White Velvet

Vesirokko? muut rokot?

109 posts in this topic

Meidän kaksikuukautisella vauvalla oli vesirokko. Isosisko sairasti sen ja mulle sanottii, että noin pienellä ja rintaruokitulla lapsella se on erittäin harvinainen. No, me oltiin sitten niitä erittäin harvinaisia. Hyvä asia on se, että se meni 7 näpyllä koko rokko, eikä nostanut edes kuumetta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostaako vesirokko aina kuumeen? Meillä on tarhassa esikoisen ryhmässä ollut vesirokkoa ja äsken huomasin, että neidillä on selässä kaksi näppylää, joihin on tullut ruvet, samoin rinnassa yksi. Lähempi tarkastelu osoitti muutaman pienen punaisen läntin, joista ehkä voisi näppylä kehkeytyä...

Meillä on 3vkoa vanha vauva, en ehkä ihan noin pienelle vielä tautia toivoisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitä pienempi lapsi, sitä todennäköisempää on ettei kuume nouse tai ainakaan tuu kovin korkeana...

 

Täällä on nyt joku rokko menossa, mutta en oikein tiedä onko vesirokkoa vai enteroa vai mitä. JA tietty oon heti alkanu kuvittelemaan että nyt kutittaa itteä sieltä, eäältä ja tuolta. Onneksi oon vesirokon sairastanut lapsena ja parvonkin joskus.

 

Onko kellään tietoa onko enterosta jotain haittaa raskaana olevalle? Tosin mä todennäköisesti oon saanu jo tartunnan jos sellasen saan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

4-vuotiaalla esikoilla vesirokko päällä, nyt tosin kivasti jo rupeutunut. Ensimmäiset pienet näppylät huomattiin viime lauantaina, tosin osattiin niitä odottaakin kun oli altistunut rokolle pari viikkoa aiemmin. Muutamassa päivässä homma räjähti kunnolla päälle, eli vesikelloja oli oikeestaan kaikkialla, eniten selässä, vatsassa, korvien takana ja päässä. Missään vaiheessa ei ole ollut kuumetta oikeestaan ollenkaan, muutamana yönä rakkulat kutisi jonkin verran, mutta suht vähällä tästä on selvitty. Nyt tosiaan lähes kaikki rakkulat jo ruvella ja poika on ihan täydessä vedossa. Toivotaan, ettei jäis arpia, muutamat ruvet kun ovat tosi isoja. Kaikenkaikkiaan taudin kanssa meni huomattavasti helpommin kun osasin odottaa. Saas nähdä milloin pikkuveli saa saman taudin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enterorokko ei ole vaarallinen raskaana olevalle. Mies sairasti sen kun mä olin puolessa välissä raskaana ja itsekin tartunnan sain. Tosin mulla se nosti vaan kuumeen ja yhden rakkulan (kuten muutkin rokot).... :rolleyes: Tuolloin siis neuvolasta ja lääkäriltä asiaa kyseltiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on nyt ihan pilkkuinen (pieniä parin milli ei kohollaan olevia) korvista alaspäin, paitsi jalat. Kuumetta ei ole. Voisikohan olla vauvarokko? Sitä tosin sanotaan kuumetaudiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on sitten neidille iskenyt vesirokko. Huomasin hiusrajassa pari näppylää, sitten lähemmin tarkastelin ja leukapielessä myös pari. Vaipanvaihdon yhteydessä löysin nivusestakin..

 

Odotellaan josko esikoinenkin saisi - olisihan se näppärää jos sairastaisivat samaan aikaan - tosin pääsiäissuunnitelmat menevät uusiksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa vesirokko, ei kuumetta eikä toistaiseksi kutinaa. Hiusrajasta, mahasta, selästä ja käsistä löyty eilen muutama näppy. Tänään oli pippeli ja pyllyvako aivan näppyä täys, maha, selkä ja naama kanssa huomattavasti enemmän näppysempi. Toivottavasti ei ala pahemmin kutisemaan, mutta onneksi vaipan alla on enimmät toistaiseksi niin ne on sopivasti piilossa pieniltä sormilta.

 

Terveysneuvonnasta kerrottiin apteekissa myytävän jotain voidetta joka saattaisi hillitä kutinaa. Siinä olis pieni määrä antihistamiinia, onko kellään tiedossa mikä rasva se on vai meniskö vaan apteekkiin kyselemään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle just neuvottiin ostamaan vesirokkosalvaa apteekista. Eli sillä nimellä varmaan apteekissa tiedetään mistä on kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niitä vesirokkorasvoja on useampiakin, yleisimmin lienee käytetty jotain yliopiston apteekin omaa vesirokkovoidetta. Me koetettiin sitä etsiä silloin kun meidän 3v tyttö sai vesirokon, mut se lienee suosittua, koska oli kaikista apteekeista loppu. Ostettiin sitten semmosta Poxcliin (muistaakseni..) nimistä vaahtoutuvaa vesirokkovoidetta... meidän tytön mielestä se ei auttanut yhtään. Sit ostettiin jotain toista ihan rasvamaista, mikä kuulemma auttoi vähän.

 

Meidän vauva sai isosiskoltaan vesirokon 3vkn ikäisenä ja sairasti sen sairaalassa, jossa mun käsittääkseni annettiin kutinaan ihan tavallista antihistamiinia. Ei siis mitään voiteita, vaan nestemäistä maidon sekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain kuulla että myös Helosan-rasva auttaa kutinaan. Mulla ja siskoillani sitä käytetty. En sitten tiedä kuinka hyvin.. Meillä on sitä kotona, joten kokeillaan kun aika tulee. Vielä eivät tunnu kutisevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut noista vesirokkorasvoista ei sovellu kellovaiheessa enään, mutta mietin että tuo Helosan suositeltu esim tatuoinnin rasvaamiseen. Joten sehän saattaisi soveltua myös kellovaiheessa, lisäksi siinä on muistaakseni hiukan mentolia joka kanssa viilentää ja rauhottaa ihoa.

 

Antihistamiinia muistaakseni jossain keskustelupalstalle käskettiin pyytämään lääkäristä, perus allergialääkkeet apteekissa ei ole alle 6v sallittuja.

 

Meil oli aivan järkyttävä yö viime yönä. Näpyt alkoi kutisemaan eikä rasvaa tietty oltu eilen keretty hankkimaan, tänään käydään hakemassa iltapäivällä mutta tässä alkaa mennä hermot tohon kitinää ja pyörimiseen mitä poika tekee koko ajan. Selvästi väsynyt mutta ei saa kutinalta unta:hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin apteekista nyt tollasta moussemaista voidetta joka on pumppupullossa kylmäkaapissa. Tuntu heti helpottavan poikaa, sai laittaa kellovaiheessakin ihoon. Apteekissa koitettiin tarjota heidän omaakin rasvaa, mutta siinä on alkoholia joka aivan varmasti kirvelee iholla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä joilla on useampi lapsi, käynyt niin, että vain yksi olisi sairastanut ja toinen ei? Meillä nyt näyttää ikävästi siltä, että esikoinen ei rokkoa saanut, pidetään vielä peukkuja, jos menisi 2 viikkoa itämiseen. Toisaalta hyvä, toisaalta ei..

 

Kuinka pitkä aika voi maksimissaan olla rokon puhkeamisten välissä? Jos siis olisi kyseessä tartunta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

SatuJane, meillä meni niin, että esikoinen sai sen tarhasta, hänellä kesti aika tarkkaan 2vkoa taudin tulo... tarhassa oli jo epidemia laantunut, kun meillä sairastuttiin. Kuopus sairastui niinikään 2vkn päästä, vaikka kuinka toivottiin, että hän taudilta säästyisi, oli kuitenkin vasta kuukauden ikäinen.

 

Mä olen käsittänyt, että se itämisaika ois toi 2vkoa, jos menee pidempään eikä oireita ilmaannu, niin sit lienee turvallista sanoa, että tartuntaa ei tapahtunut. Ja tautihan tarttuu niin kauan kuin niitä vesikelloja on, rupiasteella olevat ei ilmeisesti enää tartuta. (tosin sairaalassa me oltiin karanteenissa niin kauan, kunnes viimeisetkin ruvet oli lähteneet!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Tintturella, kommentistasi.

 

Meillä kävi nyt niin, että tasan 2 viikkoa kuopuksen ensimmäisistä näppylöistä löytyi esikoisen ekat näppylät. Esikoisella paljon pahemman oloinen tauti, näppylöitä tosi paljon enemmän ja pahemman näköisiä näppylöitä. Eikä helpota mausteeksi saatu mahatauti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä oli kuopuksella harvinaisen ärhäkkä vauvarokko...todella korkeaa kuumetta 6 päivää ja poika aivan vetämätön ja voimaton. eilen nousi sitten vihdoin näpyt ja nyt koko poika onkin aivan niiden peitossa. kropassa on näppyjä sekä isoja läisikiä...aika hurja näköinen on :( vaikka hyvä näin, hetken kun epäiltiin jo possuflunssaakin :rolleyes:

 

Ja nyt samaisella kuopuksella on ärhäkkä vesirokko :girl_cry2: On mennyt keuhkoihin ja ihokin on tulehtunut.

 

Mä ihan oikeasti koko sydämestäni suosittelen rokotusta, etenkin jos lapsella on vähänkään atooppinen iho. Meillä on ainakin pitänyt paikkansa se, että atooppikot (hyvin lievätkin) sairastavat kaikki rokot vaikeamman kautta :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku kertoa mikä meidän pienellä on?? Kuume nousi la-su yönä ja sunnuntaina oltiin 39-40 astetta. Kuume laski ti-päivällä 36 (eli alilömpöön) Näppyjä (näyttää ihan hyttysen pistoille) on noin vajaa kymmenkunta. Eniten jaloissa. Näpyt ei ole muuttaneet muotoaan.

 

Lääkärissä epäili enteroa tai vesirokkoa ja sulki vauvarokon pois --> kuulemma ei näpyt täsmää siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enterosta en tiedä mutta vesirokkohan ilmenee jokaisella eritavalla. Itselläni on kuulemma ollut vesirokossa kymmenen pienen pientä näppyä ja pelkästään käsissä, kun taas pikkuveljeni ja poikani ovat sairastaneet pahemmin ja olleet aivan näppyjä täynnä.

 

Jos näpyt kutiaa niin apteekissa myydään (on jääkaapissa) sellaista pullopurkissa olevaa moussea joka auttaa viilentämällä kutinoihin. Me laitettiin sitä pojalle ja se auttoi tosiaan kummasti.

 

Lisään senkin että meillä pojalla normilämpö on n 36.7 ja vesirokossa nousi yhdeksi päiväksi 38.7 asteeseen ja sitten se laski pois ja pysyi pois

Edited by OltsunÄippä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen itse sairastanut vesirokon ilman rakon rakkoa, enterorokossa tuli yksi näppylä. Mies taas on sairastanut molemmat huomattavasti pahemmin.

 

Meillä poika on nyt 40 asteen kuumeessa, rakkoja ei näy. Todennäköistä kuitenkin on että tää olis vesirokkoa, koska meillä pari viikkoa sitten vieraili kaveri lapsineen ja heillä nousi vesirokon rakkulat seuraavana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ketjussa varmaan kestetään lähikuvia ihottumista... Huomasin tytöllä muutama päivä sitten pari näppyä tai raapaisua käsivarressa, mutta silloin en ollut hirveän huolissaan kun ajattelin että on vain vähän riehunut liikaa. Tänään sitten saunan jälkeen huomasin ettei ne olekaan mitään raapaisuja vaan näppyjä ja niitä onkin tullut lisää, ja ne ovat levinneet jo vähän selänkin puolelle. Useissa näpyissä on kuiva "rupi" päällä (mun mielestä rupi muodostuu aina verestä, mutta tässä tapauksessa ei) mutta kaikki yhä punoittaa. Oletettavasti on vesirokkoa, mielipiteitä?

 

7039978.t.jpg

Edited by LottaP

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi olla myös märkärupi. Etenkin jos leviää sillä tavalla joko lähelle edellisiä näppyjä ja/tai semmosiin kohtiin, mihin näppykohta on voinut osua. Märkäruvessa (ällö sana) tulee ensin näppy, josta rakkula, josta sitten lopuksi rupi. On todella tarttuva ja ikävä, joten en toivo sitä kenellekään. Riehui meidän perheessä toissakesänä. Niin ja jos on se niin sitä hoidetaan voiteilla ja jos ei voiteet auta, ab-kuuri suun kautta tepsii :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nyt samaisella kuopuksella on ärhäkkä vesirokko :girl_cry2: On mennyt keuhkoihin ja ihokin on tulehtunut.

 

Mä ihan oikeasti koko sydämestäni suosittelen rokotusta, etenkin jos lapsella on vähänkään atooppinen iho. Meillä on ainakin pitänyt paikkansa se, että atooppikot (hyvin lievätkin) sairastavat kaikki rokot vaikeamman kautta :girl_sad:

 

Mä olen itse sairastanut todella ärhäkän vesirokon lapsena (muistan sen, kun olin alle kouluikäinen ja mut vietiin yöllä sairaalaan sen takia!) ja juuri tästä syystä lapset on rokotettu vesirokkoa vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ai märkärupi, ei olis tullut mieleenkään. Kiitos vinkistä Penni! Sinänsä sopisi kyllä kuvaan koska tytöllä on kroonista ihottumaa (epäilen mun isältä perittyä psoria) ja luin että lapset joilla kroonista ihottumaa ovat erityisen alttiita märkäruvelle. Kai sitä täytyy mennä huomenna lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja lääkärillä käyty, eikä kyseessä ollut vesirokko eikä märkärupi vaan näppylät ovat molluskoja (ontelosyyliä)! Virusperäinen ihotauti, hoitoa ei oikeastaan ole, ja näpyt voi pysyä pitkään, jopa pari vuotta. Ei ole tarvetta eristää sillä ei tartu hirveän herkästi, joten yksi hyvä puoli niissä sentään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now