Severiina

K_SKS

402 posts in this topic

Mä en ole kyseisessä paikassa synnyttänyt ja todennäköisesti en tule synnyttämäänkään. Asutaan sairaanhoitopiirin reunalla ja toiseen sairaalaan on lyhyempi matka ( ja vanhemman lapsen hoitopaikka synnytyksen ajaksi on siellä). Mutta siis jouduin kesällä käymään Jyväskylässä äippäpolilla vuodon vuoksi. Olivat silloin viimeistä päviää vanhassa paikassa. Kovin ammattimaiselta homma ei vaikuttanut, johtuiko sitten muutosta. Ensin odotimme kolme tuntia, jonka aikana eri kätilöt kävi kolme kertaa kysymässä meidän yhteystiedot ja joka kerta jokaisella oli vanhat tiedot. Lääkärillä oli käytössä kuulemma jokin iänikuinen ultralaite, mutta "kaipa tästä jotain selvää saa". Ikkunat ja verhot olivat vastaanottohuoneessa auki ja lääkäri vain totesi, että otahan housut pois (huoneessa ei ollut mitään pukeutumistilaa ja vastapäätä oli sairaalaan toinen siipi). Lopuksi vielä hukkasivat mun virtsanäytteen, joka sitten piti käydä neuvolassa antamassa uudelleen. Viimeisenä multa kysyttiin, että onko teidän terveyskeskuksessa sama tietojärjestelmä käytössä kuin heillä, jotta he voisivat siirtää käyntitiedot sinne sähköisesti. Mistä minä sen tietäisin???

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^mua vähän kiinnostais kuka tuo lääkäri on ollut ja oliko käytös epäsovinnaista vai tekikö hän jotain virheitä?

Mä olen ymmärtänyt, että se poli on muuttanut siksi, kun tuli nää pakolliset ultrat. Vanhalla polilla ei olis ollut tarpeeksi tilaa.

 

 

edit.toinen väkänen

Edited by siilis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siilis, mä en tiedä miten netissä saa nimeltä mainita noita mutta kyseessä on siis vanhempi mies jolla ruotsinkielinen nimi. Ei ole vaihtoehtoja kuin yksi. Sama mies tekee 4d ultraa yksityisellä puolella.

 

Tein valituksen mielestäni painavista syistä, ei meinaan ole mun tapaista muuten ollenkaan mutta..

Ultrassa oli paikalla tämän miehen lisäksi harjoittelija ja minulle tehtiin heti kättelyssä selväksi että nyt tehdään tätä harjoittelua ja mun kysymykset jätetään viimeiseksi. Ultran aikana paljastui minua huolestuttavia asioita ja kun kysyin niistä, ei minulle vastattu, koko tilanne oli ihan kuin mua ei olisi ollutkaan. Ja sitten ultraus loppui. Ilman että sain kysytyksi yhtäkään kysymystä taikka katseltua vauvaa itse tai tiedusteltua sukupuolta.

 

Jälkikäteen esittämäni kysymykset eivät myöskään saaneet vastausta. Vastaukset oli luokkaa "sitä sattuu" yms ympäripyöreää, ei yhtään oikeaa vastausta.

Ja kipeät supistukseni, joiden vuoksi oma lääkärini oli minut sairaslomalle laittanut, saivat syyksi sen että koska olen uudelleensynnyttäjä niin "sitä sattuu" ja pitäisi olla ihan kuin en olisikaan raskaana. Ohitseni lääkäri puhui harjoittelijalle aiheesta yhtä sun toista lääketieteellisin termein, taas kun en olisi ollut paikalla.

 

Olin lähtiessäni niin vihainen etten osannut edes miehelleni sanoa mitään, hänkin oli tosi tyrmistynyt. Lopun päivää mulla menikin itkiessä. Kiva oli ollut odotella tota käyntiä kuukausikaupalla ja saaliiksi ei jäänyt kun paha mieli.

 

Kävi jopa mielessä, että noinkohan toi panttasi kaikkea ihan vaan siksi että saa asiakkaita sinne kalliiseen ultraukseen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No ai hyvää päivää. Tiedän kyllä ketä lääkäriä tarkoitat, itse en ole koskaan ollut hänen asiakkaana. Minulle tulee tuosta mieleen oma ensikokemus sisäisestä tutkimuksesta. Hankin lukiossa e-pillerit tk:n kautta. Siellä lääkärillä oli harjoittelija ja niinpä minulla sitten harjoiteltiin sisätutkimuksen tekoa. Se sattui julmetusti ja tämä harjoittelija lopulta itse keskeytti koko jutun eikä halunnut jatkaa. Minä olin puolestani ihan kauhuissani, koska minulta ei edes kysytty mitään. Meni monta vuotta, että hakeuduin uudemman kerran gynekologiseen tutkimukseen :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle teki viime raskauden aikana sisätutkimuksen harjoittelija, jota hermostutti niin että kädet vapisi :D

Tutkimus todentotta sattui ja lopulta komensin harjoittelijan lopettamaan..

 

Ihan ymmärrettävää, että kaikkea pitää harjoitella. Välttämättä ei vaan itse halua koekaniiniksi ;)

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohdakkeenkukka: Hyvä, että valitit.. ettei toistu muille vastaava kohtelu.

 

Mä olin yksityisellä puolella tuon samaisen lääkärin normiultrassa ja ei sinänsä ole valittamista, mutta en toista kertaa kyllä enää maksaisi ekstraa siitä, että ultran tekee gynekologi..

 

Mulla on sieltä äitiyspolilta vähän nihkeitä kokemuksia itsellänikin muista lääkäreistä, mutta en niistä valittanut.. En kokenut kuitenkaan kohtelua vielä ihan niin tylyksi, sain kuitenkin avun ja saatiin lapsi terveenä maailmaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhulla palasin tänne taas lukemaan. Tiedän kenestä lääkäristä on kyse, joten yritän vältellä häntä tulevaisuudessa. Mun huonot kokemukset oli eräästä naislääkäristä, vanhemmasta. Ja itkien myös paikalta poistuin. Eilen tein positiivisen raskaustestin, olen todella innoissani asiasta, mutta poden myös kamalaa kammoa tätä kyseistä laitosta kohtaan. Tällä kertaa joudun nimittäin todennäköisesti jälleen täällä synnyttämään. Nyt sitten toivon kovasti niitä POSITIIVISIAKIN kokemuksia tähän ketjuun jos niitä löytyy :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas on hyviä kokemuksia tästä ko. lääkäristä :) Ainakin luulen, että samasta lääkäristä kyse. Kävin rakenneultrassa hänellä yksityisellä ja oli tosi hyvä kokemus ja lääkäri todellakin paneutui asiaan ja kertoi meille selvästi mitä tutki jne. Itselle jäi sellainen olo, että mielelläni kyllä menen hänen potilaakseen uudemmankin kerran, jos tarvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Yksityisellä puolella kokemukset tästä mieslääkäristä on hyvät. Sairaalan puolelta jäi ikävämpi kuva hänestä. Asiantunteva lääkäri varmasti on. Eriasia sitten onkin miten hän asiat tuo potilaan tietoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollutkaan tähän vielä vastannut. Synnytin vuosi sitten tuolla ja mulle jäi mukavat muistot paikasta. Ei mitään suuren suurta valittamista vaikka paikka ei mikään luksus olekaan :P

 

Poliklinikalle menin kun vedet olivat menneet ed.iltana, olimme siellä aamuyöstä ja heti pääsin sydänkäyrään. Sitten olis pitänyt odotella lääkärin tulemista muutama tunti kun niillä oli aamulla palaveri. Supistukset ei ollut vielä silloin kunnolla alkaneet. Onneksi päätin jäädä sillä heti sen päätöksen jälkeen (antoivat vielä odottelun ajaksi mulle ihanan aamupalan!) kun söin aamupalaa, alkoivat kovat ja tiheät supistukset. Pääsin samantien synnytyssaliin tutkimuksen jälkeen ja kaikki kätilöt olivat kivoja. Sain epiduraalin välittömästi kun pyysin.

 

Lääkäri synnytyksessä oli kiva nuori naislääkäri (mulla oli lopulta imukupilla autto) ja vaikka huone oli täynnä porukkaa, se ei siinä vaiheessa haitannut mua. Kaikki olivat mukavia. Pääsin synnytyksen jälkeen heti huoneeseen ja se oli 2 hengen huone. Vaikkakin pieni ja ei ollut ikkunan vieressä, mahtui siinä just olemaan enkä sillein kaivannut enempää. Oli siinä ympärillä verho, jotta pystyi olemaan rauhassa eikä kukaan kurkkinut.

 

osastolla hoitajat olivat kivoja, no yksi oli vähän totinen mutta senkin kanssa tulin juttuun lopulta. Sain apua ja lääkkeitä kun pyysin ja mähän kehtasin pyytää. Annoin vauvan öiksi hoitoon jotta sain levätä hiukan. Olin 5½ päivää siellä kuitenkin. Sain vielä ylimääräisen lääkärintarkistuksenkin epparihaavan takia.

 

Ruoka oli hyvää ja huone oli onneksi ihan siinä vieressä, josta sitä haettiin.

 

Mulla ehti olemaan 3 huonekaveria, joista 2 oli sellaisia ns. sosiaalitapauksia, tosi ikävää kuultavaa ja ei ollut mieltä ylentävää. Onneksi yksi oli mukava ja hänen kanssa juteltiin. Kun tuolla on noinkin kauan, niin se tekee kans paljon, minkälainen huonekaveri sattuu.

 

Mulle ei sattunut mitään imetystuputusta, ohjattiin kyllä mutta koska poika oli alle 3kg ja ei jaksanut imeä kunnolla, niin sai heti alusta lähtien lisämaitoa (eikä mulla ikinä lähtenyt maitoa tulemaan kunnolla). Ei pakotettu onneksi poikaa olemaan nälissään pelkästään mun olemattomalla imetysmaidolla. Pyysin maitoa lisää aristelematta.

 

Toivottavasti tämä toinenkin synnytys on mukava kokemus ja kaikki menee hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kyllä ihan jees kokemukset salista ja osastollakin oli muutama mukava hoitaja. Minusta oli kiva, että meillä oli yksi vakiohoitaja koko ajan, kun oltiin sairaalassa kans normaalia pidempään. Normaalisti ne hoitajat vissiin vaihtuu, mut saatiin tämä kyseinen henkilö aina kun hän oli vuorossa.

 

Imetystä K-SKS:ssa pitäis tukea ehdottomasti enemmän. Meillä tosi herkästi hoitajat halus antaa pojalle lisämaitoa, onneksi lääkäri sentään oli asiasta eri mieltä. Mulla oli onneksi neuvolassa tosi hyvä kätilö-th, joka tiesi tän sairaalan tilanteen imetysopastuksen osalta. Hän valmisti mua parhaansa mukaan imetyksen aloituksessa ja kävi kotonakin tilannetta vielä tsekkaamassa. Ja tietenkin siskon ja hyvän ystävän neuvot siinä, että apua on vaadittava, oli kans kultaakin kalliimmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin muuten terkka sanoi, että ne tyrkyttää sairaalassa ihan liian herkästi sitä lisämaitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään uudella äitipolilla, eli Gravidassa, ekaa kertaa. Minulla oli lääkärina tuo samainen mieslääkäri, josta täälläkin on ollut puhetta ja minun kohdallani hän oli todella asianmukainen ja empaattinen. Tykkäsin hänestä kovasti.

Uudet tilat oli kyllä hienot :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näköjään oli vaihtunut äitiyspolin ja salin numerot sitten viime vuoden, onneksi huomasin neuvolasta kysyä uudet numerot. Ainakin mulla oli kännykässä ihan väärät numerot.

 

Aika jännää, että kohta sinne sairaalaan taas mennään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka nyt ihan tänne ketjuun ei kuulukaan tää, niin voisko joku auttaa. Jonkun pitäs vääntää mulle rautalangasta, että miten nämä ultraäänijutut on muuttuneet Jyväskylässä.

 

Saako yli 30v sekä sen alkuraskauden ultran että nt-ultran vai korvaako tuo nt-ultra sen alkuraskauden ultran?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goomba, näin lukee neuvolasta saamassani esitteessä:

RVKO 8-11

Veriseula ja

RVKO 10-12

NT ja yleinen ultraääni TAI

RVKO 14-15

veriseula ja

yleinen ultraääni

 

 

Eli summa summarum jos menet NT-ultraan, niin ar-ultra jää välistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on tosi neuvolakohtaista. Nimittäin jotkut neuvolat tekee sen ar-ultran määrittäkseen tarkat viikot, jolloin nt-ultra saadaan oikealle ajankohdalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut molemmissa raskauksissa alkuraskauden-ja nt-ultrat (olen yli 30v.). Lisäksi nyt vielä tällä kertaa sain rakenneultrankin kun nuo säädökset muuttuivat. Ekalla kerralla kävin rakenneultrassa yksityisellä. Juurikin tuon tarkan lasketun ajan ne määritti siinä alkuraskauden ultrassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo kyllä kuullostaa ihan järkeen käyvältä, että olis se ar-ultra. Olisko tosiaan neuvolakohtaista? (oon Vaajakoskella) Mulle laitettiin tässä raskaudessa lähete np-ultraan ja neuvolan täti sanoi, että jos kutsu tulee niin pitää soittaa ja perua ar-ultra.

Kun asuttiin keskustassa, niin Tapoionkadulla mut ulrtattiin joka lääkärineuvolan yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Kyllössä tehdään ar-ultrat edelleen. Mä en tiedä mikä on Tapionkadun käytäntö, mulla on eka neuvola vasta huomenna. Kävin eilen omakustanteisesti ar-ultrassa, joten tuskin enää ultraavat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan, tänne on unohtunut vastata!

 

Itselle jäi enemmän kuin positiivinen kuva synnytyksestä sekä hoidosta kyseisssä sairaalassa. Aiemmin keskustelemanne miespuolinen lääkäri on ehdottomasti guru alallaan ja itse sain hyvää palvelua häneltä np-ultrassa keskussairaalassa. Ehkä yksityisellä puolella on enemmän aikaa potilaan tutkimiseen, julkisella puolella tehdään vain välttämätön. Oikein se ei ole, mutta ollaan kiitollisia siitä vähästäkin, eikö?

 

Tiesittehän, että kaikki lääkärit/ultraajat eivät paljasta sukupuolta edes kysyttäessä? Noiden ultrien tarkoitus on pääsääntöisesti vauvan terveyden tutkiminen eivätkä he sen vuoksi halua sukupuolta kertoa. Jotkut kertovat, jotkut eivät. Ja vaikka kuinka joku vetäisi tästä herneen nenäänsä, niin mun mielestä noiden ns. hoito-ohjelmaan sisältyvien tutkimusten tarkoitus onkin vauvan ja äidin terveyden tutkiminen ja takaaminen ja jos sukupuolen haluaa selvittää, niin sen voi tehdä yksityisellä puolella. Ja saatte lynkata tästä mielipiteestä mut jos haluatte. :D

 

Meille kävi rakenneultrassa juurikin niin, että tutkiminen kesti kauan ja itselle tuli paniikki onko kaikki hyvin, kun sanaakaan ei sanottu. Kyseessä oli ultraava kätilö ja hän sanoi pyytävänsä vielä lääkärin katsomaan, koska ei löydä jotain sydämen suonia tms. EI sen vuoksi että ne puuttuisi, vaan sen vuoksi ettei hän osaa niitä vielä katsoa. Paniikki laantui ja kaikki oli oikein hyvin. Tuo vanhempi miespuoleinen lääkäri np-ultrassa sanoi, että tutkii ensin ja sitten saa kysyä ja saatiinkin kysyä kysymyksemme.

 

Mutta reippain mielin vaan sinne synnyttämään!! Hoito oli hyvää ja henkilökunta enemmän kuin ammattitaitoista. Kertaakaan ei tullut oloa ettenkö olisi voinut luottaa siihen, että he osaavat asiansa. Päinvastoin, kovienkin kipujen kourissa tiesin etten kuole. :P Mulla meni yli lasketun ajan ja lääkäri kysyi mitä haluan tehtävän. Pyysin käynnistystä ja sen sainkin. Samoin sain veripaikan vuotavaan selkäytimeen jo 2pv synnytyksestä (ja vielä sunnuntaina), vaikka yleensä se annetaan aikaisintaan kolmantena päivänä. Ja sairaalakammo oli ennen synnytystä melkoinen, nyt ei oikeastaan ole lainkaan.

 

Tulisi kuitenkin muistaa, että joidenkin henkilökemiat eivät täsmää millään ja toisaalta taas jokainen reagoi asioihin eri tavalla, kyse on kuitenkin niin herkästä asiasta kuin syntymästä. Se oma raskaus ja lapsi ja perhe on tärkeintä itselle, mutta henkilökunta hoitaa vastaavia tapauksia jatkuvasti. Pyytämällä sai kaikkea mitä tarvitsi. Jopa voileivän yöllä iskeneeseen nälkään. :D Niin, ja erityisesti nuoret lääkärit jäivät positiivisesti mieleen kannustavalla ja potilaan huomioon ottavalla hoitotavallaan.

 

Mun mielipide on se, että se negatiivinen, mitä tuosta sairaalasta on puhuttu on yksittäisiä tapauksia. Omasta asenteesta riippuu aika paljon millä mielellä siellä on ja millä mielellä sieltä lähtee pois. Kauhuskenaarioita ei kannata maalailla etukäteen vaan mennä avoimin mielin. Turha sitä oman lapsen syntymää on pilata etukäteen tai siellä paikanpäällä omalla käytöksellä. Huomasin itse, että sellaiset, jotka natisivat joka asiasta eivät yksinkertaisesti tulleet hoitajien kanssa niin hyvin toimeen kuin sellaiset, jotka olivat kiitollisia saamastaan hoidosta. Kukapa *ittumaista asiakasta mielellään hoitaa?? ;) Pääsinpäs purkautumaan!!

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

 

Juu, tiedetään kyllä että kaikki eivät sukupuolta kerro eikä se rakenneultran tarkoitus todellakaan ole eikä sinne sen vuoksi mennä. En kuitenkaan ymmärrä, miksei sitä sukupuolta voi kuitenkin kertoa jos se helposti näkyy? Ainakin viimeksi yksityisellä siinä ei montaa minuuttia mennyt, että selvisi, että tyttö on tulossa. Tietenkin eri juttu jos vauva ei sitä suosiolla näytä, niin ei tietenkään tarvitse alkaa aikaa sen selvittelyyn käyttämään. Mutta ihmetyttää kyllä se, miksi jotkut ultraajat ovat tehneet siitä sellaisen periaate-jutun, että ei muuten varmasti kerrota! Sorry hieman OT :)

 

Itse olen tämän raskauden aikana käynyt kerran keskussairaalan päivystyksen gynellä ja kerran äitipolilla kontrollissa ja todella hyvää, ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua sain molemmilla kerroilla. :) Nyt odotellaan sitten rakenneultraa, joka on muutaman viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiesittehän, että kaikki lääkärit/ultraajat eivät paljasta sukupuolta edes kysyttäessä? Noiden ultrien tarkoitus on pääsääntöisesti vauvan terveyden tutkiminen eivätkä he sen vuoksi halua sukupuolta kertoa. Jotkut kertovat, jotkut eivät. Ja vaikka kuinka joku vetäisi tästä herneen nenäänsä, niin mun mielestä noiden ns. hoito-ohjelmaan sisältyvien tutkimusten tarkoitus onkin vauvan ja äidin terveyden tutkiminen ja takaaminen ja jos sukupuolen haluaa selvittää, niin sen voi tehdä yksityisellä puolella. Ja saatte lynkata tästä mielipiteestä mut jos haluatte. :D

 

Mulla se herne meni nokkaan siinä vaiheessa kun mihinkään kysymyksiin ei saanut mitään asiallista vastausta, vaikka ongelmaakin istukan kanssa ilmeni. En siis loukkaantunut siitä asiasta, ettei sukupuolta kerrottu, vaan se nyt oli osana sitä koko soppaa mitä siellä huoneessa tapahtui tän lääkärin kanssa. Olin huolestunut vauvasta ja mulle puhuttiin kun idiootille eikä asiallisiin kysymyksiini vastattu.

Usko pois, mua on varsin vaikeaa saada suuttumaan taikka loukattua, mutta niin se äijä vaan siinä onnistui koska mun saama kohtelu oli suoraan sanottuna törkeää..vaikeetahan sitä on jälkikäteen selittää, ymmärtäisit jos olisit ollut minä sillä hetkellä :)

 

Olen sittemmin käynyt kahdesti tuolla ultrattavana ja ultraajana on ollut kaksi eri naislääkäriä, joista ei ole mitään muuta kuin positiivista sanottavaa :)

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun toteamus aiheesta ei ollut sulle henkilökohtaisesti, vaan tuli mieleen vaan yleisesti. :)

Sen verran noita tutkimuksia raskausaikana itselläkin oli ja lääkärit oli välillä vähän ihme hyypiöitä, että välillä itsekin ihmetteli mitä tapahtui. Harmi, et ei menny putkeen toi sun käynti ja tiedän kyllä sen typertyneen olotilan, kun ei edes tajua pitää puoliaan.

Kai se on joku periaate, et sitä sukupuolta ei kerrota....? :unsure: Tiedän taas tapauksia, et ultraaja on kysynyt haluaako joku sen tietää. Samoin tiedän, että tytöstä on tullut poika jne, joten varmaan virhemarginaalin vuoksi jätetään myös sanomatta.

 

Mut kiva, että mukaviakin lääkäreitä löytyi. Samahan se on osaston hoitajien kanssa, sielläkin niitä persoonallisuuksia on eksynyt joukkoon...

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now