Rozie

Turvaistuin kasvot menosuuntaan


6 posts in this topic

Autoliitto suosittelee, että lapsi istuisi autossa mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan (klik!). Maailmalla suosituksia on myös toiseen suuntaan ja Suomessakin on myynnissä kasvot menosuuntaan asennettavia turvaistuimia.

 

Autoliiton testeissä selkä menosuuntaan olevista istuimista Isofix-istuimet ovat saaneet hyviä arvosanoja, turvavöihin kiinnitettävät eivät. Meillä ei ole Isofixiä, joten on pakko valita turvavöihin kiinnitettävä malli. Näistä hyviä arvosanoja ovat saaneet lähinnä kasvot menosuuntaan olevat istuimet. Nyt mietityttää "uskaltaako" tässä poiketa suosituksesta...

 

Kuinka monella on turvaistuin nenä menosuuntaan? Onko valinta ollut hyvä? Tokihan nämä ovat mielipidekysymyksiä, mutta juuri mielipiteitä kaivataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaperot-puolella on myös galluppi tätä sivuavasta aiheesta. Mietin itsekin samaa, kun meillä olisi mun siskolta saatu istuin joka on aikoinaan ollut testivoittaja mutta istuin tuntuu istuvan autoon tukevammin kasvot menosuuntaan ja luulen, että tuon istuimen kanssa en uskaltaisi lasta edes selkä menosuuntaa laittaa. Niin olen nyt yrittänyt pähkäillä ostetaanko uusi istuin jota käytettäisiin selkä menosuuntaan vai käytetäänkö tuota lainaksi saatua istuinta kasvot menosuuntaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika istuu takapenkillä kasvot menosuuntaan. Istuimen saisi kyllä toisinpäin, mutta ongelmaksi nousee se, että mieheni ei mahtuisi eteen pelkääjän paikalle istumaan. Ja minä kun olen meidän perheen ainoa kuski ja usein mukana kyytiläisenä myös koira niin mies ei voisi edes takapenkillä matkustaa. Uuden auton hankinta on kyllä edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä matkustaa kölvi selkä menosuuntaan. Tästä en tingi, vaikka tänhetkinen auto on niin pieni, että etupenkille ei jää tilaa mukavaan matkustamiseen. Auto onkin tarkotus saada vaihdettua mahdollisimman pian, sillä mun pitää siirtyä sinne etupenkille kohta takasin, kun takapenkille tulee myös turvakaukalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ykkösautossa matkustaa selkä menosuuntaan ja kakkosautossa naama menosuuntaan.

Selkä menosuuntaan on meillä vähän parempi istuin ja tuo naama menosuuntaan on Anttilan halpisistuin. En tykkää tuosta halpiksesta, kun se jää vähän löysälle ja ne vyöt siinä on karmeet ja hankalat. Mutta asento tossa on tosi mukava, kun taas tossa meidän selkä menosuuntaan-istuimessa nukkuminen on hankalaa, kun pää aina retkahtelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä matkustetaan kanssa selkä menosuuntaan!! Mä en näe että se isofix istuin tekee siitä kasvot menosuuntaan matkustamisesta yhtään sen turvallisempaa kun turvavyökiinniteisessä istuimessa. Koska sinä selkämenosuuntaan matkustamisen turvallisuudessa on kuitenkin kyse lapsen mittasuhteista ( päinava pää vs selkäranka) eikä siitä kiinnitys tavasta. Kyllä ne turvavyökiinnitteiset istuimet on yhtä turvallisia oikein kiinnitettyinä kuin isofix istuimet. Jälkimmäiset saavat vaan paremmat pisteet testeissä koska väärin kiinnittämisen riski on tietenkin niissä pienempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now