kultanen

Lääkkeellinen kohdun tyhjennys

687 posts in this topic

^ Niin no polikäynneistähän tulee siis aina myös maksu. En ole kuullut että keskussairaaloilla olis vuosimaksua. Ainoastaan olen terveyskeskuksissa törmännyt niihin. Toki voit olla sairaalan laskutukseen yhteydessä mutta ei tuo kuulosta poikkeukselliselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, eipä tässä kai sitten ole mitään tehtävissä. Taidan kuitenkin soittaa neuvolaan ja vinkata, että voisivat informoida käyntien maksullisuudesta kun laittavat lähetteen.. Mulle ei ainakaan ollut ollenkaan selvää etukäteen, että se maksaa jotain.. Tuli vielä tosi pahaan rakoon tämä kun muutenkin on epävarmaa, milloin saan seuraavan kerran rahaa ja tilillä on vaan pari satasta.. =/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lääkkeellinen tyhjennys menossa, tai sen yritys. Kaks viikkoo sitten ar-ultrassa heitti viikot ja syke oli tosi epäsäännöllinen. Kontrolloitiin tän viikon maanantaina, ei sykettä ja lähete naistentautien polille. Eilen oli sinne aika ja sain Cytotecit kotona laitettavaksi. Klo 12 ensin emättimeen neljä tablettia ja 3h päästä kaks lisää. Vuoto alkoi vasta puolenyön aikaan, aika vähäisenä, vaikkakin muutama hyytymä pyttyyn tippui. Kipuja ei sen enempää, kuin normi kuukautisten aikaankaan. No aamulla soitto polille, että mitäs nyt tehdään, kun vahvasti tuntui siltä, ettei tuo vuoto nyt riittää mihinkään. Aamulla siis vuoto jo varsin niukkaa.

 

Kävin sitten päivystyksellisenä polilla ja ultrattiin. Sikiö oli ilmeisesti poistunut, mutta istukka edelleen kiinni, verenkiertoakin siinä vielä oli, joten ei toiveita, että irtoaisi itsellään. Käytiin siinä sitten vaihtoehtoja läpi ja halusin vielä uudelleen yrittää lääkkeitä. Työni puolesta oon kaavinnoissa ollut mukana, enkä siihen itse kovin herkästi halua. Pari tuntia sitten laitoin uudet lääkkeet, eikä vielä ainakaan mitään uutta ja ihmeellistä.

 

Tiistaille varattu nyt joka tapauksessa kontrolli ja meen sinne kaavintavalmiudessa ravinnotta jne. Antibiootit sain myös jo valmiiksi otettavaksi maanantai-illaksi. Hiukan alkaa rassata, kun mikään ei mene niin kun pitäis.

 

Muoks. Kaavinta tehty ja nyt sitten odottelemaan seuraavia kuukautisia. Annettiin kyllä lupa yrittää heti, että toivottavasti niitä ei tulekaan.

Edited by Revontuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

roopsukka, mulle ei ole vielä laskua tullut viime viikon sairaalareissuista. Vähän epäilen, että kaikista käynneistä tulee kyllä lasku, kun olin naistentautienpolilla ja osastolla. Eka 140e yksityisellä käynti + ultra. Sit tutkimukset polilla seuraavana päivänä n.30e. Yks päivä välissä ja taas tutkimuksiin polille ja osastolle yöksi. Veikkaan, että saikulta tulee n.100e lasku. Sinne hujahti n.250e. Mut pakollisia kulujahan nuo on, eihän niille mitään mahda. Olis mullakin ollu muutakin käyttöä noille rahoille silti.

 

Revontuli pahoittelut sulle. Taidettiin olla molemmat huhtikuisissa ennen näittä inhottavia tapahtumia. Sympatiat on kyllä sinun puolella, mulla oli vähän sama meininki viime viikolla. Jouduin tosin kaavintaan, ja mulle tuli siinä reikä kohtuun (onneks tosi pieni), eikä kaavinta onnistunut oikein muutenkaan, kun se tuulimuna jäi vieläkin kohtuun. Eilen mitattiin hcg ja se olikin enää 10. Eli vaikuttais, että loput tuli sitten iteksiään pois. Toivottavasti. Voimia sinne kovasti. On nämä rankkoja juttuja. Toivottavasti sulla auttais lääkkeet ja pääsisit pian toipumaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on verikokeessa käyty, ja Hcg-arvo oli 43.. Hoitaja sanoi, että keskustelee huomenna lääkärin kanssa, onko aihetta jatkotutkimuksiin.. Toivottavasti ei.. Tunnen olevani ihan kunnossa, vuodot ovat loppuneet, enkä millään jaksaisi juosta koko ajan jossain kokeissa. Nyt on 3 viikkoa siitä, kun lääkkeellinen tyhjennys aloitettiin, joten mielestäni tuo on ihan hyvä arvo jo. Sitäpaitsi jätimme jo ehkäisyn pois, kun ei itsehillintä pitänyt, joten uudessa verikokeessa ei senkään puolesta olisi kauheasti mieltä jos vaikka olenkin kohta taas uudelleen raskaana.. :D

 

muoks. Ehkäisy ehkä väärä sana, sillä ehkäisynä aikaisemmin toiminut vain seksittömyys.. Kortsuja ja pillereitä en suostu enää käyttämään. 

Edited by roopsukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska teillä on loppunut raskauspahoinvointi lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen? 

 

Mulla todettiin tuulimunaraskaus viikko sitten 7+3. Sain ensimmäiset lääkkeet maanantaina (4xCytotec), eivätkä ne vaikuttaneet käytännössä ollenkaan. Ihan pientä vuotoa tuli. Torstaina sain uuden samanlaisen lääkesatsin, jolloin ensin raskauspussi tuli ulos samana päivänä ja repaleinen istukka sunnuntaina ja yksi istukanpalanen vielä myöhemmin. Antibiootit sain myös torstaina, kun keskiviikkona oli lämpöä ja tulehdustyyppistä kuumotusta ja jomotusta kohdussa.

 

Raskaushormoni ei ole vielä laskenut testien mukaan käytännössä ollenkaan. Lisäksi alan tulla hulluksi tämän pahoinvoinnin kanssa, koska se käytännössä koko ajan muistuttaa keskenmenosta. Lisäksi kohtu supistelee vieläkin. Mä harkitsen jälkitarkastuksen varaamista yksityiseltä, kun julkiselta vain sanotaan, että kaikki on normaalia. Itsellä taas on sellainen tunne, että kohtu ei ole tyhjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta helmi pahoittelut :(

 

Mulla tuulimuna raskauden tyhjennyksen jälkeen pahoinvointi kesti muutaman viikon. Toivottavasti kohta helpottaa. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jouduin keskeyttämään raskauden lääkkeellisti n. viikolla 7.. Kahden viikon päästä tästä kävin mittauttamassa hcg arvoni joka oli vielä 800, eli aika korkea. Viikon päästä tästä se oli vielä 450, eli edelleen korkea. Haluisin jo ultraan tarkistamaan tilannetta, mutta hoitajat haluavat vaan edelleen tarkkailla tilannetta. Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Jälkivuoto hiipui kahden viikon kuluttua, mutta jatkui aika runsaana uudestaan, hyytymiä yms, ja toivoin jo että tämä olisi laskenut hormoonin tason lähes nollille. Noin 1,5 viikkoa keskeytyksestä olin ns keskeytetyssä yhdynnässä, onkohan mahdollista että tästä olisi alkanut uusi raskaus, vaikka hcg ollut silloin sen 800.. Toivottavasti saisin täältä jotain vastauksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin ketjun aikalailla kokonaan läpi. Minulla on ensi viikolla suurella todennäköisyydellä lääkkeellinen tyhjennys. Hoidoilla alkunsa saanut raskaus ei vastannut viikkoja. Piti olla 7+1, alkio vastasi 5+6, ei sykettä. Kontrolliultra on ti. Nyt mietityttääkin mm se että mun pää ei kestä enää yhtään kantaa tuota kuollutta ihmisen alkua. Kuinka todennäköistä se on että ti ultran jälkeen tyhjennys aloitetaan heti? Ei kai sitä enää joudu odottamaan?

Käytännöt tuntuu myös vaihtelevan tehdäänkö tyhjennys kotona vai osastolla.

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin viime viikolla vuodon takia gynen polilla jossa piti olla 7+1, alkio 6+0/6+2, ei sykettä. Mulle tarjottiin heti tyhjennyslääkkeet, mä en uskaltanut ottaa koska oviksesta ois voinu olla 6-4/6+5, joten sain kontrolliultran. Multa otettiin myös hcg joka sit musersi toiveet normaalista raskaudesta (961). Ja siis koska vuosin jo ennestään niin spontaani tyhjeneminen oli ihan täysin mahdollista ja se siis todettiin to ultrassa, enää pieni nesteläntti kohdussa (ei kuitenkaan hematooma).

 

Sulla toi kontrolliaika on noin pitkä ehkö siksi, ettet vuoda ja että voidaan varmasti sullea pois mahdollisuus että alkio oiskin elinvoimainen mutta lähtenyt myöhemmin liikkeelle. Todnäk saat heti kontrollissa lääkkeet ja tyhjennys tehdään kai yleensä kotona näillä viikoilla. Mä en siis tarvinnut, kun spontaani vuoto hoiti homman. Ja paikka PSHP.

 

Jaksamista tilanteeseen ❤

Edited by Ekaterina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voimia Retiisi! 

 

Mulla todettiin kkm np-ultrassa, eli viikolla 12 ja sain heti lähetteen tyhjennykseen. Esilääkityksen sain samana päivänä eli keskiviikkoja ja perjantaina menin osastolle tyhjennykseen. Sain valita haluanko olla kotona vai osastolla. Mulle itselle oli helpompi mennä osastolle, sillä esikoinen oli isänsä kanssa kotosalla, enkä halunnut jäädä kotiin itkemään. Munkin kokemus on PSHP:stä. Toivottavasti saat valita itse osaston ja kotonaolon välillä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näinhän se meni että keskeytynyt keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys. Sain valita menenkö osastolle vai teenkö kotona. Valitsin osaston. Heti kontrollikäynnillä sain ekan, kohdun kaulaa pehmentävän, pillerin. Siitä kahden vrk:n päästä osastolle. Ei onneksi tarvinnut sen kauempaa odottaa. Nyt vaan toivon että tyhjennys menee kuin oppikirjassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos wii!

 

Lääkkeellinen tyhjennys tehtiin tänään siis osastolla. Olin edellispäivänä saanut kohdunkaulaa pehmentävän lääkkeen suun kautta. Joillekin se voi jo käynnistää vuodon. Mulla jäi tänään aamulla ihan vähän pyyhittäessä punaista paperiin.

Osastolla minut otti vastaan hoitaja. Sain heti Panacodin ja 4cytoteciä alakautta. Purskahdin aikamoiseen itkuun kun hoitaja niitä laittoi. Ihan vaan ajatuksesta että pian se meidän vauvanalku tulee ulos. Hoitajan kanssa tovin keskustelin henkisestä olotilasta.

 

Parin tunnin päästä jomotti sen verta että otin toisen Panacodin ja sain hoitajalta lämpöpussin. Aika pian tämän jälkeen alkoi vuoto, jota tuli lähinnä wc- käynneillä runsaasti. Pyttyyn lorahti myös muutama isompi hyytymä tms joiden voi sitten kuvitella olevan vaikka mitä...

 

Rajumpaa vuotoa kesti noin pari tuntia. Kun isot hyytymät olivat tulleet laantui myös kipu.

Iltapäivällä alkoi lääkkeiden aiheuttama lievä pahoinvointi.

 

Nyt toivon että tämä oli tässä ja kaikki mahdollinen tuli ulos. Kokemus ei ollut lainkaan niin kivulias mitä olin useista nettikeskusteluista ymmärtänyt. Se ei ollut esimerkiksi mitään verrattuna synnytyksen supistuksiin. Toki jokainen kokemus on varmasti yksilöllinen ja kipu vaihtelee.

 

Kivun ja vuodon määrä kaikenkaikkiaan ihmetytti ja kysyinkin hoitajalta voiko näin " vähällä" kohtu kokonaan tyhjentyä. Vastasi että voi.

 

Pääsin kotiin iltapäivällä ja sen jälkeen olen tarvinnut yhden Panadolin. Yöksi tarvii varmaan ottaa toinen.

Henkinen pahaolo myös hieman keveni, vaikka tässä varmasti monet itkut tulee vielä itkettyä.

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisään nyt vielä tänne, että jälkivuoto kesti 10 päivää. Ei 2-3 viikkoa. Henkinen olo myös on helpottanut jonkin verran. En kuitenkaan ole lainkaan varma haluanko vielä hetkeen takaisin hoitoihin tai raskaaksi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä, että fyysinen puoli on helpottanut. Henkisen puolen toipuminen ottaa varmasti aikansa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain kotiin lääkkeet mukaan, alakautta Cytotecit 4 kpl ei toimineet, joten kolme tuntia myöhemmin kaksi lisää. Olin ottanut jo ekan satsin kanssa samaan aikaan pari buranaa. Nämä jälkimmäiset sitten auttoivat homman alkuun ja tuskat sekä vuoto olivat melkoiset. Vahvemmat särkylääkkeet olisivat olleet tarpeen, harmitti etten ollut saanut mitään, vaan piti henkisen puolen lisäksi kärsiä kovista kivuista.

 

Seuraavat kaksi päivää olivat rauhallisemmat, vuotoa oli vielä runsaasti. Neljäntenä päivänä kivut alkoivat taas tuntua, mutta talttuivat parilla buranalla siedettäviksi. Viidentenä päivänä järjettömät kivut heti aamusta, lopulta, kun joku kourallinen buranaa alkoi vähän tehota, jouduin lähtemään lääkäriin (sitä ennen en pysynyt jaloillani enkä olisi edes päässyt taksiin). Siellä sain sitten panacodia, joilla selvisin sen päivän. Taas harmitti, ettei ollut ollut valmiiksi kunnon lääkitystä kotona. Vaikka kai sitä vähän vaikea on ennakoida, kenelle ne isot kivut siunaantuvat.

 

Vuotoa oli vielä tuolloin viidentenä päivänä, mutta ihan maltillisesti. Sen jälkeen on alkanut tasaisesti vähentyä. Nyt kaksi viikkoa tapahtuneesta eikä tiputteluakaan enää. Aikaisintaan viikon päästä saa sitten tehdä raskaustestin, toivottavasti on jo nollissa, ettei enää tulisi lisämurheita.

 

Paljon voimia kaikille saman asian kokeneille!

 

EDIT: Jaahas, ei tämä ollutkaan tässä. Kaksi viikkoa tapahtuneesta jälkivuoto alkoikin uudelleen. No, hyvähän se on, että kaikki kulkeutuu pois.

Edited by Gretel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä haetti lääkkeet kotiin juuri. Alkion kehitys pysähtynyt noin rv6+5, nyt rv8+5. Huomenna aamusta ajattelin lääkkeet ottaa kun olen esikoisen vienyt päivähoitoon. Illaksi saatu hoitaja pojalle onneksi, mutta yksin olen koko päivän kun mies työmatkalla. Pelottaa millaiset kivut ja vuodot joudun yksin kokemaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen pahoillani emmiko! Saitko vahvempia särkylääkkeitä mukaan tai onko sinulla? Mä sain osastolla Panacodia. Ekan otin heti kun sain cytot ja toisen kun alkoi siltä tuntumaan että tarvii. Lisäksi mulla oli lämpöpussi selässä koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos retiisi <3 Antoivat mukaan särkylääkekombon, otettavaksi 30min ennen cytoteceja. Taisi olla panacod+ kaksi buranaa tms. Tuo lämpöpussi pitääkin kaivaa esiin valmiiksi... Jännittää :(

Edited by emmiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaksamisia emmiko.itselläni on kaksi kertaa ollut lääkkeellinen tyhjennyt ja ekalla kerralla oli melkoiset krampit.tokalla kerralla ei ollut niin pahat mutta vuoto oli ihan järkkyä.valu kokoa ajan yli siteestä reisiä pitkin joten taisin viettää useamman tunnin kylpyhuoneessa suihkun alla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja suihkuhan on loistava kivunlievittäjä, jos siellä pystyy seisoskelemaan. Toivottavasti selviät vähillä kivuilla. Mulla se pahin kesti muutaman tunnin. Olin varautunut kamalampiin kipuihin. Yksilöllistähän kaikki on mutta mulla tyhjennyksen kivut ei ollut mitään verrattuna esim synnytyksen supistuksiin.

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos retiisi ja mammamutti. Nyt reilu tunti mennyt lääkkeiden otosta (ja 30min ennen sitä särkylääkkeet). Pikkuhiljaa alkaa tulla menkkamaisia jomotuksia, ei vielä vuotoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now