Severiina

K_SKS

402 posts in this topic

(Jos ei syytä lääkäriultraan ole, kätilö tekee nuo perusultrat. Lääkäri sitten, jos on jonkin sortin riskiraskaus.) Mulla on kolmessa raskaudessa tehty yhteensä 4 rakenneultraa ja yksi myöhempi kontrolliultra, kaikissa eri ultraaja, 2 kätilöä ja 3 lääkäriä, ja jokainen on kysyessä vilkuillut sukupuolta ja sen kertonut.  :) Riippuu siis varmaan ultraajasta, mutta aika hyvä prosentti kertomiseen tuntuisi olevan.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli rakenneultrassa rento ultraaja joka kysyi jo alkupuoliskolla suoraan, halutaanko tietää sukupuolta, että tarvitseeko vältellä jalkovälin näyttämistä - meidän heppu kun oli anteliaasti koko ajan haarat levällään...  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen "riskiraskaus"-tapaus, eli lääkärit on tehneet ultrat, yhteensä 3 eri lääkäriä ja kaikki ovat kertoneet sukupuolen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy muuten tulla kertomaan että kuudessa vuodessa tää paikka oli muuttunut kyllä ilmapiiriltään täysin. Ihan kun oisin synnyttänyt eri sairaalassa! No, synnytysosasto tietysti olikin eri, koska nykyään on käytössä se varsin mainioksi osoittautunut moduulipuoli. Kätilö oli tosi kiva (kuulemma mestan mukavimpia, kuulin jälkeenpäin). Synnytyksen jälkeen olin 5B:llä kahden hengen huoneessa. Se ei ollut kummoinen niin kuin ei aiemminkaan, mutta henkilökunta oli ihan tosi paljon kivempaa kuin kuusi vuotta aiemmin.

 

Minulle Gravidassa kertoi sekä kätilö, että lääkäri kysyttäessä sukupuolen. Molemmat osuivat oikeaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiva kuulla. Esikoinen on jo koulussa, joten moni asia varmaan muuttunut noilta ajoilta. Silloin neuvola ei tarjonnut edes rakenneultraa, mutta jouduttiin äitupolille muista syistä ja ultrasivat samalla rakenteet. Mutta kiva jos nykyään rennompi tunnelma, silloin tuntui että oli suurinpiirten rikos edes kysyä sukupuolta. :) Toki ymmärrän, että sukupuolen selvitys ei ole se ultran tehtävä, mutta jotenkin jäi vähän nihkee käsitys niiltä ajoilta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kysymystä:

 

Onko synnytyksessä käytettävissä jumppapalloa ja synnytysjakkaraa? Vietin toissayön synnytyssalissa käyrillä, mutta ainakaan siinä salissa ei ollut kumpaakaan, vain sänky, nojatuoli ja kiikkustuoli.

 

Saako ei-perheenjäsen tulla mihinkään tiloihin tervehtimään äitiä ja vauvaa? Nettisivujen mukaan vuodeosaston yleisiin tiloihin saa tulla vain isovanhemmat, mutta jos menee vauvan kanssa vaikka johonkin tuulikaappiin vierasta moikkaamaan...  :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jumppapallo oli mulla käytössä esikon synnytyksessä, toivat jostain. Määriä en yhtään tiedä eli riittävyys on arvoitus. Jakkaroista en tiedä mitään.

 

Käsittääkseni vauvaa ei saa viedä pois osastolta ja osastolle ei saa tulla muita vieraita. Mutta onhan siinä tosiaan se hissiaula ja eipä siellä niin tarkkaan vahdita, ettei olisi mahdollista siellä pyörähtää huomaamatta, tai tuskin kovia sanktioita tulisi vaikka huomaisivatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! Ehkä sitten kannattaa mieluummin odottaa kotiutumista kuin yrittää salakuljettaa lasta näytille. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis miten noi tilat menee? Onko kaikki tilat nykyään siinä moduulissa? Vai onko mitään tiloja itse sairaalassa?

 

Oon ihan pihalla nykyisistä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitä sieltä sisältä erota mikä on mitäkin. :D Käsittääkseni synnytysosasto on moduulissa ja lapsivuodeosasto ihan talossa. Tai ainakin keväällä oli, mistä näistä enää tietää. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut siis ovat kuitenkin jotenkin tosi lähekkäin? Ettei tyyliin oo mitään kymmenien käytävien kävelyä, että pääsee salista osastolle?
(Oon synnyttänyt joskus, kun vuodeosasto oli remontissa ja väliaikaisesti vuodeosasto oli siirretty sädesairaalaan...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja onko siinä Gravidan lähellä jotain parkkitilaa, vai kannattaako sinne parkkihalliin ajaa suosiolla? Ensviikolla pitäis mennä käymään ja mietin vaan... Toi Gravida näyttäisi olevan ihan eri puolella sairaalaa tuon kartan perusteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gravidan lähellä on kartan mukaan parkkipaikkoja, mutta me ollaan jätetty aina auto suosiolla parkkitaloon. Kävelymatkakaan ei ole paha kun oikaisee rakennusten välistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti paljon. Puhelimella hankala yrittää kattoo noita karttoja. Taidan ajaa parkkihalliin. Siellä yleensä on aina tilaa ollut kun tuossa talossa on tarvinnut käydä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siinä salista osastolle hetki käveltiin, tai kätilö työnsi mua ja vauvaa pyörätuolissa. Mutta oikeasti siinä oli vaan niin omassa maailmassaan, että ei mitään hajua miten pitkä se matka oli.  :grin: Ei tuo niin iso sairaala ole, että matkasta mitenkään mahdoton muodostuisi. Ja ainakaan siinä vaaleanpunaisessa maailmassani en huomannut yhtään milloin lähdettiin moduulista. Niin ja 5a on lähempänä, ainakin muistelen, että sen läpi tai ohi käveltiin 5b:lle. 

 

Gravidan parkkipaikat on olleet remonttitilanteesta kiinni. Kolme vuotta sitten oli muutamia, viime talvena ei eikä käsittääkseni huhtikuussakaan. Suosittelen parkkihallia,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyssalista osastolle oli kymmenien käytävien kävely, mutta se hoitui pyörätuolissa. Eipä sitä kyllä itse olis kävelly, eikä siitä matkastakaan kyllä mitään muista :D Näin siis pari viikkoa sitten.

Gravidan lähellä ei ole parkkipaikkoja asiakkaille, ei ainakaan nyt kesällä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli synnytysvalmennus, joten vastaan noihin edellisen sivun omiin kysymyksiini saadun infon perusteella: synnytyssaleissa on kuulemma käytettävissä jumppapallo ja synnytysjakkara, jee. Oli positiivinen ylläri, että tarjolla on myös TENS-masiinat (joskin niistä ei välttämättä ole enää apua sairaalaan saapuessa) ja aquarakkulat.

 

Kuulemma kätilöille on tulossa vyöhyketerapiakoulutusta ja kunhan uudet tilat joskus valmistuu, synnytyssaleihin tulee ammeet. Meikäläistähän se ei auta, mutta kiva tietää että tulevilla synnyttäjillä on sitten vaihtoehtoja. :)

 

Muutenkin valmennuksesta jäi positiivinen kuva, että ei tuputeta mitään tiettyä synnytyksen mallia rutiinitoimenpiteineen, vaan äitien toiveita kuunnellaan. Lähiviikkoinahan tuota pääsee itse käytännössä kokeilemaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gravidan lähellä ei ole parkkipaikkoja asiakkaille, ei ainakaan nyt kesällä ollut.

Gravidaa "vastapäätä" pitkän rivitalon (taitaa olla joku toimisto) edessä on parkkipaikkoja asiakkaille, mutta niitä ei ole paljon. Sinne me pysäköitiin ultriin mennessä. Käytiin etukäteen katsomassa paikkoja. Kaikista varmin tapa on tosiaan pysäköidä parkkihalliin ja oikaista jostain rakennusten ja työmaan välistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oi miten kivaa tuo ammejuttu! Koskahan ne valmistuu...?  :grin:

 

Kakkosen yritystä suunnittelemaan remontin perusteella? ;) Eli siis niinpä, hyvältä kuulostaa! Moduulisairaalassahan on jo vähän entistä parempi siinä mielessä, että suihkut on jo sentään omat eikä kahden huoneen välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä tuoreessa muistissa synnytys, nimittäin tyttö syntyi 14.9 klo.01.21  :girl_sigh:  Olin yllättynyt miten tilava se synnytyssali oli ja miten mukavan tuntuinen se oli. Kätilöt jotka osuivat tuolloin vuoroon (iltavuorossa oli kätilö ja melkein valmistunut kätilöopiskelija joka muuten hoiti kokonaan. Ja sitten yövuorossa oli toodella huippu kätilö! Oli todella tsemppaava ja tuntui todella olevan oikeassa ammatissa! 

 

Siellä vuodeosastolla vai mikä nyt lie niin oli myös mukavaa henkilökuntaa. Varsinkin yksi oli tosi mukava ja hauska. Tämän hoitaessa ihan alussa saatui mulle muutamat pyörtymisetkin, kun kokeilin käydä ekaa kertaa veskissä sitten aamulla. 

Niin ja seuraavana iltana sitten viellä tuo kätilö joka oli ollut yövuorossa niin tuli käymään mun kanssa sitä synnytystä läpi. Jäi todella hyvä mieli tästä synnytyksestä, vaikka jouduinkin paikkatavaksi ihan leikkaussaliin asti. 

Ainoa mikä oli vähän tylsää niin vuodeosasto oli aika ahdasta, mutta sen nyt kesti ne pari päivää mitä olin siellä. En tiedä miten olis ollut jos olis joutunut olemaan pidempään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli kans synnytyksessä elokuun lopulla mukana opiskelija, oli mun mielestä tosi kiva että oli. Oliskohan ollut sama?

Muutenkin kätilö ja synnytyslääkäri oli mukavia.

 

Synnytyssalissa ei ollut kuin keinutuoli ja nojatuoli kun mä synnytin, joten olisko jumppapallo ja synnytysjakkara sitten sellaisia joita saa erikseen pyydettäessä, eikä vakiona kaikissa saleissa?

 

Gravidan asiakasparkit on kyllä jäänyt multa huomaamatta tai sitten ne on aina olleet täynnä, etten siksi ole niitä huomannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on urakka ohi ja komppaan muita, että olipa kyllä mukavaa väkeä sekä synnytysosastolla että vuodeosastolla. :give_heart: Varsinaisen synnytyksen hoitanut kätilö ei ehkä ollut niin symppis kuin moni muu ja pisti vastaan pyytäessäni jakkaraa, mutta loppujen lopuksi oli sittenkin ehkä parempi, että joku kertoi jämptisti että nyt tehdään näin, niin homma eteni hallitusti. Ruusuja siis myös hänelle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jumppapallon ja jakkaran saa tosiaan erikseen jos pyytää. Mulla synnytyksestä viikko ja salissa taisi olla jopa kaksi palloa, toinen salissa ja toinen suihkussa...

 

Tuo Tens oli muuten ihan huippu ja pärjäilinkin itse sen kanssa useamman tunnin!

Minulla oli myös aivan ihana kätilö, otti tosissaan henk.koht tuntemukseni ja synnytyksestä jäi tosi hyvä mieli. Myös opiskelija oli mukana ja kiva, ei tosin ihan hirveästi tainnut tehdä kun oli aika vasta aloittanut salissa.

 

Meille ohjeistettiin, että jos on jo kovat kivut niin mies voi tuoda autolla ovelle ja lähteä viemään auton, mutta itsellä supisti sen verran harvemmin, että ihan käpsyteltiin parkkikselta miehen kanssa yhdessä tuumin. Päästiin kyllä heti saliin.

 

Hyvillä mielin vain sinne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me tehtiin just noin, että mies talutti minut aulaan ja lähti sitten viemään autoa, kun päivystäjä oli ottanut minut hoiviinsa. Ei olisi tullut parkkihallilta svo:lle kävelystä mitään, kun menin aina supistuksen tullessa lattialle nelinkontin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now