Severiina

K_SKS

402 posts in this topic

2006 oon ekan kerran synnyttänyt tuolla sairaalassa ja siellä oli myös silloin synnärin puolelta tiloja remontissa. Silloin vuodeosasto äideille ja vauvoille oli siirretty sädesairaalan puolelle.

Eli kyllä sieltä tilat varmasti löytyy!

 

Ja ihan samaa meinasin kirjoittaa, kuin tinakenkätyttökin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osastojen siirtäminen parakkeihin olisi muutenkin melko mahdotonta. Sillä potilaita ei hoida vaan yksi osasto vaan hoitoon osallistuu muitakin yksiköitä (esim. röntgen, leikkausosasto jne.). Parakithan on tulossa ilmeisesti sairaalan takapihalle, joten ei niitä potilaita todellakaan alettaisi sieltä parakista rahdata johonkin rötgeniin pihan poikki sängyillä. Keskisuomalaisessa olikin vähän aikaa sitten juttua, että kirurgian poliklinikkaa ei voida täysin siirtää parakkiin, koska osastolta käsin käy polilla potilaita hoitoa saamassa.

 

Eli kyllä ne tilat varmasti löytyy muualta, niinkuin hiljaisuus totesi ja parakkeihin tulee vain polikliininen hotityö girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kannata pelätä vaikka parakkirakennuksessa joutuisikin synnyttämään. Aika monessa sairaalassa on parakkirakennuksia käytössä tälläkin hetkellä ja kyllä niissä hyvin lämpö pysyy ja sisältä ovat muutoinkn kuin ihan normaali sairaalarakennuskin vähän sama asia kuin Älvsbytalot omakotitalopuolella. Mutta kestäviä ratkaisuja saisivat Jyväskylässäkin vihdon tehdä girl_mad.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin myös kertoa, että todellakaan ei mennä parakkeihin synnyttämään. Vastasyntyneiden teho siirtynee ilmeisesti alakertaan, nykyisille kirran polin kohdalle ja synnytysalit kaiken järjen mukaan pitäisi olla vähintäänkin välittömässä läheisydessä.

 

ja P.S, ne ovat käsitykseni mukaan poliklinikat esim juuri kirurgian ja sisätautien polit jotka parakkeihin siirtyvät, ei siis osastot, eli esim synnytysosasto 5 tuskin siirtyy mihinkään parakkiin.

Edited by Sisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännityksellä odotan sitä synnyttämään lähtöä. Tämän ketjun alkupäätä ei kannata lukea, jos haluaa välttyä kauhunsa kasvattamiselta. Toisaalta uudemmat postaukset ovat paljon valoisampia, sairaalan sisäilmaa lukuun ottamatta. Itse sain allergiaoireita jo valmennuskäynnillä kellarikerroksella, joka kuulemma on "uudempaa puolta".

 

En tiedä mitä pitää ajatella koko synnytyksestä. Edelliset kokemukset vuodelta 2006 olivat positiivisia, tosin mulle tehtiin sektio heti samana iltana kun vedet menivät rv 35+0 ja loppuajan (2vkoa) esikoinen oli teholla. Itse lähdin kotiin viidentenä päivänä ja sain todella hyvää hoitoa opiskelijalta, joka jaksoi kysellä vointia ja kiireestään huolimatta juoksi luonani kuin aavikkohiiri. Muistin kyllä antaa opiskelijan ohjaajalle kommenttini, että loistava opiskelija!

 

Synnytysvalmennuksessa painotettiin, että kannattaa antaa opiskelijalle lupa osallistua, siitä on etua kaikille osapuolille.

Edited by Hilde

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista olenko tänne kirjoittanut viime synnytyksestä (toukokuussa -11), mutta kokonaisuutena ihan hyvä paikka tuo on synnyttää! Eli ei mitään hätää Hilde :) Toki on hyvä, jos sinulla on itselläni selkeä käsitys siitä, mitä toivot synnytykseltä. Nyt ainakin minulle osui hyvin erilaisia kätilöitä, ns. vanhakantaisempia jotka eivät tarjonneet alussakaan mitään "luomu"-vaihtoehtoja ja sitten nuorempia jotka olivat ihmeissään miksei minulle oltu tuotu jotain jumppapalloa jo ajat sitten... Eli jos itse tietää miten haluaa edetä niin se kannattaa tehdä selväksi tukihenkilölle, joka voi pitää sun puoliasi synnytyksessä jos et itse jaksa. Ja muutenkin pitää sanoa ääneen toivomuksensa, jos esim. haluaa koittaa ponnistamista jossain muussa kuin selällään tmv. Minulle puoli-istuvassa asennossa olo oli ihan helvettiä koko avautumisvaiheen ajan, mutta silti sitä ehdotettiin ponnistusasennoksi. Siinä sitten kiljuin kauheissa supistuksissa että EN VOI ja kyllä minua siinä heti uskottiin.

 

Minun molemmat synnytykseni päätyivät lopulta sektioon, ja toiminta tämän suhteen oli molemmilla kerroilla oikein pätevää. Leikkauspäätös tehtiin heti kun se aiheelliseksi tuli ja nyt jälkimmäisellä kerralla sain vauvan heti heräämöön ensi-imetykselle :girl_in_love: Ja jälkihoito sujui hyvin, eli hoitoa ja tukea saa toiskertalainenkin.

Edited by MiiraM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin jäi kaikenkaikkiaan hyvä fiilis synnytyksestä ja koko sairaalassa oloajasta! Mulle osui synnytyksessä tosiaan aivan ihana kätilö. Epiduraalin sain myös tosi nopeasti, onneksi sillä hetkellä ei ollut suurtakaan ruuhkaa :girl_smile: Meidän pikkuisella oli vähän rajumpi elämän aloitus, mutta hänestä pidettiin kyllä todella hyvää huolta koko ajan, alusta asti. :lipsrsealed:

 

Osastolla varsinkin nuoremmat hoitajat olivat todella avuliaita ja jäivät juttelemaan pidemmäksikin aikaa, mikäli oli jotain, josta halusi jutella.

Hieman toisena yönä säikähdin, kun yöpäivystäjänä ollut nuorempi mieshoitaja tuli esittäytymään.. mä jo säikähdin, että meinaako se silloin yöllä tarkistaa samalla mun haavatkin..!! Mutta onneksi ei kuitenkaan tarkastanut :girl_crazy:

 

Mulla oli kanssa hieman ennakkoluuloja luettuani ennen synnyttämään lähtöä tätä ketjua, mutta aivan suotta. Mulla ei ole pahaa sanottavaa, joten älkää suotta miettikö näitä juttuja liikaa ennen lähtöänne sinne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on sairaalakeikka tehty enkä voi liiaksi kehua. Synnytysvastaanotolla jouduttiin odottelemaan aika pitkään, kun meidän tulosta seuraavan tunnin aikana syntyi kolme tai neljä lasta. Kohdalle sattui siellä myös vähän by the book -henkisen oloinen kätilö, mutta eipä tuo haitannut. Mitään ikävää ei vastaanotollakaan tapahtunut.

 

Saliin päästiin ja saimme aivan ihanan kätilön ja opiskelijan (olin esitiedoissa erikseen maininnut, että opiskelijat ovat oikein tervetulleita). Alusta asti vointia kyseltiin ja kuunneltiin, esitiedot ja toiveet oli luettu huolella ja niitä kunnioitettiin. Apua oli saatavilla, kun kaipasin ja kemiatkin sattuivat mukavasti kohdilleen, mikä toki on aina vähän onnenkauppaa.

 

Yövuoron vaihduttua uusi kätilö oli myös oikein mukavan ja taitavan oloinen eikä mitään sanomista ole myöskään epiduraalin laittaneesta anestesiologista tai ponnistusvaiheeseen osallistuneesta synnytyslääkäristä. Kaikki olivat aivan ihania ja olo oli todella turvallinen, vaikka synnytys venyi lopulta yli vuorokauden mittaiseksi.

 

Myös vuodeosastolla oltiin todella mukavia ja apua sai, kunhan osasi pyytää. Ne napit on siellä ihan syystä, niitä kannattaa painaa, kun tarvitsee neuvoja tai muuta.

 

Ei siis hätää, Hilde tai muutkaan. En itse asiassa oikein ymmärrä, miksi tuota sairaalaa niin kovin haukutaan. En ole ihminen, joka nielee ollenkaan mitä tahansa, joten huonommasta kokemuksesta osaisin kyllä kertoa hyvinkin kriittisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla myönteisiä kokemuksia! Esikoista odottaessa en tehnyt mitään synnytyssuunnitelmaa, se auttoi itseäni påsyykkisesti sopeutumaan siihen mitä oli edessä. Nytkään en ole muuta suunnitellut kuin sen, että ei Aqarakkuloita ja TENS-laitteen olen varannut/vuokraamassa. En kyllä yhtään tiedä sen toimivuudesta, mutta menenpä lukemaan aiheesta lisää toiseen ketjuun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Myös vuodeosastolla oltiin todella mukavia ja apua sai, kunhan osasi pyytää. Ne napit on siellä ihan syystä, niitä kannattaa painaa, kun tarvitsee neuvoja tai muuta.

 

 

Totta, ne antoivat olla ihan omassakin rauhassa. Jos apua kaipasi, tulivat kyllä heti kun nappia painoi. Joten jos apua ei pyydä, sitä ei hirveästi tuputetakaan. Ensikertalaisillekin tiedoksi, ei kannata vain odottaa, tuleekohan joku joskus... :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri kuulin uutisista että K-S ks synnytyssalit asetetaan käyttökieltoon toukokuun 2012 jälkeen sisäilmaongelmien vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen synnytys Keski-Suomen keskussairaalassa on takana, ja en voi kuin kehua :) Kaikki meni todella hienosti ja olin todella tyytyväinen kohteluun ja apuun, jota sain, ja ennen kaikkea olen iloinen siitä, miten hienosti synnytys hoidettiin. Sain mahtavan, topakan ja kannustavan kätilön, joka osasi hienosti arvioida synnytyksen etenemistä. Hänen suosituksestaan otin spinaalipuudutuksen ja se oli loistovalinta tilanteessamme.

 

Satuimme sairaalaan todella rauhalliseen vaiheeseen. Synnytys käynnistyi sunnuntaiaamuna, ja kun menimme sairaalaan yhden maissa päivällä, pääsimme käyriltä lepohuoneeseen, jossa oli kaksi sänkyä (toinen siis miehelle) ja siellä saimme odotella supistusten tihenemistä. Sain siinä vaiheessa lihakseen sen rentouttavan piikin, jonka nimeä en muista. Kun siirryimme saliin, oli vain kahdessa muussa salissa synnytykset käynnissä, ja kun tyttömme syntyi, oli muissa saleissa jo synnytykset ohi. Vuodeosastollakin oli tilaa, saimme olla sen kaksi vuorokautta omassa huoneessamme ilman huonekaveria, mikä oli ihan mahtavaa.

 

Uudelleensynnyttäjä sai kyllä olla varsin omissa oloissaan, mutta se sopi hyvin, kun kaikki sujui vauvan kanssa niin hyvin. Apua kyllä sai aina kun tarvitsi.

 

Se oli ainoa yllätys, että meitä ei laskettu seuraavana päivänä vielä kotiin. Olisin lähtenyt mielelläni, kun kaikki tosiaan meni niin hyvin mutta silloin vauvalta olisi alettu jo syntymäpäivän iltana ottaa jalkapohjasta verinäytteitä verensokeri- ja bilirubiiniarvojen tarkkailua varten. En sitten halunnut alkaa pientä pistelemään, ja olimme suosiolla sen kaksi päivää sairaalassa. Mikäs siinä, mukavaa sielläkin oli, varsinkin kun olimme omassa huoneessamme. Mutta oli vähän yllätys, että tuo asia ilmaistiin vähän semmoiseen sävyyn, että kyllähän te voitte kotiin lähteä mutta sitten me alamme pistellä tätä sinun vauvaasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se oli ainoa yllätys, että meitä ei laskettu seuraavana päivänä vielä kotiin. Olisin lähtenyt mielelläni, kun kaikki tosiaan meni niin hyvin mutta silloin vauvalta olisi alettu jo syntymäpäivän iltana ottaa jalkapohjasta verinäytteitä verensokeri- ja bilirubiiniarvojen tarkkailua varten. En sitten halunnut alkaa pientä pistelemään, ja olimme suosiolla sen kaksi päivää sairaalassa. Mikäs siinä, mukavaa sielläkin oli, varsinkin kun olimme omassa huoneessamme. Mutta oli vähän yllätys, että tuo asia ilmaistiin vähän semmoiseen sävyyn, että kyllähän te voitte kotiin lähteä mutta sitten me alamme pistellä tätä sinun vauvaasi.

 

Onpa aika outoa tuo! Mihin vuorokauden aikaan vauvasi syntyi, olisiko ollut seuraavana päivänä kotiutuessa sitten minkä ikäinen? Me päästiin jo seuraavana päivänä kotiin eikä mitään verinäytteitä vauvalta otettu. Tosin, hän syntyikin aamuyöllä, joten oli kotiin lähtiessä jo melkein 1,5 vrk. Mutta missään vaiheessa ei kyllä puhuttu mitään mistään verikokeista. Tosin kotiilähtöpäätös tehtiin vasta synnytystä seuraavana aamuna, papereihin olin kirjannut toiveen nopeasta kotiutumisesta mutta siitä ei tullut sitten puhuttua silloin samana päivänä. Seuraavana aamuna kerroin kätilölle, miten mielelläni lähtisin jo kotiin ja hän suhtautui asiaan tosi positiivisesti heti ja asia järjestyi hienosti.

 

 

Muoks. Luinkin vähän tarkemmin vielä kirjoitustasi ja ilmeisesti lapsesi syntyi iltapäivän puolella. Olisiko se sitten vaikuttanut asiaan, että hän olisi ollut alle vuorokauden ikäinen kotiin lähtiessä?

Edited by RouvaR

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tyttö syntyi illansuussa, vähän ennen seitsemää. Ehkä se tosiaan vaikutti, vaikka ei kukaan kyllä asiaan viitannut mitenkään - sanottiin vain, että seuraavana päivänä emme vielä voi lähteä. Mutta eipä se sen kummemmin haitannut, otin asian vähän niinkuin hotelliloman kannalta, kun sai olla täysihoidolla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääköhän kukaan, että onko ne nyt sitten siirtäneet niitä osastoja jotenkin, kun näin tammikuun alussa piti sen tapahtua? Sairaalan nettisivuilta en ainakaan onnistunut löytämään aiheesta mitään. Ollaan kyllä lauantaina menossa sinne valmennukseen, että kai sitä voi sielläkin sitten kysyä, mutta kun huvittaisi tietää heti :grin: .

 

Ja musta on oikeastaan vähän kurjaa, etten saakaan synnyttää parakissa, kun olisihan siitä tullut ainakin hauska tarina jälkipolville kerrottavaksi :girl_crazy: . Ja ainakin varmuudella olisi ollut homeettomat tilat :girl_sigh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa sanoivat, että toukokuussa synnytyssalit siirretään toisiin tiloihin. Neuvolantäti sanoi, että siirretään tiloihin, jotka tulevat jossain vaiheessa olemaan osa synnytyssairaalaa. En tiedä sitten mitä tarkoitti. Mutta jospa ne ilmanvaihto-ongelmat hoituisivat siinä samalla ja ilokaasukin palaisi Jyväskylään.

 

En muista olenko jo vastannut, mutta itselleni jäi erittäin hyvä fiilis synnytettyäni viime keväänä Jyväskylässä. Ainoa mikä harmittaa on se, että meillä oli oma TENS-laite ja kätilöt pakkasivat meidän johdot mukaansa, eikä niitä ikinä löydetty. Olisin halunnut aqva-rakkuloita kokeilla, mutta jostain syystä kätilö ei halunnut niitä laittaa, pääsin sitten suihkuun mikä olikin huippu homma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onpa jännä, että vasta silloin! Syksyn uutisissa kuitenkin toitotettiin, miten ne tilat on käyttökelvottomia ja kiellossa jo vuoden alusta asti. No, "kivaa" päästä sinne homeisiin tiloihin synnyttämään sitten :girl_sigh: .

 

Osaako joku sanoa, että missä siellä sairaalassa järjestetään se synnytysvalmennus? Ilmeisesti jossain muualla kuin synnytysosastolla tms., mutta missään ei lue sijaintia. Kaikkialla vaan sanotaan, että lauantaisin kello 12-14 viikon 32 jälkeen pitäisi mennä, ja nyt ei ole neuvolakaan ennen tuota huomista auki, että voisi sieltä asiaa kysyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Synnytysvalmennukseen menevät kokoontuvat siihen pää-aulaan ja siitä kätilö hakee ja menette yhdessä sinne alakerran auditorioon. Näin siis ainakin silloin, kun esikoista odottaessa siellä kävin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Käyn täällä vasta nyt kommentoimassa, mutta muillekin valmennukseen meneville tiedoksi, että tuskin eksytte kun silloin sairaala on täynnä odottavia pariskuntia... ;) Ainakin silloin oli, kun me käytiin viime kesänä. Joten joukkoon vaan odottelemaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä tulla tänne kehaisemaan meidän sairaalaa. Toinen reissu heitetty synnärille ja synnyttäneitten osastolle, eikä voi muuta kuin ihailla, miten mahtavaa henkilökuntaa siellä on töissä. :tender: Sain joka vaiheessa tosi asiallista ja empaattista kohtelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saapa nähdä tuleeko ilokaasu takaisin kuvioihin. Itse sitä kyselin jo raskauden alkuvaiheessa kun remontista kuulin, mutta eihän kukaan osaa varmaksi mitään sanoa. Uuden tilojen myötä siihenhän olisi mahdollisuus, mutta veikkaan että se ei ole hankintalistalla numero ykkösenä. Ja tietenkin henkilökuntakin pitäisi uudelleen kouluttaa ilokaasun käyttöön..?

 

Gravidan parkit on ainakin ihan tukossa. Tai no niitä ei ole tällä hetkellä. Että vinkiksi vaan, kannattaa jättää halliin tai varata aikaa siihen paikan löytymiseen. Meinattiin itse myöhästyä ultrasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin käyty vasta hakemassa nyytti kotiin. Meidän lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla ja kaikki hoitui oikein mukavasti. Etenkin leikkaussalin hoitajat olivat todella ystävällisiä ja kertoivat hyvin mitä tehdään ja missä mennään. Samaan aikaan oli sairaalassa kuulemma melkoinen ruuhka, ilmeisesti paljon lapsia saa alkunsa tuossa juhannuksen tienoilla, joten kätilöistä moni mainitsi heillä olevan kiirettä ja se näkyi. Kätilöille voi suurimmalle osalle antaa kiittävää palautetta, ainoastaan siitä miinusta, että kun olin etukäteislomakkeeseen laittanut, että kaipaisin ensisynnyttäjänä riittävästi neuvoa ja opastusta vauvan hoidossa, sai välillä apua pyytää monta kertaa, ja siltikin esim. istualtaan imettämiseen ei kukaan ehtinyt hyvää asentoa neuvomaan. Ehkä tämä johtui kiireestä...

Sairaalaruuatkin maistui yllättävän hyvältä, ehkä siksi että imetyksen alettua mulla on ollut valtava ruokahalu. :D Aamupuuro vaan oli joka ikinen aamu suolatonta ja lähes kylmää. Jaksoin toivoa, että josko tänä aamuna se olis lämmintä, mutta ei, jäi yleensä sitten syömättä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku pääseekö Gravidaan nykyään kulkemaan jotenki kätevästi sisäkautta pääovelta? Ultraan olen menossa ensi viikolla ja tulen bussilla, joka siis tulee pääoven luokse. Puolitoista vuotta sitten puikkelehdittiin remontin keskellä kellarissa ihmekäytäviä pitkin, mutta eiköhän tilanne ole jo siitä muuttunut. Pääsen toki ulkokauttakin kiertämään, mietin lähinnä aikataulutuksia, kun sisäkautta pääsee varmasti huimasti nopeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now