Guest wanna-be-mom

Onko olemassa listaa pakollisista vauvatarvikkeista? En haluis ostaa liikaa, mut kuitenkin tarpeeksi

27 posts in this topic

En nyt siitä pakosta tiedä, mutta omalta osaltani voin vastata, että mitä me on tarvittu;

 

-turvakaukalo "sairaalasta pois pääsyyn"

-vaatteita (eikä niitäkään tarvi mahottomasti, ainakaan me, ei se pikkuvauva kauheesti kuitenkaan sotke? Joku voi olla toki eri mieltä.)

-nukkumapaikka :P (oli se sitten pinnasänky, äitiyspakkauksen laatikko tai perhepedissä vanhempien välissä)

-tuttipulloja ja vastiketta (jos siis ei aio imettää, mie kyllä imetin, mutta nuo tuli silti tarpeeseen)

-vaunut (ei toki välttämättä heti tarvi, etenkään jos talvivauva, kun ulos saa mennä vasta 2vk iässä, ja säästä riippuen tietysti)

 

Itestä tuntuu että olin ostanu vaikka ja mitä, eikä kaikkea oo kuitenkaan tarvinu vieläkään.

 

Sitteri meillä oli jo ennen vauvan syntymää, eikä neiti siinä suostunut olemaan vasta kuin reilun 1kk iässä.

 

Kylpyamme löytyi myös, mutta vauvan mahtui kylvettämään ihan hyvin altaassa aina 1,5kk asti. Meillä tosin neiti oli syntyessään niin pieni, 2,5kg, että jos on 4kg ja pitkä "jössikkä" syntyessään, niin ei välttämättä mahdu ollenkaan altaaseen.

 

Korvakuumemittari on vielä korkkamattomana kaapissa.

 

Toivottavasti tästä jotain apua oli :rolleyes: Loppujen lopuksihan vauvat tarvii hyvin vähän tavaraa. Ja silti niille ostetaan kaikista eniten. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Vanupuikkoja (napatyngän puhditukseen, yms.)

- Vanulappuja

- tarpeeksi pieniä vaippoja

- puhdistuspyyhkeitä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aa, aivan, hyvä että täydensit samantien.

Mulla pitää näkyy ajatella aina niin suureellisesti että unohtuu nuo pienet, todellakin tärkeät asiat! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo ja näitähän riittäs varmasti lisääkin!

 

Sit jos sanon että varaa tutteja niin joku tulee luultavasti sanomaan että no ei ne tutit pakollisia ole... Noh, meillä ne kyllä oli todella tarpeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äidille ois hyvä olla rintsikansuojuksia, ja meillä mies joutui hakemaan heti maidonkerääjiä.

 

Ja särkylääkettä, sillä imetysasennon hakeminen voi olla alussa hankalaa, joten niskat jumittuu, ja myös mahdollisten jälkisupistusten takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suolaliuos on hyvä. Saa vauvan tukkoisen nenän sillä auki. Samoin joku "nenäimuri" esim. nenäfriida

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sit jos sanon että varaa tutteja niin joku tulee luultavasti sanomaan että no ei ne tutit pakollisia ole... Noh, meillä ne kyllä oli todella tarpeen :)

 

Aivan näin! Siis mie olin kans eka sitä mieltä että meillä ei käytetä tutteja, mutta mulla oli yksi tutti varuilta kaapissa, muistaakseni Ainu merkkinen?

Se oli meillä kuitenki ihan turjake vaikka sitä yritettiinki, neiti ei huolinu sitä millään. Loppujen lopuksi meilläkin siis tutti käytössä, ja merkkiähän en muista vieläkään, mutta se on niitä anatomisesti muotoiltuja, missä se tutti "osoittaa" kitalakeen, ja muistuttaa kait jollain tapaa sitten rinnanpäätä.

Tämähän on toki niitä asioita joista ollaan montaa mieltä, mutta ei yksi tutti paljoa maksa vaikka varuiksi sen kaapin perälle ostaisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se vauva vaan voi sotkea, puklata tai usein vaippakin voi falskata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jossain neuvolaoppaassa ohjeistettiin, että on hyvä olla 3 vaatekertaa, 1 aina kuivumassa, 1 aina pesussa ja 1 aina päällä. Mun mielestä tuo ei kyllä riitä ensinnäkään sen vuoksi, että vauva tosiaan voi sotkea sen päällään olevan vaatteen ja toisaalta mä en ainakaan jaksa ihan koko ajan niitä vaatteita pestä (ja lisäksi tulee huono omatunto, jos pyörittää pyykkikonetta 1/4 täytenä...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa ihmetellyt tota 3 vaatekerran ohjetta. Meillä vauva ei mielestäni edes puklaa mitenkään tosi paljon, mutta huonolla tuurilla on joskus mennyt parikin bodya suoraan pyykkikoriin, kun juuri päälle laitetulle vaatteelle onkin tullut puklut. Ja ne äitiyspakkauksen vaatteethan on muuten vastasyntyneelle tosi isoja, eli ainakin muutama esim. 50-56-senttinen kannattaa hankkia.

 

Äitiä varten kotiin kannattaa varata myös siteitä jälkivuotoon. Lisäksi ainakin mulla lähes korvaamaton apu kipeille ja rikkoutuneille rinnanpäille oli Lansinoh-voide, jota mies sai lähteä hakemaan apteekista melkein heti kun päästiin kotiin. Samoin rikkoutuneiden rinnanpäiden vuoksi kankaiset rintsikansuojat oli kertakäyttöisiä paremmat, koska kertikset liimautuivat siihen rikkonaiseen ihoon kiinni (auts!). Mutta kaikilla ei ehkä rinnat kipeydy yhtä pahasti, eli noikin voi varmaan hankkia kotiuduttua jos on tarvetta :) Lansinohia edullisempi vaihtoehto on Bepanthen, jolla voi sitten rintojen lisäksi hoitaa myös esim. vauvan peppua, jos se punoittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä se vauva vaan voi sotkea, puklata tai usein vaippakin voi falskata.

 

Ei meillä vaan sotkettu :P Toki jotain pieniä pukluja tuli silloin tällöin, mutta en nyt ihan pienimmästä läikästä lähde vaatetta vaihtamaan. Vaippaki on falskannu vain ne pari kertaa ennen ku löydettiin se meille sopivin vaippa.

Yksilöllistä, joo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Vanupuikkoja (napatyngän puhditukseen, yms.)

- Vanulappuja

- tarpeeksi pieniä vaippoja

- puhdistuspyyhkeitä

 

Mä vaihtaisin tältä listalta puhdistuspyyhkeet ceridal-öljyyn, suihkepullossa. Sitä kun suihkauttaa vanulappuun, niin saa tosi hyvän puhdistuspyyhkeen. Lisäksi sopii esim. vauvan kuivan ihon rasvaamiseen. Tai jos tulee karstaa, niin sopii senkin hoitoon.

 

Ja karstasta tulikin mieleeni yksi, jota ei vielä ole mainittu: hiusharja. Pehmoinen vauvamallinen, tietty ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en kannata noita tuttipulloja, koska pienelle vauvalle voi ne muutamat millilitrat lisämaitoa tarvittaessa antaa vaikka lusikalla. Imemisen tarvekin kannattaa mieluiten täyttää rinnalla. Korvikettakaan ei kannata etukäteen hankkia kotiin "kaiken varalta", jos nyt ei ihan keskellä korpea asu. Sairaalasta lähdetään kotiin kuitenkin päiväsaikaan, jolloin kaupat ovat auki (sunnuntaina kioskit) ja jos tässä vaiheessa kaikki maito on korviketta niin se ei ole voinut jäädä huomaamatta ;) Epätoivon hetket iskevät yleensä öisin, mutta käytännössä vauva selviää ilman korvikettakin aamuun saakka, eikä välttämättä sitten enää tarvitsekaan sitä. Sama koskee mielestäni tuttiakin.

 

Vaippoja kannattaa hankkia muutamaa eri mallia, koska kaikille eivät käy kaikki mallit. Kertakäyttövaipoista saa usein näytteitä sairaalassa ja/tai neuvolassa. Kestovaippoja, valmiiksi moneen kertaan pestynä, kannattaa myös varata useampaa eri mallia (siis käytännössä paria eri mallia sisävaippoja/harsoja ja vähän erilaisia kuoria). Säkkitolkulla newborn-kokoisia vaippoja, olivat sitten kertakäyttöisiä tai pestäviä, en suosittele hankkimaan :)

 

Muoks. Meillä on edelleen jäljellä vaippanäytepakkauksissa tulleita vauvaöljyjä, näytteinä saadut puhdistuspyyhkeetkin loppuivat vasta 1-vuotispäivän tienoilla. Vanulappuja on kulunut puoli pakettia. Näitäkään ei siis välttämättä kannata hamstrata, ja niitä saa tarvittaessa lähikaupastakin. Vanupuikot sen sijaan ovat olleet tarpeen, samoin desinfiointiaine - tosin näitä on kulunut tasaista tahtia jo ennen vauvaa ;)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on tullut jo monta hyvää asiaa esille. Tarpeet kuitenkin vaihtelevat hieman, joten on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. Yhdyn siis edellisten listaamiin asiohin, mutta muutamaa voisin vähän tarkentaa. :)

 

Minä myös suosittelen puhdistuspyyhkeiden sijasta vanulappuja+ ceridal-öljyä. Meillä käytettiin pari kertaa puhdistuspyyhkeitä ja neidin pylly alkoi heti punoittaa. Se alun maitokakka ei aina peseytynyt kunnolla, niin vanulappu+öljyllä lähti mukavasti ja vanulapuilla sai myös vauvan naaman pestyä.

 

Tuttipullo+ pari korvikepurkkia olivat meillä myös ehdottomia. Eräänä iltana myöhään meni minulta molemmat rinnanpäät verelle. Siinä ei paljon muuta vaihtoehtoa ollut kuin antaa pullosta korviketta. Vaikka pk-seudulla asutaankin, niin ei siihen aikaa enää olisi halunnut lähteä huoltoasemalle ostamaan tuttipulloa ja korviketta. Monilla ei kuitenkaan tuttipullolle tule tarvetta kertaakaan!

 

Ja ihan Miinasen kommenttiin : "Sairaalasta lähdetään kotiin päiväsaikaan" viitaten, että me ei kyllä päästy. Me päästiin melko myöhään lauantai-iltana vasta kotiin. Koko päivän oli odottanut kotiinlähtötarkastusta, joten se oli kyllä helpotus ku pääsi kotiin viihdoin ja viimein. Odottavan aika oli pitkä. ( Meni vähän OT ;) )

 

Vaatteista vielä.. Kolme vaatekertaa kuulostaa minustakin melko vähältä. Esim. ekana viikkona ei kyllä kiinnostanut pyykkikone minua yhtään, vaan pikku-neidin ihastelu ja lepäily. Mutta ei niitä vaatteita nyt ihan mahdottomasti tarvitse. Kannattaa hankkia pari vaatekertaa kokoa 50 ja joitakin kokoa 56. Meillä ainakin mies lähti sitten pari päivää kotiutumisen jälkeen ostamaan mekkoa neidille jne.. (Oon siis saanut senkin kerran lastenvaateostoksille yksinään :D) Mä olen erittäin tyytyväinen, että meillä oli tosi vähän varattu pieniä vaatteita, koska meillä tosiaan tuli lonkkalasta ja 50-56cm vaatteita ehdittiin käyttää vain viikon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä vaihtaisin tältä listalta puhdistuspyyhkeet ceridal-öljyyn, suihkepullossa. Sitä kun suihkauttaa vanulappuun, niin saa tosi hyvän puhdistuspyyhkeen.

 

Nääkin on varmaan makukysymyksiä, lähinnä tää tuli ihan siltä pohjalta miten ite on totunu toimimaan. Nämä on myös käteviä matkassa. Ja siis tosiaan, ei oo tullu Ceridal mieleenkään kun meillä nuo vallan hyvin kelpaa tytön ihollekin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Epätoivon hetket iskevät yleensä öisin, mutta käytännössä vauva selviää ilman korvikettakin aamuun saakka, eikä välttämättä sitten enää tarvitsekaan sitä. Sama koskee mielestäni tuttiakin.

 

Vauva ehkä selvii, mut vanhemmat välttämättä ei :P Nimim. Miehen aamukolmelta korviketta lähettämään hakenut... :rolleyes:

 

Olikos kynsisakset muuten mainittu? :) Ei niitäkään toki ihan heti tarvi, mutta vauvalle on kuitenkin hyvä olla erikseen ne tylppäpäiset, en mä ainakaan omilla kynsisaksillani ole uskaltanut tuon häärän kynsiä leikata :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukkumapaikka oli jo mainittu, mutta siihen liittyen mielestäni oli hyvä, että lakanoita ja tyynyliinoja oli vauvalle valmiina useampi setti kuin ne äitiyspakkauksen yhdet. Tai eihän siinä tainnut tyynyliinaa ollakaan, mutta meillä sitä on käytetty puklujen takia, ei aina tarvitse vaihtaa koko lakanaa, tyynyä ei tietenkään pienellä käytetä. Muovitettuja froteitakin voi vaipan falskaamisen takia tarvita useamman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt vauvan pään alla kaksin kerroin taitettua sideharsoa ja sen reunat olen taittanut patjan alle. Mutta ne olivatkin jo mainittu ketjussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pää on ihan pyörällä kun on paljon jo hankittu kaikkea tärkeää ja varmasti vähemmän tärkeää kotiin, eikä tiedä mitä kaikkea vielä puuttuu? täältä sain vähän apua asiaan, kiitos siitä!

Vaatteita hankittu vähän kaikkea kokoa. :)

 

Kertokaas kokeneemmat mitkä ovat hyviä hankintoja vaatteiden suhteen?

onko puolipotkarit käytännölliset ja mitä ehdottamasti kannattaa vaatteiden osalta suosia ja mitä välttää?

Onko vaunuihin hankittava ns. toppapussi vai toimiiko haalarimallinen paremmin käytännössä?

Käykö tavallinen apteekin hajuusteton rasva vauvan pepun rasvaukseen vai onko marketeissa myytävät liberon ym. purkit ja purnukat parempia?

Paljonko olisi hyvä olla harsoja kotona?

 

tässä tuli oikein kasa kysymyksiä, neuvokaa viisaampina. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli niin hyviä kysymyksiä, että pyytelen myös viisaampia vastaamaan.

C, epätietoinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaatteet on vähän makuasia. Musta ihan pienellä vauvalla käytännöllisin perusvaatekombo on puolipotkarit ja kietaisumallinen body, mutta ei kaikki ole samaa mieltä.

 

Toppapussi on musta vaunuissa kätevämpi kuin haalari, mutta kyllä haalarikin on ok ja pussia taas ei saa kantorepun kanssa päälle, eli jos ois pakko valita jompikumpi, ottaisin haalarin.

 

Jos vauvan peppua joutuu rasvaamaan, hajusteeton perusrasva käy kyllä, mutta välttämättä ei joudu ollenkaan, ostaisin rasvoja vasta sitten jos näyttää että vauvan iho niitä vaatii. Perusterve iho kestää kyllä vaipat ja vesipesut rasvaamatta, ja saippuaa pienellä ei kannatakaan käyttää.

 

Harsojen määrä riippuu siitä, mihin kaikkeen niitä aikoo käyttää ja kuinka usein pestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now