Severiina

K_SKS

402 posts in this topic

nyt on pakko sanoa, että näin toiskertalaisena kohtelu oli aivan eri luokkaa kuin ensisynnyttäjänä pari vuotta takaperin. Nyt jäi jopa hyvät fiilikset koko sairaala ajasta :lipsrsealed:

 

maanantaina siis mentiin supistusten takia synnärille ja tiistaiyönä 00.30 sektiolla saatiin tyttö ulos. tänään päästiin kotiin. eli 4vrk kokonaisuudessaan sain käytellä palveluita hyväkseni ;)

 

kätilöt oli tosi ihania ja jopa osastolla oli tällä kertaa kaikki hoitajat ja kätilöt todella mukavia. 1 jopa muisti meidät parin vuoden takaa :lipsrsealed: Kauhea kiire heillä nyt siellä on kun tälle kuulle oli about 300 synnytystä luvassa :girl_impossible: ja taisivat vaan olla ihan tyytyväisiä kun ilmiannoin tänään haluni kotiutua hyvässä kunnossa jotta joku toinen saa huonepaikan :)

 

nyt siellä saa ja pitääkin olla tosi omatoiminen kun henkilökunnalla on oikeasti todella kiire, mutta toisaalta se tsemppasi vaan itseäni nousemaan nopeaan jalkeille ja pääsemäänki kotiin nopeampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan samanlainen kokemus mullakin kuin Nuu-Nuulla. Mä synnytin toistaiseksi tän vuoden kiireisimpänä päivänä, mutta tosi hyvä maku jäi. Ihana kätilö ja kaikki hoitsutkin tosi mukavia. Tosin, asetelmakin oli erilainen kolmannen kohdalla kun mikään ei ollut itselle uutta eikä niin pelottavaakaan. Ikävä kyllä taas ne kurjimmat kokemukset tuona päivänä sattuivat ensisynnyttäjille, sillä me uudelleensynnyttäjät mennään jonossa heidän ohitseen. Se on tietenkin tosi ikävää heille, ja monille muille mun kanssa samaan aikaan synnyttäneille jäi varmana tosi kurja maku koko hommasta. Kuten mullekin kävi esikoisen kohdalla. Nyt fiilis paikasta muuttui kuitenkin täysin ja uskaltaisin synnyttää täällä uudelleen, ja tekisin sen vieläpä erittäin mieluusti :) Sen verran tämä kokemus opetti että hyvä kätilö on kyllä kaiken a ja o, ja tekee ehdottomasti synnytyskokemuksesta onnistuneen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle muuten kävi hauska sattuma.. olin osastolla samassa huoneessa kuin esikoisesta, mutta nyt vaan vieruspedissä (sillä paremmalla paikalla) :grin:

 

niin ja kivunlievityksistä kokeilin

 

-kipupiikki kannikkaan

-aquarakkulat (never ever again, oli ihan kauheet laittaa ja apua ei ollu yhtään)

-epiduraali

-kohdunkaulanpuudute

-suihku

-jumppapallo

-lämpöpussi

Share this post


Link to post
Share on other sites

*NuuNuu*: Ihan mielenkiinnosta, sä siis sait epiduraalin vaikka oot uudelleensynnyttäjä, ymmärsinkö oikein? Mulle laitettiin spinaali nimenomaan siksi koska olen uudelleensynnyttäjä. Nojoo, siitä oli kyllä tosi suuri apu, joten en valita :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mule laitettiin epiduraali ihan kätilön neuvon mukaan. se oli ns. pitkävaikutteisin noista ja olin tosi vähän vielä auki siinä vaiheessa kun se laitettiin. Spinaalin vaikutusaika olis kuulema ollut paljon lyhyempi. siksi siis epiduraali. Supparit oli pirun kivuliaat ja niitä tuli tiheään tahtiin, mutta ne ei saanu aukeemista aikaan juuri yhtään (koko salissaolon aikana aukesin vain 5cm) jonka jälkeen lähdettiin sektioon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiva tietää että se on siis ihan mahdollista saada uudelleensynnyttäjänkin. Itse sitä nimittäin pyysin, mutta mulle suositeltiin spinaalia vaikka olin siis vain kuutisen senttiä auki. Tosin, mulla epiduraali pysäytti synnytyksen etenemisen esikoisen kohdalla, joten ehkä siksikin spinaali oli mulle hyvä vaihtis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt sitten kun synnytys on jo takana päin voin tulla kertomaan, että kaikki meni olosuhteisiin nähden hyvin ja henkilökunta oli mukavaa :) Ei mitään pahaa sanottavaa synnäriltä, vso:lta eikä osastolta. Osasto oli tosi täynnä ja kaikilla kamala kiire, mutta se ei kyllä hoidossa näkynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerronpa minäkin uusia kokemuksia huhtikuulta. Minulle tuli siis suunniteltu sektio. Kaikki meni todella hyvin, sain vauvan heräämöön ensi-imetykselle ja pääsin jo vajaan tunnin päästä osastolle. Henkilökunta oli ystävällistä. Viimeksi hypin jo seinille kun jouduin olemaan sektion jälkeen kuusi päivää osastolla. Nyt kun vauva syntyi maanantaina aamusta, niin olisivat jo keskiviikkona laittaneet kotiin. Halusin olla vapaaehtoisesti torstaihin, kun sain sairaalassa vielä vahvempia lääkkeitä. Kaikenkaikkiaan mukava kokemus siis. Jos joskus vielä sinne mennään, niin hyvillä mielin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 krt ko. paikassa synnyttäneenä voin todeta että hyvä paikka saattaa vauvansa maailmaan. Tuskin poikkeaa millään tavalla muista sairaaloista. Ammattitaitoista henkilökuntaa joka osaa huolehtia asiakkaistaan.

 

Faktahan se on että paikka mikä hyvänsä jos ruuhkaa on niin eihän henkilökunta voi revetä.

 

Hyvillä mielillä sinne taas kuukauden sisällä menen :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi synnytystä ko. sairaalassa.

Eka kerta kokemukset vähän siinä ja siinä...maaliskuussa 2008

Kätilöillä tuntui olevan kamala kiire ja välillä olin yksikseni synnytyssalissa, sain infektion ja olin lopulta horkkakuumeessa ja kivutkin oli kamalat. Jotkut (vanhemmat) kätilöt olivat aika tylyjä, mutta sitten nuoremmat (opiskelijat) aivan ihania.

Sama kokemus sitten osaston puolelta, siellä oli ihania ja ei niin mukavia hoitajia, varsinkin yksi vanhempi joka neuvoi mua kylvettämään vauvaa sai kyllä kyyneleet silmiin töksäytyksillään...kävin ehkä silloin hieman herkkänä, synnytys kesti kauan ja oli tosi rankka, ponnistin 1h 45min. Kivunlievityksenä käytin suihkua, ilokaasua, jumppapalloa, aquarakkuloita, epiduraali...Mikään ei auttanut ihan 100%. Synnytyksen jälkeen sain vauvan syliin ehkä minuutiksi, sitten veivät hänet minulta jonnekin?, kun istukka ei tullut ulos kuin vasta tunnin päästä...synnytyksen jälkeen saatiin toki ihailla vauvaa kapalossa mutta silloinkaan en kokeillut imetystä...ihan hurjaa ajatella jälkikäteen, salista nimittäin siirryin osastolle ja vauva vietiin kai toimistoon että mä sain toipua, nukahdin hetkeksi ja herättyäni aamulla kahdeksan aikaan vauva oli tuotu viereeni ja hänelle oli annettu lisämaitoa. Imetys takkusi alussa ihan kunnolla jne, enkä saanut siihen minkäänlaista tukea.

 

Toisella kertaa oli kyllä huomattavasti helpompaa, pitkitin sairaalaan menoa viime hetkeen niin että 2min kerettiin siellä olla ennen vauvan syntymää. :girl_haha: Ja muutenkin oltiin siellä vain 2,5 päivää ja siinä ajassakin tuntui olevan puolet liikaa...enimmäkseen olin ihan yksikseni, seur päivänä tais yks hoitaja käydä kysymässä miten meil asiat on, ja onneksi oli hyvin. Rintakumin olin tuonut mukanani kotoa ja sillä pärjättiin. Mut ei mitään valittamista tuosta kerrasta.Tää oli marraskuussa 2009 ;)

Edited by Lizz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kokemus vuodelta 2009. Ei mitään valittamista itse sairaalassaolosta, mutta tympeää mennä sairaalaan josta tulee koko ajan viestiä että tulkaa mahdollisimman myöhään ja lähtekää äkkiä pois. Eli kutsumattoman vieraan olo oli kyllä siellä läsnä vaikka kaikki hyvin kohtelivat niin synnytyksessä kuin sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kans menossa synnyttämään tänne. Parisen kertaa ole soittanu supistusten kanssa sinne ja mulla kanssa sanottu että mahdollisimman myöhään vasta tänne, kun ei kotona enää pärjää.. Olin kyllä osastolla rv 32-33 estolääkityksessä kun vauva meinasi silloin syntyä ja sain mielestäni hyvää palvelua!

 

Joka ilta kun supistaa niin mietin että jokohan sitä lähtis näytille mutta tulee väkisinkin mieleen etten vaan mene liian aikasiin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemus nyt marraskuulta 2010 ja yllätyin kyllä positiivisesti koska olin kuullut vähän arveluttavia kokemuksia. Kävin pelkopolilla myöskin ja kätilö jonka kanssa juttelin oli myös tietoinen "maineesta" ja näistä nettikeskusteluista ja sanoi että tämä maine kärttyisistä kätilöistä on tainnut tulla silloin kun siellä oli vanhempaa ikäluokkaa töissä joka nyt jo jäänyt eläkkeelle. Myöskin aikasemmin on voinut vaikuttaa huono työilmapiiri, tämän kuulin eräältä toisen osaston työntekijältä.

 

Oma kokemus kuitenkin hyvä, minulle tehtiin sektio ja erityiskiitos myös leikkaussali henkilökunnalle, osastolla mielestäni henkilökunta ystävällistä, kiirettähän heillä on ja omatoimisuuteen kannustetaan, itse halusinkin olla ns "rauhassa" vauvan kanssa eikä minulla mitään erityistarpeita ollut. Minun mielstäni kaikenkaikkiaan hyvä ja positiivinen kokemus.

 

tosta vielä että tulkaa mahd. myöhään ja lähtekää äkkiä pois voin kommentoida että multa ainakin ihan kysyttiin että olenko varma että haluan kotiutua jo vaikka olin uudelleensynnyttäjäkin, en tiedä johtuiko sitten sektiosta, olin siis osastolla 3vrk, mutta tunsin oloni hyväksi niin miksipä en sieltä lähtisi, enemmin kotona olen kuin sairaalassa. Mun mielestä osasto on aika pieni kun aattelee että eikös siellä käy melkein kaikki keski-suomen alueelta synnyttämässä ( voin olla väärässäkin), niin siellä voi olla aika tungosta joten pakko kotiuttaa nopeaan "hyvä kuntosia".

Edited by Siljuska

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, sehän on ihan alimitoitettu. Yksi kätilö sanoi, että kun sitä uutta puolta suunniteltiin, niin syntyvyys oli laskussa. Osasto siis mitoitettiin sen mukaan. Siellä oli alunperin perhehuoneitakin, mut ne jouduttiinkin muuttamaan ihan normaalihuoneiksi, koska huomattiin, ettei kapasiteetti riitäkään. Melko käsittämätöntä kyllä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisin jo aiemmin kommentoida, et mun käynti tuolla oli todella positiivinen. Nyt pääsen ilmeisesti uudelleen elokuussa ja hyvillä mielin olen sairaalaan menossa.

 

Mulla kun käynnistettiin osastolla, niin todella pitkiä ne tunnit oli siellä kärvistellä. Mieskin meni kotiin - mitäpä se siellä olis tehnyt, kun projektissa meni 24h ennen kuin pääsin edes saliin. Nyt aion kyllä olla kotona mahdollisimman pitkään, siellä on kuitenkin paljon mukavempi olla, omassa, tutussa ympäristössä. Tämä siis silloin, kun kivunlievitystä ei voida antaa/tarvita. Kätilön omakohtaisen kokemuksen mukaan aika kuluu nopeammin, jos kotona voi tehdä jotain mielekästä kuin odottaa kliinisessä sairaalaympäristössä. Enkä mä nyt usko etteikö siinä olis perää. Eli kyllä ne ajattelee asiaa myös synnyttäjän kannalta. Esikoistaan synnyttävillä kun voi mennä tunti jos toinenkin ennen kuin synnytyssaliin on edes asiaa. :)

 

Kotiin päästivät, kun ilmoitin lähteväni. Vielä olisi yösija ollut, vaikka osastolla oli ruuhkaa. Lääkäri oli tarkastanut vauvan ja hän oli kunnossa, itselle tehtiin veripaikka post-spinaalipäänsäryn vuoksi, mikä tuli epiduraalista. Vaikka olin tosi kipeä, niin päätin lähteä kotiin ja siellä olo helpottuikin omassa sängyssä levätessä. Vauvakin mahtui paremmin kainaloon kuin siinä kapealla sairaalasängyllä. Mun olosta johtuen toivottivat tervetulleeksi takaisin, jos siltä tuntuu. Ei tarvinnut onneksi mennä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, sehän on ihan alimitoitettu. Yksi kätilö sanoi, että kun sitä uutta puolta suunniteltiin, niin syntyvyys oli laskussa. Osasto siis mitoitettiin sen mukaan. Siellä oli alunperin perhehuoneitakin, mut ne jouduttiinkin muuttamaan ihan normaalihuoneiksi, koska huomattiin, ettei kapasiteetti riitäkään. Melko käsittämätöntä kyllä..

 

Taisivat remontin aikana huomata, että tilat ei riitäkään. girl_sad.gif Kurjaa sinällään, kun tuo perhehuone olis ollut tosi kiva.

KSML oli juttu keskussairaalasta ja siinä oli maininta, että useimmat tilat eivät ole enää tarkoituksenmukaisia. Käytävätilaa on paljon ja huoneet pieniä. Saa nähdä mitä muutoksia on tulossa, kaavaileeko ne uutta sairaalaa tuohon Kankaan tehtaan alueelle lähivuosina.. Jotain kartoituksia ja suunnitelmia kuitenkin tekevät. Jospa ne sitten tajuais tehdä tarpeeksi ison synnytysosaston.

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sehän koko sairaala on revitty remontin vuoksi auki milloin mistäkin osasta, sitä mukaa mitä uutta osaa valmistuu, toista aletaan remontoimaan ja uudistamaan. Minusta se koko talo ei palvele enää tarkoitustaan kun uudistetutkin osat alkavat olemaan epäkäytännöllisiä ja halvemmalla taitaisi päästä kun rakentaisivat uudelleen oikein mitoitetun sairaalan. Mutta rahahan se on mikä ratkaisee tässäkin asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö syntyi 4 viikkoa sitten tuolla :lipsrsealed:

 

Mulla jäi hyvät kokemukset! kätilö(t) salissa oli ammattitaitosia ja mukavia ja samoten osastolla! Imetys lähti heti yöllä parin tunnin ikäisenä hienosti käyntiin joten sen kanssa ei ollut ongelmia..

 

Ainut mikä jäi vaivaamaan oli se että kun loput vedet meni torstai yönä sairaalassa niin jouduin odottelemaan perjantain osastolla että päästään synnyttää. Oli kaikki salit varattu. Lauanta-aamuna pääsin vasta saliin. Tyttö syntyi siis 49 h vesien menon jälkeen. Onneksi ei tullut mitään infektioita!

 

Muoks. sen muistan salista että siellä oli pirun kylmä! On raukka kokenut kovan syntymän tähän KYLMÄÄN maailmaan :girl_sigh:

Edited by ritsku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan K-S keskussairaalan synnärillä Tens-laitetta kivunlievitykseen? Mitä muita ns. lääkkeettömiä kivunlievitysmenetelmiä siellä on tarjolla? Entä onko mahdollista käyttää synnytysjakkaraa? Onko kellään kokemuksia näistä? :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Tens:istä en tiedä mutta synnytysjakkara ainakin siellä on.

lääkkeetömiä vaihtoehtoja on :

-kuuma suihku

-jumppapallo

-aquarakkulat

 

ilokaasua ei käytetä ja olikohan niin , että olivat poistaneet sen vesisynnytysaltaankin sieltä tilanpuutteen vuoksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ne mainosti sitä TENsiä tulevaksi v.2009 vai oliko jopa niin, että sitä sai vuokrata Aktiivinen Synnytys ry:n kautta...

Löytyisköhän nettisivuilta tietoa tai tuolta ry:n sivuilta? Neuvolassakin voivat tietää ...tai sitten ei. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Synnytysvalmennusluennolla vuosi sitten mainittiin muistaakseni että sitä saa just vuokrata tms... On siihen siis joku mahdollisuus olemassa.

 

Allasta ei tietääkseni enää ole. Lääkkeettömänä kivunlievityksenä mainittakoon myös kuumavesipullo tai tyyny tai mikä olikaan, minulle oli apua siitä että supparin huipun aikana sitä painettiin selkääni vasten.

 

Todellakin minullekin hoettiin sitä "tule vasta sitten kun tuntuu ettei ovenkahvan pureminenkaan enää auta etkä yksinkertaisesti kestä enää" mutta menin onneksi aiemmin, itse kun en ihan valtavia kipuja kokenut kuin vasta sitten kun lapsi jo kovaa vauhtia ulos tulossa. Ymmärrän että oletus on että ensisynnyttäjillä harvoin on nopea synnytys mutta oma eka synnytykseni kesti suppareiden alkamisesta 4 tuntia joten jos olisin tehnyt ohjeiden mukaan niin lapsi olisi kyllä syntynyt autoon. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tens-laitteita vuokraa Jyväskylässä Aktiivinen Synnytys ry. Itse vuokrasin laitteen toiseen synnytykseeni sieltä ja suosittelen lämpimästi! Keskussairaalassa pitäisi kyllä myös olla tens-laitteita, mutta kannattaa muistaa että suurimman hyödyn siitä saa kun sen ottaa käyttöön heti supistusten alkaessa eli jo kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nyt jaksa koko pinoa lukea, mutta kuulin että täällä tehtäisiin turhan herkästi eppari? alkaapi jännittämään koko koitos kohta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tens-vastauksista! Täytyy perehtyä vuokraamiseen. Laite kyllä kuulostaa lupaavalta.

 

Kirppu: En tiedä, kuinka herkästi tehdään eppari, mutta minulle se piti ensimmäisessä synnytyksessä tehdä, kun tuli hieman kiire saada vauva maailmaan. Haluaisin vain lohduttaa, että sen leikkaaminen ei tuntunut kyllä yhtään miltään puudutteiden ansiosta eikä tikkaaminenkaan sattunut. Haava myös parantui parissa viikossa, kun muisti suihkutella ahkerasti ja jälkikipuihin tehosivat ihan tavalliset särkylääkkeet. Kottikärryn renkaan sisäkumin päällä kärsi myös istua mainiosti ensimmäisinä päivinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now