Tikku

Mitä mieltä varpajaisperinteestä?

182 posts in this topic

Uskoisin että pitää jonkinlaiset pippalot, noilla kun on aika tiivis kaveriporukka ja kun yhdelle on jo ehditty pitää varpajaiset, niin varmaan järkkäävät sitten muillekin. Ja pyhästi uskon siihen, että osaa joka tapauksessa pitää juhlinnan semmoisissa rajoissa ettei tule sanomista.

 

Pitää muuten mainita, että mun iskä kertoi varpajaisperinteen olleen alunperin sellainen, että tarkoitus oli muistaa lapsivuodeaikaa viettävää äitiä tuomalla leivonnaisia, jottei tuoreen mamman tarvitse huhkia keittiössä. :) (Ehkä mä saan sitten pussillisen pullia kun mies lähtee radalle. :girl_haha: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää muuten mainita, että mun iskä kertoi varpajaisperinteen olleen alunperin sellainen, että tarkoitus oli muistaa lapsivuodeaikaa viettävää äitiä tuomalla leivonnaisia, jottei tuoreen mamman tarvitse huhkia keittiössä. smile.gif (Ehkä mä saan sitten pussillisen pullia kun mies lähtee radalle. girl_haha.gif )

 

 

Karjalaisittain puhutaan kai rotinoista? Rotinat EI ole ollenkaan hassumpi perinne. Yksi tuttava kertoi että oli vauvaa katsomaan tuleville ilmoittanut, että ilman kahvin kylkiäistä ei ole sisään tulemista... girl_haha.gif

 

Jos tämä pikkuinen nyt sitten pysyisi matkassa, niin pitäköön pippalonsa, mutta kodin pitää olla kunnossa siinä kohtaa kun vaavi olisi kotiutumassa ja seuraavana päivänä pitää olla vesiselvä ja ihmisten aikaan tutustumassa lisää uuteen perheenjäseneen, jos osastolla sattuu menemään pidempään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo rotinat tuli mullekin mieleen, oisko rotinoiden tuomista vauvan syntymän jälkeen sitten jossain päin kutsuttu varpajaisiksi. Iskän vanhemmat on Karjalasta, pitänee kysellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon muutamankin kerran törmännyt baarissa varpajaisia juhliviin porukoihin ja harmittavan usein meno on ollut pahempaa kuin polttareissa :girl_to_take_umbrage2: Isoon ääneen juhlistetaan tuoretta vauvaa ja jokseenkin se näyttää noissa olosuhteissa aivan jäätävältä. Baarit ja räkäkännit ei oikein sovi MUN mielestä ko. juhlan luonteeseen :girl_impossible:

 

Mutta joo, hyvällä maulla juhlistaminen on vallan ok, onhan se iso juttu. Meillä mies ei tosin pitänyt työpaikan kakkukahveja kummempaa, suurin syy ehkä siinä että kaveripiiri on 400 kilometrin päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei mies halunnut mitään varpajaisia, koska vauvan kanssa alku oli ihan tarpeeksi rankkaa ilman krapulaakin. Tai siis miehen kaveripiirissä oli tapana vetää ne hirveät perseet ja lähteä baariin varpajaisissa. Musta aika älytöntä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kans oikein ymmärrä varpajaisia. Siis onhan se juhlan paikka, kun vauva syntyy, mutta tarviiko sitä juhlia vetämällä kännit? Ei äitikään niin tee. Miksi se on isien juttu? Varmaan siksi, että saadaan yksi syy lisää juoda ja mennä baariin. :girl_impossible: Meilläkään mies ei pitänyt varpajaisia (ei ole ollut lähipiirissä tapana). Silloin kun meidän neiti syntyi sunnuntai-iltana, niin maanantai illalla mies oli kutsunut tulevan kumisedän parille konjakkilasille ja se on mielestäni vielä ymmärrettävää.

 

En halua loukata mielipiteelläni ketään, en kuitenkaan ketään myöskään tuomitse, jos varpajaiset pitää. Tämä siis vain minun mielipide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies piti varpajaiset, tosin hyvin rauhalliset ja pienet sellaiset. Kutsui kaverinsa meille ja ottivat hieman olutta ja konjakkia sekä polttivat sikarin pojan syntymän kunniaksi. Oltiin sen verran pitkään pojan kanssa sairaalassa, että oli ihan mukavakin ettei miehen tarvinnut yksin uudessa asunnossa istuskella (ja tietysti pisteet siitä, että olivat noin ihmisiksi) :)

 

 

Itsekään en pitäisi siitä, että mies lähtisi vetämään kaatokännejä vauvan syntymän jälkeen. Itse törmäsin muutama vuosi sitten varpajaisporukkaan, kun jouduin humaltuneen tuoreen isän iskuyritysten kohteeksi <_< Ei hyvä!!

 

 

Olen ollut myös itse "varpajaisissa", jotka vietin kaverini kanssa kun hänen vauvansa oli useamman kuukauden ikäinen. Isukki jäi pitämään kotia pystyssä ja äiti sai tarpeeseen tullutta tuuletusta :) Kivaa oli!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, en mäkään ymmärrä varpajaisia, siis siinä tarkoituksessa että vedetään perseet ja seuraava päivä menee krapulassa, varsinkin jos puoliso on vauvan kanssa laitoksella. Meillä vauvan synnyttyä mieheni pyysi yhtä kaveriaan meillä käymään, polttivat sikarin ja muutaman viskipaukut ottivat - tämä musta ok ja isukki pääsi seuraavana aamupäivänä sairaalaan perhettään katsomaan.

 

Mulle suureen ääneen ihmeteltiin, että miksi muka ei pidetä varpajaisia? Tosin tuokin tuli lapsettomien suusta, joten :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ennen raskautumista ollut koskaan kuullutkaan mistään varpajaisista. Mies sitten selvensi, että hänen kaveripiirissä ja suvussa se on ollut aika perinteistä ja haluaakin myös tämän lapsen kohdalla sellaiset järjestää. Pointtina tietenkin se, että ajokunnossa ollaan, kun synnärille lähtee äitiä ja lasta kotiin hakemaan.

 

En ala nipottamaan tuommoisista reissuista, kukin juhlii vauvan syntymää tyylillään ja on vain mukavaa, kun kaveriporukka kokoontuu tätä juhlistamaan. Ovat kuuleman mukaan olleet aika riehakkaita reissuja, humalatasosta huolimatta käyttäytyminen on ollut suht asiallista (vieraita naisia ei ole lähennelty sekä tappeluilta on vältytty). Tasapuolisuuden nimissä äitikin pääsee halutessaan tuulettumaan. Tosin emme laske kuinka monesti toinen on viihteelle päässyt, sitä mennään ihan oman fiiliksen mukaan lapsi tietenkin etusijalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kans oikein ymmärrä varpajaisia. Siis onhan se juhlan paikka, kun vauva syntyy, mutta tarviiko sitä juhlia vetämällä kännit? Ei äitikään niin tee. Miksi se on isien juttu? Varmaan siksi, että saadaan yksi syy lisää juoda ja mennä baariin. :girl_impossible: Meilläkään mies ei pitänyt varpajaisia (ei ole ollut lähipiirissä tapana). Silloin kun meidän neiti syntyi sunnuntai-iltana, niin maanantai illalla mies oli kutsunut tulevan kumisedän parille konjakkilasille ja se on mielestäni vielä ymmärrettävää.

 

En halua loukata mielipiteelläni ketään, en kuitenkaan ketään myöskään tuomitse, jos varpajaiset pitää. Tämä siis vain minun mielipide.

 

Mutta miten se on automaattisesti että varpajaiset=kännit baarissa?! Tässäkin ketjussa on mun mielestä erittäin moni kertonut, että isän varpajaiset on mennyt hyvinkin rauhallisissa merkeissä. Eihän ne silloin eroo mitenkään tosta, että sun mies kutusui jonkun parille, sama asia mun mielestä vaikka te ette jostain syystä niitä haluakaan kutsua varpajaisiks.

 

Ja miten niin ei äiti tee niin? Kyllä mä vietin varpajaiset enkä ollut sillon kyllä selvistäpäin, luultavasti enemmän kännissä kun mies omissaan. Mun varpajaiset oli kyllä huomattavasti paljon myöhemmässä vaiheessa kun miehen sellaset, mutta varpajaiset joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies juhli varpajaiset molempien lasten syntymän jälkeen. Esikoisen jälkeen oikeastaan kahdet, sillä itsekseen oli lähtenyt bilettämään, kun olin vielä synnärillä.

 

Myös minä olen viettänyt varpajaiset n. 3vko synnyttämisen jälkeen. Esikoisen kanssa ystävän mökillä olin yötä ja tämän toisen kanssa kävin kuuntelemassa lempiyhtyettäni. Vauvat kotonä lypsetyn maidon ja isänsä kanssa. Saivat yhteistä laatuaikaa ilman, että minä olin pätemässä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen työkaverit halusivat välttämättä pitää miehelle varpajaiset esikon synnyttyä. Ne pidettiinkin sitten vauvan ollessa pariviikkoinen ja minä olin vauvan kanssa silloin mummolareissulla, joten ei haitannut miehen juhliminen.

Kuopuksesta varpajaisia ei pidetty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähipiirissä varpajaiset on järjestetty aina jokin tovi syntymän jälkeen, esim. saunatiloja on vaikea saada niin lyhyellä varoitusajalla. Mikäs siinä, monelle miehelle perhe-elämä tarkoittaa (toivottavasti) huolettoman nuoruusajan päättymistä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varpajaisperinne on ihan ok, jos juhlistamisen ajankohta ja tapa molemmille vauvan vanhemmille sopii.

 

Miehen kaveripiirissä ovat "varpajaisia" viettäneet usein vasta viikkoja tai jopa kuukausia vauvan syntymän jälkeen eli "varpajaiset" on ollut hyvä syy tavata kavereita, joita ei ole vähään aikaan vauvan syntymän takia nähnyt. Ovat olleet varsin siivoja saunailtoja, joissa ovat tietääkseni ottaneet muutaman oluen ja osa porukasta on ollut jopa autolla liikentessä eikä mihinkään baariin ole lähdetty. Ei mulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, jos oma mieheni haluaa tuollaiset illanistujaiset jossain vaiheessa kavereilleen järjestää. Tosin en ole sellaisesta ajatuksesta kovin innostunut, että mies viettäisi illan kavereiden kanssa ihan vauvan ensimmäisinä elinpäivinä. Tuskin sellainen tulisi edes mieleen hänelle, ehtii sitä myöhemminkin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä varpajaiset on ihan ok juttu. Toki mielipiteeseeni varmaan vaikuttaa se, ettei mieheni todellakaan lähtisi / lähde baariin vetämään perskännejä vaan kutsuu kaverit meille kotiin saunomaan ja ottamaan muutaman oluen. Näin tapahtuikin esikoisen kohdalla. Olemme olleet mieheni kanssa 6 vuotta yhdessä enkä ole kertaakaan nähnyt häntä humalassa. Uskon ja luotan siis siihen, ettei hän koe lapsen syntymän jälkeenkään tarvetta siihen. :lipsrsealed:

 

Ja minusta varpajaiset on järkevää järkätä nimenomaa silloin, kun äiti on vauvan kanssa vielä sairaalassa, sillä mitäpä se mies yksin kotona ilalla tekee. Tämä siis, jos ei ole perhehuonetta eikä kotona muita lapsia huollettavana.

 

Kaikki juhlii toki tavallaan, mutta tiedän yhden pöyristyttävän tapauksen, jossa tuore isä löysi varpajaisissa naisen, jonka kanssa nykyään asuu... Ei näin. :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies järkkäsi varpajaiset. Olisiko ollut pari viikkoa vauvan syntymästä. Keräs kokoon parhaimmat kaverinsa ja lähtivät mökille grillaamaan ja saunomaan. Oltiin etukäteen sovittu että ne pidetään vauvan syntymän jälkeen. Musta oli ihan ok, vaikka yksin vauvan kanssa jäinkin.. me kuitenkin asutaan kaukana kavereista ja tuo oli samalla hieno tapa nähdä kaikkia, pääsivät samalla onnittelemaan kunnolla girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä varpajaiset on olleet aika iisillä meiningillä - kotona kavereiden kanssa saunomista ja muutaman saunaoluen nauttimista. Ja nämä jokin aika lasten syntymien jälkeen. Tällaista varpajaisperinnettä kannatan ehdottomasti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä miehen olis saanut raahata juhlimaan johonkin kilon paloina. Ensimmäisinä viikkoina se ei väistynyt lapsensa ja vaimonsa viereltä millään, ja jotenkin koko ajatus siitä, että olis pitänyt tehdä jotain muuta ja jättää meidät keskenämme, oli ihan käsittämätön. Jos seuraava tulee, niin sitten varmaan vielä vähemmän. :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni veljen lapsen varpajaiset alkoi n. 2 tuntia pojan syntymän jälkeen.:P Oli sopivasti juhannus ja koko suku samalla mökillä,ja sairaalaan ei saanut yöksi jäädä,niin siinä sitten jatkettiin juhannuksen juhlintaa varpajaisilla..:D aika rauhallisesti kumminkin kun lapsetkin mukana..

 

Jos minulle lapsi/lapsia siunaantuu,toivon että varpajaisia vietettäisiin vasta kun kotiuduttu. Voisi vaikka sitten samalla itsekin(ehkä) vähän ''irrotella'' hyvässä seurassa muutaman kaverin kanssa sekä hyvän ruuan ja esim. leffan kera. Tiedä sitten haluttaako tollanen puhumattakaan jaksamisesta,mutta näillä mietteillä mennään..:lol:

Edited by Rune

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ajatuksena olis kiva, että itsekin pitäis vähän niinku "vapaaillan" ja juhlis kavereiden seurassa. Veikkaan tosin myös, että jaksamisen ja mielenkiinnon kans vois olla sitten itse tilanteen tullen vähän niin ja näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän ristiriitaset fiilikset tätä juhlaa kohtaan, johtunee varmaan miehen kavereista lähinnä. Kun siihen kaveripiiriin on jollekulle lapsi tullut, niin kovalla ryminällä ovat aina baariin lähteneet juhlimaan ja aivan räkäkännit tietysti pitänyt vetää. Harvemmin kukaan sen jälkeen on sitten kiinnostusta osoittanut niitä lapsia kohtaan, ovatpahan vaan hyviä syitä vetää kännit. Täytyy nyt vielä tarkentaa, että nää kovimmat juhlijat ovat tietty niitä itse lapsettomia ;)

 

En nyt vaan osaa niistä mitään hyvää nyt sanoa, kun omat kokemukset, tai mitä oon vierestä seurannut, on ollut just tommosia. Hyvä kun ei strippareitakin jo olla oltu tilailemassa :girl_to_take_umbrage2: Oon sitä mieltä, että toki mies saa ystäviensä seurassa rentoutua sitten kun kaikki on hyvin ja se valtava jännitys vihdoin purkautuu :) Mutta aivoja ei ehkä tarttis sinne narikkaan unohtaa. Väsynyt äiti ja vastasyntynyt, siihen yhtälöön ei mielestäni mahdu enää krapulaista miestäkin....

 

Tästä nyt tuli tämmöinen kamala miehet on sikoja -avautuminen, apua ja anteeksi! :girl_impossible: Varmasti on olemassa mukavampiakin varpajaisperinteitä kuin tämä mistä nyt paasasin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on pitänyt varpajaiset,jo kolme kertaa,yleensä se on ollut illanviettoa parhaiden kavereitten kanssa ja ei ole överiksi mennyt. :) Itse en ole kokenut,että siinä olisi jotain väärää.Kaikilla varpajaiset on pidetty silloin kun olen ollut sairaalassa.Meillä ei lasten synnyttyä ole muutenkaan käyty paljon ravintoloissa.Yleensä käydään kerran vuoteen,pikkujouluaikaan.Enemmän ollaan leffa/teatteri-ihmisä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies ei pitänyt mitään kun suurin osa kavereista asuu ympäri Suomea. En olis pitänyt pahana jos olisivat esim. saunoneet ja viettäneet vaan iltaa yhdessä, mikäs siinä. Baari + räkäkännit ei kuulosta hyvältä. Ja ehkä oon natsi, mutta ei sillä miehellä mitään asiaa mihinkään varpajaisiin ois ollut silloin kun olin vielä sairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now