Severiina

K_SKS

402 posts in this topic

Esikoisen kohdalla kaikki meni hyvin, ja ottivat vauvan hoitoonsa muutamaksi tunniksi synnytyksen jälkeisenä yönä. Ihan mukava kokemus oli, vaikka esikoinen heti vietiinkin tunniksi tarkkailuun, kun ilmaisi lapsivettä keuhkoihin.

 

Toisen kohdalla muuten meni tosi hyvin, mutta olin yksin huoneessa, ja oli kovin yksinäistä. Huoneessani ei ollut telkkariakaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voi, mä olisin ollut niiiiin tyytyväinen, jos olisin saanut olla yksin huoneessa! Kuorsaava kämppis valvotti silloin, kun vauva olisi antanut nukkua :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä sain, ja olin kyllä tyytyväinen. :) Sitä telkkaria mäkin kyllä kaipasin, mutta onneksi oli lehtiä mukana luettavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään kyllä muista, että meillä olisi telkkua kahden hengen huoneessa ollut. En sitä osannut kyllä kaivatakaan. Aiemmin olin käynnisteltävänä kolmen hengen huoneessa ja siellä oli tv, mutta siitä ei kuulunut ääniä :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin että Jyväskyläänkin tulee ensi vuonna synnytysvalmennusta lisää, tuolta bongasin. www.vauvantai.fi

Alkaa tosin vasta tammikuussa. Itse en ehdi enää, kun la on jo marraskuussa (pitäisköhän laittaa viestiä ja kysyä, mahtuisko Tampereen marraskuun valmennukseen vielä, kun sillon ois siellä)--- :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heissan, lisää kokemuksia kaivattaisiin meidän keskussairaalan uuden modulin toiminnasta!!

 

Eli siis takakautta mennään sisään, onko se ovi siinä jossain Gravidan oven vieressä? Mua vähän epäilyttää ja ihmetyttää, kun meillä ei oo tarjolla ilokaasua. Vissiin kaikkialla muualla on. Mut tarviiko sitä edes? Jotkut sanoo että siitä tulee tokkurainen olo.

 

Kätilö valmennuksessa kyl sanoi, et ois sen sijaan saatavilla Oxanestiä, mut sitähän ei hirveen paljoa voi laittaa. Ihmettelen kyllä, että nimenomaan Oxanestiä, kun eikös Oxynorm oo siitä se uudempi versio ja siitä ei tuu ees huonoo oloa, niinku Oxanestistä?? Vai oonkohan nyt käsittänyt väärin... Muistelen, et sain Oxynormia viimeks (vuosi sitten keskeytyksessä) eikä siitä tullut huono olo. Ja sit lisäks sais käyttää TENS laitetta, mut tietääkö joku, tarviiko se varata etukäteen vai onko niitä laitteita kuinka vapaasti saatavilla osastolla? Onko siellä joka synnytyshuoneen yhteydessä WC suihkuineen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulispää, mä ainakin sain TENS-laitteen käyttöön kun vaan pyysin. Ilmeisesti sen siis saa jos vaan on vapaana :) Sen hetkinen kätilöni ei kyllä osannut auttaa sen laitteen kanssa, mutta onneksi mies osasi kun opiskelee alaa ;) Mä sain Oxanestiä ja oksensin koko synnytyksen ajan.

Mulla oli synnytyshuoneen vieressä (siis huoneesta pääsi suoraan sinne) WC ja suihku. Mutta se ei ole henk.kohtainen vaan toisella puolella olevan synnytyshuoneen äiti saattaa tarvita sitä sitten myöskin. :) Mä kun olin helpottamassa suppareita suihkussa niin mut häädettiin kesken pois kun viereisen huoneen äidin piti päästä peseytymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takakautta mennään synnyttämään, sieltä löytyy synnytysvastaanoton ovi.

 

Ilokaasua en minä ainakaan ole kaivannut, oxanestista en osaa sanoa mitään. Mutta sen TENS-laitteen saa jos sattuu olemaan vapaana, tosin TENS-laite on tehokkaampi jos sen laittaa jo kotona supistusten alkaessa. Sairaalassa se voi olla jo liian myöhäistä, olettaen ettet ole käynnistyksellä menossa synnyttämään. Niitä saa vuokrattua esim. paikallisilta fysiolaitoksilta tai aktiivisynnytys ry:ltä. Synnytyssaleissa on mun tapauksissa ainakin ollut aina wc ja suihku, sekä osastolla huoneissa. Sitten synnytysvastaanotosta en tiedä onko siellä.

Edited by Nattunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla vähän yksilöllisiä noi lääkkeiden vaikutukset, että miten toimii ja tuleeko huono olo. Mä sain sektion jälkeen osastolla Oxynormia ja siitä tuli mulle tosi huono olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oxynorm ja oxanest sisältävät samaa vaikuttavaa ainetta, eli kauppanimi on vain eri. Yleensä oxanest annetaan lihakseen ja oxynorm otetaan suun kautta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain pari vuotta sitten Jyväskylässä synnytyksessä muistaakseni Oxynormia ja toisessa sairaalassa keskeytyksessä Oxanestia. Molemmat pistettiin lihakseen. Molemmista sanottiin, että monille tulee niistä paha olo, mutta mulle ei tullut kummallakaan kerralla. Olivat hyviä melko alkuvaiheen lievityksiä, vähän myöhemmin niillä ei tee mitään. Suosittelen kyllä kokeilemaan.

 

Ilokaasua täällä ei tosiaan saa, ja se on kyllä harmi. :girl_sigh: Mutta sillä mennään, mitä on. Sehän jätettiin käytöstä joskus muutama vuosi sitten, kun kätilöt kärsivät liikaa siitä huonon ilmanvaihdon takia. Uudessa moduulisairaalassa on kuulemma hyvä ilmastointi, toivottavasti ottavat sen myötä joskus taas ilokaasun käyttöön. Tuskin tosin mua hyödyttävästi kuitenkaan.

 

Vanhalla synnytysosastolla oli vessa ja suihku kahden huoneen yhteinen, mutta tässä uudessa on joka huoneessa oma. :) Juuri kätilöltä kuultu tieto siis. Parhaita parannuksia kyllä. Lapsivuodeosastolla yhden hengen huoneessa oli oma suihku, kai muissakin huoneissa on suihku per huone? Asukkaita sitten vaan enemmän. Ja svo:lla on suihku ainakin osassa vastaanottohuoneista, jos siellä ehtii/joutuu vähän kauemmin olemaan. Ei kun hei, tää tieto oli vanhalta svo:lta, toivottavasti siitä ei ole karsittu. Ei kai, kun siellä annetaan peräruiskeitakin. :rolleyes:

 

Oven löytää helposti, jos Gravidaan päin suuntaa silmät auki. Ulkokautta mennään sisään, öisin siis ainakin suoraan sinne, kun sisältä läpi ei edes pääse.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhehuoneita ei varmaan tähän sairaalaan uudistuksen myötä tule? Tietäiskö joku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, mutta arvaan, että ei. :girl_sigh: Ei kai ne sellaisia hienouksia. Ja ainakin jos tulee, siinä menee vielä ehkä pitkäänkin, kun eka tehdään tuo synnytysosasto ja joskus sitten vasta lapsivuodeosasto. Voihan siis olla, että eivät vielä itsekään ihan tiedä. Tulispa, ois kyllä kivaa. Tai enemmän yhden hengen huoneita, ja ainakin enintään kahden hengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä se remonttitilanne siis nyt on? Synnytyssalit ja vastasyntyneiden teho-osasto on siis remontissa? Siitähän oli jo yli vuosi sitten tieto, että niissä on niin pahoja sisäilmaongelmia, että ne menee käyttökieltoon. Myös osasto 5:llä oli sisäilmaongelmia, vaikka se oli vasta remontoitu.

 

Mikä on siis tilanne osasto 5:n kohdalta? Se ei ole nyt remontissa. Onko se remontoitu jo? Menossa remonttiin? Vai ei remontoida toistaiseksi, vaan vaihdetaan sinne uusia hoitajia sitä mukaan kun edelliset alkavat saada oireita?

 

Olen siis menossa synnyttämään huhtikuussa. Olisi kiva tietää joutuuko taas johonkin homepesään pikkuisen kanssa, vai onko tilat korjattu jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuskin nuo sairaalan sisäilma ongelmat tai home synnyttäjiä uhkaa, ainakaan niitä ketkä siellä viettävät 1-3päivää :) Enemmänhän se on riskin työntekijöille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Paitsi jos olet aikaisemmin altistunut työssä tai koulussa... Sillon ei paljon naurata...mut ainakaan Gravidassa ei tullut oireita. En kyllä tiedä onko siellä niitä ongelmia ollutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Tässä oltaisiin nyt raskaana, ja jos kaikki hyvin menee niin LA olisi 30.8. Jonkinlaisen synnytyspelon takia jo nyt näissä asioissa liikkeellä.

Eli, mua kiinnostaisi kovasti tietää mitä kivunlievityksiä ja kuinka paljon voi meidän keskussairaalassa saada? Mitä vaihtoehtoja ja voiko kaikkia mahdollisia saada vai onko jotain rajoitteita. Ja onko meidän sairaalassa kuinka tavallista että syystä tai toisesta on jäänyt kipulääkkeet saamatta (tiedän itse muutaman tutun joille näin kävi)?

Ilokaasun tiedän ettei sitä saa, mutta onko muut lääkitykset olleet kohdillaan? Kuunnellaanko siellä synnyttäjää? Siis jos pelottaa, ahdistaa tms. Onko touhu liukuhihnameininkiä?

Onko pakko ottaa esim opiskelijoita synnytkseen, jos semmoisia sattuu siellä olemaan?

Olen koko ketjun lukenut, mutta aina jää epäselväksi jotain ja onhan täällä aika paljon jo vanhaakin tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jyväskylässä ei tosiaan saa ilokaasua (valitettavasti) eikä ammeita käsittääkseni ole uudellakaan synnärillä. Muuten en tiedä mitään erityistä puuttuvan.

 

Mulla on kokemus vain yhdestä synnytyksestä tuolla, mutta siinä ehdin saada alkuvaiheessa kuuman suihkun (joita on nykyään joka salissa oma) lisäksi "kaura"pussin ja pari eri kipupiikkiä (toinen muistaakseni oxynormia, toisesta en muista), salissa epiduraalin ja aquarakkuloita. Spinaali on myös toki vaihtoehto ja olettaakseni myös kohdunkaulanpuudutus (mä en saanut, kun päädyttiin sektioon) ja se toinen samankaltainen, josta en mitään tiedäkään. 

 

Epiduraalia en joutunut odottamaan muistini mukaan kauhean kauaa. Yhtään en tiedä, kauanko oikeasti kesti, mutta tuskin hirveän pitkään, kun siinä aika ennemminkin tuntui kuluvan hitaasti kuin nopeasti. Muistaakseni mulle sanottiin, että lääkäri käy antamassa toisessa huoneessa spinaalin ja tulee sit, ja niin kai oikeasti kävikin. Toki tämä on paljolti hetkestä kiinni. Liukuhihnalla en myöskään tuntenut olevani ja kyllä mua kuunneltiin sen verran kuin vaan mahdollista ja järkevää siinä tilanteessa. Mutta riippuuhan tuokin kätilöstä, hetkestä ja omistakin fiiliksistä. 

 

Opiskelijasta saa aina kieltäytyä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin marraskuussa keskussairaalassa ja olin kotona niin pitkään, että en ehtinyt saamaan epiduraalia, mutta sain omasta toiveestani lyhytvaikutteisen spinaalin ponnistusvaiheeseen (jonka aikana ei mitään sitten tapahtunutkaan, eli synnytin lopulta luomuna, loppuvaiheeseen ei saanut enää mitään kivunlievitystä) vaikka mua ekaks hoitanut kätilö oli sitä mieltä, ettet sä mitään tarvii, synnytät vaan. Riippuu paljon kätilöstä, kuka sattuu töissä olemaan, mulle se ysiks yövuoroon tullut kätilö oli aivan ihana, kuunteli mua ja oli lukenut sen mun toivelistankin tosi huolella ja noudatti sitä, mm. ei pakottanut mua synnyttämään selinmakuulla (johon kyllä sitten lopulta itse halusin) ja kannusti ponnistamaan vauvan niin, ettei epparia tarvinnut tehdä. Mut itsestähän se on kiinni, kannattaa olla napakka ja sanoa, mitä tahtoo tai tarvii. Ja kannattaa tosiaan täyttää se neuvolasta annettava lomake, jossa kysytään toiveita jne. Ne kätilöt on siellä kuitenkin sua varten! Uuden modulin vastaanotto ja synnytyshuoneet oli mun mielestä siistit ja toimivat. Ei ollu henkilökunnan puolelta mitään liukuhihnatoimintaa ja synnytyksen jälkeenkin saatiin olla ihan rauhassa vauvan kanssa huoneessa. Riippuu varmasti myös synnytyksien määrästä sillä hetkellä et onko kiirettä. 

 

Ne itse vuodeosaston tilat on kyllä surkeet, hirmu ahdas kahden hengen huone ja yhteinen vessa. Olin silti onnellinen, että pääsin kahden hengen huoneeseen enkä neljän hengen!! Mäkään en tiedä, onko sinne joskus remonttia tulossa tai että tuleeko perhehuoneita. Toivottavasti tulis ja saisivat kyllä suurentaa niitä huoneita muutenkin!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin toistamiseen eikä mitään pahaa sanottavaa :)

Synnytyssalit ovat todella siistit ja viihtyisät, jos niin voi sanoa. Ammeita ei taida tosiaan olla, ei ainakaan tuossa salissa ollut.

Puudutuksia tai mitään muutakaan en ehtinyt kivunlievitykseksi saamaan, kun menin sairaalaan aivan viime tipassa.

 

Vuodeosastoa ei tosiaan olla rempattu, eikä varmaan toistaiseksi olla remontoimassa, en tiedä?

Tunsin oman oloni hieman normaalia tukkoisammaksi, joten kai siellä ilmassa jotain on. Salista osastolle mut ohjannut kätilökin meinasi, että häneltä lähtee aina ääni samalla hetkellä, kun astuu osastolle, ja niinhän se meni nytkin.

 

Toissynnyttäjänä sain olla vuodeosastolla tosi rauhassa, kun vauvallakaan ei ollut mitään seurattavaa. Apua sain kyllä pyydettäessä ja koko henkilökunta, joka mun kohdalle osui, oli ystävällistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se vuodeosastohan on rempattu vuonna 2006. Synnytin tuolloin alkuvuodesta, ja osasto oli rempassa. Vain se synnytystä odottavien osa oli käytössä, ja siellä oli synnyttäneistä vain he, kenen vauva oli teholla. Muut olivat jossain kauempana, ei edes samassa rakennuksessa. Siskoni synnytti saman vuoden kesällä, ja uusittu vuodeosasto oli silloin jo käytössä. 1,5v sitten toisen poikani, ja silloin kuulin, että joku hoitaja oli saanut siirron synnyttäneiden osastolta naistentautien osastolle, koska siellä synnyttäneiden osastolla hänelle tuli hengitystieoireita.

 

Olen tuota miettinyt, että mitenkähän, jos jollain potilaalla tulee siellä synnyttäneiden osastolla vakavia hengitystieoireita, onko mahdollista päästä vaikka sinne naistentautien osastolle, jos siellä on parempi ilma.

 

Mutta eikös uudet synnytyssalit ja vastasyntyneiden teho-osasto olekin tulossa uuteen rakennukseen, joka valmistuu... milloin? Luulisi, että sinne tulisi myös vuodeosasto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun nuo muualla synnyttäneet ovat eri ketjuissa kertoilleet kuinka isistäkiin pidettiin hyvää huolta ja isät saivat oikein ruokaakin, niin onko tämän asian suhteen tullut mitään muutosta Jyväskylässä? Ainakin kuusi vuotta sitten isä ei saanut sairaalan puolesta yhtään mitään. Synnytyksen jälkeenkin tarjottava ruoka oli ainoastaan minulle (vaikka jotain nälkäinen mieskin siitä muistaakseni otti).

Muutenkin koko paikassa suhtauduttiin kaikkiin isiin jopa vähän vihamielisesti, imho.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now