kultanen

Lääkkeellinen kohdun tyhjennys

687 posts in this topic

En tiedä tuleeko tämä kysymys oikeaan paikkaan, mutta mulle tuli sellainen kysymys mieleen että missä menee se raja että vanhemmille tarjotaan mahdollisuus nähdä sikiö tai annetaan mahdollisuus järjestää siunaaminen, muistotilaisuus tms.? Kun olen lukenut paljon noita kertomuksia esim. keskenmenoista että on menty viikolla 9 tai 10 sairaalaan lääkkeelliseen tyhjennykseen. Missä se raja kulkee että tarjotaan mahdollisuutta nähdä sikiö ja haudata se? Onhan sen äidin tai isän suru, jonka raskaus on mennyt kesken vaikka viikolla 9 tai 10 varmaan yhtä suuri kuin heidän, jotka joutuvat synnyttämään sikiön myöhemmin (kun kyseessä siis raskauden keskeytys sikiöpoikkeavuuden takia)?

Edited by Catalina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kurjuus miten paljon meitä on tänne ketjuun päätynyt lyhen ajan kuluessa :( Kovasti voimia kaikille!

 

Catalina, eipä kai tuohon mitään tiukkaa viikkorajaa ole, mutta myöhemmillä viikoilla mahdollisuutta varmaan tarjotaan herkemmin. Kannattaa ottaa oma toive puheeksi hoitohenkilökunnan kanssa mahdollisimman ajoissa. Sikiön näkemiseen ei minun järkeni mukaan pitäisi olla mitään estettä. Hautaaminen voi riippua siitä pitääkö tehdä ruumiinavaus tai jotain testejä, mutta luulisi senkin onnistuvan, kunhan toive vain on tiedossa. Toivon kovasti, että sairaalassa kunnioitetaan toiveitanne.

 

Jos raskaus keskeytyy toisella kolmanneksella, monilla kai alkaa maidontuotanto ja rinnat voivat siksi aristaa. Kai se voi olla mahdollista yksilöllisesti jo aiemmillakin viikoilla?

 

PiipaKaa, kyllähän tuo testi näyttää hitusen tummemmalta, mutta en sille kyllä liikaa painoa laskisi. Testeissä voi olla hiukan eroa saman merkin sisälläkin ja sillä kuinka kauan virtsa on rakossa ollut on myös vaikutusta. Päivä on tosi lyhyt aika raskaushormonin laskemiseen, joten ehkä kannattaa odotella ainakin muutamia päiviä ennen uutta testiä. Tosi hankalaahan se tietysti on, kun vain haluaisi, että homma olisi ohi :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haudata saa mun mielestä ainakin kaikki yli rv 12 syntyneet.

Huonekaverilla sairaalassa oli viikkoja 13+, mut pieni kuollut 9-10+...

Katsoi pientä hoitajan kanssa ja kysyi hoitaja myös siitä haluavatko itse haudata.

Sairaalallahan menevät yhteistuhkaukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Oon tosi pahoillani, Catalina. Tollasta kohtaloa ei kyllä toivoisi kenellekään. :(

 

Mä veikkaisin, että mahdollisuus haudata sikiö tarjoutuu vasta joskus toisella kolmanneksella aikaisintaan, eihän sellainen 9- tai 10-viikkoinen alkio vielä ole oikein edes tunnistettavissa ihmiseksi. Tai no, mä näin sen mun 9-viikkoisen alkioni viime viikolla eikä mulle kyllä siitä tullut lapsi edes mieleen. Katoin vaan sitä, että siinä se nyt on, mutta en tuntenut sellaista kiintymystä tai surua sitä katsoessani. Lähinnä uteliaisuutta. Ja tosiaan, se oli niin pieni ja kehittymätönkin (5 sentin kolikon kokoinen), että tuntuisi oudolta, että joku sellaisen hautaisi. Toivottavasti en tällä ketään loukkaa, mutta kyllä mä uskon, että sen täytyisi tosiaan olla edes sikiö ennen kuin tuota mahdollisuutta tarjotaan.

 

Mä edelleen ihmettelen tätä mun vuodon kestoa, kun tänään on tosiaan vasta 5. vuotopäivä ja vuoto on jo aika niukkaa eikä sitä enää tule edes siteeseen asti, eikä aina edes paperiin pyyhittäessä. Sanotaan, että vuodon ajan tulisi pidättäytyä yhdynnästä, mutta mitä jos vuoto ei kestä tän kauempaa? Mä olen huomannut, että mun tekee jo mieli, ehkä sen saa aikaan tää läheisyys ja yhteys mitä on miehen kanssa viime aikoina ollut. Tuntuisi oudolta odottaa viikkoja jos vuotoa ei enää oikein ole, mutta pelkään kyllä tulehdusta ja jos yhdyntäkiellossa on oletus, että vuoto kestää ainakin sen pari viikkoa niin miten riskialtista on olla yhdynnässä ennen sitä? En olis kyllä uskonut, että kyselen tällaisia näin pian keskenmenosta, mutta ehkä ihan hyvä näin, elämä jatkuu.

 

Edit. PiipaKaa olikin samaan aikaan liikkeellä

Edited by Engelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lehtevä ja Engelina, meille kyllä tarjottiin tuota mahdollisuutta ja saatiin nähdä sikiö jne. Tuli vaan näin jälkeenpäin mieleen yleisellä tasolla että missä se raja menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Okei, no hyvä, että tarjottiin. :) Onhan se ihan aiheellista toki ja vanhempien oikeus.

 

Mä en vaan oikein ymmärrä miten se näillä alkuviikoilla järjestyy, kun nainen ei siinä tyhjennyksessä käy läpi mitään kunnon synnytystä, vaan se alkio/sikiö tulee siinä itsekseen ulos. Kauheeta kirjoittaa tällasta, oon pahoillani, etten osaa muotoilla tätä mitenkään korrektisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä tuleeko tämä kysymys oikeaan paikkaan, mutta mulle tuli sellainen kysymys mieleen että missä menee se raja että vanhemmille tarjotaan mahdollisuus nähdä sikiö tai annetaan mahdollisuus järjestää siunaaminen, muistotilaisuus tms.? Kun olen lukenut paljon noita kertomuksia esim. keskenmenoista että on menty viikolla 9 tai 10 sairaalaan lääkkeelliseen tyhjennykseen. Missä se raja kulkee että tarjotaan mahdollisuutta nähdä sikiö ja haudata se? Onhan sen äidin tai isän suru, jonka raskaus on mennyt kesken vaikka viikolla 9 tai 10 varmaan yhtä suuri kuin heidän, jotka joutuvat synnyttämään sikiön myöhemmin (kun kyseessä siis raskauden keskeytys sikiöpoikkeavuuden takia)?

Me haudattiin itse meidän 19+3 viikolla syntynyt enkelimme.

Syntymänsä jälkeen enkelimme oli yli kaksi tuntia siinä meidän kanssa.

Pidettiin sylissä ja hyvästeliin, siliteltiin...

Sen jälkeen piti viedä tutkittavaksi, kai senkin olis voinut kieltää.

Jo parin päivän päästä siitä saatiin hakea pieni pois sairaalalta. Tuotiin itse kotikuntaamme odottamaan hautajaisia.

Siellä sairaalan kappelissa arkku oli laitettu kauniisti, mut se mies joka meidät vei sinne kappeliin sanoi, että pidetään arkku kiinni.

Mulla oli semmonen enkelikoru minkä olisin halunnut itse laittaa pienen kaulaan, mut eivät antaneet mun sitä tehdä.

Ilmeisesti ruumiinavauksen ja tutkimusten jälkeen ei enää ollut katsottavassa kunnossa.

Kotikuntaan matkatessamme kyllä teki mieli kurkata, mutta jätin tekemättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikö se ole ihan normaalia että aamuvirtsasta tehty on tummempi? Joskin ajattelin että se perustuisi siihen ettei yöllä ole käynyt vessassa niin pissa on vahvempaa. Eli jos oot kuitenkin yöllä käynyt niin miksi olisi tummempi, en osaa sanoa . Täytyy itsekin testata huomenna, oispa jo neganeganeganega.

 

Mullakin on rinnat vähän niinkun alkanut kipeytyä mutta mulla pillereiden lopettamisen jälkeen kipeytyi menkkojen aikaan joka kerta eli toivon että tämä ois nyt merkki siitä että ne on tulossa. Jos kierto olisi pysynyt normaalissa 28 pvässä, niiden pitäisi alkaa ensi viikolla.

 

onko muilla ollut huimausta? Mulla on ihan hirveitä huimauskohtauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tästä puhelimesta saa edeltävää muokattua, tarkotus oli Lehtevän lailla sanoa että PiipaKalle että aamuvirtsasta tehty testi kai voi etenkin olla tummempi. Mutta täällähän oli kokonainen sivu vielä tekstiä.. Meitä on täällä ihan liikaa.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tästä puhelimesta saa edeltävää muokattua, tarkotus oli Lehtevän lailla sanoa että PiipaKalle että aamuvirtsasta tehty testi kai voi etenkin olla tummempi. Mutta täällähän oli kokonainen sivu vielä tekstiä.. Meitä on täällä ihan liikaa.. :(

Joo, mut mä tein sit myös päivästä ja tuo kuva on sit siitä päivällisestä.

Se aamunen oli ehkä vielä hitusen tummempi, kun päivällinen.

Aamusta en kuvannu, kun oli kameran akku loppu.

Täytyy tehdä nyt päivästä se yksi tänään ja varailla sitä aikaa sit varmaan sinne yksityiselle. Eipä tarvii stressailla sit ainakaan niin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://aijaa.com/3YJh78

Eilen ja tänään. Mut eilisestä haalistuntut. JEE!

Mut mikä sit olikaan, et eilen näytti tummempaa, kun toissapäivänä.

Ehkä mä sit vaikka olin juonut vähempi tai jotain, et pissa vahvempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin, sen laimeuden \ vahvuuden pitäis kyllä vaikuttaa viivojen tummuuteen. Mutta vaikea sanoa kuinka tarkkoja nuo testit voi toisaalta olla ja testitikkujen välillä on varmaan eroja. Toivottavasti kikki ois kuitenkin hyvin, viivojen tummuudesta välittämättä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torstaina ultra yksityisellä.

Onpahan sit katsottu, et kaik on tullu ulos tai onko sinne jotain jääny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin eilen verikokeessa ja tänään lääkäri soitti että hcG arvo oli enää 6, eli vajaassa kuukaudessa tosi hyvin laskenut onneksi. Rinnat vähän aristaa muuten mullakin, samoin huimaa välillä..?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin tuosta huimauksesta naistenpolin päivystyksestä mutta ne oli sitä mieltä (tai ainakin puhelimesta vastannut terkka) että huimaus ei ole tyypillinen keskenmenon jälkeinen oire. Googlaamalla löytyy kyllä kyselyitä siitä muiltakin. Yritän itse sinnitellä sen kanssa ensi viikkoon jolloin täytyy mennä uusintatarkistukseen jos menkat ei alkanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt alkanut vuotamaan yhtäkkiä tosi paljon, ihan parin tunnin sisällä. Ja se on pahanhajuista. Joten luulen että huomenna pitää soittaa Kätilöopistolle :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt alkanut vuotamaan yhtäkkiä tosi paljon, ihan parin tunnin sisällä. Ja se on pahanhajuista. Joten luulen että huomenna pitää soittaa Kätilöopistolle :(.

Voi ei...:-(

Heti aamusta soittoa ja jos kovin kipuja alkaa tulla, niin vaikka päivystykseen.

Miten kauan sulla nyt on aikaa tyhjennyksestä?

Olitko sitä ennen kun vuoto alkoi uudellen  oireeton? Ei kipuja?

Edited by PiipaKaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mullakin hieman se suurin vuoto haiskahti pahalle, tai ainakin erilaiselle kuin menkkavuoto. Ilmeisesti se kudosmönjä haisee, näin kertoi lääkäri. Kannattaa kuitenkin aika herkästi ottaa lääkäriin yhteyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mä soitin sinne 24h numeroon niin sanoivat että parempi tulla käymään huomenna päivystyksessä. Keskeytys oli lauantaina ja tähän asti vuoto on ollut melko niukkaa. Nyt siis vuoto on yhtäkkiä tosi runsasta ja nippailee vähän mahasta, joten otin kipulääkkeitä. Sanoivat että siellä voi olla tulehdus alkamassa, joten paras käydä näytillä ja hakemassa lääkkeet.

Edited by Catalina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei Catalina, sekin vielä. :( Hyvä kun soitit hyvissä ajoin.

 

Mulla on edelleen kipuja, tai sellasia kipeitä nippailuja ja jotenkin olen koko ajan tietoinen tosta alavatsasta. Vissiin kohtun kutistuminen aiheuttaa samanlaisia tuntemuksia kuin alkuraskaudessa päinvastoin sen kasvu. Tänään on 7. vuotopäivä ja vuoto on ohi. Noi kivut vaan mietityttää.. jäiköhän sinne jotain vielä kuitenkin. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsempeistä, istun parhaillaan päivystyksessä odottamassa vuoroani. Sanoivat että on ihan hyvä katsoa nyt onko tulehdusta, juhannusviikonloppu on niin pitkä että parempi hoitaa se nyt jos jotain on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut tulehdusta, mutta ultrassa näkyi vielä 1x3 cm pala raskausmateriaalia, joten antoivat Cytotecit mukaan ja huomenna pitää ottaa ne..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now