Lakka

Ensimmäinen neuvolakäynti

231 posts in this topic

Raportoin tässä käyntiä,

 

Oli oikein mukava käynti ja tehtiin tosiaan kaikkea sitä mitä tässä ketjussakin tuli esille. Täytettiin lomakkeita jne.

Sain lähetteen laboratorioon sillä terveyskeksessani ei ole labraa.

 

Terkkari oli oikein ystävällinen ja iloinen, mutta ilmoitti heti alkuun että oli "Ihan uusi", minkä kyllä osittain huomasi.

 

Eräs asia joka jäi mietityttämään oli se milä tavalla synnytyssaisaala määräytyi.

Terkkari täytteli lomakkeita ja dialogi me jokseenkin näin (T=terkkari, M=minä)

 

T: "sit ois se synnytyssairaala"

M: No sitä pitää varmaan vähän miettiä...

T: Ei kun se pitäis nyt päättää

M: No Kättäriä me ollaan mietitty..

T: No laitetaan sit se Kättäri se on oikein mukava!

 

Näin meidän synnytyssairaala siis päätettiin. Olin jotenkin odottanut että hän olisi esitellyt synnytyssairaalat ja miettinyt yhdessä meidän kanssamme mikä olisi juuri meille paras (mm. sijainnin jne. suhteen). En ollut ollenkaan valmistautunut siihen että sairaala pitäisi päättää nyt. Vaikka olin saanut kuulla paljon hyvää kätilöopistosta, niin en ollut asiaa vielä omalta kantiltani ajatellut, vaan tämän tuli täytenä yllätyksenä. (Jos olisin tiennyt että sairaala pitää heti alussa päättää niin olisin ottanut asioista enemmän selvää)

 

Onko teille muille terkkari kertonut eri vaihtoehdoista ja synnytyssairaaloista, vai onko päätös todella noin yksioikoinen? Henkilökohtaisesti en usko että synnytssairaaloilla on kauhean paljon eroa, mutta kuitenkin olisin kuvitellut että tällaisestä päätöksestä keskusteltaisiin hieman enemmän kuin nyt. Minkälaisia kokemuksia muilla on tästä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Veikkaan, että kyse on siitä, että terkkari haluaa mahd. nopeesti lähettää sun paperit tulevaan synnytyssairaalaan, jotta voit varailla ultra-aikaa. Eiköhän se sairaalan vaihto kuitenkin vielä onnistu ihan ongelmitta, jos siihen tulokseen tulet.

 

Muoks. Kyllä meilläkin muistaakseni piti heti ekalla kerralla se ilmoittaa, mutta oltiin täytelty jo paperit valmiiksi himassa ja mietitty. Ja lisäksi meillä on lähin sairaala parin kilsan päässä, joten tuntuisi hassulta lähteä kauemmas, vaikka vaihtoehtoja onkin.

Edited by saukko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy ajatella, että kiva et edes voi valita synnytyssairaalan :D Täällä Hämeessä, jossa asustelen, lähimpään synnytyssairaalaan on nykyään matkaa 60 km, vaikka asun itsekin kaupungissa ja lähempänä muitakin kaupunkeja. Tuntuu, et kaikki vaan lakkautetaan... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo samat ed.jo monesti mainitut asiathan siellä tosiaan on.. ja paljon paperia mukaan. Meillä ei mies ollut ensimmäisellä kerralla mukana koska oli kipeänä.. eipä tosin ollut tarkoituskaan että mukaan tulee.. En oikein osaa ottaa häntä mukaan kun yritän ensin itse sisäistää näitä juttuja, ensimmäistä kun odotellaan. Ja toisekseen, mieheni ei tiedä esim sukunsa sairauksista koska ei ole kiinnostunut suvustaan senkään vertaa kun minä, joten minä tiesin lonkalta paremmin senkin puolen.. :D Eipä tuo ole hinkunutkaan mukaan erityisemmin, kysyi tuleeko mutta kun ei vaikuttanut niin innokkaalta niin totesin vain että ihan kuinka haluat. Ensi kerrasta en tiedä kun kuunnellaan kai ne sydänäänet :) sanoin että saa tulla jos haluaa, jos ei töiltään ehdi niin saan ystävältäni dopplerin lainaan millä voidaan sitten kuunnella ihan koska vain. Enpä muuten tiennyt ettei verikokeisiin ole pakko osallistua, ei sillä etten olisi, mutta järkyttävän piikkikammoisena oli vain yllättävä tieto jota en onneksi tiennyt tuolloin.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

HUS:n alueella tosiaan "päätetään" synnytyssairaala yleensä ensimmäisellä neuvolakerralla. Sen mukaan kun määräytyy, missä ultrat tehdäään, ja neuvola laittaa paperit vetämään. Ei siinä monta viikkoa ole aikaa, kun nt-ultra pitää viimeistään rv 13 tehdä ja eka neuvola voi olla vaikka rv 11.

 

Synnytyssairaalaa voi vaihtaa vaikka vielä viime metreillä jos siltä tuntuu. Eihän siihen kannusteta, mutta on se mahdollista :) Eihän esim. Haikaranpesäänkään ole mahdollista ilmottautua ennen rakenneultraa, ja jossainhan se on tehtävä - ja jos ei koko Haikaranpesästä ole vielä ensimmäisellä neuvolakäynnillä kuullutkaan, niin esim. espoolaiselle neuvolassa yleensä ehdotetaan Jorvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä olisi nyt ensimmäinen neuvolakäynti edessä ensi viikolla (esikoista odotan). Vähän kyllä jännittää et mitä sielä kaikkea tehdään. :) Tosiaan itsellä ei ole mitään hajua, että missä on edes mahdollista synnyttää täällä päin, kun olen melko tuore paikkakuntalinen. Hoitaja jolta varasin ajan oli kuitenkin todella asiantunteva ja mukavan oloinen.

 

Mies ei tosiaan pääse mukaan tällä kerralla, mutta tulevilla kerroilla hänen olisi tarkoitus kuitenkin osallistua muihin neuvoloihin ja ultraääniin. Olisi halunnut tosin olla nytkin mukana, mutta muiden menojen takia ei sitten voinut tulla. Itseni mielestä tuo mies saa olla niin paljon mukana kuin menoiltaan pystyy ja haluaa, kun onhan tää masuasukki kuitenkin yhteinen juttu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on parin viikon päästä eka neuvola ja mies haluaa ehdottomasti tulla mukaan, on meidän molempien esikko kuitenkin tulossa. Jännittää molempia, siitä se alkaa konkretisoitumaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

eka neuvolakäynti oli mun mielestä ihan mukava. mulla oli mies mukana, onneksi pääsi :) . aika pitkälle oli jutustelua terveydenhoitajan kanssa ja verikokeet, verenpaineen mittailua myös. jotenki sitä oli niin pihalla siinä että ei osannut kyselläkään mitään kauheesti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies ei ollut ekalla kerralla mukana. Paino ja muita mittauksia otettiin kuten RR ja hemoglobiini. Käytiin läpi esitietolomaketta, jonka olin saanut postissa ilmoittauduttuani neuvolan asiakkaaksi. Eli sairauksia suvussa, kuukautiskiertoa, allergioita yms. Sain mukaan läjän esitteitä, jotka aika lailla toistivat toisiaan eli melko tunnetasolla käsiteltiin niissä asioita. Eka kerta tietty jännitti, että minkälaisen neuvolatädin saan, mutta onneksi oli mukava täti :) Raskaudestakin tuli todemman tuntuinen kun sai ihan ikioman äitiyskortinkin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ensimmäinen neuvola rv. 8+5. Etukäteen piti olla täytettynä esitietolomake, ja terkka kyseli sen pohjalta hieman lisätietoja ja kertoili muutekin tulevista ultrista ja neuvoloista. Meillä mies oli myös mukana, ja hänet otettiin myös hyvin huomioon. Lisäksi mitattiin paino, verenpaine ja hemoglobiini ja otettiin pissanäyte. Sydänäänistä sanoi, ettei heidän laitteillaan vielä tässä vaiheessa niitä kuule, joten niitä ei edes yritetty kuunnella.

 

Ennen neuvolaa esitietolomakkeen mukana oli ollut tietoa myös seulonnoista, ja kun niihin haluttiin osallistua, annettiin myös lähetteet verikokeisiin. Lisäksi varattiin eka lääkäriaika ja np-ultra-aika. Kokonaisuudessaan oli miellyttävä käynti, ja onneksi terveydenhoitaja vaikutti todella mukavalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on eka neuvola vasta 9+3, ar-ultra 8+2. eli ainakin on tiedossa jotain ennen neuvolaan menoa...

 

otetaanko verikoe yleensä ihan kunnon neulalla? miehellä on piikkikammo, se takia vähän epäröidään sen tuloa sinne....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos siellä otetaan ne kuppa- yms. kokeet, niin se tehdään sellaisella isommalla neulalla laskimosta. Mutta voihan mies siksi aikaa mennä poiskin. Hemoglobiini otetaan vaan sormenpäästä tuikkaamalla.

 

Täälläpäin tehdään tosin nykyään niin, että nuo tautinäytteet otetaan samalla kertaa kuin Down-seulonnan verikoe, käytännössä samalla kun käy nt-ultrassa. Käytäntö vaihtelee varmasti paikkakunnittain ja eri neuvoloissakin on eri mahdollisuudet toimittaa näytteitä tutkittavaksi, eli voi olla että otetaan neuvolassa tai sitten laitetaan lähete labraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ensimmäinen neuvola vasta parin viikon päästä, mutta meinaa jo vähän etukäteen jännittää.

Verikoe on tiedossa ja piikkikammoisena en ole oikein ihastunut ajatukseen...

Tyhmä kysymys, lasketaanko laskettu aika siellä neuvolassa vai miten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, laskettu aika lasketaan edellisten kuukautisten perusteella neuvolassa :) Sen perusteella sitten varataan ultra-ajat oikeille viikoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikein harmittaa kun olen tyyliin koko ikäni siitä asti kun nuorena tytön hupakkona alkoi kuukautiset merkannut kuukausittain ne kalenteriin ja MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA, että vuosien kirjanpidon jälkeen en viime kuussa ole tehnyt merkinnän merkintää kalenteriini, koska on menkat alkanut. Tässä nyt sit on ihan arvuuttelemalla mennyt neuvolatädillekkin puhelimen kautta tieto siitä koska ne edelliset kuukautiset sitten lainkaan olikaan. No eiköhän ne kaikki ajallaan selviä lapsukaisen mitoista jne... Sama pää kesät talvet. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

 

Mulla raskausviikkoja kertyny 10+0. ensimmäinen ultra on vasta viikon päästä. sain tosin tietää tästä ihanasta asiasta vasta pari viikkoa sitten, johtuu varmaan osittain siitä että ultra vasta viikolla 11+1. Neuvolantäti lupasi varata ajan valmiiksi np-ultraan, ei tarvi siitä ite huolehtia.

 

Me mennään kyllä ekaan neuvolaan molemmat, mies ja minä. On molemmille uus ja jännittävä sekä ennenkaikkea odotettu asia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mentiin miehen kanssa ensimmäiselle neuvolakäynnille yhdessä, mutta miestä ei juurikaan huomioitu, hyvä että nimen kysyi jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse sain neuvola-ajan kahden viikon päästä kun soittelin ja varailin aikaa. Ensimmäisessä neuvolassa laskettiin, että olen jo rv 10+0 (joka kuitenkin muuttui viidellä päivällä ultran jälkeen). Kotiin oli aiemmin tullut iso nivaska papereita täytettäväksi, mm. syömistottumukset sekä äidin että isän alkoholin juomisesta. Niitä sitten kotona yhdessä miehen kanssa täyteltiin (mies ei päässyt osallistumaan ensimmäiseen neuvolaan). Neuvola-käynti itsessään jännitti tosi paljon ja se miten itseeni suhtaudutaan nuoren ikäni takia siellä (olen tosiaan vasta 19-vuotias). Mutta "neuvola-täti" oli ihana ja ystävällinen ja oli helppo olla siellä. Kyseltiin ja juteltiin kaiken maailman asiat, punnittiin paino, otettiin hemoglobiini ja verenpaine. Sekä annettiin virtsanäyte. Myös ennen ensimmäistä neuvolaa oli pitäny päättää osallistummeko sikiöseulontoihin. Päätimme osallistua ja terveydenhoitaja laittoikin sitten heti lähetteen labraan verikokeisiin. Itselleni jäi hyvä ja kiva kuva neuvolakäynneistä tämän ansiosta. :) ( kylläkin neuvola vaihtui jo muuton takia, mutta uusi neuvolamme on myös mukava paikka käydä ja uusi terveydenhoitajamme on vallan ihana persoona :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on nyt sitten vissiin viikot 5+1 ja neuvolan sain ajalle 7+0, eli aika aikaisin verrattuna moneen muuhun täällä. Mies ei taida päästä mukaan kun on töissä ko. päivänä, mutta esitietolomakkeet löysin netistä ja täytellään ne yhdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvola aika ois maanantaina. Jännityksellä odotan vaikka luulisi sen olevan tuttua kauraa. :girl_haha: Toivon että kuuluu sydänäänet niin sais rauhallisin mielin jatkaa odotusta. vaikka on kyllä koko ajan niin huono olo että eiköhän kaikki ole vauvelilla hyvin. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin lääkärillä viime viikolla varmistamassa raskauden ja se pisti lähetteen neuvolaan. Ensimmäinen pre-natal tapaaminen joskus viikolla 10 sitten. Jännittää jo koska ne antaa ultra-ajan kun meillä on tässä samaan syssyyn just 2 viikon lomakin tulossa, että kerkeääkö ennen vai jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauanko teillä on tuo ensimmäinen neuvola käynti suunnilleen kestänyt? Ehtiikö tunnissa kaiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin että n. 1,5 h pitää varata, ja niin on ilmeisesti useimmilla muillakin täällä ollut. Mulla eka neuvola ylihuomenna (rv 8+2), ja yritän saada miehenkin mukaan ainakin aluksi, kun sitä neuvolasta ihan pyydettiin, mutta katotaan nyt ehtiikö töiltään. Ei kai kuitenkaan isommin haittaa jos mies ei pääse mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tänään soitteli neuvolantäti takaisin ja antoi neuvola-ajan jo ensiviikon perjantaille, silloin kasassa 6+4. Eli aika aikasin verrattuna täällä moniin! Ihan kiva vaan, et pääsee aikaisin, meilläkin eka tulossa ja kysymyksiä enemmän ku laki sallii... :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now