Feyah

Vauvauinti - missä ja mitä piditte?

112 posts in this topic

Tarkoitus olisi aloittaa syksyllä vauvauinti ja paikkakin jo saatiin. Nyt alkoi kiinnostamaan mielipiteet eri palveluntarjoajista.

 

Elikä vauvauintia harrastaneet missä olette käyneet ja mitä olette pitäneet? Mikä on ollut hyvää, onko ollut parantamisen varaa?

 

Itse ollaan pk-seudulta, mutta en laita mitään paikkarajoitteita, niin saattavat muutkin sitten saada vinkkejä ja apua tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käyty Helsingissä Folkhälsanin vauvauinnissa ja me ollaan tykätty. Mä en edes osaa ruotsia ollenkaan, mutta se ei haittaa, kun siellä ohjataan suomeks (ruotsinkielisiä ruotsiks, mutta yleisohjeet on suomeks) ja laulut on suomeks ja ruotsiks. Poika on tykänny, vaikkei kovin montaa kertaa ehditty keväällä käydä, kun poika oli sairaana osan ajasta ja siellä uintipaikassa alkoi kesätauko jo toukokuun alusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käydään Kultakaloissa (Hesevan kuntoutuskeskuksessa käpylässä).

 

Ollaan tykätty paljon paikasta, ja ohjaaja on aivan ihana ja ammattitaitoinen. En ole laskenut montako vauvaa ryhmässämme on, mutta välillä tuntuu et niitä olis muutama liikaa. (oliskohan kymmenen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako laittaa muutenkin kysymyksiä?

 

Me ollaan menossa vasta syksyllä, kun nyt ei päästy enkä ole löytänyt kesäkursseja. Poika on silloin 7kk. Onko joku muu aloittanut niin myöhään ja jos kyllä, miten on mennyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin lokakuusta lähtien (poika oli silloin sen vaadittavat 3kk) toukokuun loppuun Folkhälsanin vauvauinnissa Helsingissä. Kovasti tykättiin kaikki :) Ollaan kaksikielinen perhe, siksi valittiin Folkhälsan. Ryhmä oli koko ajan mukavan pieni, taisi olla max. 8 vauvaa, useimmiten ryhmäkoko oli 5. Yhteen väliin oltiin ainoita ryhmässä.

 

Syksyllä emme jatka. Jouduimme nyt toukokuussa vesivahingon takia evakkoon, ja korvaava tila oli kaikin puolin pettymys, pieni ja epäkäytännöllinen <_< Ja koska ei ole takeita että päästäisiin heti elokuussa takaisin vanhaan paikkaan, jäätiin siksikin pois. Toiseksi koimme viimeisinä kertoina ettemme saaneet ohjauksesta enää irti uusia juttuja. Ajattelimme alkaa itse käydä koko perheen voimin tavallisessa uimahallissa sitten syksyllä.

 

Saimme paikan viime syksynä mielestäni yllättävänkin helposti ilman jonotusta. Viikonloppuaika alkuiltapäivästä oli meille just passeli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, piti lisätä tosta meidän vauvauinnista, että siellä oli aika vähän vauvoja yleensä paikalla (maximi oli varmaan 7-8) ja siellä on aina 2 ohjaajaa, joten ohjaajilla oli aika hyvin aikaa kaikille :) Mekin saatiin todella nopeasti paikka just siihen ryhmään, johon halusimmekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käydään vauvauinnissa Turussa, kokemusta on kahdesta eri paikasta.

 

Aloitimme vauvauinnin Impivaaran uimahallissa. Plussia ja miinuksia:

+ aina kaksi ohjaajaa paikalla = enemmän aikaa jokaiselle vauvalle

+ vauvojen pukutilat, joihin pääsi sekä miesten että naisten puolelta - helpotti omaa pukemista, kun vauvan sai siksi aikaa toiselle hoidettavaksi

+ halvempi kuin muut paikat (tosin hintoja nostettiin myöhemmin, minkä takia vaihdoimmekin paikkaa)

- kylmät tilat suihkussa ja hallin puolella

- uinti lasten altaassa, joten vanhempien piti istua/kyykkiä siellä

- uinti aikaisin aamulla

 

Vuoden jälkeen vaihdoimme Caribian kylpylään.

+ ihanan lämmintä, altaasta tulon jälkeen ei tarvitse palella!

+ allas on tarpeeksi syvä myös vanhemmille

+ syvään altaaseen voi isompi lapsi hyppiä reunoilta ja harjoitella sukeltamista

+ hyvät suihku- ja saunatilat

+ ohjatun uinnin jälkeen voi jäädä lastenaltaaseen hetkeksi leikkimään (tämä ei tosin ole "sallittua", mutta yleinen tapa)

+ uinti illalla ja aamuryhmätkin järkevään aikaan

- vain yksi ohjaaja

- pukutilat ovat erikseen, eli lapsi on vain toisen hoidettavana

- koulujen loma-aikoina uinti on yleensä peruttu

 

Olemme tykänneet siis huomattavasti enemmän Caribiasta. Itse olen tykästynyt etenkin kylpylän lämpötilaan ja meinasin jäätyä, kun kävimme jokin aika sitten tavallisessa uimahallissa lapsen kanssa uimassa... :rolleyes:

 

Mua kiinnostaisi, mitä vauvauinti maksaa muualla. Me maksetaan 10 e/kerta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua kiinnostaisi, mitä vauvauinti maksaa muualla. Me maksetaan 10 e/kerta.

Meillä maksaa 7€/kerta (sis. kaksi aikuista, vauva ja mahdollinen alle 6v. sisarus).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua kiinnostaisi, mitä vauvauinti maksaa muualla. Me maksetaan 10 e/kerta.

Folkhälsanilla 15€/kerta, kuukausilaskutuksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vauvauidaan Lahden Kalevan vauvauinnissa. Kevään maksu oli meiltä 140€ (tammikuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin).

 

Ollaan oltu oikeinkin tyytyväisiä, ainoina miinuksina ajankohta (lauantai-aamuisin klo 8) ja vauvauintiallas (tavallinen lastenallas, syvyys vajaa metri).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me uidaan Pikku-Delfiineissä, hinta on 65e/kk, kertoja 3-5 kuukaudessa, jos vaan 1-2 kertaa, niin sitten hinnasta vähennetään puolet. Sairas-yms poissaoloja ei korvata mitenkään. Korvataanko muilla?

 

Meidän ryhmässä taitaapi olla 14 vauvauimaria ja 2 ohjaajaa, ja mä oon jäänyt poikani kanssa muutaman kerran ilman ohjausta :(

 

Tähän mennessä on riittänyt melkein joka kerralle uutta opittavaa (siis niillä kerroilla kun meitä on ohjattu), ja uintia on harrastettu tammikuun alusta toukokuun loppuun :)Syksyllä näillä näkymin jatketaan...

Edited by Suvi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sairas-yms poissaoloja ei korvata mitenkään. Korvataanko muilla?

Folkhälsanilla saa hyvityksen laskuun, jos on muistaakseni kuukauden yhtäkyytiä pois (sairastodistusta vastaan). Mutta siis toiseen ryhmään ei voi mennä poissaoloja korvaamaan. En usko että missään voi, se olisi aikamoinen härdelli ja häslinko koko ajan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Folkhälsanilla saa rahat takaisin, jos on 3 kertaa putkeen poissa. Eikä tarvitse olla lääkärintodistusta. Ilmoittaa vain toimistoon, mitkä kerrat on ollu poissa ja he sitten hyvittävät sen joko seuraavassa laskussa tai maksavat takaisin. Meillä jäi koko maaliskuu välistä, kun pojalla oli koko ajan flunssa ja nenä ihan tukossa ja saatiin siitä sit rahat takas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muistin sitten ihan pieleen :rolleyes: Meillä oli ihan vain yksittäisiä poissaoloja sairastumisten takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Vendela, tiedoista Turun vauvauinneista. Kuka noita Caribian uinteja järjestää? Asumme aivan Caribian vieressä, joten olin todella iloinen tiedosta, että siellä vauvauintia on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Myös Simsalabim.fi järjestää caribiassa (sekä muuallakin). Lisäksi heillä sain takuuvarman paikan vauvauintiin, caribian nainen sanoi että heillä jono on 1-3kk!!!

 

Me mennään simsalabimille syksyllä! :D Hinta 11e/kerta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun käsittääkseni se on yksi ja sama taho, joka Caribiassa uinteja järjestää.

 

juuliaj: :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis pitäisikö sinne Caribiaan ilmoittautua etukäteen? (Joo, tämähän on niin kovin ajankohtaista jo :lol:) Kamalan pitkä jono tuo on! Toisaalta mähän voin mennä jo ilmoittautumaan niin ainakin pääsee :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Myös Simsalabim.fi järjestää caribiassa (sekä muuallakin). Lisäksi heillä sain takuuvarman paikan vauvauintiin, caribian nainen sanoi että heillä jono on 1-3kk!!!

 

Me mennään simsalabimille syksyllä! :D Hinta 11e/kerta.

 

Meillä simsalabim maksaa 15e/kerta, ja on Helsingissä. Hyvä puoli siinä on, että heille käy liikuntasetelit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis pitäisikö sinne Caribiaan ilmoittautua etukäteen? (Joo, tämähän on niin kovin ajankohtaista jo :lol:) Kamalan pitkä jono tuo on! Toisaalta mähän voin mennä jo ilmoittautumaan niin ainakin pääsee :rolleyes:

 

Joo, ei sinne ihan niin vaan mennä, vaan pitää saada ryhmästä ensin paikka. Varmaan ennen vauvan syntymää ei pääse jonoon (yritin! B) tosin sinne Impivaaran halliin), mutta heti kun on syntynyt, voi ilmoittautua. Mä ilmoitin meidät jonoon esikoisen ollessa muistaakseni vasta viikon vanha -> päästiin heti kolmekuukautisena uimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now