Unna

Haaveilevat ja kuumeilevat opiskelijat

482 posts in this topic

Onko ketään muuta, jota ahdistaa se oman alan löytämisen vaikeus? Se tuntuu vaan niin lopulliselta päätökseltä. Nuorempana oli ihanaa törmätä erilaisiin ammatteihin ja ajatella "olisiko tuo se minun ammattini". Nykyään täytyy olla jo inhorealisti ja karsia kovalla kädellä niitä vaihtoehtoja :(.

 

Todellakin. Olen työskennellyt vähän siellä sun täällä ja ahdistus oman alan löytymisestä on kova. Opiskelen parhaillaan työn ohessa, mutta ala tuntuu väärältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmilla on kovia vauvahaaveita, mutta mulla opiskeluja vasta vuosi takana ja mies on lähtemässä takaisin opiskelemaan lähivuosina. Että taitaa yrittämisen aloittamiseenkin mennä aikaa, mutta aina sitä voi haaveilla tulevasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yritys aloitettu 08/06 ja minä olen opiskelija. Alunperin pohdittiin, että ajoitus olisi hyvä, kun saataisiin lapsi ennen mun loppuharjoittelua. Olisin tehnyt kaiken muun sitä ennen valmiiksi. No, lasta ei ole näkynyt eikä kuulunut ja mulla on harjoittelu suoritettuna, mutta gradu ja pari kurssia kesken. Yritän valmistua nyt keväällä tai alkusyksystä. Ja tällä hetkellä pelottaa se, että miten käy töiden kanssa, jos nyt tulen raskaaksi. Toisaalta tässä on jo yritetty aika pitkään, joten mistä sitä tietää milloin lapsi päättää tulla vai tuleeko koskaan.

 

Tilanne tuntuu kyllä nyt aika huonolta, epävarmalta. Mitä, jos tulen nyt raskaaksi ja en saa töitä? Mitä, jos saan uuden työn ja tulen heti raskaaksi? Saanko töitä, kun olen kolmekymppinen nainen? Ja lisäksi vielä taustalla pelko, että lasta ei saada ollenkaan. Kyllä tässä stressiä riittää, ja nyt pelkään sitäkin, että tämä stressi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Eli minä itse olisin valmis äidiksi huolettomammin kesken opintojen kuin näin opintojen loppuvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

salamanteri, ikävä ja stressaava tilanne sulla. Jos satut saamaan töitä ja tulet raskaaksi, ei sua voida raskauden takia erottaa, sehän olisi syrjintää.

 

Muistakaa taloudellisten asioiden stressaajat, että tärkeintä on, että lapsella on rakastava koti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muistakaa taloudellisten asioiden stressaajat, että tärkeintä on, että lapsella on rakastava koti.

 

Pitäisi tämä pitää mielessä niin elämä helpottaisi kummasti :rolleyes: Olen vain tapani mukaan kova stressamaan :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vakityössä, mutta opiskelen avoimessa toiveena saada joskus valmiiksi toinen tutkinto. Silti kun ikää on jo 30 v. niin tuntuu, etten voi lykätä yrityksen aloitusta johonkin 35:een kun olisin ehkä mahdollisesti valmistunut. Vähitellen aloitellaan siis yritystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opiskelua vielä jäljellä 1 1/2 vuotta mutta vauvakuume on kova sekä miehellä että minulla. Esikoisemme on vajaa 11kk. Josko sitä ensi vuoden syksyllä voisi ruveta yrittämäänkin.. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitan nyt tämän vuoden syksynä opiskelut (LTO). Kestää 3 vuotta. Mutta jos yritys aloitetaan énsi vuoden heinäkuussa, niin hyvässä lykyssä jäisi opiskeltavaa "lapsen kanssa" noin vuosi. Muutkin on pärjänny niin miksen sitten minä... Eniten pohdin tuota taloudellista tilannetta ja pitkää matkaa opiskelupaikkaan (50km) mutta kai kaikki järjestyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opiskelen yliopistossa ja tarkoitus olisi valmistua vuoden tai puolentoista sisällä. Jos nyt tulisin raskaaksi, voisin jumahtaa ikävästi juuri valmistumisen kynnykselle. :( Vähän käy kateeksi sellaisia opiskelukavereita, jotka uskaltavat reippaasti hankkia lapsia kesken opiskeluja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä taas kadehdin teitä, jotka olette jo ihan loppusuoralla. Näemmä se ei teilläkään kumminkaan helppoa ole, kun pitäisi sovittaa valmistuminen + (vakit)yön saaminen ja mahdollinen raskaus keskenään. Eli ei tässä kenelläkään helppoa ole. Mietin välillä olenko jopa hullunrohkea, kun rupesin tähän vauvajuttuun jo ihan opiskelujen alkuvaiheessa. Toisaalta vaakakupissa painaa myös se, että lapsia pidän tärkeämpiä kuin uraa. Blaah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ai sinä päätit mennä sinne LTO koulutukseen :). Hienoa, onnea!

 

Noo, pähkäilen sitä vielä, mutta jos en pääse Raumalle niin sitten on lähes varmaa että aloitan Tampereella LTO:n. Varmat työt kun ei jatku kuin 2009 vuoden loppuun. Ja aion kysyä töissä jos sais jatkaa mutta tekis vain pienempää tuntimäärää. Kesällä täytyy lopullinen päätös tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Minä taas kadehdin teitä, jotka olette jo ihan loppusuoralla. Näemmä se ei teilläkään kumminkaan helppoa ole, kun pitäisi sovittaa valmistuminen + (vakit)yön saaminen ja mahdollinen raskaus keskenään. Eli ei tässä kenelläkään helppoa ole. Mietin välillä olenko jopa hullunrohkea, kun rupesin tähän vauvajuttuun jo ihan opiskelujen alkuvaiheessa. Toisaalta vaakakupissa painaa myös se, että lapsia pidän tärkeämpiä kuin uraa. Blaah.

 

No ei oo helppoo, aloin tässä miettiä, että pitäiskö tosissaan sittenkin yrittää hetki elää ihan aikuisten ihmisten normaalia elämää, jossa ois varaa ja mahdollisuudet matkustella jne. Mä kun tiedän, että vaikka en vakkaripaikkaa todennäköisesti heti saiskaan, niin pitkiä sijaisuuksia vähintäänkin jos en alkais krantuksi, pätevyydet kun on loppujen lopuksi melko laajat.

Lisään vielä, että mulla valmistumiseen menee aikaa noin 1- 1 1/2 vuotta, jos lapsi tulis välissä, niin maksimissaan kaksi vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen järkeillyt asian niin, että matkailla ehtii sitten keski-ikäisenä. :D

 

No ei vaan, oikeasti harmittaa, että on tullut niin vähän nähtyä maailmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maailmaa ei oo koskaan nähnyt tarpeeksi :lol: Mitä enemmän matkustelee niin sitä enemmän tekee mieli uudelle matkalle.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo on niiiin totta. Tässä asiassa kai mikään ei riitä, jos on matkustelemisen makuun kerran päässyt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arvatkaa vaan onko mun vauvakuume noussut korkeisiin lukemiin, kun miehen sisko sai vauvan!! :wub:

 

(Mut pitää yrittää hillitä tätä, kun mies ei oo vielä lämmennyt lastenhankintaan tällähetkellä. Ja jos järjellä ajattelee niin kyl meidän pitäis yrittää keskittyy opiskeluihin ekana..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin kuulun täysin tänne...naikkareissa jo olenkin pyörinyt.. :)

Kertaan vielä, että olen lähihoitajaopiskelija ja valmistun joulukuun lopussa. Viimeinen suuntaava työssä oppimisjakso alkaa lokakuussa, kestäen 8viikkoa yhteenkyytiin. Se pitää toteuttaa sairaalamaisessa ympäristössä, sillä suuntaavat opinnot meillä on sairaanhoitoon ja huolenpitoon liittyviä. Eli sehän tietää jonkinverran siirtoja, nostoja ja muita fyysisiä juttuja, joten itseni kannalta toivottavaa olisi,että silloin olisi vielä "siinä kunnossa" että näitä voisi mutkattomasti toteuttaa..eipähän ainakaan niistä jäisi kiinni..Eikä tietenkään "siinäkään kunnossa", että pahoinvointi olisi ihan ylivoimaista. Voisi katetroinnit ym. hoitotoimenpiteet olla aika ikimuistettavia.. ;)

Mutta tosiaan, meillä on jo 5-vuotias neitokainen, joka aloittaa eskarin syksyllä. Se, miksi juuri nyt vauva meijän perheeseen olisi tervetullut, syy on siinä, että minusta olisi ihana olla kotona odottamassa kun esikoinen sitten tulee koulusta kotiin jne. Näin on minun oma äitinikin ollut ja minusta se oli ihanaa aikaa...

Yritys meillä alkaa suunnilleen kesällä, onko se sitten keskikesällä vaiko hieman loppupuolella, on vaikea vielä arvioida...sitten kun se tuntuu hyvälle.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekin olen opiskelija, neljäs vuosi lopuillaan. Miehen kanssa sovittiin, että aloitetaan vauvan yritys samaan aikaan kun aloitan gradun, eli ensi syksynä. Näin ollen JOS sattuis tärppäämään heti ekasta kierrosta, niin gradun pitäis olla valmis vähän ennen vauvan syntymää. Todennäköisestihän se ei kuitenkaan heti tärppää, niin jää enemmän aikaa gradulle. Eli kummin vaan käy, molemmissa hyvät puolensa. :) Täytyy vaan toivoa, että olo ois sen verran hyvä, että pystyis sitä gradua tekemään eikä se sitten jäis jonnekin hamaan tulevaisuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

 

Mä kuulun aika vahvasti joukkoonne.. Toivottavasti sopii tuupata sekaan :)

 

Oon vm. 86 amk-opiskelija.. Joulukuussa pitäisi valmistua sairaanhoitajaksi.. Vauvakuume on valtava!! Mutta kuitenkin pitäisi hallita tuo kuume vielä parisen vuotta, tahdottais häät ennen lasta.. Lähinnä sen takia etten haluaisi viettää häitä pienen lapsen kanssa, tietty häitäkin on mahdollista siirtää :)

 

Jätin pillerit tammikuussa pois miehen pyynnöstä.. Olin kuulemma ihan liian kiukkunen niitä syödessä :unsure: Nyt onkin mieli paljon paljon parempi :) Kondomia käytetään lähes aina vällyjen välissä.. Vähän mennään riskillä tai tjottailulla.. Periaatteessa ollaan valmiita ja lapsi olisi tervetullut & rakastettu.. Yritetään vaan passailla noihin häihin.. Mut kaks vuotta on ihan sikapitkä aika :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveilen, välillä kuumeilen ja enimmäkseen myös opiskelen. Jälkimmäistä en enää tosin kovin kauaa, joten vauva-asiat alkavat vähitellen olla ajankohtaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep! Täällä yksi opiskeleva, jo kahden lapsen äiti. Meillä kuumeillaan jo kolmatta. Tällä hetkellä on ensimmäinen tosiyrityskierto meneillään. Meillä koulussa onneksi suhtaudutaan perhekuvioihin hienosti. Monessa opinahjossa kun tuntuu olevan se politiikka, että opinnot ensin ja muu elämä vasta joskus opintojen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tännekkin tulen jotain raapustelemaan, niin kovin mielin tuonne kuumeiluklubeihin... :P

eilen poristiin miehen kans ihan ohimennen yhellä lauseella kakkosesta. Sanoin, että eikös tavaran saa jo päästää sisään, ni sano vaan et, lasti ei oo täysi, joten ei se kannata.. :D Ehkä sitä näin kuumehörhöissään tuonkin käänsi positiiviseksi, eli ei kannata tuommosta tavaramäärää päästää sisään, ku ei siitä mitään hyötyä kuitenkaan ois.. :blink::D

Edited by Red_Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen vauva haaveissa ja suunnitteluasteella. Esikoinen täyttää kesällä kaksi vuotta. Mulla on yksi vuosi + gradu opintoja jäljellä, joten ensi kevääseen asti pitää pystyä olemaan luennoilla läsnä. Mikään ei kyllä estä olemasta raskaana niillä luennoilla. Ensimmäinen raskaus sujui ilman minkäännäköisiä ongelmia, mutta eipä se silti sitä tarkoita, että toinenkin olisi yhtä helppo.

 

Miten voikin olla niin haikeaa nähdä perhe, joilla on samanikäinen lapsi kuin meillä, ja nyt jo toinen vauva? Meilläkin voisi olla, mutta on vain mun opinnoista kiinni, ettei ole. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now