Unna

Haaveilevat ja kuumeilevat opiskelijat

482 posts in this topic

tervetuloa juuliaj, tuttu naikkareista ;)

 

mekin halutaan " nuorina" johan tässä molemmat on yli 25v...miehelläkin enää pari vuotta kolmikymppisiin, mutta sillä ei ookaan niin väliä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin muuten olet Hiirenkorva hakemassa, jos sopii udella? :)

 

Tuulssi, johan minäkin tänne sitten tosiaan eksyin! :D Naikkareissakin olen kyllä käynyt joskus vauvapuolella kurkkimassa, kun on hieman tuota kuumetta ajoittain ollut havaittavissa, mutta en ole sinne tainnut mitään kirjoitella. Tickeristäsi päätellen säkin saat testata pian! Mä voisin testata maanantaina, ja jännittää ihan hirveästi! Toinen kierto menossa, enkä halua enää kolmatta... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

meilläkin toinen kierto pillereiden jälkeen, samoin toinen yritys :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen valmistumassa juuri nyt ja näin "jälkikäteen" tuntuu, että olisi ollut jollain tavalla helpompaa saada lapsi kesken opiskelujen. Nyt nimittäin mun päässä tuntuu nousevan uudestaan ongelmaksi se, että lapsen yrittäminen ja työelämään hakeutuminen kaikkine kiemuroineen olisi yhtäaikaista. Ja enhän mä kirkkain silmin voi hakea vuoden paikkoja ison vatsan kanssa. Mutta eihän mulla toisaalta ole mitään takeita siitäkään, että vaikkapa vuoden odottelun jälkeen olisin hyvässä työpaikassa. Jossittelua!

 

Aika moni tuntuu arvostavan sitä, ettei valmistumisen ja työelämään siirtymisen väliin jäisi aukkoa äitiysloman takia. Yksi syy toki on se, ettei joutuisi minimituelle, mutta onko tuolla oikeasti vaikutusta työllistymisen kannalta, kun työelämästä poissaololle on pätevä syy?

Edited by eevi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tein testin, joka näytti ihan haaleaa plussaa :wub: Ajattelin tehdä uuden testin vielä vaikkapa tiistaina varmistuakseni asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

et malttanut odottaa maanantaihin ;) plussatuuli puhisee...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En... :lol: Itse asiassa tein testin jo sunnuntaina, sillä menen maanantaina (eli tänään) kuudeksi aamuvuoroon, enkä uskonut jaksavani herätä yhtään aikaisemmin kuin on ihan pakko. No, heräsinkin ihan liian aikaisin, siksi olen tähän aikaan koneella. Mulla siis menee pyörällä töihin n. 15 min.

 

Olen niin onnellinen! Toivottavasti ei ole väärä hälytys. Toisaalta se viiva oli hennon vaaleanpunainen, eli kyllä se oli olemassa. Mieskin näki sen, eli en tainnut vaan kuvitella. No, huomenna aamulla herään ajoissa ja teen uuden vielä. Toivotaan parasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kello taitaa olla väärässä ajassa? Mun viesti on tullut tämän mukaan 5.46, vaikka kello on nyt 4.30. Tuli vaan mieleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^juu, mulla sama. eikä saa pysyvästi muutettua mitenkään.

 

toivottavasti plussa vahvistuu vielä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT: Kelloa pystyy itse muuttamaan hallintapaneelista. Sieltä löytyy sellainen kohta kuin Board Settings, josta voi valita aikavyöhykkeen. Mulla kello on melkein oikeassa ajassa. Edelleen foorumin kello on sellaisen 15-20 minuuttia edellä, mutta sentään vähän pienenee ero, jos sen käy sieltä säätämässä sopivaksi. Mulla esim. toi juuliaj:n viesti näyttää tulleen 4:46.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oih, täältähän löytyi tuttuja! Paljon onnea juuliaj! :wub:

 

Ja eeville onnittelut (lähestyvästä) valmistumisesta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin kirjoitella tänne, kun en näitä höyryjä voi oikein muuallekaan purkaa.

 

Meillä on nyt 9 kuukautta täyttävä tytär ja haaveilemme toisesta lapsesta. Minä sain vuosi sitten AMK:n opiskelupaikan ja jouduin pitämään "ekan" vuoden välivuotta, joten koulu alkaisi siis nyt syksyllä. Pitkän pohdinnan ja ahdistuksen tuloksena päätin että olen vielä tämän vuoden loppuun kotona, kun en raaski viedä alle vuoden ikäistä lasta hoitoon. En vaan jostain syystä pysty. Mulla on mahdollisuus siis aloittaa koulu kesken lukuvuoden tammikuussa. Se jättää mulle sitten vielä mahdollisuuden pitää puoli vuotta taukoa opiskeluissa.

Nyt tässä on sitten ongelma, kun haluttaisiin toinen lapsi. Mun vauvakuume ei hellittänyt yhtään tytön syntymän jälkeen, päinvastoin. Meidän olisi niin hyvä nyt yrittää, kun mun kohdalla raskautumismahdollisuus pienenee koko ajan. Eikä haluttaisi lapsille kovin montaa vuotta ikäeroa. Jos olisin töissä, ei mitään ongelmaa olisi. Voitaisiin aloittaa yritys vaikka heti. Mutta kun haluan vaihtaa alaa ja se edellyttää opintoja 3,5 vuotta. Ja olen käyttänyt jo 1,5 välivuotta kahdesta, kun aloitan koulun. Menetänkö mä sitten opiskeluoikeiden, jos tulen raskaaksi kesken opintojen? (olisin koulusta pois enemmin kuin 6 kk) Siinäkin tapauksessa, että tulin raskaaksi, en haluaisi mennä kouluun täysipäiväisesti ennen kuin virallisesti vanhempainvapaa loppuu. (eli lapsi olisi n.9kk???) en mene nyt ihan takuuseen näistä termeistä.

 

Kuitenkin musta tuntuu, että pää räjähtää jos en kohta pysty selvittämään näitä ajatuksia. Koulusta ei osattu sanoa yhtään mitään kun kysyin. Vaan että jäähän sulle se 0,5 vuotta. Ja voi paska. :(

 

Miehen mielestä me voitaisiin aloittaa yritys ensi keväänä. Eli kai ihan kohtalaisen ajan päästä. En mä tiedä. Tämä asia on kuitenkin niin hajottava. Ahdistaa.

 

 

Onnittelut plussan saaneille ja opintojensa päättäville! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikille :)

 

Suunnitelmissamme on lopettaa ehkäisy kesän lopussa :wub::oB). Valmistuin keväällä yliopistosta ja en ole vielä löytänyt töitä. Aviomieheni valmistuu yliopistosta kesällä ja hänellä alkaa ensi kuussa määräaikainen työ. Taloudellisesti tai mun työuran kannalta nyt ei ole paras aika alkaa yrittämään. Mutta mitä, jos en ole vielä vuoden päästäkään löytänyt töitä? Parhaassa tapauksessa meillä voisi olla silloin jo lapsi ja oltais päästy edes siinä suhteessa elämässä eteenpäin. Huonompaa mun työuran kannalta on pitkään jatkunut työttömyys kuin äitiysloma. Suoritan parhaillaan kursseja avoimessa ja ajattelin jatkaa niiden parissa syksylläkin, jos en ole silloin vielä työllistynyt. Suunnitelmissani saattaa olla jopa alanvaihto, kun omalla alalla töitä ei tunnu olevan. Voisin sitten samalla opiskella ja olla lapsen/lasten kanssa. Oma tilanne tuntuu toisaalta huonolta yrityksen aloittamiseen. Mutta onko hyvää aikaa ikinä? Nyt ollaan totuttu pieneen elintasoon, joten siltä kannalta muutos ei ole suuri. Lama ja viime vuoden maisterisumasta johtuva koventunut kilpailu työpaikoista tekevät tällä hetkellä työllistymisestä myös haasteellista vastavalmistuneella ja vähän työkokemusta omaavalle. "Lapsen avulla" tästä tilanteessa pääsisi vähäksi aikaa eroon. Henkisellä puolella kaikki on erittäin hyvin; parisuhteemme on kunnossa ja molemmat haluavat jo vanhemmiksi. Puhumme lapsista ja "sitten kun meillä on lapsi..."- keskusteluja nykyään päivittäin.

 

Tiedosta myös, että lasten saaminen ei ole mitenkään itsestään selvää ja yrittämisessä voi mennä kauankin. En mä tästä enää nuorene, joten en näe enää syitä odottaa.

Edited by Blanca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen uusi täällä, ja heti löytyi näin mielenkiintoinen - ja toiveitakin herättävä ketju :)

 

Minulla on eka vuosi yliopistossa takana, miehellä toinen ammattikorkeassa ja vauvasta haaveillaan.. Mies haluaa ainakin valmistua ennen lapsen syntymää, mutta mulle ei ole ollenkaan mahdoton ajatus vauvasta vielä kun itse opiskelen. Tarkoitus olisi valmistua papiksi, joten vuoden parin lisävanhentuminen ennen valmistumista ei tee ollenkaan pahaa.

 

Mukava lukea kommentteja, ettei se ole ollenkaan huono ajatus saada lapsi vielä opiskellessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos olisin töissä, ei mitään ongelmaa olisi. Voitaisiin aloittaa yritys vaikka heti. Mutta kun haluan vaihtaa alaa ja se edellyttää opintoja 3,5 vuotta. Ja olen käyttänyt jo 1,5 välivuotta kahdesta, kun aloitan koulun. Menetänkö mä sitten opiskeluoikeiden, jos tulen raskaaksi kesken opintojen? (olisin koulusta pois enemmin kuin 6 kk) Siinäkin tapauksessa, että tulin raskaaksi, en haluaisi mennä kouluun täysipäiväisesti ennen kuin virallisesti vanhempainvapaa loppuu. (eli lapsi olisi n.9kk???) en mene nyt ihan takuuseen näistä termeistä.

 

Kuitenkin musta tuntuu, että pää räjähtää jos en kohta pysty selvittämään näitä ajatuksia. Koulusta ei osattu sanoa yhtään mitään kun kysyin. Vaan että jäähän sulle se 0,5 vuotta. Ja voi paska. :(

 

 

Niiden 2 poissaolovuoden lisäksihän opintoihin saa jatkoaikaa "automaattisesti" 1 vuoden ja painavista syistä johtuen (äitiysloman olen käsittänyt tällaiseksi mahdolliseksi syyksi) sitä voi saada rehtorilta anomalla kaksikin vuotta. Tällä jatkoajalla ollaan siis ilmoittautuneena läsnäolevaksi.

 

Se täytyisi tosin varmistaa (siitä en ole vielä varma), että täytyykö koulun kannalta opintopisteitä kertyä mikäli on läsnäolevana...Eli tarviiko opintopisteitä kertyä vaikkei nostaisikaan opintotukea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos dumb vastauksesta! Mä tosissaan toivon, että nämä koulukuviot onnistuisi jotenkin.

Tästä kaikesta tekee epävarmemmaksi se, että mun pitäisi irtisanoutua vakituisesta työsuhteesta vuoden lopussa. No, kouluun tästä kuitenkin tie vie :)

 

Tässä olisi kai tarkoitus vielä aloittaa ja syödä ehkäisypillereita loppukesä jos kierto vaan sattuisi alkamaan. Nyt mennään 34/30. Raivostuttavaa!

 

 

Shacklebolt Olettaisin, että olet tuttu toiselta foorumilta? Kuitenkin tervetuloa mukaan :)

Edited by Minttuliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä alkaa näyttää siltä, että yritys saattaisi alkaa syksyllä! Ääneen ei olla vielä mitään lopullista päätöstä sanottu, mutta on tää nyt aika selvä homma jo (iik)! *ja sit vähän sellasta hysteeristä kikattelua* :D

 

Raha-asioita ollaan kovasti laskeskeltu. Jos mun terveys ja jaksaminen eivät anna työlle myöden raskausaikana, jään minimiäitiyspäivärahalle. Mies taas on yrittäjä ja tulot vähän epätasaisia... Mutta vaikka välillä sattuiskin tiukka kuukausi, niin eipä Suomessa kukaan oo varmaan nälkään ihan viime vuosina kuollut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shacklebolt Olettaisin, että olet tuttu toiselta foorumilta? Kuitenkin tervetuloa mukaan :)

 

Sieltähän minä(kin) :) Kiitos tervetulotoivotuksesta, saa nähdä kuinka tämä homma tästä etenee....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin uusi palstalainen. :) Kolmas vuosi alkaisi syksyllä AMK:ssa, miehellä kolmas vuosi yliopistossa, joten vielä olisi aikaa siihen, että molemmat olisivat valmistuneet. Viime kesänä mentiin naimisin ja vähän ennen joulua haaveilu ja kuumeilu muuttui tjottailuksi. Tainnut vaan käydä niin, että pikkuhiljaa muuttunut yritykseksi jo...

 

Itseä mietitytti ennen ehkäisyn pois jättämistä se, että miten sitä pärjäisi opiskelijana lapsen kanssa, mutta on ollu mukava lukea, että muut on pärjänny. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opiskelin viime lukukauden amk:ssa, mutta menneenä keväänä tajusin olevani väärällä alalla ja tällä viikolla erosin koulusta virallisesti. Mies opiskelee amk:ssa, hänellä opintoja on jäljellä vielä kolme vuotta. Itselläni ei ole mitään hajua jatkosta, enkä tiedä yhtään mitä alaa haluaisin opiskella. Vauvakuume on vaivannut jo useamman vuoden ja nyt se on alkanut muuttua vakavammaksi siinä mielessä, että ajatus yllätysraskaudesta ei enää kauhistuta. Ja ehkäpä olen alkanut pehmitellä miestäkin vähän enemmän tosissaan. ;)

 

Mies on sitä mieltä, että yritys voitaisiin aloittaa siten, että vauva syntyisi aikaisintaan hänen valmistuttuaan. Aiemmin hän oli sitä mieltä, että aikarajana olisi minun valmistumiseni, mutta nyt kun tein tällaisen ratkaisun opiskelun suhteen, niin siitä hän on onneksi luopunut. :D Mutta tuo pari-kolme vuotta tuntuu ihan hirveän pitkältä ajalta. Mulla on tosiaan endokin taustalla, joten siksikin haluaisin päästä vauvapuuhiin mahdollisimman pian.

 

Ollaan menossa naimisiin ensi kesänä ja siihen saakka pysyn kyllä housuissani, mutta saa nähdä millainen pehmittely häiden jälkeen alkaa. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onnittelu, Serriina! On tosi hienoa, että huomasit jo opiskeluaikana, ettei ala ollut oikea, ja teit noin rohkean päätöksen! Itselläni alan vaihto ja opiskelun keskeyttäminen oli hirveen pitkä prosessi, kesti kauan ja meni aikaa hukkaan. Nyt uutta alaa opiskelen ja tuntuu tosi oikeelta. Myös vauva haaveena, eikä ole enää mullakaan tavoitteena valmistua ennen vauvaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä nyt yhtä jahkailua.

 

Koulu alkaisi alkuvuodesta ja meidän tekesi mieli aloittaa yritys. Mutta miltähän tuntuisi jäädä sitten melkein alkumetreillä pois koulusta?

 

On tämä kuumeilu kunnon vuoristorataa. Taisi tarttua juhannuksen aikoihin hiukan mieheenkin. ;) Siitä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä uusi myös ja opiskelijoita ollaan miehen kanssa molemmat.

 

Mulla on kolme vuotta takana yliopistossa, miehellä kaksi. Mun olis pitänyt valmistua nyt keväällä (kasvatustieteen kandi), mutta mulla jäi muutamia kursseja suoritettavaksi vielä ainakin ensi syksyn ajaksi. Kandintutkielman sain sentään jo pois alta! Miehellä opinnot kestää varmaan neljä vuotta vielä, tuskin se sen aikaisemmin d.insinööriksi valmistuu. Alusta asti meille on ollut selvää, että miehen valmistumista me ei kumpikaan haluta odottaa ennen vauvapuuhia. Niinpä tilanne tuntuisi hyvältä nyt, kun itse ehdin saada opinnot juuri loppuun ennen vauvan syntymistä (jos siis pian tärppäisi).

 

Rahatilanne on varmaan se suurin asia, joka mietityttää. Mutta uskon meidän silti pärjäävän. LTO:illa on hyvä työtilanne, joten tiukan paikan tullen voin tehdä sitten sijaisuuksia, jolloin taas mies voi opiskelun joustavuuden takia olla enemmän kotona lapsen kanssa. Itselläni ei tällä hetkellä ole suurta hinkua työelämään, joten äitiysloma kuulostaisi hyvältä tähän väliin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa, Molly!

 

ON: Mulla on ilmennyt lisää toive-oireita :rolleyes: , hirvee väsymys kaiken aikaa, lievä heikotus ja kuvotus. Lisäksi siis se aiemmin mainittu "ehkä-kiinnittymisvuoto" ja tänään vielä nippaili vähän vatsan alaosasta. En nyt kyllä yhtään tiedä, mitä ajatella, kuukautisiin vielä 10 vrk. Yritän kovasti muistaa, ettei vielä kannata testata, koska eihän se vielä kai näkyis. Vai näkyiskö?! Oon ihan hermoraunio, kun toisaalta yritän muistaa, ettei raskautuminen ole ainut mahdollinen syy mun oireisiin.. Mutta kun haluisin niin kovasti, että tää ois totta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now