Sign in to follow this  
Followers 0
Antsa

3 vai 4 pyörää päivittäiseen menopeliin?

24 posts in this topic

Meillä on nyt menopelin (yhdistelmät?) etsintä parhaillaan käynnissä, mutta meidän leveysasteilla 3 pyöräisistä on hyvin vähän kokemuksia. Molemmat paikkakunnan lastentarvikekaupat myyvät pääasiassa 4-pyöräisiä kulkuneuvoja, joten eivät ole saaneet juurikaan palautetta 3 pyöräisistä. Myös merkit ovat vain perinteiset Briot ja Emmat, joten todellakin tarvitsemme nyt kokemuksia!

 

Mitä etuja/haittoja on 3 tai 4 pyöräisistä?

Pienet vai isot pyörät?

 

Pärjääkö 3 pyöräisillä hiekkateillä?

Onko 4 pyöräiset hyvinkin jäykät liikutella? Vai ovatko ne vain ainoat vaihtoehdot "maalle"?

 

Meillä siis ollaan ihan kunnallisen katuhoidon piirissä, vaikka kotitiemme onkin hiekkatie. Oma pihakin on vähän satunnaisesti kolattu talvella.

 

Melkein olemme jo päätyneet 3 pyöräisiin Bebesin High Trekkeihin. Niistä on vain niin valtavan vähän kokemuksia netissä, joten nyt yleensäkin 3 pyöräisten kokemuksia kaipaisin.

 

8-VE-062.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sule jo tuola toisaalla taisinkin kommentoida...

 

Me asutaan maalla isohkon hiekkatien päässä. Meidän piha on talvella kolattu, mutta ei nyt ihan niin hyvin kun kaupungissa. ja meillä on 3pyöräiset rattaat/vaunut joiden kanssa olen nyt lenkkeillyt monenlaisilla keleillä...

 

meillä on näiden tyyppiset rattaat (vähän jykevämmät, on vanhempi malli):

 

carena_swing_yleis.jpg

 

ja mä en noilla enää suostuisi liikkumaan täälä jos meille vielä vauva tulee. toimivat hyvin kun vaunuja hankittaessa asuttiin kaupungissa mutta täälä muhkurateillä kärsii kyllä hermo. meillä tosin noissa ei ole kunnollista jousitusta ja se yhdistettynä kolmeen pyörään ei toimi. enemmänkin ehkä näin maalla asuvana miettisin sitä jousitusta kuin pyörien lukumäärää.

 

pienet pyörät ei ainakaan täälä meillä toimisi, mitä isommat, sitä paremmat IMHO. Noissa sun laittamissa rattaissa näyttäisi ainakin kuvassa olevan tosi ohuet pyörät...en tiiä sitten onko se hyvä vai huono :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen samaa mieltä, kuin Mamalicious, että maalla merkittävin asia on kunnon jousitus, eikä varsinaisesti pyörien määrä. Kolmipyöräiset vaan harvoin ovat kunnolla jousitetut, mutta myös nelipyöräiset ovat nykyään monesti aika jäykästi jousitettuja. Mielestäni hyvä jousitus on mm. Gesseinin Swingeissä, Emmaljungan city crosseissa & duo edgeissä, Teutonian Mistraleissa jne. eli lähinnä perinteisemmissä nelipyörämalleissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näkyykö tuossa kuvassa onko noissa minkäänlaisia jousituksia?

 

Pieniä pyöriä en missään tapauksessa harkitsisi meille...

 

Nelipyöräisissä vaan mietityttää kun ne tuntuu olevan niin rohjoja vankkureita, ettei niitä saa kääntymään millään, eivät mahdu mihinkään eikä niitä jaksa nostella saati pysty laittamaan yhdellä kädellä kasaan jne. Mä en kyllä mielestäni ole mikään heikko, mutta nostelin vähän aika sitten kaverin emmoja takakonttiin ja ei kyllä tee mieli semmoisia alkaa käsittelemään. Saati survomaan meidän pienen auton perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaupunkiin suosittelen 3-pyöräsiä. Oman kokemuksen mukaan paljon kätevämmät kuin 4-pyöräset mutta taitaa olla makuasia kuitenkin. Emmaljungan cangaroot on 3-pyöräset ja silti niissä on hyvä jousitus niihin sai jonkun kopan (muista minkä..) jolloin voi käyttää ihan vastasyntyneestä alkaen. Meillä on 3-pyöräset gracon matkarattaat ja muistuttavat melko paljon noita Antsan kärryjä. Hiekkatiellä niillä ei ole kovin kiva kulkea koska tuo jousitus puuttuu muuten tosi kätevät!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen jotenkin varmaan ennakkoluuloinen, mutta en uskalla ostaa meille nelipyöräisiä kärryjä. Noita kolmipyöräisiä jousettomia on kuitenkin paljon rytyytetty lähiseudun poluilla, ja aika vähin vammoin tuo poika on selvinnyt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Emmaljungan cangaroot ja tosiaan oli ensin niissä vaunukoppa ja nyt sitten pelkkä ratasosa. Me tosin asutaan pk-seudulla, joten kaupungissa on lähinnä käytetty. Miehen vanhempien koti on kuitenkin maalla ja siellä on tullut niitä työnneltyä myös. Kaupungissa noi on ainakin tosi hyvät ja näppärät kärryt, mutta loskakelillä ovat tietenkin hieman raskaammat, kuten ovat neljäpyöräisetkin. Tosin maalla olisin luultavasti hommannut neljäpyöräiset, koska jousitus niissä tosiaankin parempi ja muutenkin hiekkateille sopivat hieman paremmin. Olen kuitenkin mieheni vanhempien luona noita vaunuja työnnellyt, eikä ole kuoppat yms. haitannut. Kolmipyöräsillä on kuitenkin ihan helppo pahimmat kuopat väistää. Maalla en näkisi myöskään erityistä tarvetta kolmipyöräsille. Meillä ne ainakin valittiin siitä syystä, että tosiaan kaupungissa tarvii ketterät kärryt ja emme halunneet erikseen ostaa matkarattaita tms.. Jos asuisin siis maalla niin ostaisin neljäpyöräiset lenkkeily vaunuiksi ja ostosreissuille näppärämmät vaunut.

 

Kolmipyöräisissä on tosiaan se ongelma, että etupyörään ei ole pystytty laittamaan jousitusta. Meidän Emmaljungissa on kuitenkin takapyörissä mielestäni tosi hyvä jousitus.

 

Renkaiden leveyden ajattelisin vaikuttavan vaunujen vakauteen, eli kovin kapeita en kyllä hankkisi ja muutenkin silloin voi töyssyt haitata enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en kyllä mielestäni ole mikään heikko, mutta nostelin vähän aika sitten kaverin emmoja takakonttiin ja ei kyllä tee mieli semmoisia alkaa käsittelemään. Saati survomaan meidän pienen auton perään.

 

Nelipyöräisiäkin on kevyitä ja painavia. Emmat taitavat olla painavimmasta päästä. Kyllä musta meidän ensimmäiset Briot kääntyivät hyvin ja olivat kevyet, vaikkakin nelipyöräiset. Ja nelipyöräisiäkin saa isoilla kääntyvillä pyörillä, jos haluaa (Mutsyt, Icoot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varmaan harkitsisin vakavasti maalle juurikin noita mutsyja mitkä citronella on (vai oli?). neljä pyörää mutta toimii kuten 3pyörää :P jos jousitus vaan on riittävä siis.

 

mutsy_urban_pink.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on niin ihmisestä itsestään kiinni. Tykkään itse 4-pyöräisistä, koska 3-pyöräisillä tuntuu huteralta, jos nostaa rattaita sen yhden pyörän varaan, esim. siis bussiin tai ihan vaan katukivetyksen vuoksi. Toisaalta jos asuu riittävän syrjässä, tuolla ei taida olla niinkään väliä.

 

Nuo kyseiset Mutsyt (jolleivat ole jokin kevytversio) ovat aivan mielettömän painavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kolmipyöräiset, alunperin kaupunkiin ostettu, mutta pelittää ihan loistavasti täällä hiekkateillä myös. En edes huolis enää nelipyöräisiä, kun on tottunut näitten ketteryyteen. Pyörät on tosin aika leveet, 6cm ja jouset hyvät. myös edessä näissä ainakin, kävin ihan äsken just tarkastamassa.

Meillä siis nämä,

speedstar-haber-blau-gr.jpg

Ratasosan saa kummin päin vaan, nyt matkustetaan taas näin päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaunuttelukokemusta ei ole noista kolmipyöräisistä mutta siellä korvessa missä Antsa asuu (itse olen samalta suunnalta kotoisin) on talvella lunta ja sohjoa sen verran paljon, että kovin pienillä tai kapeilla pyörillä olevia vaunuja ei kannata hankkia. Tai onhan ne ihan kivat sisätiloissa. Me aikoinaan ostettiin pojalle Emmaljungan vaunut ja totesin ne todella hyviksi noihin "vaativiin keliolosuhteisiin" täällä PK- seudulla ne taas vaikuttavat hyökkäysvaunuille.

 

Kaverin rattaita lainatessani huomasin, että renkaan kuvionnilla on yllättävän paljon vaikutusta siihen miten raskailta kiesit tuntuivat työnnellä hiekkatiellä tai sohjossa.

Edited by pupuska

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nuo Mutsyn Urban Riderit ja toimivat meillä lenkki käytössä asfaltilla loistavasti mutta jos työntelisin niitä kuoppaisella hiekkatiellä haluaisin ehkä paremman jousituksen (Teutonia, Emmaljunga, Gesslein, ...). Hyvänä puolena niissä on kääntyvät pyörät. Urban Ridereiden kokonaispaino on n. 13-14kg mutta kulkevat todella kevyesti/rullaavasti. Ne ovat aika leveät, joten normaalin kokoiseen takapaksiin niitä on hankala saada mahtumaan. Meillä onkin toiset rattaat takapaksissa.

 

Pääsääntöisesti hiekkatietä käyttäessä valitsisin ehdottomasti ilmakumirenkaat vaunuihin, mielestäni ne kulkevat pehmeämmin soralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tosiaan nuo Urban Riderit ja päivittäin niitä työntelin hiekkateillä, kun meillä on isompiin kauppihin matkaa 2,5km, josta 1,5km on hiekkatietä. Ihan moitteettomasti kulkivat. Ovat tosi kevyet työntää, nostellut en ole juurikaan, kun ne eivät meillä autossa kulkeneet. Kyllä kaverin Teutonia Prestiget olivat huomattavasti rankemmat työntää hiekkateillä kuin nuo Mutsyt. Lumessakin kulkivat hyvin, kun lukitsi taka-akselin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkäpä mä pyydän kaverin kolmepyöräiset kiesit lainaan ja kuivaharjoittelen niillä maastossa ennen kuin tehdään päätös. Tietenkin talvikeliä on vähän vaikea testata näin kesällä, mutta eiköhän siitä jotain suuntaa saa... Meidän hiekkatie on keväällä aika huonossa kunnossa (lestadiolaisten pääsiäiskokouksen aikaan), että saattaa jonkun aikaa vuodesta olla nimismiehen kiharalla pieni pätkä. Mutta parhaiten näköjään selviää tuo 3 pyörän käytännöllisyys kokeilemalla.

 

Gessleinin kolmipyöräiset eivät oikein vakuuttaneet. Ne tuntuivat jo kaupassa huterilta...

 

Miten renkaan kuviointi vaikuttaa työntömukavuuteen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä renkaiden kuviointi kannattaa olla aika sileä niin vaunuja on kevyempi työntää. Nykyään kyllä melkein kaikissa onkin melko sileät renkaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jousituskin on se, mihin on tottunut. Mutta esim herquleksen joggereissa oli olematon jousitus (tai sitten se oli rikki?), kun taas quinnyn joggereissa se on parempi. Vaikka quinnyt ovat superkevyet ja ehkä tuntuvat vähän huterilta alkuun, niin maatossa se on vaan etu, ettei painoa ole :D Mielumin otan nuo metsään, kun emmaljungan scooterit (4 pyörää, pienemmän kun yhdistelmät).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun mielestä renkaiden kuviointi kannattaa olla aika sileä niin vaunuja on kevyempi työntää. Nykyään kyllä melkein kaikissa onkin melko sileät renkaat.

Juuri näin. Sileät renkaat liukuivat hyvin sohjossa ja paksussa lumessa, märällä hiekkatiellä rapakaan ei roisku kovin paljoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa, naita meilalkin justiinsa pohditaan. Asumme kaupungissa, eika lumi, sohjo tai jaa tule olemaan ongelma, ja minun silmaan kolmipyoraiset ovat natempia ja miehen silmaan sporttisempia :)

 

Mutta miehen sisko on sita mielta, etta kolmipyoraiset ovat vaaralliset jos perheessa tai muuten vauvan kanssa usein tekemisissa on vanhempi lapsi (niinkuin meidan tilanteessa siskonpoika), koska vanhempi lapsi saa kolmipyoraiset vaunut helposti kumoon.

 

Mita luulette, pitaako paikansa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vanhin rattaiden käyttäjä 2v9kk, eikä ole rattaat vielä kaatuneet. Eivät edes sisällä kun poika kiipeilee niissä, meillä on siis rattaat eteisessä aina säilössä.

Periaatteessahan lasta ei saisi jättää rattaisiin yksin, eli kokoaika joku aikuinen valvoo --> katsoo mitä lapsi tekee. Meillä kyllä on jätetty lapsi nukkumaan ulos ilman kokoaikaista valvontaa, valjailla kiinni niin ei nouse ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pohdimme samaa aikoinaan - 3 vai 4-pyöräiset ja ollaan oltu kyllä tosi tyytyväisiä noihin 4-pyöräisiimme. Kolmipyöräiset vaikuttivat menevän vähän minne sattuu, mutta kaipa se on pääasiassa tottumiskysymys.

Yksi ihan hyvä pointti, jonka mieheni keksi aikoinaan on joidenkin kauppojen ym. liuskat, jotka on suunniteltu nelipyöräisille vaunuille. Mutta eipä varmaan niitä kolmipyöräisiäkään ole hankala niissä hiukan kallistaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita Bebe Confortin High Trekkejä näkee täällä meillä paljon. Olen useamman kerran nähnyt vanhemman metsätiellä juoksemassa noiden kanssa ja vuorillakin erittäin lumisissa olosuhteissa on noita tullut vastaan. Ovat siis ilmeisen tukevat ja hyvin liikkuvat myös haastavimmissa olosuhteissa. Omaa kokemusta ei ole, muuta kuin että olen niitä kaupassa lykkinyt ja ihan näppäriltä vaikuttivat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me harkittiin myös samaa aikoinaan, mutta päädyttiin 4-pyöräisiin. Ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Vaunut ovat tosi tukevat ja koska meillä on kääntyvät etupyörät, joten ohjaaminen ei ole ollut sen hankalampaa (ainakaan kuin kaverin) 3-pyöräiselläkään. Nää menee myös aika pieneen tilaan, joten autoilun kanssa ei ole ongelmia.

 

Ehkä nämä ovat himppasen painavammat kuin 3-pyöräiset, mutta koska mä ne jaksan autoon nostaa ja muita nostotarpeita ei juuri ole tullut, en ole kokenut sitä ongelmaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en kyllä mielestäni ole mikään heikko, mutta nostelin vähän aika sitten kaverin emmoja takakonttiin ja ei kyllä tee mieli semmoisia alkaa käsittelemään. Saati survomaan meidän pienen auton perään.

Tähän liittyen sellainen omakohtainen havainto, että meidän 4-pyöräiset Emmaljunga CC:t on tosi paljon helpompi nostaa peräkonttiin kuin 3-pyöräiset Teutonian Spiritit. Tämä johtuu siitä, että 3-pyöräinen runko on kasaan laitettuna pidempi kuin 4-pyöräinen, ja meidän konttiin tuon pitemmän rungon joutuu laittamaan "vinosti". Nelipyöräisen rungon mahtuu nostamaan suoraan kyytiin, kääntämättä. Rasittaa selkää tosi paljon vähemmän. Painon puolestakin CC:t ja Spiritit ovat tasoissa, joten kolmepyöräinen ei aina ole ollenkaan kevyempi vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0