Lakka

Ensimmäinen neuvolakäynti

231 posts in this topic

Otsikossa oleellisin, eli haluaisin tietää, mitä olette ekalla neuvolakäynnillä jutelleet neuvolantädin kanssa, mitä on mitattu, oliko mies myös mukana, millaisia ajatuksia herätti jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli mies mukana.

 

Meillä juteltiin ekalla käynnillä ainakin mun ja miehen terveystiedoista, mun ruokavaliosta ja liikuntaharrastuksista. Juteltiin myös siitä, miten meillä yleisestikin menee ja mitä meille kuuluu. Meille myös kerrottiin, mitä tulee raskausaikana missäkin vaiheessa eli milloin on ultrat, lääkärit yms. Käytiin myös läpi, mitä ruoka-aineita pitäis välttää ja sainkin sellaisen listan niistä.

 

Ekalla neuvolakäynnillä otettiin verenpaine. Paino ja pituus kirjattiin ihan mun oman ilmoituksen mukaan..

 

Meillä piti erikseen käydä labrassa antamassa verinäytteet ja kotona piti ottaa virtsanäyte ja viedä se labraan.

 

Saattoi siellä olla jotain muutaki, mutta ei nyt muistu mieleen :) Saatiin mukaan vau-kirjan kirjanen/vihkonen odotuksesta ja dvd vanhemmuudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ensimmäistä kertaa neuvolassa tällä viikolla. Sain sieltä tosi paljon luettavaa ja yhden DVD:n mukaan. Siellä juteltiin minun ja miehen terveyteen liittyvistä asioista, ja jonkin verran myös suvussa esiintyvistä sairauksista. Terveydenhoitaja kyseli myös ruokailu- ja liikuntatottumuksistamme sekä päihteiden käytöstä. Sain myös neuvolakortin, johon merkittiin laskettu aika, edellisten kuukautisten alkamispäivä, paino ja muistaakseni verenpaine ja pituuskin. Tosin sitä ei mitattu, vaan sain ihan itse arvioida :) Minut siis punnittiin, verenpaine mitattiin ja lähtiessäni jätin virtsanäytteen. Minulle sovittiin ensimmäinen ultra ja seuraava neuvola-aika.

 

Th oli tosi mukava, minusta oli kiva käydä neuvolassa. Jäi tosi hyvä mieli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla kerralla mulla ei mies oo koskaan ollut mukana, enkä ole nähnyt sitä tarpeelliseksikaan. Siellä on juteltu asioista, kuten koska oli vikat kuukautiset ja sillä perusteella määritetty laskettu aika, ja terveyshistoriaa kyselty, ehkäisyn lopettamisesta, sairastetuista taudeista, onko suvussa tiettyjä tauteja, mahdollisista aikaisemmista raskauksista jne. Paino mitattiin, pituus kysyttiin. Otettiin verenpaine ja hemoglobiini ja verinäyte, josta tutkittiin mm. sukupuolitauteja. Annoin pissanäytteen, josta katsotaan verensokerit ja proteiinit.

 

Tämmösiä ihan perusjuttuja. Enemmänkin tutkitaan tässä vaiheessa äitiä eikä vielä lasta millään lailla. Ja kaikki näähän on tietenkin vapaaehtoisia tutkimuksia, eli jos ei jostain syystä halua antaa vaikka verinäytettä, niin pakko ei ole.

 

Sain myös mukaan muutaman esitteen ruokavaliosta ja neuvolakortin tietenkin sekä ohjeet miten meillä pääsee ultraan ja koska ja miten varaan sinne ajan. Ja lopuksi sovittiin seuraava käyntiaika n. kuukauden päähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä ollut, mutta kun menen, niin mies ei pääse mukaan (on työmatkalla). Mitä olen kuullut siellä tehtävän, niin en ole kovin pettynyt, ettei pääse mukaan. Seuraaville kerroille sitten, kun kuunnellaan sydänääniäkin :)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me menimme yhdessä miehen kanssa ensimmäiselle neuvolakäynnille, ja mielestäni juuri tuolloin miehen mukanaolo oli tärkeää, sillä kyseltiinhän siellä myös hänen terveystietojaan, päihteidenkäyttöään ja suvussaan ilmeneviä perinnöllisiä sairauksia. Olimme kyllä täyttäneet esitietolomakkeet yhdessä, mutta ihan kaikkea emme olleet huomanneet niihin merkitä enkä olisi osannut vastata miehen puolesta kaikkiin terveydenhoitajan esittämiin lisäkymyksiin. Terveydenhoitaja kyseli myös yleisesti meidän kummankin tuntemuksia raskauteen ja tulevaan vanhemmuuteen liittyen, ja mies myös varmisti, että synnytyspelkoni merkitään heti tietoihini. Myöhemmillä neuvolakäynneillä mies ei ole ollut mukana, sillä niillä on lähinnä tutkittu minun ja sikiön vointia, mutta kaikkiin ultraäänitutkimuksiin hän on tullut mukaan ihan omasta mielenkiinnostaan sekä minun tuekseni, jos jotain ikävää ilmenisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä samalla tavalla, mies oli mukana ekana neuvolakäynnillä. Lähinnä siksi, että molemmat oltiin niin täpinöissämme raskaudesta, että miestäkin kiinnosti, mitä sitä neuvolassa tapahtuu. Ja ihan kiva olikin että mies oli mukana, juteltiin terkan kanssa terveysasioista ja tunnelmista.

Myöhemmillä kerroilla mies ei ole ollut mukana. Sydänäänien kuuntelun takia ei tarvinnut sinne tulla, koska meillä on kotona doppleri, jolla monesti iltaisin yhdessä kuunneltiin. Muutenhan nuo käynnit on nykyään suht lyhyitä, lähinnä puhutaan mun voinnista.

Ultrissa mies on ollut kaikissa mukana, samoin perhevalmennuksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä mies ei ollut mukana, kun tiesin jo entuudestaan ettei se ole muuta kuin höpöttelyä, lappujen täyttelyä ja lisää höpöttelyä. Sain siellä purkaa tuntemuksia, kun ensimmäinen/edellinen raskaus päättyi keskenmenoon. Ensimmäisellä käynnillä mitattiin perusasiat (paino, pituus, hb, verenpaine..) eikä sit oikein muuta tehtykään. Seuraavalle käynnille otin miehen mukaan kun luvassa oli jo ensimmäistä kertaa sydänäänien kuuntelu ja mies kovasti halusi olla läsnä. :) Seuraavat neuvolakäynnit taidan käydä ihan yksinäni ellei mies sitten hingu mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli mies mukana ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Mun mielestä se oli tosi hyvä juttu, koska terkkari kuitenkin kyseli paljon onko suvussa perinnöllisiä sairauksia ja en mä ois miehen suvun puolelta osannut vastata. Samoin meidän molempien piti täyttää lomakkeet joissa kyseltiin päihteiden käytöstä. Jos mies ei ois ollut mukana niin se miehen lomake ois pitänyt tuoda kotiin ja käydä palauttaa myöhemmin neuvolaan. Terkkari myös puhui miehelle kaikkee raskaudesta ja kyseli häneltäkin tuntemuksia ja huomioi hänet hyvin.

Myöhemmillä neuvolakäynneillä mies ei ole ollut mukana, kun ei ole päässyt koulunsa puolesta, paitsi nyt viimeisimmällä käynnillä oli. Se oli ihan kiva, niin sai hänkin kuulla sydänäänet.

 

Jotenkin mä olen huomannut ainakin tuolla meidän neuvolassa, että jos mies on mukana niin terkkari juttelee ja huomioi häntäkin, mutta jos ei pääse mukaan niin eipä se mitenkään välttämätöntä ole. Ja jos ekalle käynnille ei mies pääse mukaan tai muuten vaan ei ota miestä sinne mukaan, niin kyselee vaikka etukäteen miehen puolen perinnöllisiä sairauksia, että osaa sitten vastata terkkarin niitä kysyessä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi eka neuvola ensi viikolla. Hyvä oli lukea täältä, että mitä siellä kysellään, niin osaa valmistautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli mies mukana ekalla neuvolakäynnillä ja myös muillakin käynneillä. Musta miehen läsnäolo ainakin ekalla kerralla on tärkeää just sen takia, että siellä kyseltiin perinnöllisistä sairauksista ja kerrottiin muutenkin raskauden kulusta, kun on eka raskaus kyseessä. Sitten siellä otettiin verikokeet ja pissanäyte, mitattiin paino ja verenpaine ja annettiin iso kasa erilaisia esitteitä mukaan. Sydänääniäkin yritettiin kuunnella, mutta eivät ne vielä silloin rv 9 kuuluneet, mutta syke kyllä näkyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monennellako viikolla olette käyneet ensimmäisessä neuvolassa? Minulla eka neuvola on vasta vkolla 8+1, vajaata viikkoa sitä ennen on varhaisraskauden ultra yksityisellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni tuo on varsin yleinen aika käydä ensimmäistä kertaa neuvolassa. Ainakin täällä meillä päin esikoista odottavat otetaan neuvolaan ensimmäiselle käynnille siinä 8. ja 9. raskausviikon kieppeillä. Itse olen menossa neuvolaan rv7+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eka neuvola rv 9+0. Vähän myöhäseltä tuntui sillon itsestä, mutta hyvin ehdin saada ajat np-ultraan yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvä juttu :), mä olin vaan jotenkin ajatellut että sinne neuvolaan sännättäisiin mahdollisimman pian :P. Olin tosi tyytyväinen kun sain sekä tuon varhaisultran että neuvolan järkättyä niin, ettei mene työajan kanssa päällekkäin B).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen neuvola ensi viikolla, 8+4. Mies haluaa ehdottomasti tulla mukaan, onhan se hyvä hänenkin olla mahdollisimman hyvin perillä kaikesta, kun esikoista molemmat odotellaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut neuvolassa pöydän molemmilla puolilla, ja molemmista näkökulmista on minusta hyvä, että tuleva isä tulee mukaan. Jo aikaa varatessa voi pyytää aamu/iltapäiväaikaa niin että mies pääsisi mahdollisimman näppärästi mukaan. Yhteistä asiaa se kaikki on :) ja toisaalta tuntuu varmaan myös miehelle vähän konkreettisemmalta heti raskauden alussa. Meillä mies oli neuvolassa mukana melkein joka kerta ja on ollut neuvolassa joka kerta myös lapsen kanssa, työpaikka on lähellä neuvolaa ja ollaan saatu sopivia aikoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eka neuvola jo rv 6+4. Tuntui hirveän aikaiselta! Olin ajatellut, että sinne mennään vasta joskus rv 8-10...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka neuvolakäynti on takana ja kun se oli sellaista lappujen täyttöä ja muuta kyselyä, niin mun mielestä miehen olisi ollut aivan turha siellä olla. Sitten, kun siellä tehdään muuta, niin sitten se voi olla hyvä miehenkin olla mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla eka neuvola on huomenna ja rv 6+4 silloin. Mieheni haluaa myös mukana olla, onhan tämä meille molemmille uutta ja ihmeellistä. Meistä on kyl hyvä, et eka käynti on jo tässä vaiheessa, koska kysyttävää ja huolen aiheita on jo ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kävin ensimmäisessä kertaa neuvolassa rv7+5. En usko, että mieheni olisi siellä oikein mitään tehnyt. Lähinnä kuitenkin mua koskevia kysymyksiä oli. Jonkin verran tietysti miehestäkin, mutta niihin osasin kyllä vastata minäkin. Monta esitettä yms. sain mukaan, joten mies saa tutustua niihin ja saa multa kyllä kunnollisen raportin. Ehkä sitten myöhemmin, kun ultrataan tai kuunnellaan sydänääniä otan miehenkin ainakin jollekin käynnille mukaan, jos vain aikatauluihin saadaan sopimaan.

 

Kaikenlaisia perustietoja laitettiin ylös allergioista lähtien. Th kyseli tietysti ruokailutottumuksista ja alkoholin ja tupakan käytöstä ja elämäntavoista yleensä. Ohjeita en juuri saanut, kun olin suunnilleen kaikki muutokset jo tehnyt, mitä hän tässä kohtaa olisi ehdottanut.

 

Pari putkea otettiin verta eri testejä varten. Niiden tulokset saan seuraavalla kerralla. Lisäksi katsottiin verenpaine ja hemoglobiini käynnin aikana. Punnitus tehtiin myös. Enimmäkseen kuitenkin juteltiin eri asioista, esim. ultrista jotka kunta tarjoaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on neuvola ekan kerran rv7+4 (nyt siis rv 5+1) ja mies tulee kyllä mukaan, vaikkei th:n mielestä välttämätöntä, mut kyl mä haluun ja mieskin haluaa itse tulla :) Kerrotaan kuulumiset sitten tarkemmin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt kaksi neuvolaa takana ja mies ollut mukana molemmissa. Ekalle kerralle halusin hänet ehdottomasti mukaan ja oli kiva, kun hän sanoi, että tulee tokallekin. Eipä noissa häntä sen kummemmin varmaan olisi tarvittu, mutta mielestäni on ollut mukavaa käydä yhdessä. Onhan tämä lapsi muutenkin meidän yhteinen. Mieheni on myös stressaavaa tyyppiä, joten on kiva, että hän voi itse kysellä mieltä askarruttavista asioista. Minä kun en aina osaa vastat / osaa kysyä kaikia häntä mietityttäviä asioita. :) Saa nähdä miten nyt sitten jatkossa; tuleeko mukaan vai ei.

 

Ekalla kerralla kun käytiin "taustatietoja" läpi, en olisi kyllä muistanut kaikkea miehen puolelta, joten oli tosi hyvä, että oli mukana. Käynnillä kerrottiin myös, että miten jatkossa tulee olemaan neuvola yms. käyntejä, mitä tutkimuksia (ultrat, sokerirasitukset yms.) tehdään, mitä tukiverkostoja kaupunki tarjoaa jne. Nämä ovat mielestäni niin yhteisiä juttuja, että koin mieheni läsnäolon erittäin hyväksi.

 

Toisella kerralla kuunneltiin sydänääniä ja oli kiva, että hänkin ne kuuli, kun oli mukana.

Edited by elektra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eilen eka neuvolakäynti (eilen 6+6).

 

Olin lukenut monesta paikasta, että kyse on lähinnä perustietojen ja papereiden täyttelemisestä, joten mentiin mieheni kanssa sinne sillä asenteella. Ei odotettu käynniltä mitään ihmeellisiä temppuja ja tiedettä, vaan aateltiin, että mennään sinne juttelemaan tilanteesta, joka on meille molemmille niin kovin uusi ja ihmeellinen :rolleyes:

 

Terv.hoitaja oli tosi mukava ja kiinnostavinta oli kuulla, mitä kaikkea tästä eteenpäin seurataan ja testataan.

 

Mukaan saatuja esitteitä ja oppaita selattiinkin sitten illalla yhdessä sohvan nurkassa. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now