Sign in to follow this  
Followers 0
salamanteri

kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

6 posts in this topic

Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt olen raskaana. Mulla nostettiin lääkitystä heti raskauden alussa 0.025mg /päivä ja aion pyytää neuvolasta tiheää seurantaa arvoille. Mua mietityttää painonnousu, kun mulla paino nousi paljon ennen kuin tiesin, että on vajaatoiminta. Laskemaan en oo saanut sitä oikein millään. Nyt pelottaa, että tuleeko kiloja paljonkin raskauden aikana, kun tuntuu, että nyt heti alkuun on jo tullut. Kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tietää kilpirauhasen vajaatoiminnasta päivää ennen kuin raskaudesta. Tähän mennessä mulle on tullut painoa n.3 kiloa, koska lähtöpainosta laihduin ensin viisi kiloa pahoinvoinnin takia. Kyllä painon pitäisi sen lääkityksen kanssa pysyä kurissa. :)

 

Aika jännä, jos sun pitää itse pyytää että pääset kontrolleihin. Mulla oli alkuraskauden ultra 5+2 tai jotain ihan tämän takia, ja sen jälkeen on tarkkailtu tosi tiheästi. Ensin oli verikokeita kolmen viikon välein, nyt kuuden viikon välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

poistin tekstin

Edited by oujii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla ettei välttämättä oo tullut paljon painoa lisää. Mulla ei oo mitään ylimääräisiä ultria tai muuta ton takia. Ois kyllä tosi kiva, jos olisi, niin olisi kaikesta varmempi olo. Mullahan siis koko vajaatoiminta huomattiin, kun pillereiden jätön jälkeen kierrot vaan piteni ja piteni eli raskautuminen ei ollut mitenkään mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on lapsesta saakka ollut kilpirauhasen vajaatoiminta ja ihmettelinkin,kun nyt alkuraskauden lääkärikäynnillä/ultrassa siihen asiaan eikä lääkitykseen otettu milläänlailla kantaa vaikka asiasta mainitsin :unsure: .Täytyy kyllä ottaa puheeksi ensi kerralla! Onko teillä muilla tietoa,että onko kilpparin takia raskauden aikana esim.enemmän kontrolliaikoja/verikokeita tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla todettiin kilp.vajaatoiminta esikoisen syntymän jälkeen. Kävin kontrolleissa tosi usein,eivät meinannut saada lääkitystä kohilleen, sitten kun sai niin rupesin odottaa kakkosta :D

 

Kävin odotus aikana 6vk välein verikokeissa ja aina annosta nostettiin. Raskaus aikana sitä seurataan (ainakin pitäisi) todella tarkasti. Myös neuvolan ekalla käynnillä painotettiin, että sitä seurataan tiuhaan.

 

Kannattaa pyytää labrat, ihan oman mielenrauhan vuoksi :) Luulisi viimeistään neuvolassa ottavan asiakseen seurata arvoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0