kultanen

Lääkkeellinen kohdun tyhjennys

687 posts in this topic

Ekaterina, mulla myös tänään kp 12 ja edelleen vuotoa. Vois jo loppua :girl_mad: ... ovista oon jo alkanu tikuttamaan, eilen ekan kerran, mutta pc:n testissä ei testiviivassa vielä mitään tummumisen merkkejä. Mietin, että voisiko eka kierto mennä sivu suun vielä, ettei edes ovuloi kun vuotokin kestää ja kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ovuloinut (siis km jälk kierrossa) ainakin ultran mukaan, ja mulla loppu tänään vuoto ku seinään, jee! Nyt kp 10-12, eli nyt sit paineetonta, stressitöntä ja tikuttamatonta vauvantekopeitonheilutusta, eiksje :lol:

Edited by Ekaterina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites Ekaterina kävi, tuliko kaksi viivaa? Täällä jo kp 5 menossa, lyhyeksi jäi viime kierto :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjantaina pitäis alkaa menkat. Olo sen mukainen. Testasin viikko sitten to tarkoituksella negan, ettei mahdollista haamua tarvi pelätä kehoon jääneiden hormonien aiheuttamiksi. Sit la ja su hätäpäissäni testasin haamujen esiäidit... ja tänään viivanpaikan erortaa hyvällä mielikuvituksella. Olo on niin lyöty, vaikka pitihän se arvata ettei siihen limakalvoon voi mitään tarttua ku se oli viikko oviksesta vaan 4mm... että jos/kun ne menkat alkaa niin kkm:n perään saa laittaa vielä kr:kin. :girl_sad::girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kr näkyi testissä vasta muutamaa päivää ennen menkkoja. Vuoto alkoi joko ajallaan tai viikon myöhässä.

 

Keskiraskaudenkkm jälkeen meni yhdeksänkiertoa joissa 5:ssä kemiallinen ennen kuin tärppäsi :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päätin että testaan vaata ensviikolla jos menkat ei ala. Meen onneks maalle viikonlopuksi niin en pääse siellä testailemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekaterina vielä on siis toivoa myös plussasta. Toivottasti se haamulainen sellaiseksi vielä muuttuisi :) Minä en saanut haamua enkä edes viivan paikkoja testeihin, joita tein ennen kun menkat alkoi. Nyt jo odotan uutta ovista ja päätin olla ostamatta testin testiä tähän kiertoon, kun niistäkin tulee vaan lisäressiä. Jospa se sieltä vielä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitanpa omankin kokemuksen lääkkellisestä, kun näitä tuli vertaistukimielessä lueskeltua silloin kun tilanteeseen sai tietää itsekin joutuvansa. Lukemisen myötä osasi jotenkin varautua erilaisiin lopputuloksiin, hyvin ja vähemmän hyvin onnistuneisiin.

 

Nt-ultrassa (13+0) selvisi että kehitys oli pysähtynyt ja vastasi viikkoja 8+6. Ar-ultrassa viikoilla 6+6 parin päivän vastaavuusheitolla oli löytynyt syke. Oireettomuus laittoi epäilemään, joten täytenä shokkiyllätyksenä tieto ei tullut, vaikka yllätyksenä tottakai. Kaksi päivää toteamisesta oli aika polille jossa annettiin heti Mifegyne ja mukaan Cytotecit ja särkylääkkeet.

 

Kaksi päivää polikäynnin jälkeen tuli kotona ottaa lääkkeet. Mifegyne oli saanut hieman vuotelua aikaan jo tyhjennystä edeltävänä päivänä, ei kuitenkaan mitään merkittävää. Olin päättänyt että kivut pyrin ehkäisemään mahdollisimman hyvin, joten heräsin aikaisin aamulla ottamaan Buranan ja puoli tuntia siitä laitoin 4 Cytotecia emättimeen ja menin vielä takaisin nukkumaan. 2,5 tunnin päästä tuosta otin Litalginin ja Panadolin, vähän jomotteli, muttei muuta. Puolen tunnin päästä tästä laitoin kielen alle kaksi Cytotecia. Taas 2,5 tunnin päästä otin Buranan. Puoli tuntia vierähti ja noin 6,5 tuntia ensimmäisten Cytotecien jälkeen alkoi tapahtua. Holahti oikein kunnolla ja olinkin sitten pitkän tovin vessassa. Vuotoa tuli reilusti, hyytymiä ja muuta mukana. Kipu oli arvatenkin blokattuna hyvin, joten siltä osin sujui ongelmitta. Lämpöhaudetyyny oli ihan aarre! Parin tunnin rupeaman jälkeen vuonto laantui ja paksu side riitti suojaksi. Illalla ja seuraavana aamuna otin vielä särkylääkkeen varalta, jomotteli vähän, muttei edelleenkään kipua. Tuon jälkeen vuoteli ensimmäisen viikon hieman enemmän ja siitä eteenpäinkin niukentuen. Vajaa kaksi viikkoa tyhjennyksestä kävin yksityisellä tsekkauttamassa tilanteen, tuolloin kohtu oli tyhentynyt hyvin, mutta limakalvo oli edelleen paksu. Ei uusia lääkkeitä kuitenkaan, vaan odoteltaisiin kuukautisia. Muuten kaikki ok.

 

Tuon jälkeen edelleen vuoteli välillä siteeseen asti, välillä vain pyyhittäessä, välillä ei ollenkaan. Vuotoa jatkui kaikkiaan nelisen viikkoa. Viikon oli melko hiljaista, kunnes taas alkoi vuodella samalla tahdilla kuin aiemminkin. Olo oli ollut kokoajan normaali, mitään poikkeuksellista ei havaittavissa. Kotitesteillä olin testaillut mielenkiinnosta noin viikon välein, vasta lähdes viiden viikon kohdalla oli viiva selkeästi himmentynyt aiempiin verrattuna. Kontrollina oli tk-virtsanäyte 5-6 viikon päästä, joten tuolloin 5,5 viikon kohdalla vein sen ja tulos oli siellä vihdoin nega, vaikka edellispäivänä kotona vielä (haalea) positiivinen. (Mulle ei koskaan selvinnyt miten herkkiä tk-testit on?) Kerkesin ajattelemaan, että vaikka hormonien lasku olikin kestänyt, oli kaikki sujunut loppujen lopuksi aika "helposti".

 

Kaksi päivää negatestin jälkeen yllätti kuitenkin valtaisa vuoto aamulla, soitin päivystykseen ja käskivät paikan päälle. Onneksi niin, vuoto oli vähintäänkin yhtä voimakasta kuin varsinaisena tyhjennyspäivänä ja alkoi kivuitta ihan yhtäkkiä. Kävi mielessä, että nämäkö ne on ne mahdollisesti poikkeuksellisen runsaat menkat, HUH! Veriokeisiin, tippaan, gynelle ja osastolle. Limakalvo oli aiempaa paksumpi ja kohdussa paljon tavaraa. Ei siis menkat. Hcg 22. Kokeiltaisiin vielä Cytotecit ja muutoin kaavittaisiin myöhemmin iltapäivällä. Pari tuntia lääkkeiden jälkeen ultrattiin uudelleen ja kaavinta oli edessä kun tehoa niillä ei ollut. Kaikki meni loppupeleissä hyvin, osastolla sain nopean ja hyvin sujuneen toimenpiteen jälkeen särkylääkettä, sen jälkeen olo on ollut normaali. Lääkäri myös sanoi jälkikäteen ettei olisi lääkkeillä tyhentynyt. 9 tuntia vuodon alusta pääsin jo takaisin kotiin, antibiootit mukana infektion ehkäisemiseksi. Nyt kuusi viikkoa lääkkeellisestä voi vihdoin ajatella että kokemus on takanapäin, kunhan tuo kuuri vielä tekee tehtävänsä. Toivottavasti! Lääkäri ei myöskään nähnyt tarvetta odottaa ennen uutta yritystä.

 

Pitkä teksti, mutta pitkä (ja turhauttava) oli kokemuskin. Joskin kivuton koko matkan ja hyvä niin.

Edited by suvituuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma "kokemus" on vielä kesken, mutta aattelin kysäistä, kun hieman hämmentää. Mulla siis raskaus oli mennyt kesken tosi alkuvaiheessa, ja cytot laitoin eilen rv 7+5. Neljä tuntia laiton jälkeen vuoto alkoi, ja ekana taisi tulla pussi ulos (ainakin bongasin joskun valkoisen pienen rusinan näköisen jutun). Reippaampaa vuotoa ja hyytymiä tuli eilisen. Iltaa kohden hilliintyi ja yöllä ei ollut tullut käytännössä mitään. Nyt vuoto on niukan kk-vuodon oloista. Ajattelin viimeistään huomenna soittaa sairaalalle, jos tää pysyy edelleen yhtä heikkona. Mutta voiko näin pienillä viikoilla tää oikeasti tyhjentyä näin nopeasti? :o Kipuja ei ollu käytännössä ollenkaan, mutta särkylääkeannostus oli ihan tapissaan koko ajan.

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coraline, minulla lääkkeellinen tyhjennys meni yllättävän vähillä vuodoilla. Ensimmäisenä päivänä verta lorahteli pönttöön, mutta vuoto laantui niukaksi iltaan mennessä. En huomannut edes mitään hyytymiä, vaikka sikiö vastasi viikkoja 7+3. Minullakin oli kyllä pieni valkoinen kökkäre, mutta se osoittautui cytotecin palaksi. Olin tosi huolestunut ja aivan varma, että tyhjennys ei ollut onnistunut, joten soittelin sairaalaan useampaan kertaan. Kolmantena päivänä tyhjennyksen jälkeen ottivat sitten näytille ja totesivat, että kohtu on tyhjentynyt hyvin. Eli on aivan hyvin mahdollista, että kaikki isompi on tullut ulos. Kannattaa kuitenkin koettaa päästä näytille, tuo kovasti mielenrauhaa tietää miten asiat ovat. Kannattaa korostaa vuodon niukkuutta ja omaa huolta tyhjennyksen onnistumisesta. Voit käydä tästä ketjusta etsimässä kokemuksiani tarkemmin jostain toukokuun kieppeiltä, jos kiinnostaa lukea tarkemmin.

 

Tsemppiä kovasti! Tuntuu kyllä jotenkin tosi väärältä, että sinä olet nyt tässä ketjussa etkä tuolla toukokuisissa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos lehtevä ❤ harmillistahan tää on, mutta eipä sitä oikein muuta voi kun suhtautua asiaan siihen kuuluvalla hyväksyvällä tyyneydellä. tapahtunut mikä tapahtunut.

 

muok. meh, ei tarvitse enää huolehtia niukemmasta vuodosta.. pari päivää oli rauhallisempaa, nyt taas tulee ihan tarpeeksi..

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syyskuisten ketjusta tänne. Huoh. En tiedä mistä alottaisin.

Rv 6+4 alkoi tuhruvuoto, joka oli ruskeaa ja sen huomasi ainoastaan pyyhittäessä. Parin päivän päästä vuoto muuttui selvästi vereksi ja rv 7+0 oltiin päivystyksessä kovien vatsakipujen vuoksi.

Päivystyksen testit näyttivät kuitenkin kaikki hyviltä ja sain lähetteen ultraan. Ultra-aika meni aika pitkälle, joten maanantaina rv 7+3 oltiin Mehiläisessä alkuraskauden ultrassa. Siellä kuultiin ja nähtiin sydänäänet ja todettiin kaiken olevan hyvin. Koko ei tosin täsmäsi vain viikkoja 6+4, jolloin hälytyskellot mun päässä alkoi kilkattaa, koska tiesin oviksen ajankohdan. Koitin sitten kuitenkin ajatella mahdollista mittavirhettä jne.

Seuraavana aamuna rv 7+4, heti herätessäni vuodin kuin härän kurkusta, joten mentiin taas sairaalan päivystykseen. Verta tuli oikeasti niin, että lorina vaan kävi. Päivystävä lääkäri ei antanut enää juurikaan toivoa ja seuraavana päivänä pääsinkin TYKSiin ultraan, jossa todettiin keskenmenon alkaneen. Ruskuaispussi ja sikiö olivat kuitenkin vielä kohdussa vaikka iso osa raskausmateriaaleista oli jo tullut ulos. Sain cytotecit, jotka otin suun kautta vuodon vuoksi. Se oli eilen ja nyt tässä odottelen, että milloin se varsinainen vuoto oikein alkaa, kun oikeastaan mitään ei ole vielä tapahtunut. Mulle sanottiin, et voi mennä viikonloppuunkin asti ennen kuin kaikki tulee ulos. Tosi kiva tässä nyt odotella valtava yöside housuissa kokoajan. Kivut on olleet tosiaan kohta jo viikon ihan valtavat, eilen sain reseptin panacodiin ja buranaan, ne onneksi auttavat. Vielä kun henkisen puolen saisi jotenkin korjattua.

Edited by Sartsuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

♥ Voi Sartsuli, sinäkin! Suuret pahoittelut! ♥

 

Minäkin söin noita särkylääkkeita kipuihin, mutta ei ne edes tuntuneet auttavan. Nyt on kivut helpottaneet, mutta seuraksi tuli päänsärky, johon ei taas lääkkeet tunnu purevan. Missä vika?

 

Aina sitä viimeiseen asti toivoo parasta, mutta sitten se totuus kolahtaa ja kovaa. Sen kanssa tässä opettelen elämään. Välillä on tosi haikea olo. Välillä taas toiveikas tulevan suhteen, kenties vielä pieni saadaan. Mutta joka tapauksessa on aloitettava alusta odotus.

 

Toivotaan että kohtu tyhjenee pian, pääsee toipuminen vauhtiin. :) Kyllä tästä pikkuhiljaa toivutaan, mutta aina sen asian saa sydämmellään kantaa, ei sitä voi unohtaa. Minä olen itkenyt ja puhunut, itkenyt ja puhunut.. kuitenkin haluaisin ajatella aikaa keskenmenon jälkeen, en itse keskenmenoa enää. Päivä kerrallaan.

 

Voimia teille ja onnea tulevaan! ♥

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi nyt selvästi lääkkeiden vaikutus. Kärvistelen täällä ihan hirvittävässä kivuissa ja toivon, että kunnon vuoto alkaisi pian. En tiedä oliko sillä jotain vaikutusta lääkkeiden vaikutusaikaan, kun keskenmeno alkoi itsestään ja osa raskausmateriaaleista oli jo poistunut.

 

Minäkin se viimeiseen asti pidin toivoa yllä, vaikka järki koitti kokoajan kertoa, että ei taida olla enää toivoa. Jotenkin, kun oltiin juuri vuotoa edeltävänä päivänä kuultu pienen sydänäänet, niin tuntui ettei se keskenmeno niin äkkiä ole voinut tapahtua. Kun lääkäri sanoi, että ei täällä ole enää sykettä... Noh, se oli kyllä mielettömän lohduton hetki ja olin ihan shokissa.

 

Mäkin toivon nyt kovasti, että tämä isoin vuoto ja kivut menevät nyt pian ohi, jotta pääsisin nopeammin käsittelemään tätä asiaa mielessäni. Miehen kanssa on puhuttu paljon ja itkettykin, lisäksi kerroin äidilleni, kun tuntui hyvältä saada puhua vielä jonkun ihan ulkopuolisen kanssa.

Sairaalasta tarjottiin mulle ja miehelle psykiatrisen sairaanhoitajan juttuapua, mutta luulen että jätämme sen käyttämättä.

Onhan tämä tosi raskasta, enkä toivoisi tätä kenellekään.

 

Elsimari paljon voimia ja iso halaus myös sinne <3, samassa veneessä ollaan. Lohduttavaa löytää juttukaveri, ketä taitaa tietää täsmälleen miltä juuri nyt tuntuu.

 

Mä oon tosi kiitollinen mun miehelle, koska se on ihan mielettömän rauhallinen ja pitää musta hirmu hyvää huolta. Taas yksi asia lisää, joka vahvistaa meidän suhdetta, vaikka ilmankin tätä se olisi ollut ihan riittävän vahva. Ilmeisesti kaikella on jokin tarkoitus, ehkä sitten tälläkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vuoto alkoi viime helmikuussa cytotecien oton jälkeen noin 2:n tunnin sisällä... Supistukset oli aivan järkyttävät, mutta kipu hellitti heti kun kohtu oli tyhjentynyt.

Toisilla taas yksi satsi noita Cytotecejä ei riitä, vaan tarvitaan useampi annos...

Suun kautta ottamista en osaa kommentoida sillä minulle sanottiin että jos vuoto alkaa ennen cytoteceja, niin ne laitetaan peräsuolen kautta eikä emättimen.

 

Itselleni ei tarjottu mitään jutteluapua, kukaan terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva ei kysynyt miten jaksan tai  miten voin, olin asian kanssa ihan yksin ellei lasketa miestä ja omaa sukulaisia.

Itse olisin ainakin juttelukaveria kaivannut ja siksi tästä on varmaan jonkunlaiset traumat jääneetkin.

 

Itselläni tuo kkm on päivittäin mielessä vaikka siitä on jo kohta vuosi. Mutta haluan tsempata että uusi raskaus voi alkaa nopeastikin keskenmenon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on huonoja kokemuksia lääkkeellisestä kohdun tyhjennyksestä, joka tehtiin ensimmäisen keskenmenon yhteydessä. Paljon tavaraa tuli ulos, raskaustesti näytti negatiivista ja muutenkin kaikki vaikutti olevan kunnossa. Sitten kahden kuukauden kuluttua menin välivuotojen takia yksityiselle tarkastukseen, jossa selvisi, ettei kohtu ollutkaan tyhjentynyt kokonaan ja jouduin vielä siis kaavintaan. Näissä kahdessa seuraavassa keskenmenossa olen sanonut haluavani suoraan kaavintaan eikä mieltäni ole edes yritetty muuttaa. Itselläni on tosin taaksepäin kallistunut kohtu enkä tiedä voisiko se vaikuttaa asiaan jotenkin? Vaikka olen kyllä kuullut paljon muitakin tarinoita lääkkeellisen tyhjennyksen epäonnistumisesta.

 

Oikeastaan mun piti kuitenkin tulla kommentoimaan tuosta keskusteluavun tarjoamisesta. Ihmettelen nimittäin kyllä suuresti tätä henkisen puolen hoitamista näissä keskenmenoissa. Meille tarjottiin keskusteluapua kunnolla vasta tämän kolmannen keskenmenon yhteydessä, vaikka oikeastaan olisin tarvinnut sitä kuitenkin eniten ensimmäisen keskenmenon jälkeen. Tokihan se kotiin annettavissa papereissa lukee, mutta muuten henkistä puolta ei ole kyllä sairaalassa otettu ennen tätä puheeksi. Muutenkin on välillä tuntunut, että sairaalassa näiden keskenmenojen hoitaminen on melkolailla "liukuhihnatyötä". Se on tietysti ymmärrettävää missä tahansa ammatissa, että paljon näkeneenä sitä leipääntyy, MUTTA mielestäni hoitoalalle suuntautuvien henkilöiden pitäisi kuitenkin edes jollain tasolla osata olla empaattisia. En silti yleistä, koska olen tässä kolmen sairaalassaolokerran aikana törmännyt myös pariin todella ihanaan hoitajaan ja yhteen kätilöopiskelijaan :)

Edited by *Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin nyt sitten kertomaan, että loppujen lopuksi lääkkeellinen tyhjennys toimi juuri niin kuin kuuluikin. Mulla siis keskenmeno käynnistyi spontaanina itsestään tiistaina, keskiviikkona otin 6 x cytotecit, jotka eivät mulla aiheuttaneet mitään yhtä isoa, runsasta vuotoa vaan vuoto jatkui tasaisesti loppuviikkoon. Sunnuntaina tuli sitten sikiöpussi ulos ja kohtu tyhjeni, sen jälkeen alkoi vuoto laantua tuhruksi ja viikko cytotecien oton jälkeen vuoto loppui kokonaan. Kävin tosiaan jälkitarkastuksessa tuolloin, kun viikko oli mennyt, koska mulla oli edelleen tosi kovia vatsakipuja ja oli kaavinnan uhka, mutta kohtu oli tosiaan jo silloin ihan tyhjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain torstaina nt-ultrasta huonoja uutisia: rv piti olla 12+2 mutta sikiön kehitys oli pysähtynyt pian ar-ultran jälkeen rv 8 loppupuolella. Sain cytotecit mukaan kotiin ja laitoin ne ohjeen mukaan kaikki kerralla eilen aamulla. Eilen iltapäivällä oli muutama tunti supistuskipua ja tuli vähän vuotoa, mutta illalla kipu loppui kuin seinään ja aamun jälkeen ei ole tullut vuotoakaan.

 

Onko kenelläkään kokemusta, voiko tyhjennys tästä vielä lähteä itsekseen uudelleen käyntiin? Soitin tänään Kättärille, mutta sanoivat, että vasta maanantaina voi tulla näytille, jos ei vuoto ole lisääntynyt.

 

Mieli on aika maassa ja haluaisin vain nopeasti päästä eteenpäin ja saada tämän välttämättömän tyhjennysvaiheen taakse...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyasintti, ekaksikin olen tosi pahoillani kamalan surullisesta yllätyksestä.  :lipsrsealed:

 

Oma kokemukseni on se, että ekan Cytotec-setin jälkeen vuoto tyrehtyi. En muista montako ohjeistettiin laittamaan, mutta mulla oli niitä pakkauksessa enemmän, joten otin seuraavana päivänä ohjeistetusti vielä maksmimäärän (en muista sitäkään, paljonko) lisää.

Saman ne varmaan sulle antavat parin päivän päästä, jos ei ole vuoto alkanut vielä.

Toivotan kestävyyttä, kyllä ne lääkkeet alkanee pian vaikuttaa. Ja sairaalassa autetaan, jos ei vuoto ala. 

 

Mulla meni kunnon vuodon alkamiseen ekasta pillerinotosta 1,5 vrk, ja sitten se menikin ohi tosi nopeasti, muutamassa päivässä. Nousi myös hienoinen kuume ennen sen kunnon vuodon alkua, minkä takia menin sairaalaan, mutta sanoivat kuumeen olevan lääkkeen sivuvaikutusta.

 

Oma kokemus Cytoteceistä oli lopulta tosi positiivinen. Toivon, että pääset jatkamaan elämää mahdollisimman pian taas normaalisti. Jaksamista sinulle!

Edited by Lilyana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lilyana! :lipsrsealed: Mä sain 4 Cytotecia mukaan ja käskettiin laittaa kaikki kerralla. Ehkä sitten maanantaina lisää... Mulla on kyllä ollut vähän kuumeinen olo nyt illalla, toivottavasti enteilisi kunnon vuodon alkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now