Tikku

Mitä mieltä varpajaisperinteestä?

182 posts in this topic

Meillä oli tarkoitus, että mies viettää varpajaisia minun ja vauvan vielä ollessa sairaalassa. Tyttö syntyi tiistaina, joten keskellä viikkoa juhlien järjestäminen ei onnistunut. Pari kaveri tuli miehen kaveriksi saunomaan ja ottamaan muutaman oluen tuolloin tiistaina (ei siis kovin rajut bileet, kun mieskin oli valvonut koko edellisen yön). Virallisia varpajaisia vietti seuraavan viikon lauantaina. Varasi saunatilan ja pyörähti baarissa, yhden aikaa tuli jo kotiin kun ei kuulema huvittanut olla pidempään.

 

Minun mielestä oli ihan ok, kun mies osasi ottaa rauhallisesti. Olisi kyllä tullut sanomista, jos olisi rymynnyt aamuyöllä ympäripäissään kotiin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä piti mies varpajaiset, ei mua haitannut mitenkään. TAYSissa ei ole perhehuoneita, joten yön oli kumminkin poissa sairaalasta. Seuraavana päivänä tuli sairaalaan ihan normaalisti. Mä lähdin myös viettämään tyttöjen iltaa heti kun kynnelle kykenin, tosin kyllä siihen muutama kuukausi meni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies piti varpajaiset muutaman viikon päästä vauvan syntymästä. Koin jo siinä vaiheessa, että pärjätään vauvan kanssa kaksistaan. Mies varasi saunan ja kutsui parhaita ystäviään ja sellaisia, joiden varpajaisissa on itsekin ollut. Ei mitään eroa normaaliin saunailtaan muuta kuin "hyvä syy". Minulla ei ollut mitään tuota vastaan, hän oli "haaveilluit" siitä jo pitkään. Minusta on ihan ok, että miehet juhlivat isäksi tuloa, antavat toisilleen lahjoja jne. Äiti ja vauva saavat kuitenkin aina enemmän huomiota, joten minusta se on ihan ok.

 

Se on sitten eri asia ja riippuu miehestä, miten antaumuksella varpajaisia vietetään. Meillä mies jäi juhlapaikalle yöksi. Minua ei ala ärsyttämään, kun hän tulee kotiin vasta iltapäivällä virkeänä ja hyväntuoksuisena. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä aivan jees, kunhan vaan äidille passaa ja ajankohta on yhdessä sovittu.

 

Meidän tyttö syntyi perjantaina ja varpajaisia juhlittiin meillä kotona samana iltana. Sairaalasta olisi joka tapauksessa pitänyt lähteä viimeistään puoli yhdeksän ja mä olin synnytyksen jäljiltä vielä sen verran väsynyt ja sekaisin että mielelläni olin yksin ja lepäsin ja vauvakin vain nukkui (ja söi). Seuraavana päivänä mies tuli hyvissä ajoin sairaalaan, hyvässä kunnossa, vaikka kaupungilla olivat käyneetkin. Mun mielestä oli ihan loistava juttu, että tyttö syntyi pe ja varpajaiset saatiin vietettyä heti, koska kotiutumisen jälkeen en halunnut miehen lähtevän mihinkään iltamenoihin pitkään aikaan. Mitään perseet olalle -ryyppäjäisiä en missään nimessä kannata, mutta onneksi oman miehen tuntien ei tuollaisesta tarvinut huolta kantaakaan.

 

muoks. kirjoitusvirhe

Edited by RouvaR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisko tolla perinteellä kuitenkin lähinnä jotain tekemistä sen kanssa, että mies on epävarma ja jopa pelokas uudessa tilanteessa?

 

En mä nyt oikeen usko tähänkään, tietty mistä sitä kaikista voikaan tietää. Kyllä mun mies vaan ihan halusi juhlistaa isäksituloaan, onhan se nyt iso juttu. Kummallisemmistakin asioista juhlia järkätään... Niin ja kyllä meistä kahdesta ainakin mies oli se, joka alusta asti osasi vauvaa tottuneemmin hoitaa kun on vauvoja/lapsia hoitanut paljon muutenkin elämässään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, että tuore isä juhlii lapsensa syntymää kavereiden kanssa. Mieluusti juuri sillä aikaa, kun äiti ja vauva ovat vielä sairaalassa. Meilläpäin kun ei ole esim. perhehuoneita.

 

Tietysti pieniä ehtoina sanoisin, että...

Juhlan tarkoitus ei ole vetää övereitä, vaan miehen tulee päästä sairaalaan seuraavana päivänä ajokuntoisena, ei krapulaisena.

Lisäksi itse vaatisin, ettei synnytyksen karmeimpia asioita levitellä kaiken kansan kuultavaksi, koska tällaisestakin olen kuullut...

Myös, jos joko vauvalla tai äidillä olisi jotenkin huono tilanne/vointi, niin luulisi miesten olevan niin fiksuja, ettei tällaisessa kohtaa mitään varpajaisia edes miettisi.

 

Oma mieheni oli juuri eilen keskellä arkea kaverinsa vauvan varpaiden laskijaisissa. Olivat poikaporukalla saunoneet sekä juoneet jonkun verran kaljaa. Tuore isä oli tarjonnut konjakkia ja olivat porukalla polttaneet sikareita vauvan kunniaksi. Tietysti tuore isä oli kertonut kavereilleen jotain synnytyksestä sekä vauvasta ylipäätään. Oli myös näyttänyt ylpeänä ottamiaan vauvan kuvia.

Osalla siis seuraavana päivänä työpäivä, miehelläni mukaan lukien, joten kovasti ei siis "ryypiskelty" ja jo puolen yön aikaan kotiuduttiin. Tuore isä olikin lomalla, mutta hänkin juhli hyvin fiksusti, sillä seuraavana päivänä oli vaimon ja vauvan kotiinhakureissu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisko tolla perinteellä kuitenkin lähinnä jotain tekemistä sen kanssa, että mies on epävarma ja jopa pelokas uudessa tilanteessa?

 

No en mä kyllä ymmärrä, miten nää kaks asiaa liittyy toisiinsa? :huh: Mun miehellä ainakin tosiaan oli ihan pelkästään se ajatus, että juhlii vauvaa ja isäkstuloaan kavereidensa kanssa. Kuten mäkin juhlistin vauvaa ja äitiyttäni omien kavereideni kanssa sitten vähän myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vastaan ja kovasti. Millä oikeudella mies saa lähteä ryyppäämään kun vauva on syntynyt?! ja äiti ei tietenkään.. huh huh. voi tuo kyllä semmoset hormonit saada niskaansa jos kuulen jotain sitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Vaikka meikäläisellä on kovat hormonikierrokset, niin tollasta kateusefektiä en ymmärrä yhtään. Ja tosiaan, mikä estää äitiä lähtemästä jos niin hirveesti mieli tekee?!?! Ja jos noin tiukkaa tekstiä ladeltais ja oisin mies, niin varmaan järkkäisin varpajaiset jo ihan silkasta kiusasta.... ;)

 

Mun mielestä varpajaiset on nimenomaan MIESTEN perinne. En osais naisten bileitä ajatella varpajaisina. Toki ihan ok naistenkin juhlistaa syntymää, sitä en kiellä, mutta tuo nimike siis vaan musta viittaa miesen kemuihin.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm...Äiti kantaa lasta 9kk, synnyttää pahimmillaan usean vuorokauden ajan ja kärsii mahdollisesti helvetillisiä kipuja. Ja kenelle ne juhlta sitten järkätään....No isälle tietty :rolleyes::P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka oma (ensimmäinen) synnytys olikin pitkä, kivulias ja vaiherikas, niin oon ihan satavarma, että se oli silti miehelle hirveempää. Eikä odotusaikakaan mitään ruusuilla tanssimista ollut, mutta kyllä mä ainakin koen olevani etuoikeutettu, että oon nainen ja saan kokea raskauden ja synnytyksen. Eli en kans ymmärrä tota kateusnäkökulmaa tähän varpajaisjuttuun. Ja kuten snaottu, voihan se äitikin lähtee rillutteleen, jos siltä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa ei kyllä löydy ymmärrystä varpajaisille. Omassa lähipiirissä ei kyllä ole ollut tapanakaan pitää. En sit tiedä meinaako mies/sen kaverit sellaiset järjestää, mutta jos meinaa niin sitten pidän kyllä minäkin. Mä se tässä oon saanut kieltäytyä alkoholista ym hauskasta ja on sit oikeus ja kohtuus että mäkin pääsen vihdoinkin juhliin :) Meillä on kyllä tapana käydä vain yhdessä viihteellä että saattaapi jäädä kummaltakin ellei sit yhteisiä pidetä.

 

Muoks. Unohtui kirjoittaa miten meni. Eli mies ei varpajaisia pitänyt, ei tullut hänelle edes mieleen :lipsrsealed:

Edited by Noella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo koskaan oikein ymmärtänyt mistä toi ryyppäysmielikuva kaikille oikein tulee? :rolleyes: Mun mielikuva (ja miehen toteutus) oli kyllä jotain ihan muuta. Meillä oli perhehuone, mies vietti siellä meidän kanssa 3pv ja meni viimeiseksi illaksi kotiin ja piti nuo kuuluisat varpajaiset, täysin minun "luvalla". :P

Mä olen ymmärtänyt, että varpajaisperinne on vähän kuin vastine jenkeistä alkujansa saaneelle baby-shower-kekkerille; äiti ja tuleva lapsi keskipisteenä, napostelua, muita äitejä ja parhaat ystävät, jutustelua yms.

Varpajaisissa on tuore isä lähimpien ystäviensä kanssa, joista osa ehkä isyyden jo kokeneita, napostelua, miehistä jutustelua mm. isyyden herättämistä tunteista, saunaa yms. toki pari saunakaljaa voi ottaa, mutta että armotonta ryyppäystä...? B) Eiköhän se ole ihan järjestäjän omaa tulkintaa, millaiset varpajaiset pitää, toisille ilmeisesti vaan tekosyy ryypätä.

 

Oon Mimosan kanssa aivan samaa mieltä tosta kateushommasta, kyllä moni asia odotuksessa,synnytyksessä ja pikkulapsi-ajassakin on pitkälti "naisen omaisuutta ja etuoikeutta", jos mies nyt yhdet varpajaiset pitää, niin siitä vaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en oo koskaan oikein ymmärtänyt mistä toi ryyppäysmielikuva kaikille oikein tulee? :rolleyes:

 

Niin siis tosiasiassa suomalaisten miesten runsas alkoholinkäyttö on ihan vaan jotain urbaanilegendaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin siis tosiasiassa suomalaisten miesten runsas alkoholinkäyttö on ihan vaan jotain urbaanilegendaa. :)

 

Ehkä on, ehkä ei. ;) Kai mä en sit vaan kuulu siihen perus-suomalaiseen kansaan, joka näkee kaikki kekkerit tilaisuutena ryypätä. Kyllä mulla ainakin on automaattisesti mielikuvia tietyistä juhlista joihin runsas alkoholinkäyttö ei vaan kuulu, esim. lasten synttärit, ristiäiset, baby-kutsut ja varpajaiset. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla niskakarvat nousee pystyyn perinteisistä varpajaisista... En ole perehtynyt siihen miksi niitä ihan alunperin on alettu viettää ja mitä tapoja niihin silloin on kuulunut, mutta se, että tuore isä lähtee kaveriporukan kanssa ryyppäämään kun äiti on vielä vauvan kanssa lapsivuodeosastolla, on mun mielestä karmiva! Jos jonkun kuuluisi raskausajan ja synnytyksen jälkeen irrotella ystävien kesken, niin äidin!! :D

 

Annoin miehelleni vapaat kädet varpajaisten suhteen: sanoin että hän saa niitä juhlia jos haluaa, en sitä kiellä. Hän ei onneksi itse halunnut varpajaisia järjestää. (Eikä olisi sairaalassaoloaikana voinutkaan, sillä olimme lapsivuodeosastolla perhehuoneessa.) En olisi myöskään ollut ilahtunut siitä, että mies olisi lähtenyt baariin kun vauva oli vasta muutaman viikon ikäinen.

 

Mä voin allekirjoittaa tämän Tikun tekstin kokonaan. En tykkäisi jos mies lähtis ryyppäämään kun minä olen ties miten kauan lasta häärännyt maailmaan :angry:. Onneksi mies ei ryyppäämistä muutenkaan harrasta ja ei itsekään varpajaisperinteestä tykkää :). Voisin kuvitella että kaveriporukalla lähtee syömään ja keilaamaan tjsp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm...Äiti kantaa lasta 9kk, synnyttää pahimmillaan usean vuorokauden ajan ja kärsii mahdollisesti helvetillisiä kipuja. Ja kenelle ne juhlta sitten järkätään....No isälle tietty :rolleyes::P.

 

Näin.

 

Minä esitin ukolle toiveen ettei varpajaisia. Tai en minä tiedä oliko se toive, saatoin ilmoittaa ettei käy ;) Oli puhetta, että jos haluaa juhlia, niin sitten kun vauva on jo useamman viikon ikäinen. Eipä tuo ole niitä vieläkään pitänyt. Muistaakseni itekin sanoi, ettei ymmärrä tuollasta perinnettä.

 

Tuolle mun ukolle kaikki juhlat on ryyppyjuhlia. Ja silloin todellakin ryypätään, ei tissutella. Usein menee överiksi, joskus sillä hilkulla. Joten en usko, että olisi sivistyneesti osannut ottaa. Annanpa esimerkin armaasta ukostani. Me oltiin lähdössä viettään iltaa ja ottamaan, kun täällä oli "festarit". Kauan oli ollut tiedossa, että seuraavana päivänä klo 16 on mun kummitytön ristiäiset, jonne piti mennä koko perheellä. Itsekin juhlin antaumuksella, nukkumaan menin vasta aamulla, mutta otin silti kohtuullisesti. Hieman heikossa hapessa seuraavana päivänä tosin. Mitä teki ukko? Veti hirveät kännit, oksensi kun pakotin ylös ja jäi nukkumaan, kun yksin lähdin (tytön hoidosta hakien) ristiäisiin. Mahtava olla siellä kummin ominaisuudessa, kun ei kunnolla voinut edes katsoa tytön perään. Sai muut vieraat toimia lapsenvahtina kasteen ajan. Ihan täyttä välinpitämättömyyttä tuolla ukolla mistään muusta sillon ku saa ryypätä. Ei onneksi usein ole ryypännyt tytön syntymän jälkeen. Mutta kompensoi sitte noilla övereillä... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Äiti synnärillä kipujen ja vauvan kanssa ja isä bilettämässä kavereiden kanssa = mun mielestä typerää.

 

Samoilla linjoilla. Mä en ylipäätään ymmärrä baarijatkoja varpajaisille. Eri asia istuskella kotosalla muutaman hyvän ystävän kanssa ja fiilistellä uutta tulokasta. Jokainen tietysti tavallaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saa nähdä jaksaako mies järkätä enää toisen lapsen kohdalla mitään kemuja. Mutta saa järkätä, jos niin haluaa. Onhan se kiva jotain perinteitäkin säilyttää. On niitä perinteitä mun mielestä tyhmempiäkin.

 

Itseäni lainaten, jaksaa se. Just äsken saunassa aiheesta keskusteltiin ja ihan ok. Sairaalassaollessa ei tietty kemuja pidä, kun on pojan kanssa kotona. Mut sitten hiukan myöhemmin. Ehdotti jo, että jos menisin kemuiltana hänen äidilleen, niin saan sit lasten kanssa apua jos haluan/tarvitsen.

 

Saapi mies sitten kerralla nähdä vanhoja kamujaan, monet niistä sellasia, että eivät vaan kerkiä normisti kovin usein tapaamaan. Ei se musta paha oo, jos syövät hyvin ja jonkin verran juovatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta lapsen syntymä on erinomaisen hyvä syy juhlia, ehkäpä yksi parhaista. Jos nainen makaa sairaalassa lapsen kanssa ja isä ei siellä voi yöpyä (kuten meidän tapauksessa), niin eipä se ole naiseltakaan pois, jos mies kotona ollessaan viettää hauskaa aikaa kavereiden kanssa sen sijaan, että vihtoo itseään nokkosenoksilla, kun vaimokin kituu ja kärsii... Tosin minäkään en ymmärrä tuota automaatiota, että varpajaiset = poskettomat räkäposki-perskännit. Meillä ainakin isäntä vietti iltaa muutaman kaverinsa kanssa ensin yksityisasunnossa saunotellen ja kaljaa lipittäen ynnä maailmaa parantaen, ja kävivät sitten kapakassa parilla. Seuraavana päivänä tuli sairaalaan ihan kuin muulloinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... niin eipä se ole naiseltakaan pois, jos mies kotona ollessaan viettää hauskaa aikaa kavereiden kanssa sen sijaan, että vihtoo itseään nokkosenoksilla, kun vaimokin kituu ja kärsii...

 

*reps* :lol::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on tää varpajaishomma aika monipiippuinen juttu. Kun toisaalta haluaisin luottaa siihen, että mieheni osaa priorisoida, eikä vetäs mitään örvellyskännejä ja tulis sairaalaan haisten kuin rankkitynnyri, mutta toisaalta hänen juomistapansa ovat kuin teini-ikäisellä. Että vaikea sanoa. Ehkä sitten jos ja kun olen raskaana, niin sitä kasvua miehessä tapahtuu ihan automaattisesti (please, sanokaa, että sitä tapahtuu!)? Joka tapauksessa sitä en aio sietää, että sairaalaan tullaan krapulassa ja haisten. Varpajaiset pidetään sillon kun minä olen sairaalassa, jos pidetään, mutta sairaalaan ei tulla muuten kuin raikkaana ja hyvinvoivana. Jos ei osaa sen verta hillitä juomistaan, saa jäädä kotiin / olla pitämättä varpajaisia. Toivottavasti tästä ei tarvitse hänen kanssaan kuitenkaan keskustella, vaan asia menisi omalla painollaan...

 

Tänään mieheni on menossa hyvän ystävänsä varpajaisiin ja saas nähdä, miten äijän käy. Edellisissä polttareissa kävi vähän heikommin, joten toivon, että hän osaa ottaa vähän iisimmin tänään. Noh, se selviää huomenna ja onneksi aion jo aamusta painua shoppailemaa, niin ei tarvi olla mököttämässä kotona! B)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now