Sign in to follow this  
Followers 0
julppe

Miten alakautta tehty ultra tapahtuu?

47 posts in this topic

Mahtavaa, että löytyi tähänkin asiaan vastaus! :) Pari viikkoa sitten tein positiivisen raskaustestin, tänään kävin ekaa kertaa neuvolassa ja vajaan kahden viikon päästä olisi ensimmäinen ultra. Kuten ketjun aloittaja, en ole itsekään ennen ollut minkäänlaisissa gynekologissa tutkimuksissa ja vähän on tullut mietittyä, että mitä jos alakautta jotain aletaan määrittämään lääkärillä. Nyt tietää suurinpiirtein sitten senkin, että mitä tulevalla lääkärikerralla ultrassa tapahtuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ar-ultrassa tosiaan pöksyt pois sermin takana ja sitten siihen tutkimustasolle kiipeäminen. Lekuri laittoi geeliä siihen anturin päähän ja kumihanskan anturin päälle ja taas geeliä. Vähän voi kirpaista se puikon tuikkaaminen ja pari kertaa se kääntely sisällä. Kyllä ar-ultrassa käynti oli sen arvoista, että sai tietää kaiken olevan hyvin. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kävi niin, että joutuivat rakenneultrassa ultramaan alakautta, kun vauveli ei halunnut esiintyä vatsanpeitteiden läpi. Tutkimuksessa meni kaikkineen noin tunti, kun yrittivät saada onnistuneita "otoksia".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kävi niin, että joutuivat rakenneultrassa ultramaan alakautta, kun vauveli ei halunnut esiintyä vatsanpeitteiden läpi. Tutkimuksessa meni kaikkineen noin tunti, kun yrittivät saada onnistuneita "otoksia".

 

Siis oliko kyseessä niskapoimu ultra? Yleensä rakenteessa (joka tehdään 18-21 viikolla) ei enää alakautta katsota ellei ole jotakin erityistä syytä, joskus tarkistetaan istukkaa ettei ole liian alhaalla. Niskapoimussa vauva "makaa" joskus niin matalalla ja poikittain ettei tarvittavia mittoja saa tarkasti kuin alakautta, anturilla pääsee lähemmäs kohdetta siten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niskaturvotuksessa katsottiin sekä mahan päältä että alakautta. Tosiaan alakautta kuvat oli paljon selkeämpiä ja heti näkyivät ne jotkut aivonpuoliskot (tmv.) mitä oltiin yritetty mahan päältä vaikka kuinka kauan. Alakautta ultra ei tunnu juuri miltään, ihan helpponakki verrattuna vaikka tavalliseen gynetutkimukseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen yksityisellä kuin myös TYKS:ssä käynyt erilaisissa tutkimuksissa.. Täällä ainakin verhon takana riisutaan vaatteet ja hipsitään pöydälle makoilee. Ei tarvitse muuta riisua kuin housut. Itsellä oisi torstaina varhaisultra.. sanoin kans miehelleni,että meikä siellä sitten juoksee puoliks nakuna ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehtiin ensimmäinen onneksi ihan tavallisesti, vatsapeitteiden kautta ja mies oli tällöin mukana. Muistaakseni rv 8, tänään kävin sitten uudestaan ja oli melkoisen tohelo naislääkäri joka sitten katsoi suoraan alateitse, eikä osannut edes käyttää ultrauslaitetta kunnolla. Nyt kolmen viikon päästä pitäisi mennä parempaan ultraan, raskausviikkoja on silloin 15, toivottavasti se otetaan sitten ihan vatsanpäältä eikä alateitse kun mieskin lähtee mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ar-ultrassa tehtiin suoraan alakautta ja hyvä hyvä niin, koska ei tarvinnut kauaa jännittää alkion löytymistä.

 

Mä myös suosittelen kertomaan miehelle etukäteen, jos ultra mahdollisesti tehdään alakautta. Puolisoni nimittäin totesi jälkeenpäin, että hyvä kun sanoin, vaikka suhtautuu tällaisiin asioihin yleensä avoimen neutraalisti. Kyseli myös kovasti että sattuiko. Lohduttelin, että ei sattunut, kun puikko oli hyvin liukastettu ja ultraaja on helläkätinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella np-ultrassa tehtiin alakautta, ja ultraaja ohjeisti miehen istumaan pääpuolelle. Vaatteet riisuttiin ihan siihen tutkimuspöydän eteen penkille, ja ultraaja peitti paljaan alavartalon niillä papereilla, joilla geeli sitten pyyhittiin pois. Alaston olo siinä ei siis tullut, vaikka ultra alakautta tehtiinkin, kun ei tarvinnut siinä koko alapää "paljaana" maata. Muutenkin tutkimus oli täysin kivuton vaikka kestikin aika kauan (mielestäni paljon mielyttävämpi kokemus, kun vaikkapa ihan perintieinen sisätutkimus), ja vielä raskausviikolla 33 multa katsottiin kohdunkaulaa alakautta, näkyi paremmin, kun vatsanpeitteiden päältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ultrattiin ekaa kertaa ikinä, kun viimeksi kävin gynekologilla (vaikken raskaana vielä olekaan).

 

Mä aina jännitän kovasti sisätutkimusta, mutta tuo on ihan piece of cake. Ei tuntunut ollenkaan pahalta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei tuo ultraus satu yhtään. Oisko ollut sellanen n. 2-3cm halkasialtaan tuo "keppi". (Geeliä lääkäri pisti paljon siihen anturiin.) Housut riisuttiin siihen tutkimuspöydän viereen.

 

Itselläni se tuntui hieman nuivalta, kun tenava piti saada liikkumaan johonkin niskaturvotusmitattavaan asentoon ja se tapahtui "herättelemällä" eli painamalla mahaa sieltä sun täältä. Ei tule välttämättä aina vastaan, mutta nyt tuo otti ja päätti olla väärässä asennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alakautta ultrattiin tänään (8vk) ja eipä tosiaan tullut mieleenkään ennen näitä juttuja lukiessa, että mies olis varmasti saanut jonkun sortin slaagin, jos olis päässyt mukaan. Sen verran se kepukka 'tekopeliä' muistuttaa, että meinas itteäkin naurattaa :D Ja tosiaan sisätutkimuksen nolous unohtui heti, kun ruudulle lävähti pikkuinen toukka, jonka sydän hakkasi kiivaasti. Tippa meinasi tulla linssiin, mutta yritin olla cool! Myöhemmin sitten autossa vetistelin, kun miehelleni soittelin <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alakautta ultrattiin tänään (8vk) ja eipä tosiaan tullut mieleenkään ennen näitä juttuja lukiessa, että mies olis varmasti saanut jonkun sortin slaagin, jos olis päässyt mukaan. Sen verran se kepukka 'tekopeliä' muistuttaa, että meinas itteäkin naurattaa :D Ja tosiaan sisätutkimuksen nolous unohtui heti, kun ruudulle lävähti pikkuinen toukka, jonka sydän hakkasi kiivaasti. Tippa meinasi tulla linssiin, mutta yritin olla cool! Myöhemmin sitten autossa vetistelin, kun miehelleni soittelin <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänää ekaa kertaa elämässäni ultrassa, ja yllätys oli aikamoinen kun kuulinkin että tutkimus tehdään alakautta. Olin siis ollut täysin siinä uskossa että homma hoituu vatsan päältä - harmi etten tullut lukeneeksi tätä viestiketjua ennemmindry.gif Vähän nolona siinä sitten housut pois ja penkille makaamaan.. mielessä kävi kiusallisia ajatuksia kuten se, etten ollut edes alapesua tajunnut tehdä ennen ultraan menoa.sad.gif Mies oli varmaan vähintään yhtä hämillään siinä vieressä. Mielestäni ultraaminen tuntui epämukavalta ja sattuikin jonkin verran, mutta varmaan johtui yllätyksestä ja jännityksestä jonka se ehti pistää päälle. Ultraajakin ihmetteli ääneen mun jännittämistä, ja se jäi hieman harmittamaan, etenkin kun olen käynyt gynellä aikaisemmin monta kertaa, ekä silloin ole ollut mitään ongelmia tuommoisten kanssa.

 

No, pääasia kuitenkin lienee että ultrassa näkyi hyvinvoiva pikkuinen happy.giflipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmat (ar- ja np-ultra) tehty alakautta. Np-ultra yritettiin ensin vatsan päältä, mutta ei sitten suostunut mittausasentoon. Alakauttakin pitkään tökittiin sekä sillä ultraus"puikolla" ja mahaa painamalla, mutta ei saatu asentoa muuttumaan hyväksi. Tuo tökkiminen ja painelu sattui tosi paljon ja olinkin tosi helpottunut, kun kätilö vaihtoi takaisin mahan päälle. Siitä vihdoin saatiin jonkinlaiset mitat otettua.

 

Mies oli molemmilla kerroilla mukana ja olin valmistellut jo kotona, että alakautta varmaan ultraillaan. En kyllä koe tuota mitenkään nolona ja miehellekin se on ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on tehty useampaan kertaan ultraus alakautta. Viimeisen puolen vuoden aikana ainakin 7 kertaa joten se alkaa olla aika tuttua puuhaa :rolleyes: Minulla siis oli kysta munasarjassa jota sitten seurattiin ja lopulta leikattiin pois. Niin ja viimeksi viikko sitten kävin alkuraskauden ultrassa ja sekin tehtiin alakautta.

 

Kuten moni muukin on sanonut niin ei se ultraus koske. Ainoastaan jos gyne/lääkäri joutuu pitkään etsimään jotain ja samalla painamaan vatsasta niin silloin se tuntuu. Mutta kipu ei kestä kauaa. Joten ihan rauhassa voi ultriin mennä, ei se niin kamalaa ole :D

 

Kaikista huvittavinta on ollut se kun olin kerran sairaalassa ja olin juuri ottanut housut pois ja asettunut tutkimuspöydälle (+laittanut jalat niihin telineisiin). Silloin huoneessa oli mun leikkaava lääkäri ja hoitaja. Lääkäri sai kiireellisen puhelun ja sen oli pakko vastata. Minä sitten juttelin hoitajan kanssa säästä viitisen minuuttia puol alasti ja jalat kohti kattoa. Se tilanne kyllä huvitti sekä minua että hoitajaa eikä se edes nolottanut :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, onneksi täältä löytyy vastaukset kaikkiin kysymyksiin! Meillä on edessä ultra ensi viikolla, heti rauhoitti kun vähän tietää mitä siellä tapahtuu! smile.gif

 

Samalla linjalla olen minäkin. Ensimmäinen ultra vasta tulossa ja moni asia mietitytti. Nyt voi jo hieman raihaisammin mielin olla kun tietää hitusen verran enemmän kuin ennen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua inhotti ja vähän pelottikin etukäteen ajatus alakautta tehtävästä ultrasta, mutta terkkari (nainen) oli niin mukava ja ammattimainen, että ei se sitten lopulta ollut yhtään niin kamalaa. Ja kun katseli sikiötä näytöltä, unohti kätevästi kaiken muun, kuten sen, että joku ronkkii alapäätä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin alkuraskauden ultraan kun viikkoja oli 11+5 ja olin varautunut alakautta tehtävään ultraan mutta yllätys olikin positiivinen kun kätilö pyysi vain vähän laskemaan housuja mutta ei ottamaan pois, tehtiin siis vatsanpeitteiden päältä pelkästään :) Eli aina ei automaattisesti ultrata alakautta, vaikka niin kutsussa ohjeistettiinkin... Kätilö sanoi että viikkojen puolesta näkyy jo hyvin vatsan päältä eikä mulla ole vatsassa paljoa ylimääräistä, jos sillä on jotain merkitystä :) Ja hyvin näkyikin :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni tehtiin ensimmäinen ultra alakautta. Jänitti ja hiukan pelottikin alussa tosi paljon, mutta kun pikkuiseni näin, niin kyllä se 'puikko' äkkiä unohtui eikä sitä enään ajatellut ollenkaan.

Eikä se niin hirveetä ollut kuin olin kuvitellut, turhaan jännitin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alakautta ultrattu nyt muutaman kerran tässä alkuraskaudessa, eikä se mitenkään kummonen tapahtuma ole. Tosin olen tuohon tottunut kun gyne ultraa joka vuosi perustarkastuksessakin eli sikäli ihan tuttu juttu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0