Lakka

Ensimmäinen neuvolakäynti

231 posts in this topic

Meidän terveydenhoitaja sanoi silloin kuin varailin ensimmäistä nla-aikaa, että myös odottava isä on tervetullut, mutta isän läsnäolo ei ole kuitenkaan pakollista. Ja tosi hienosti terkka otti puolison huomioon ja mm. mittasi hältäkin verenpaineen ja pituuden. Minä olisin mielelläni laittanut miehen sijaistamaan mua verikokeessakin, vaan se ei terkalle passannut. :D Myös seuraavalla kerralle mies tulee mukaan, sillon on eka lääkäri-nla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli mies ensimmäisellä neuvolakäynnillä mukana, olihan se ihana kun istui hiljaa tukena. Th todella miellyttävä ja kyseli miehenkin tuntemuksia sekä taustoja. Tämäkin tietenkin varmasti aika yksilöllistä?! :D

 

Tänään meillä taasen neuvola, sydänääniä kuunnellaan. Th toivotteli sinnekkin molemmat tervetulleeksi ja haluankin että mies mukana, kaksin aina kaunihimpi ;) tai no kolmin :D

 

rv.10+2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli mies ensimmäisellä neuvolakäynnillä mukana, olihan se ihana kun istui hiljaa tukena. Th todella miellyttävä ja kyseli miehenkin tuntemuksia sekä taustoja. Tämäkin tietenkin varmasti aika yksilöllistä?! :D

 

Tänään meillä taasen neuvola, sydänääniä kuunnellaan. Th toivotteli sinnekkin molemmat tervetulleeksi ja haluankin että mies mukana, kaksin aina kaunihimpi ;) tai no kolmin :D

 

rv.10+2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola (rv9+4). Mies ei valitettavasti päässyt töiden takia mukaan, kovasti olisi kyllä halunnut tulla. Ei tuo miehen poissaolo mitenkäään haitannut, koska tää käynti oli lähinnä keskustelua ja taustatietojen kartoittamista. Veri- ja virtsanäytteet annoin, verenpaine ja paino otettiin. Täällä kuunnellaan sydänääniä vasta myöhemmin, joten pääsee mieskin sitten niitä kuuntelemaan. :) Terkka antoi paljon luettavaa kotiin ja miehelle ihan omat esitteet, tosi mukavaa mielestäni että isät huomioidaan nykyään noin hyvin.

 

Muoks. Ehkä miehen mukanaolo olisi ollut tärkeämpää, jos tämä olisi ollut ihan ensimmäinen konkreettinen raskauteen liittyvä juttu, mutta olemme jo käyneet yhdessä kahdessa ultrassa ja lapsettomuuden aikana tutkimukset läpi, joten meille tuo eka neuvola ei ehkä niin vaikuttanut siihen, miten "yhteiseltä" tämä tuntuu.

Edited by Xanor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mies oli mukana ekalla neuvolakäynnillä + ekassa lääkärineuvolassa (kuultiin sykkeet silloin ekaa kertaa). Halusi itse tulla, joten sopi tietty mulle. Ei kuitenkaan MUN mielestä niin jännä kokemus kuin esim. ultra, joten tuskin olisi(mme) kauheasti murehtineet, vaikka ei olisi päässytkään mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tänään myös eka neuvola. Mies tuli mukaan, kuten tulee varmaan seuraavaankin neuvolaan, kun silloin kuunnellaan sydänäänet. Muutoin varmaan menen jatkossa yksin. Mulle oli tärkeää, että mies tuli mukaan, meidän yhteinen lapsihan se sieltä on tulossa! Ja itsehän hän osaa parhaiten kertoa terveyshistoriansa, sukunsa terveyden ym. Musta tuntui, että terkkari oli vähän yllättynyt, kun mieskin tuli, eli ei se kait sitten ole niin yleistä :unsure:

 

Meillä meni neuvolassa aikaa kuta kuinkin tunti. Multa otettiin veri- ja pissanäytteet. Hemoglobiini oli ok, kuten myös virtsa. Verikokeiden tulokset kuulen kuukauden päästä seuraavassa neuvolassa, vaikka luulen kyllä että ne sieltä ottavat yhteyttä jos on jotain hälyttävää. Myös verenpaine mitattiin ja vastattiin alkoholi/huumekyselyyn. Ihan hirveesti ei muuten juteltu, kun ei meillä ollut mitään kysyttävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ensimmäinen neuvola käynti oli rv8+3 nyt tässä menneillään olevassa raskaudessa. Mies ei milloinkaan ole ollut mukana käynneillä, onhan tämä jo tullut tutuksi meille.

 

Ekalla käynnillä otettiin pissinäyte ja hemoglobiini, paino myös punnittiin ja sain vau.kirjan äidille&isälle tarkoitetun kirjasen... Ja tietysti sydänäänet kuunneltiin.

Myös ensimmäinen eli NT-ultra aika tilattiin siinä samalla.

 

Enpä nyt muista muuta...

Edited by anneliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin soitin muutama päivä plussauksen jälkeen ja aika rv 7.

Ei malttais sinne asti oottaa, silloin jotenkin asia tulee todelliseksi..

 

Pari kysymystä..

 

Osalla on ollut jokin esitieto lomake eli oletteko täyttänyt sen jo kotona vai paikan päällä?

 

Virtsanäytekkin näköjään otetaan eli tarviiko siihen olla juomatta/virtsaamatta jokin tietty aika ennen?

 

Mulle ei terkka ainakaan näistä mitään sanonut aikaa varatessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenna on ensimmäinen neuvola rv 9+4. Jännää, koska hoitajan mukaan kuunnellaan jo sydänääniä. Tai siis yritetään. Mies on tulossa mukaan ja odottaa innolla juurikin sydänäänten kuuntelemista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osalla on ollut jokin esitieto lomake eli oletteko täyttänyt sen jo kotona vai paikan päällä?

 

Virtsanäytekkin näköjään otetaan eli tarviiko siihen olla juomatta/virtsaamatta jokin tietty aika ennen?

 

Espoossa esitietolomakkeen saa joko postissa, tai jos on netti käytettävissä (th kysyi minulta tätä aikaa varatessa) sen voi tulostaa itse. Käytännöt vaihtelevat varmasti kunnittain.

 

Sain myös ohjeeksi olla virtsaamatta 4 h ennen neuvola-aikaa. Nyt tuli varattua aamupäivälle aika, joten vien pissapurkin kotoa (jos ei tule käytyä 5:30 aamupissalla :rolleyes:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ensimmäinen neuvola huomenna ja esitietolomakkeen hain netistä. Ohjeita virtsanäytettä varten tai edes mainintaa tuosta esitietolomakkeesta en terkkarilta saanut. Täysin ummikkona menossa siis :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osalla on ollut jokin esitieto lomake eli oletteko täyttänyt sen jo kotona vai paikan päällä?

 

Virtsanäytekkin näköjään otetaan eli tarviiko siihen olla juomatta/virtsaamatta jokin tietty aika ennen?

 

Turussa ei ollut mitään esitietolomaketta käytössä, vaan terkka kyseli kaikki tiedot neuvolakäynnillä. Ja virtsaamisesta/juomisesta ei ole koko raskauden aikana ollut mitään erityisiä ohjeita, kunhan pidättelee sen verran, että saa näytteen annettua. Ainoastaan silloin jouduin pidättelemään, kun epäiltiin virtsatietulehdusta ja vein näytteen neuvolan sijasta terveyskeskuksen labraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tänään eka neuvola. Rv 7+5 menossa. En saanut mitään infoa mitä tuolla tapahtuu... Joten jos sitten olisikin pitänyt virtsanäyte antaa, niin siitä voisi kyllä mainita etukäteen.

Mies on tulossa mukaan, sai töistä vähän aikaa vapaata. Toivottavasti se ei ole sille turha reissu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin tänään neuvolaan, ja ne varasivat mulle ajan jo ehkä 6+? viikolle. Tosin pitää soittaa huomenna ja pyytää siirtämään sitä seuraavalle viikolle muista syistä, eli en oikeasti tule noin aikaisin käymään, mutta kuitenkin. Syynä näin aikaiselle käynnille ilmeisesti se, että koska en ihan tiedä missä mennään, niin kartoitetaan tilannetta ja katsotaan, annetaanko lähete ar-ultraan lasketun ajan määrittämiseen (tjsp). Eihän neuvolassa varmaan näillä viikoilla mitään selvyyttä mistään saa, että sen puolesta tietysti ihan turhaa käydä näin aikaisin, mutta sittenhän siellä ultrassa selvinnee että mitä tuolla vatsassa on vai onko mitään.

 

Ai niin, ja Tampereella ainakin sanoivat lähettävänsä sen esitietolomakkeen etukäteen postissa. Ja isä on tervetullut mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa käyty. Neuvolantäti laski että tänään olis menossa 7+6, itse olen edelleenkin sitä mieltä että 7+5 olis. Mutta päivä sinne tai tänne... Mies oli mukana ja musta oli ainakin ihan kiva, että oli siellä kuuntelemassa. Siellä sitten lähinnä juteltiin, kartoitettiin kaikki tarvittava terveystiedoista... Paino katsottiin (kilo enemmän kuin kotivaa'alla), hemppa otettiin ja verenpaine mitattiin. Hirveästi luettavaa saatiin mukaan, siinä on sekä mulle että miehelle jotain lukemista. Virtsanäyte katsotaan seuraavalla kerralla sitten. Antoi jo valmiiksi purkin mukaan. :D

 

Ultra-aika pitää varata itse, seuraavaan neuvolaan antoi tosin ajan. Nyt sitten vain pitäisi miettiä lähteekö sikiöseulonta verikokeeseen mukaan vai ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni olisi ollut ensimmäinen neuvolakäynti tänään. Tällä hetkellä siis rv 10+2. Aamulla tuli kuitenkin soitto terveyskeskuksesta: neuvolan kätilö on sairauslomalla, joten käynti siirtyy ensi vikon tiistaihin, jolloin siis kasassa rv 11+3. Tuntuu hirvittävältä, että ensimmäinen käynti venyy noin pitkälle kun kahdesta aiemmasta (reilu 10v sitten) neuvolaan mentiin viimeistään rv 8. Olen ymmärtänyt, että nt-ultra ja seulonnat pitäisi suorittaa myös rv 11-12, joten tulee aika paljon poissaoloja työpaikalta. Milläs siellä selittää, kun en haluaisi masuasukkiani vielä heidän tietoisuuteensa tuoda.

Edellinen raskauteni päätyi keskenmenoon rv 9+?, silloisen masuasukin lopetettua kasvamisensa jo rv 6+1. Hieman huolettaa, mutta nämä aina vain voimakkaammat ja voimakkaammat raskausoireet onneksi rauhoittavat mieltä.

 

Jakseluja kaikille odottamiseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsingissä ainakin esitietolomakkeen saa netistä tulostettua ja kun sen täytti kotona niin eipä sitä miestä siellä olisi kaivattu kuin pitelemään kädestä kiinni. Meillä mies ei siis ollut mukana eikä osallistu jatkossakaan näihin normineuvoloihin (ultriin kylläkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen neuvolakäynti ensi viikolla (ti) ja jänskättää jo nyt hirveesti! Esikoinen kun on kyseessä niin kaikki on aivan uutta, eikä ole hajuakaan mitä tuleman pitää... Kiva olisi kohta puoliin saada varmuutta milloin on eka ultra ja tarkennusta laskettuun aikaan ja viikkoihin. Itse olen ynnäillyt, että nyt olisi menossa Rv 6+4 tai 7+2, kierto kun on heitellyt jonkun verran.

 

Ja ihan yksin menen urheasti ekaa neuvolaan, kun mies joutuu olemaan töissä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika varattu :rolleyes: - Ensimmäinen neuvolakäynti tulee olemaan rv:lla 8+2. Tällöin pitää kuulemma olla mukana valmiiksi täytetty esitietolomake sekä samalla pitää viedä pissanäyte labraan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin on toinen vauva tulossa ja olen aivan innoissaan! Haluaisin tiedottaa asiasta vaikka ympäri maailmaa, mutta olen koittanut hillitä intoani toistaiseksi :) Niin alussa vasta ollaan... Eilen kuitenkin soitin jo neuvolaan tutulle terveydenhoitajalle ja varasin ensimmäisen neuvola-ajan, sainpa jakaa iloni edes jonkun kanssa! Tuntuu turvalliselta päästä samalle "neuvolantätille" joka hoiti edellisenkin raskausajan, tiedän hänen tapansa toimia ja olen pitänyt siitä todella paljon. Nyt vain malttamattomana odotellaan neuvolaan pääsyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on täällä sellainen tilanne, etten oikein muista milloin kuukautiset ovat olleet, joskus viime vuoden puolella ;) Ja raskaustesti näytti negatiivista vielä tämän vuoden puolella tammikuussa. Sain plussat vasta viikko sitten, eli taidetaan olla pidemmällä, mitä luulen.

 

Mutta huomenna on ensimmäinen neuvola. Lähdetään molemmat sinne, koska haluamme todella tietää milloin laskettu aika oikein on ja vähän ummikkona tietämään myös, että mitä oikein tapahtuu nyt. Tuttu lääkäri (oma lääkäri) hoitaa näitä neuvolalääkärin tehtäviä ja oli kyllä todella iloinen meidän puolesta. Sanoi puhelinsoittoajalla, että varaa samalla ajan ultraan. Vähän kyllä jänskättää :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oivoi, mulla eka neuvola huomenna ja pakko myöntää että jännittää! oon kauheen pettynyt jos ei kuunnella sydänääniä ees.. ultra kuulemma (kaverin mukaan) on jos kätilö on paikalla... EN huomannut edes tätä kysyä kun kolmisen viikkoa sitten varasin ajan kun olin niin täpinöissäni selkeästä plussasta joka tosin oli jo neljäs testi mutta selkein. :rolleyes: Eli huomenna mun laskujen mukaan alkaa rv9. Koko ajan on pelko persiissä että onko kyydissä ketään kun yritetty ollaan puoltoista vuotta turhaan. Kuinkahan etelä-pohjanmaan julkisissa on, kuunnellaanko edes sydänääniä pyynnöstä jo kätilö ei ookkaan paikalla? huoh.. Uskon kuitenkin että rauhoitun kummasti jos vain saan varmuuden että joku kyydissä matkustelee... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten sitä voi unohtaa jotain, minkä on kokenut vasta muutava kuukausi sitten ekan kerran...?

 

Mulla on siis kätilöterkka neuvolassa, ja ekalla kerralla lähinnä juteltiin ja hän kirjasi koneelle taustatietoja. Tampereella asun ja postissa tuli esitietolomake. Muistaakseni ainakin paino otettiin ehkä verenpaine ja pissanäytekin. Ei suostunut kuuntelemaan sydänääniä, kun oli kuulema liian aikaista - tämä harmitti itseäni tosi kovasti. Niin ja siis varattiin sekä eka lääkäriaika ja ultra-aika heti, se oli ihan mukava juttu. Ja kotiiin tuli melkoinen pino luettavaa esim. kaikista seulonnoista ja mahdollisesti tehtävistä tutkimuksista. Laittoi koneelle myös nämä veriryhmä, kuppa, hiv ym. testien pyynnöt ja kehotti menemään labraan ennen seuraavaa käyntiä.

 

sori tämä sekava sepustus, mutta tuli sieltä muistin perukoilta hissukseen juttuja mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen menossa elämäni ensimmäiselle neuvolakäynnille ensi viikolla.

Mies halusi ehdottomasti tulla mukaan. Ihan hyvähän se on. Mies on kovasti kiinnostunut asioista ja

varmaankin asiat konkretisoituvat hänellekin silloin helpommin.

 

Toisaalta pelkään vähän että jään sivurooliin kun rakas ukkoni on mukana. Mies kun on sellainen mukava ja oikein lörppäsuu, joten hän yleensä on se, joka on huomion keskipisteenä sosiaalisissa tilanteissa. Pelkään että en muista/saa kysyttyä kaikkea jota haluaisin (tätä varten ajattelin kirjoittaa kysymykset ylös etukäteen) tai mikä tilanteessa tulee mieleen kun mies etenkin hermostuneena tupaa puhumaan paljon ja keskeyttämään. Ja etenkin kun olen ollut tosia väsynyt niin keskittyminen on minulle tällä hetkellä tavallista vaikeampaa.

 

Toisaalta en oikein tiedä mitä perinnöllisiä sairauksia miehellä on suvussa, joten siltä kantilta on myös hyvä että hän tulee mukaan. Mutta enpä tiedä tuota oikein omastakaan suvustani. Mikä sairaus oikein lasketaan perinnölliseksi? Astmaa on ainakin molemmin puolin ja se kai on perinnöllinen, mutta eiväthän kaikki sukulaisilla olleet sairaudet ole välttämättä periytyviä. Vai mikä tuo "periytyvän sairauden" määritelmä tässä tilanteessa oikein on? Eli pitääkö luetella kaikki suvun sairaudet, vai nekö vaan jotka tietää periytyviksi?

Minkä takia tuota muuten kysytään? (Äidin hyvinvoinnin takia, vai sen takia että lasta osataan tämän syntyessä paremmin hoitaa?)

 

No. Ensi viikon jälkeen olen viisaampi. Ja viisaampi olen myös luettuani näitä kertomuksia. Kiitoksia kaikille kirjoittaneille! Tulen neuvolan hjälkeen kertomaan miten meni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now