on mikrokuitua? Kun joku oli laittanut sitä kerrosten väliin. Ehkä munkin täytyy ruveta taittelemaan enemmän etupainotteisesti. Ilmeisesti laitan kerroksia jotenkin väärin. Mutta mun on jotenkin vaikeaa hahmottaa imuissani mitä laitan milloinkin kun en oikein hahmota mitä materiaaleja meillä on :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Suomentaisikohan tuota silleen, että märkäpintaisessa vaipassa ihoa vasten oleva kangas jo imee pissaa, kun taas kuivapintaisessa se pinta (fleece, coolmax, joku muu neulos) ei ime, vaan vasta sen alla oleva kerros. Eli märkäpintainen vaippa ehkä voisi imeä nopeammin ja falskata sitä kautta vähemmän? No itsellä ei ole käytännön kokemusta tästä.

 

Mikrokuitu eroaa muista imukankaista aika selvästi, se on tekokuitua ja sellaista froteepyyhkeen näköistä, siis sellainen "lenkillinen" pinta, ei sileä. Esim. Fuzzibunzien ja Bumgeniuksen imut on tätä. Mikrokuitu tarttuu ikävästi ihoon, eli jos on kuivat sormenpäät niin sormilla sivelemällä huomaa heti onko kangas mikrokuitua. Siksi sitä ei pidä laittaa suoraan lapsen ihoa vasten. Mutta mikrokuitu on AIVAN loistava imumateriaali! Me ei taskuvaipoissa yleensä muuta käytetäkään enää, tai jos käytetään niin 3-kertainen mikrokuituläpyskä on aina ylimpänä, lähimpänä ihoa (mutta siis taskun sisällä, eli ei ihoa vasten :) ) Luulen, että osa mikrokuidun toimivuutta on sekin, että se pysyy tosi pehmeänä ja paksuna ja mukautuu vaipassa reunasta reunaan. Jäykempi bambu tm. menee jotenkin kourulle tai mutkalle tai ei vaan pysy niin lähellä ihoa, ja pissa lirisee senkin takia osittain imun ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua korpee kun mun kaksivuotias ei suostu potalle. Se pidättää pissaa pari-kolme tuntis, ja sitten pissaa kerralla niin paljon että joka kerta falskaa. Kaikissa vaiissa on niin paljon imua kuin voi laittaa ilman siitä johtuvaa falskaamista, ja päälimmäisenä aina mikrokuitua (siis taskussa). Mulla on keinot ihan loppu, pakko käyttää kertsikoita kodin ulkopuolella kunnes lapsi suostuu potalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän lapsella (2 v 13 kg, ei käy potalla) päivisin Bumgeniuksia. Taskussa useimmiten alimpana leveähkö bambufroteelisäimu ja ylimpänä Bumgeniuksen oma iso mikrokuituimu. Tai joku vastaava viritelmä, jos just noita ei ole puhtaana. Kuitenkin aina niin, että "hidas, mutta paljon imevä" imu alla (esim. bambu, hamppu) ja "nopea, kroppaa myötäilevä" imu päällä (mikrokuitu, joskus hyvässä imussa oleva puuvillakin käy, esim. perusharson puolikas pötköksi taiteltuna). Viime aikoina on tuntunut siltä, että paketti saattaa pysyä ihan kuivana tuntikausia ja sitten kun ne isot pissat tulevat, niin kaikki on hetkessä litskamärkää ja vaippa pitäis vaihtaa äkkiä. Kuitenkin on mielestäni toiminut ihan hyvin.

 

Öisin käytän hänellä sisätäyttövaippaa (Tasku-Nalle) ja sen päällä isoa PUL-kuorta (ImseVimse XL tai SL). Sisätäyttövaippaan tungen nykyään pötköksi taitellun bambuharson ja pari muuta pienempää imua (=toodella paksu paketti) ja kiinnitän sisätäyttövaipan snappi-kiinnittimellä. Ei falskaa, jos viitsii asetella PUL-kuoren reunat napakasti ihoa vasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelmana on puolitoistavuotiaan kestovaippailijan ihottuma. Käytössä sisävaipat ja harsot. Ihottuma on ainoastaan vaipan alueella pepussa, punaisia rakkuloita, joihin yön aikana ilmestyy keskelle finnin näköinen pallukka. Laitoimme kaksi viikkoa sinkkivoidetta, jolloin päivän aikana "finni" kuivui, punoitus jäi, ja yön jälkeen rakkula tuli takaisin. Parina yönä olemme kokeilleet kertakäyttövaippaa ja rakkulat ovat silti palanneet yön aikana. Lapsi ei osoita olevansa kivulias rakkuloiden takia, ei arista. Ei ole muutenkaan levoton, että olisi allergiaa ja esimerkiksi vatsa kipeä. Meillä käytetään täysin ekopesuaineita, joten ei ole kyse pesuainejäämistäkään. Olen nyt pessyt varalta muutaman koneellisen 90 asteen pesussa.

 

Kävimme lopulta lasten erikoislääkärillä, joka määräsi kahdesti päivässä hydrokortisonia ja perusvoidetta muulloin vaipanvaihdon yhteydessä. Nyt vajaan viikon jälkeen: Jaa-a, mielestäni tilanne ei ole juurikaan muuttunut rasvojen myötä. Seuraavaksi lääkäri aikoi ehdottaa yleisimpiä ruoka-aineallergiatestejä, jos rasvat eivät auta.

 

Olen ihan hukassa, enkä usko kyseessä olevan allergia. Pahoin nyt pelkään ja sydäntä viiltää, että onko kyseessä "kestovaippa-allergia"? Onko lapsen pissat ja ulosteet tässä iässä niin vahvoja, että iho ei kestä, vaikka vaippa vaihdetaan 1-2 tunnin välein ja käydään potalla? Tuntuu hirveältä, jos pitää ruveta käyttämään pelkkiä kertakäyttövaippoja tässä vaiheessa.

 

Täältä olen itse löytänyt monia hyödyllisiä neuvoja ja nyt kysynkin, olisiko kellään pulmaani vinkkejä tai omia kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä oli esikoisella ihan sama juttu parivuotiaana. Meilläkin käytiin usealla lääkärillä ja käytettiin näiden lääkärien määräämiä voiteita (hydrokortisonia, Fucidinia jne), mutta aina vain uusi jos koskaan paranikaan. Sitten viimein yksityinen erikoislääkäri olikin sitä mieltä, että vaikka aikaisemmat lääkärit olivat olleet vaan ärhäkän vaippaihottuman kanalla, ei ole kyse siitä, vaan sieni-infektiosta. Siihen saatiin voide, jota en valitettavasti muista nimeltä. Meidän poika on atopiaan taipuvainen ja erikoislääkärin ohjeen mukaan on käytetty varsin ohutta perusvoidetta silloin, kun iho ei ole rikki. Jos on atooppista, ei kannata tukkia ihoa paksulla rasvalla, sillä ihosta puuttuu kosteutta, ei rasvaa.

 

Ja kyllä me tuolloin siirryttiin kertiksiin. Onneksi poika oppi aika lailla pian kuivaksi, joten ei kamalan kauan niitä käytetty (olis varmaan siirrytty takaisin kestoihin, mutta nekin alkoi olla pienet). Minä kyllä uskon, että kunhan ihon saa ihon lääkkeillä ja oikein ajan kanssa paranemaan kunnolla, kyllä iho kestää taas kestonkin, kunhan huolehtii siitä, että haudu kosteana liian kauan. Kuivaliinakin vois olla hyvä idea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa todellakin tuolta hiivatulehdukselta/sieni-infektiolta. Apteekista Daktacort-voide auttaa. (Miksi epäilet sen olevan "kestovaippa-allergia", jos kerran kertsien käyttö ei auttanut?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta missä vaiheessa pitäisi käyttää noita harkkahousuja? Siinä vaiheessa ku ollaan jo melkein kuivia vai siinä kohtaa kun aletaan urakalla harjottelemaan pottailua? Eli missä vaiheessa siirrytään normi kestoista harkkoihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta missä vaiheessa pitäisi käyttää noita harkkahousuja? Siinä vaiheessa ku ollaan jo melkein kuivia vai siinä kohtaa kun aletaan urakalla harjottelemaan pottailua? Eli missä vaiheessa siirrytään normi kestoista harkkoihin?

 

Meillä siirryttiin käyttämään harkkahousuja n. 2-vuotiaana, kun poika halusi saada itse vaipan alas ja ylös potalla käydessään - napitettavien ja tarravaippojen kanssa tarvitsi enemmän apua ja yleensä potalla käymisen jälkeen on kiire päästä jatkamaan leikkejä. Potalla oli kyllä käynyt jo pitkään tuota ennenkin mm. ruokailun jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta :) Eli meillä ei kiire vielä ole, kun potalla ei juurikaan viihdytä eikä sinne suostuta tekemään tarpeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kehtaankohan edes kysyä kun varmasti tästä on keskusteltu enkä millään jaksaisi koko ketjua kahlata läpi :D No jos joku jaksaa vastata olen hyvin kiitollinen! No tyttö on 1v10kk, pöntölle tehdään isommat tarpeet pissit nyt tulee vaippaan välillä suuremmaltikin kun leikkien lomassa ei muisteta käydä tekeen oikeaan paikkaan. Käytössämme on KVK:n sivunepillisiä kestoja, ne on ihan mielettömän mukavat muuten mutta nyt on vähän ongelma tuo imut. Mitä imuja ja minkä verran käytätte tuon ikäisellä taaperolla jotta vaippa pysyisi kuivana parinkin tunnin jälkeen, vai onko edes sellaista yhdistelmää olemassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä on yleisimmin käytössä yksi P'tits Dessous bambuimu jossa yht. 8 kerrosta bambujoustista (eli pötkö joka taitetaan kahtia). Sen lisäksi vielä ohut hamppuimu tai babyidean bambutiima. Se pysyy narukuivatuksellakin notkeana settinä. Tosin tuota P'tits Dessousia ei taida tällä hetkellä saada Suomesta, itsekin tilasin UK:sta. Se on ollut kuitenkin suht varma ja kohtuullisen kokoinen paketti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

silvis: Mulla on hämärä muistikuva, että meillä oli ehkä about samanikäisenä vaihe, että sitä pissaa vaan tuli niin paljon ja usein, että 2h tai ihan maksimissaan 3h oli pakollinen vaihtoväli. Silloin meinasin kyllästyä koko vaipparumbaan, kun tuntui että koko ajan sai olla vaihtamassa! Nyt 2,5-vuotiaana pissaa taas harvemmin ja vaipanvaihtoväliä on pystynyt pidentämään (pottahommat ei oikein suju joten potasta ei ole apua).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now