kultanen

Lääkkeellinen kohdun tyhjennys

687 posts in this topic

Itselläni oli raskaus edennyt viikolle 12 ja niskapoimu-ultrassa huomattiin keskeytynyt km, alkio oli "kuollut" joskus rv7 paikkeilla. Sain kohdun suulle laitettavat Cytotecit kotiin mukaan ja kun laitoin ne, alkoi pieni vuoti ihan parin tunnin päästä. Vuoto oli ensimmäiset kaksi vuorokautta niin pientä, että pärjäsin yhdellä siteellä, ja pientä jomottelua ja vaimeaa supistelun tapaista oli välillä, ei paha. Juuri kun aloin menettää toivoni, se kovempi rytinä alkoi sitten kolmantena päivänä. Alkoi tulla isoja hyytymiä ja verta ihan toodella paljon. Alkuun tuli selkeitä supistuksiakin, jotak tehi vähän kipeää, mutta lääkkeillä sain itseni ihan työkykyiseksi (oli pakko, muuten oisin kyllä ollut kotona). Vuodin hurjasti yhen päivän ja hyytymiä tuli runsaasti. Neljännen päivän aamuna seisoin vessassaj a yskäisin, jolloin housuun molskahti jokin iso klöntti, sellainen nyrkin kokoinen kiinteä klöntti. Ja kun se oli tullut ulos, alkoi vuotoa selkeästi vähentyä ja melkein loppuikin.

 

Pelkäsin etukäteen että kuinka pahaa menoa seuraa tyhjennyksestä, mutta se oli vähemmän ikävää mitä odotin. Ei yhtä paljon kipuakun odotin, vaikka toki sitäkin vähän oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon tabujen maaraan, mulla oli 3 kpl cytoteceja alakautta, kun oli 8+4 ja vain jotain rippeita spontaanin km:n jaljilta.

 

Hyva etta Nakertajan tyhjennys onnistui :lipsrsealed:

Edited by Annick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaan taas tänne kysymysteni kanssa...

Eli tyhjennykestä nyt kulunut siten aikaa, että tänään kp31. Tänään alkoi vuoto. Vuoto ei ole yhtä runsasta kuin kk-vuoto. Voiko nää kuitenkin olla kuukautiset vai voiko tää vielä liittyä tuohon tyhjennykseen? Mulla ei ole tässä 4 vko:n aikana vuoto vielä loppunut edes täysin, vaan pari viikkoa on ollut sellaista limaa, missä hiukan verta mukana, mutta hyvin vähäistä, ilman suojaa olen pärjännyt. Eli jos nää olis kuukautiset, niin ei siellä varmaan ees ole hirveesti mitään, mikä vuotaisi...Tein raskaustestin kp 28 ja siinä näkyi edelleen haalea plussa, joka oli kuitenkin selkeästi vaaleentunut kp21 tehdystä testistä. Eli Jos mulla on 3 pvä sitten raskaustesti ollut vielä haamu, niin voiko nää olla kuukautiset vai onko tää nt joku tulehdus vai tyhjennysvuotoa vai mitä...? Kokemuksia, mielipiteitä vastaanotetaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakertaja, tuskin on tulehdus, ellei sinulla ole kipuja. Jos pariin viikkoon ei ole tullut veristä vuotoa, niin voisi mielestäni olla myös kuukautiset. Ehkä voisi olla hyvä olla yhteydessä naistentautien poliklinikalle, kun olet kuitenkin haalean plussankin testannut. Toisaalta, plussan haalistuminen on ainakin hyvä merkki tässä tapauksessa :) TOivotaan, että vuoto on kk-vuotoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakertaja, mä jotain taisin johonkin sulle jo vastailla ja lohdutella, mutta koitetaan taas. :)

 

Veikkaisin, että hyvin voi olla menkkavuotoa! Vuodon määrähän voi helposti vaihdella ja tosiaan nyt ainakin voi hyvin olla niukempaa, kun on vuotanut viime viikkoina jo "tyhjiin". Kunhan vaan on selvästi runsaampaa kuin viime aikoina ollut vuoto. Itse varmaan odottaisin sen muutaman päivän, että näyttääkö yhä menkoilta. Jos näyttää sekä vuodon määrän että keston suhteen, olisin huoletta. Jos vuotelee jotenkin hassusti tai ei lopu suunnilleen samassa ajassa kuin menkat yleensä (ei varmasti päivästä kiinni erilaisen tilanteen vuoksi mutta jos nyt suunnilleen edes täsmäisi), sitten soittelisin ja kysyisin jotain kontrollia.

 

Onko sulle muuten tarjottu hcg-kontrollia verikokeella ollenkaan? Jos ei nyt ota asettuakseen tuo vuoto ja koko tilanne, kannattaa varmaan semmoista yrittää pyydellä. Se on kuitenkin paljon tarkempi kuin pelkkä viivatesti ja siitä voi helpommin seurata tilanteen etenemistä, jos tarve vaatii. Saisivat noita kontrolleja määrätä kyllä paljon nykyistä useammin. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vastauksista Kärpänen ja Kwak! Joo, soitin taas osastolle ja ne vastaukset on sieltä aina yhtä tyhjän kanssa... "Seuraile, ei voi tietää, voi olla kk- vuoto tai sit ei..." Joo. Vuotoa tulee edelleen, mutta se on TOSI niukkaa, ihan kk-vuotomaista muuten, mutta siis tosi niukkaa. Mut en ehkä pitäis sitä "ongelmana", koska mulla kk-vuoto on muutenkin niukkaa ja nyt kun oon vuotanut enemmän tai vähemmän monta viikkoa, niin ei siellä vaan kerta kaikkiaan voi enää olla tavaraa vuodettavaksi... :girl_to_take_umbrage2: Kait, ehkä... Mä diagnosoin tän nyt kk-vuodoksi ja piste. Se 3 vpä tätä vuotoa ennen testattu plussa oli tosi haalea, että jos siinä on sit käynyt niin, että kun se on tipahtanut riittävän alas, niin vuoto on alkanut? Äh, ei näistä tiedä, muuta kuin että ÄRSYTTÄÄ. Verikokeesta kukaan ei ole puhunut mitään, osastolla vaan sanoivat kun soitin, että älä testaa niillä testeillä enää :unsure: Mut mä taas kirjoittelen tänne, kun olen asiassa viisaampi. Ehkä näistä mun jorinoista on jollekin samassa tilanteessa rämpivälle hyötyä. Ja olen kiitollinen taas vastauksistanne! Mut nyt tän vuotoepisodin jälkeen tää vuoto saa luvan loppua aivan kokonaan tai sit meen taas yksityiselle gynelle käymään. Ei tästä muuten tuu mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ekat menkat tyhjennyksen jälkeen ei menneet samalla lailla kuin aiemmat. Eli vuodon määrä vaihteli. Eka päivä oli melko niukkaa, sit tuli pari päivää normaalia runsaammin ja piti ottaa särkylääkekin (normaalisti en ole tarvinnut). Sit luulin jo, että menkat loppuivat, mutta ei, seuraavat 2 päivää vuoto oli sellaisia 'hulahduksia' (käytän kuukuppia...), kunnes 5-6 päivän jälkeen loppuivat. PItuus oli siis aika sama, kuin aiemminkin menkoissa, mutta muuten tuo vuodon määrä vaihteli. Ja aamuisin kuukupissa ei ollut juurikaan mitään...

 

Komppaan Kärpästä tuossa kontrolliasiassa. Hieman tosiaan kummastuttaa, ettei noita jälkikontrolleja verikokeiden tai ultrien muodossa tarjota sen enempää. Minähän olen käynyt lääkärissä viimeksi ennen tyhjennystä. Ja testasin negan sitten 4 viikkoa tyhjennyspäivästä (jonka lasken olleen kp1). Kurjaa myös se, etteivät osastolta kykene antamaan kunnon toimintaohjeita. Todellakin toivon, että nyt se kohtu lopulta tyhjenee sullakin ja seuraava kierto on sitten normaalimpi!

 

Kun ei tuolta terveydenhuollosta saa kunnon tukea, niin onneksi on tämä palsta. Minulle tämä virtuaalinen vertaistuki on ollut tässä asiassa korvaamatonta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

osastolla vaan sanoivat kun soitin, että älä testaa niillä testeillä enää :unsure:

 

:blink: Siis miksi ihmeessä ei saisi testata? Eikö ne juurikin kerro onko raskaushormoni poistunut ja kaikki oletettavasti hyvin? Ymmärtäisin, jos sanoisivat vaikka, että odottele viikko tai jotain seuraavaan testiin, mutta kuulostaa tosi tyhmältä, että ei saisi testata ollenkaan, jos kuitenkin vielä muutama päivä sitten testi on näyttänyt plussaa. Äh, ymmärrän hyvin, että ärsyttää. :girl_cry2: Toivottavasti kuitenkin tosiaan nyt on sulla vuorossa menkat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoto alkoi siis just kun 11 viikkoa tuli täyteen - reillu viikko ennen ultraa.

Pari päivää myöhemmin, eli tiistaina, menin lääkäriin ja totesivat sikiön lopettaneen kehityksensä 7+3 viikoilla. Näytti myös ruudulta miten sydän ei lyö.

Sain sitten mukaan cytoteckejä. Pelotti ihan kauheasti että minkälaiset tuskat niistä aiheutuu. Pahin henkinen tuska oli tuossa vaiheessa jo kärsitty.

Ensin piti ottaa neljä cytoteckiä suun kautta. Jos ei mitään tapahdu niin yhdeksän aikaa kaksi lisää. Luojan kiitos just puolen ysin aikaan alkoi tapahtua eikä tabuja tarttenut lisää! Kovempaa kipua kesti n. puolen tunnin ajan, sitä ennen ja sen jälkeen kipu oli ihan siedettävää. Lääkkeeksi söin Panacodia ja buranaa. Jotain hyytymiä on tullut vielä tuon jälkeenkin, mutta eniten "tavaraa" tuli cytoteckien kanssa. Vielä toissapäivänä tuli hetki jolloin koski kovempaa ja kohta pyttyyn solahtikin vielä joku peukalon kokoinen hyytymä. Sen jälkeen kipu helpotti.

 

Mut kukaan ei sanonut mitä tämän jälkeen. Milloin tää homma on lopullisesti ohi? Pitääkö odottaa pitkäänkin ennen kuin EHKÄ yrittää uudelleen? Sanoivat vaan että ota yhteyttä jos tulee jotain epätavallista tai vuoto ei ota loppuakseen. On myös toki optio käydä neuvolassa juttelemassa tai sitten ottaa psykologiin yhteyttä. Ehkä otan neuvolaan yhteyttä jo ihan siitäkin syystä että voisin saada jotain vastauksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyisen vallitsevan käsityksen mukaan ei fyysisistä syistä tarvitse odottaa ennen kuin voi aloittaa halutessaan uudelleen yrittämisen.

(Aiemmin usein sanottiin että olisi hyvä odottaa yhdet kuukautiset, mutta liittyy lähinnä raskauden alkamisen määrittelyyn, joka voidaan nykyisin tehdä helposti myös ultraamalla.)

L: Ajatellaan, että uusi raskaus ei elimistössä kuitenkaan ala ennen kuin kroppa on siihen valmis. Ei siis tarvitse sitä varoa.

 

Siihen, koska on henkisesti valmis yrittämään uudelleen ei kait kukaan osaa vastata toisten puolesta. Toiset haluavat yrittää mahdollisimman nopeaan, toiset kaipaavat pidempää toipumisaikaa.

 

Muuten tuo varmaan on sulla prosessina aikalailla ohi. Eli jos vuoto ja kipu ovat nyt helpottamassa, on kaikki mennyt varmaan tyhjennyksen osalta hyvin ja nyt voit vain odotella vuodon loppumista kokonaan ja keskimäärin uudet kuukautiset tulevat 4-6 viikon kuluttua (näin HUS:mukaan ja siis huom, keskimäärin.) Rutiininomaisesti ei kait missään oikein testata verikokeilla tai ultraamalla tilannetta, mutta halutessasi voit mennä yksityiselle tarkastamaan tilanteen tai tietenkin siis ottaa yhteyttä sairaalaan, jos kivut palaavat tms.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle annettiin ohjeena, että jos ei ole kipuja ja vuoto alkaa 3 vuorokauden sisään Cytotecien otosta, niin 3 viikon päästä tyhjennyksestä voi tehdä raskaustestin. Testin pitäisi näyttää negaa ja jos se onkin plussa, niin viikon päästä uusi testi. Jos 4 viikkoa tyhjennyksestä näyttää plussaa, niin sitten yhteys poliin. Minulla tuo isoin vuoto kesti alle vuorokauden, mutta pientä vuotelua tuli n. viikon verran. Kkm oli tapahtunut ilmeisesti rv 5. TOki on yksilöllistä, kuinka paljon vuotoa tulee ja kauanko se kestää.

 

Toivottavasti pääsisit Armiannikki 'helpolla'! Voimia! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin kkm nt-ultrassa neuvolan laskujen mukaan 11+3 (omien laskujen mukaan olisi ollut ainakin 11+6 tai jopa 12+2) ja alkio vastasi viikkoja 8+6 eikä sykettä tai verenkiertoa enää ollut. Mitään kipuja tai vuotoja ei ennen eli täysin yllätyksenä tuli.

 

Luin läpi koko ketjun valmistautuessa omaa tyhjennystä varten, joka on 1,5 päivän päästä tiistaiaamuna. Ikävää törmätä teihinkin Kwak ja Armiannikki täällä ja tietysti suuret pahoittelut kaikille muillekin keskenmenon kokeneille. Hurjasti oli kaikilla ollut huonoja kokemuksia tyhjennyksestä, mutta onneksi hyviäkin, toivottavasti minullakin toimii lääkkeet hyvin ja saan riittävät kipulääkitykset, jotta ei tarvitse liikaa kärsiä. Luotan siihen, että kuitenkin on paljon niitä jotka eivät tänne ole kirjoittaneet joilla on toimineet ihan hyvin.

 

Jännittää ihan älyttömästi ja oikeastaan mitään ennakkoon mulle ei asiasta kerrottu. Meidän kunta ostaa nt-ultrat yksityiseltä joten tavallaan ymmärtää että siellä eivät sitten tee paljoa sen enempää kuin laitttavat lähetteen sairaalaan jatkotutkimuksiin ja sanottiin että tuolloin saan lääkkeet tyhjennykseen. Siinä shokissa en osannut sen enempää kyselläkään ja aion kyllä soittaa vielä maanantaina sairaalaan ja kysyä kun en edes tiedä minne mun pitää siellä mennä.

 

Tilannepäivitys: istukkaa ultrattuaan lääkäri totesi, että haluaa siitä näytteen eli meninkin sitten suoraan kaavintaan.

Edited by leenuliinu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin on nyt pakko kertoa omasta tuulimunaraskaudestani (rv oli 12+3 ), jotenkin terapeuttista kun saa kertoa siitä edes johonkin. Me kun emme vielä olleet kertoneet raskaudesta kenellekkään. (Suunnitelmissa oli tänä viikonloppuna kertoa, mulla kun olisi ollut ensimmäinen ultra tänään)

 

Eli, minulla alkoi tiistai iltana ruskea tuhruvuoto ja jo silloin ajattelin, että kesken menee. Keskiviikkona sama tuhruttelu jatkui mutta ans olla kun torstai koitti, niin homma kirjaimellisesti levahti käsiin. Kaksi tuntia ihan järkyttäviä kipuja, mihin ei auttanut mikään särkylääke. Sen jälkeen 4 tuntia olen kirjaimellisesti istunut vessassa ja ulvonut kivusta, samalla kun olen vuotanut pyttyyn ihan solkenaan, ei siis mitään tiputtelua vaan lähimmäs silleen, että joku olis sitä verta ja hyytymiä kaatanut saavista sinne pyttyyn. Ennen ilta 11 vuoto rauhoitttui mutta kivut vain pahenivat, mieheke heitti minut sitten päikkäriin koska kivut olivat todella kovat.

Odotin 3 tuntia (!!) panadolia ja lopulta siitäkään ei ollut apua, puoli 4 aikaa sain tramal nimistä lääkettä ja lähetteen päivystävälle gynekologille seuravaalle päivälle (eli täksi päiväksi).

Tänä aamulla gynegologi tutki ja sanoi, että aloitetaan hoito huomenaamulla Mifegyne lääkkeellä kotona ja tiistai aamulla sitten "kakkosvaiheeseen" naistentautien poliklinikalle. (Kipuja ja vuotoa mulla ei aamulla ollut nimeksikään).

Pari tuntia kotona ja vielä kamalemmat kivut kuin eilen alkoivat, samaten runsas vuoto, tramal eikä muut kipulääkkeet auttaneet joten soitto naistentauteihin ja sieltä kehotus tulla takaisin.

Siellä gynekologi suoritti tutkimuksen ja samalla otti loput "roinat" pois. Kipu hellitti välittömästi vaikka kaikki saatiin pois ultran mukaan, niin silti sain 2x cytotec:ä ja kipulääkkeen. 3 tuntia tuosta ja pääsin kotiin. Olo on tapahtuneeseen nähden hyvä. Vuotoa tulee suht runsaasti, mutta kyllä sen kestää mielummin kuin nuo kokemani kivut.

 

Olin henkisesti valmistautunut keskenmenoon tiistain tuhruttelun vuoksi, mutta tämän aamuinen tieto tuulimunaraskaudesta tuli ihan puskista ja vähän vaivaa mieltä (olenko vallan epäkurantti yksilö). Nämä koko kaksi päivää ovat olleet minulle suht helppoja henkisesti, juurikin siksi kun olin ti-ke itkeä vollottanut kohtaloani.

 

Ainut hampaankoloon jäänyt asia on päivystyksen toiminta, niin ala-arvoista mielestäni. Naistentaudeilla ihanan ymmärtäväistä porukkaa :)

 

Vähän sekavaa tekstiä, mutta annetaan olla. Tsemppiä kaikille muille samassa tilanteessa oleville :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Tintti, pahoittelut :lipsrsealed: ! Kuulostaa aikas kauhealta kokemukselta, ikävää että sait noin huonoa hoitoa päivystyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin nt-ulrassa myöskin keskeytynyt keskenmeno. Viikkoja olisi pitänyt olla 11+4. En tiedä yhtään, milloin kehitys oli päättynyt. Sitä lääkäri ei sanonut tai sitten en vain siinä shokissa kuullut. Mutta suuren suuri järkytys se oli, kun ei ollut kipuja eikä vuotoja etukäteen. Mahakin oli niin selvä....

 

Tosi kurjaa törmätä sinuun Leenuliinu täällä. :girl_to_take_umbrage2: Pahoittelut!

 

Meillä ei lääkkeellinen tyhjennys onnistunut ensimmäisellä kerralla. Vuosin vain vähän ja sitten vuoto loppuikin. Viikko sitten aloin tuhruttaa uudestaan ja hieman on ollut kipujakin. Raskaushormonitaso on edelleen liian korkea ja menen huomenna polille tarkastukseen. Yritetään uudestaan lääkkeillä tai sitten suoraan kaavintaan. Olisin niin toivonut, että tämä painajainen olisi ollut jo ohi ja olisimme voineet aloittaa uudelleen yrittämisen... Mutta nyt kaikki vain siirtyy tuonnemmaksi. Myöskin tätä asiaa joutuu nyt käymään uudelleen ja uudelleen läpi... Enää en haluaisi. Olen aivan rikki. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaksamista kovasti Quanita toivottavasti saisit pian päätöksen asialle pääset takaisin yritysvaiheeseen. Ei täällä kyllä toivoisi törmäävänsä yhteenkään tuttuun nimimerkkiin :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitän toivotuksista! Tällä hetkellä näyttää siltä että homma meni tosiaan sitten kerralla ohi.

Kroppa näköjään toipuu aika nopeasti keskenmenosta. Olin esimerkiksi ihan raskauden alkuajoista saakka juossut vessassa joka yö, mutta muutaman päivän päästä tyhjennyksestä sekin loppui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt vasta huomasin sinutkin täällä Armiannikki.. :girl_to_take_umbrage2: Jaksamista ja voimia myös sinulle!

 

Eipä ne enää uutta lääkkellistä tyhjennystä lähteneet yrittämään, koska kaikki oli vielä kohdussa... Eli siitä ultrasta sitten passitettiin suoraan osastolle ja leikkaussaliin.. Nyt ollaan onneksi jo kotona toipumassa. Uhkailivat, että olisi pitänyt jäädä yöksi tarkkailuun osastolle, kun olin menettänyt niin paljon verta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa Quanita, että kohtu saatiin sitten tyhjäksi (oletettavasti) ja pääsit heti kotiin toipumaan. Hienoa Armiannikki, että näyttäisi sujuneen tyhjennyt hyvin. Tulkaahan tekin helmikuisista tippuneet (ja tietty muutkin) sitten tuonne kuumeilupuolelle jatkamaan kun tuntuu siltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityn joukkoon, kun nyt olen minäkin tämän kokemuksen "rikkaampi". :girl_mad:

Viime viikolla tuli googletettua yksi jos toinenkin keskustelu tästä aiheesta, ja nyt sitten on takana itselläkin lääkkeellinen keskeytys. Itse pääsin siinä mielessä helpolla, ettei missään vaiheessa ollut oikeastaan ollenkaan kipua, mutta ei se sitten mennytkään muuten putkeen tämä homma..

Tänään sitten kävin vaatimassani kontrollissa, johon ilman vaatimista ei aikaa olisi saanut, ja kaikki materia ei ollut vielä poissa.. Lääkäri sai kuulemma aika paljon tavaraa nyt ulos pihdeillään (?), mutta viikon päästä vielä uudestaan katsotaan onko loput tullut itsellään pois vai päätyykö tämä vielä kaavintaan.. Uusia Cytotecejä en enää huolinut mukaan, kun edellisetkään Cytotecit ja kipulääkkeet ei aiheuttaneet mitään muuta kuin pahoinvointia.

 

Mulla kaikki alkoi viikko sitten, kun neuvolassa kerroin epäilykseni siitä, ettei kaikki ole kunnossa. Tämä epäilys mulla oli jo pitkään, koska esikoisesta olin oksentelun vuoksi todella huonossa kunnossa, ja tällä kertaa oli vain satunnaista pientä kuvotusta, joka sekin oli jo vähentynyt. Neuvolassa sitten ultrasivat heti huonoilla laitteillaan, ja sen verran lääkäri pystyi sanomaan sen perusteella, että viikkoja ei vastaa. Viikkoja piti siis olla 9+0, mutta vastasi viikkoa 7 :( . Neuvolan kautta seuraavaan ultraan olisi päässyt vasta viikon päästä, joten menin tarkastamaan vielä asian seuraavana päivänä yksityiselle. Ei sykettä vastaa viikkoja 6+5, ja lähete sairaalaan.

 

Parin päivän päästä sairaalaan ja lääkkeet kourassa kotiin, tuolloin perjantaina sain esilääkkeen, ja sunnuntaina sitten kotona Cytotecit. Runsas vuoto alkoi kuitenkin jo la-su yönä, ja sitä sitten riittikin klimppeineen kaikkineen kiitettävät määrät noin 6 tuntia. Huippaamaan alkoi jo loppua kohden, mutta kipeää ei tehnyt, ihan pientä supistelua oli havaittavissa, mutta se oli ihan siedettävissä olevaa.

Sairaalaan soitin aamulla, ja kehoittivat ottamaan silti Cytytecit, vaikka vaikuttikin siltä, että tyhjennys olisi ehkä jo ollut. No, lääkket eivät saaneet aikaiseksi yhtään mitään, ei kipua/supistelua, ei vuodon runsastumista. Iltaa kohti vain pahaolo lisääntyi, ja lopuksi sitten oksensinkin jo. Päivystyksessä vastasi puhelimeen aivan ihana hoitaja, joka hoisi minulle pyynnöstäni pahoinvointilääkkeet ja oli muutenkin eka ihan oikasti sympaattinen ihminen johon olin yhteyksissä (vaikka on ne muutkin ihan ok ollet, mutta tämä hoitaja todella vaikutti ymmärtävän ja olevan "potilaan puolella"). Hän kehotti olemaan myös polille yhteyksissä heti maanantaina.

Polilla oltiin tietysti sitä mieltä, että seuraillaan, olihan saanut omasta pyynnöstäni kontrollilabra-ajankin - 3:n viikon päähän.. :girl_cry2: Kyllä se tyhjennys varmaan tapahtui sitten jo silloin la-su yönä.

Sain kuitenkin puhuttua itselleni kontrolliajan tälle päivälle, ja tilanteen alussa kerroinkin.

 

Kyllä tästä asiasta on tehty turhan hankalaa, en tiedä miten tämän myllytyksen kestäisi, jos tämä menetys olisi tullut täytenä yllätyksenä.. Jos ihmiset sitten hoitaakin tyhjennyksensä itsekseen kotonaan, niin kyllä ainakin jälkiseurannan pitäisi olla parempaa eikä niitä aikoja ainakaan pitäisi pihtailla ja pitkin hampain antaa lopulta," jos sä kerran nyt ehdottomasti sellaisen haluat"-tyylillä!

 

No, katsotaan mitä edessä on tiistaina. Onneksi täällä on tuo yksi muru :lipsrsealed: piristämässä äidin päivää, ja pitämässä kiireisenä. Sitä vaan niin toivoisi, että tämä asia saataisiin viimeinkin pois päiväjärjestyksestä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä keskiviikkona hartaasti odotettu varhaisultra. Viikkoja piti olla 8+4, mutta koko vastasikin vain 6+1 eikä sykettäkään löytynyt :,( Kuulemma laittavat lähetteen keskussairaalaan ja kutsu tulee sitten kotiin 1-2 viikon päästä?! Mielestäni uskomattoman pitkä aika varsinkin henkisesti odottaa! Kuinka kauan olette joutunut odottamaan aikaa tyhjennykseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoittelut tämän ketjun uusille kirjoittajille. :lipsrsealed:

 

Gratefuled, omalla kohdallani yksitysen tekemän varhaisultran jälkeen sain lähetteen (kiirellisyys oli 1-7 arkipäivää) julkiselle puolelle. Vein tuon lähetteen kuitenkin itse polille ja pääsinkin lääkärille jo samana iltana. Usein tuo n. viikko tai hieman lyhempi aika on aika normaali odotusaika. 1-2 viikkoa kutsun odotteluun kuulostaa kyllä todella pitkältä ajalta. Toivottavasti saisit kutsun mahdollisimman pian! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoittelut Gratefuled!

 

Mä ehkä sinuna soittaisin jossain väilissä sinne keskussairaalan ja kyselisin lähetteen perään. Siis että jos on jo siellä, niin voiko mennä sitten heti vastaanotolle ilman että pitäisi odotella kutsua tulevan kotiin. Lähemmäs 2 viikkoa on kyllä pitkä aika henkisesti odottaa.

 

Itse taisin muistaakseni tehdä näin Helsingissä kolmisen vuotta sitten. Eli soitin Kättärille lähetteen perään ja kun se näkyi heidän systeemeissään, niin menin aamulla naistentautien päivystykseen ja sain lääkkeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla takana 2km joista toinen hoidettiin lääkkein. Kesti n. 5h ennen kuin vaikuttivat. Ja ne kivut!! Ei paljoo panacod auttanut. Sain piikin ja se hieman auttoi +selän hieronta ja lämpötyyny. Tuli kerralla paljon ja istuin pöntöllö useaan otteeseen. Kätilä sanoi että pitää jäädä yöksi koska vuoto ei kunnolla alkanut. Onneksi lääkäri ehti ultrata ja pääsinkin illalla kotiin. Kaikkiaan olin osastolla 9-17. Meni kohdallani hyvin. Se kerta.

Juuri nyt olen menossa taas varhaisultraan koska oireet on loppuneet. Tiedän että tääkin on kesken. Huomenna sitten ehkä jo uuteen lääkkeelliseen. Saa nähdä miten se sujuu kun takana on yksi sektio. Sain siis lapsen näiden kahden km jälkeen mutta nyt taas tää sama rumba :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vaikuttaisi lääkket ja lääkärin pihdit (?) onneksi riittäneen, tämän päivän ultran mukaan kohtu olisi tyhjä. Toivottavasti mitään yllätyksiä ei enää tulisi..

 

Omalta osaltani siis vaikkei kaikki mennyt ihan niin kuin olisi pitänyt, jäi lääkkeellisestä tyhjennyksestä ihan ok fiilikset (= ei sitä pahiten pelkäämääni kipua ollenkaan minun kohdallani), jälkihoitoa lukuun ottamatta. Jos samaan tilanteeseen vielä joutuisin (toivottavasti kuitenkaan en joudu) voisin siis lääkkeisiin vielä suostua uudestaan, jos saisin heti myös pahoinvointilääkket mukaan ja kontrolliultra ajan riittävän pian tyhjennyksen jälkeen.

Tuo jälkihoito on kyllä uskomattoman huonoa, joten jos joku epäilee ettei kaikki ole niin kuin pitäisi niin vaatikaa itsellenne tarkastusultra. En tiedä olisiko itseltäni se kaikki lääkärin pois ottama materia tullut missään vaiheessa itsellään ulos, vai olisinko saanut sen vuoksi vielä tulehduksen kaupan päälle, jos en olisi ollut se hankala ja vaativa asiakas, joka sen ajan itselleen vaati. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now