Lakka

Ensimmäinen neuvolakäynti

231 posts in this topic

Esikoisesta mulla oli neuvola rv 5+3, mutta nyt kakkosesta vasta rv 7+6. Varmaan riippuu paikasta ja raskauksien määrästäkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin että n. 1,5 h pitää varata, ja niin on ilmeisesti useimmilla muillakin täällä ollut. Mulla eka neuvola ylihuomenna (rv 8+2), ja yritän saada miehenkin mukaan ainakin aluksi, kun sitä neuvolasta ihan pyydettiin, mutta katotaan nyt ehtiikö töiltään. Ei kai kuitenkaan isommin haittaa jos mies ei pääse mukaan?

 

Sulla nyt taisi ollakin se neuvola jo, mutta ei siinä mielestäni kauheasti sitä miestä tarvita. Toisaalta on ihan kiva, että miehetkin kuulee mitä siellä sanotaan. Meillä mies oli ekassa ja tulee myös tulevaisuudessa mukaan jos pääsee. Ensi viikolla ei välttämättä pääse, katsotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin meni tunnin verran. Rv 8 oli aika. Mies oli mukana ja otettiin siltäkin verenpaine ja paino =D Seurataan sitten isänkin jännittämistä (oli meinaan paineet koholla;) ja empatiamahan kasvua.. Juteltiin tosi rennosti ja varattiin ajat ultraan. Siitä olin hämmästynyt ettei edes verikokeita tai mitään otettu. Hassua ettei sitä että on raskaana pidä mitenkään "todistaa". Ensimmäinen ultra on kahden viikon päästä. Sitä odotellessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin ekassa neuvolassa yhdessä miehen kanssa 7+4. Itseltäni otettiin Hb, molemmit mitattiin verenpaineet ja minulta lähtöpaino. Ja tietty minun piti se virtsakoe antaa.

Oli kyllä mukava käynti, mutta harmiksemme ei vielä kuunneltu sydänääniä, jotka eivät kuulema näin alussa vielä kuulu.

Nyt odotellaan ekaan ultraan kutsua, pitäisi olla 10-12viikolla. Mies koittaa olla kaikissa käynneissä niin paljon mukana kun mahdollista. :) (miehen toinen lapsi ja itselleni ensimmäinen).

Edited by Nimar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ensimmäinen neuvolla 10+5 vasta, ja mies oli mukana. Aikaa meni kaikenkaikkiaan pari tuntia, mittailtiin verenpaineet multa ja mieheltä ja otettiin veri- ja virtsanäytteet ja täyteltiin kaikenmaailman esitietolomakkeita. Sydänääniä yritettiin kuunnella mutta ei saatu kuuluville, terkka tunnusteli vain sitten että on "suurentunut kohtu" niinkuin kuulemma kuuluikin olla. Samalla varattiin sitten muutama jatkoaika, np-ultra ja lääkärineuvola sekä seulontaverikoeaika. Käytiin läpi nuo kielletyt/vältettävät ruoka-aineet ja kyseltiin liikuntatottumukset. Puntarilla ei tarvinnu käydä ku olin ite aamulla käyny, uskoi sitten tuota lukemaa. Toivottavasti uskoo jatkossakin, kun se on sitten kuitenkin se ilman vaatteita ja aamupissan jälkeen punnittu lukema, jos jossain vaiheessa hypätään siihen vaatteet päällä + aamupalan jälkeen mitattuun lukemaan ni voipi tulla heti pari kiloa lisää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on eka neuvola käynti ens maanantaina, 8+4 on silloin viikot.

Kamalasti toivoisin että edes yritettäisiin kuunnella josko sydän lyö, olis sitten jotenkin varmempi olo jos sen tietäisi.

 

Mies ei tule mukaan, kun on juuri vaihtanut työpaikkaa ja ei halua tästä vielä siellä kertoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi aikaisin olette päässeet neuvolaan!

Mä kun olin plussannut tuossa marraskuussa, esikoista odotan ja mistään en mitään tiedä, soitin neuvolaan että "positiivisen testin tein, pitäis varmaan joku aika varata" niin sain sitten ajan kuukauden päähän ensi keskiviikkoon. Noin 9+2 ollaan silloin. Toivon hirmuisesti että sydänääniä yritettäisiin kuunnella, mutta näyttää siltä että on ihan neuvolantädistä kiinni. Mistään esitietolomakkeista tai ultrista tai itse asiassa yhtään mistään en puhelimessa tietoa saanut, vaikka nainen puhelimessa kivalta kuulostikin.

Edited by siniri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain tammikuulle ajan ensimmäiselle neuvolakäynnille. Eli silloin olisi menossa 8+ raskausviikko. Lupasivat lähettää jotain materiaalia minulle postitse. Mieheni tulee sinne mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ekaa kertaa neuvolassa rv 6+6. Soitin heti plussaamista seuraavana arkipäivänä ja sain ajan parin viikon päähän. Olin tosi tyytyväinen että sain ajan niin pian, kun on eka raskaus ja paljon kysymyksiä pyöri mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin raskauden alkuvaiheessa sitä on vaan niin vaikea uskoa todeksi, että on raskaana. Lisäksi minua vaivaa pelko, että menisi kesken ja kohta kuukautiset alkaisikin jo. Jokainen päivä tuntuu ihmeeltä, ku kuukautisia ei kuulu. Sain siis plussan raskaustestissä viime viikolla. Nyt on kuitenkin jo aika ensimmäiselle neuvolakäynnille jo varattuna. Olisihan se kiva ollut, jos ensimmäisellä kerralla saisi jotain varmistusta siitä, että raskaus on todellinen. Mutta pitänee odottaa sitä, että pääsee eka kertaa kuulemaan sydänäänet. Tätähän tämä onkin raskaus, yhtä odotusta vain. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla eka neuvola oli 8+2, ja siellä vaan mitattiin verenpaine, paino ja hemoglobiini, täytettiin papereita ja saatiin hurja nippu esitteitä yms. Terkka varasi ajan labraan missä otettiin älyttömästi verikokeita ja piti viedä pissanäyte, sekä saatiin aika viikon 12 ultraan.

 

Seuraava neuvola olikin vasta 15+4, siitä seuraava on vasta 23+0. Ja neuvolalääkäriä ei kuulemma ole jos ei ole ihmeempää vaivaa. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin tänään ensimmäisen neuvola-ajan ja se on vasta 20.1., eli rv 8+jotain.

Olisin toivonut edelliselle viikolle, että mieskin olisi päässyt ennen työmatkaansa mukaan.

Mutta ehkä tuossa vaiheessa sitten voi kuulla jo sydänäänetkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekin sain ekan neuvolan vasta (?) 8+6. Eivät puhelimessa sanoneet mitään esim. vältettävistä ruoka-aineista tms. Vähän tuntui hassulta. Ja sekin tuntui hassulta, ettei raskautta varmisteta mitenkään, vaikka kai kotitestit on ihan luotettavia (etenkin kun niitä on tehnyt useampia... :blush:).

 

Meinataan kyllä mennä ar-ultraan myös ja se varmaan olisi sitten ennen ekaa neuvolaa. Tosin tästäkin on tosi eriävää tietoa, toisesta paikasta mihin ultrasta soitin sanottiin, että ei ennen rv 8 missään nimessä ja toisesta paikasta sanottiin, että milloin vaan rv 5 jälkeen sopii tulla. Että jaahas. Noista tosin kumpaankaan en sit erinäisistä syistä varannut aikaa, vaan soittelen vielä kolmanteen paikkaan jahka palaavat joululomilta.

 

Mutta onneksi on vaukkarit! :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni useimmissa terveyskeskuslabroissa se raskaustesti jota käytetään on käytännössä ihan sama testi kuin on apteekin tavallisissa testeissäkin... ja että niissä ei oikeasti loppujen lopuksi ole kauheasti eroa niissä apteekin testeissäkään paitsi hinta, samaan teknologiaan perustuvat kaikki. Joten mitäpä sitä enää toistamaan jos ite on raskauden testillä todennut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eka neuvola vasta kun viikkoja kasassa 11+3, on kuulemma ruuhkaa. Ja sit ollaan sitä ennen pari viikkoa reissussa ni ehkä siksikin lykkääntyi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ekan kerran neuvolassa 8+5, sillon katottii Hb,RR,paino,pissasta proteiinit ja sokeri. Lisäks neuvolassa ottivat verikokeen, josta määritettiin veriryhmä ja katottii että ei oo kuppaa,hiviä..Varas ajan labraan veri-ja pissanäytettä varten, ku osallistuttiin seulontoihin. Puheskeltiin kaikennäköstä, anto pinkan lappusia mitä sai sit kotona lukea. Samalla ku puheskeltiin niin kyseli kaikkia tietoja, omista sairauksista, suvussa olevista perinnöllisistä sairauksista yms.

 

Toka neuvolakäynti olikin sit tänään 15+1 ja seuraava tulee olemaan vkolla 22. Lääkärineuvola sit viikon 26 paikkeilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

neesu, mä sain kans neuvola-ajan vasta 11. viikolle... :girl_to_take_umbrage2: Tuntuu vähän kurjalta odottaa sinne asti, kun tuntuu että kaikki muut on jo nyt käyneet neuvolassa. Mut ultra onkin sit heti seuraavana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käytiin ekassa neuvolassa. Verta otettiin, verenpaineet ja hemoglobiini katsottiin ja saatiin paljon lippuja, lappuja, vihkoja ja ohjeita. Murphyn laki iskee jälleen: toissapäivänä käytiin omalla kustannuksella ar-ultrassa ja maksettiin itsemme kipeiksi, ja tietenkin neuvolassa oltaisi tehty sitten sama ilmaiseksi. Jos ei oltaisi käyty yksityisellä, ultralaite ei varmasti olisi ollut tuolla vapaana. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ekassa neuvolassa rv 8+5. Mies ei tällä kertaa ollut mukana, sillä oli kuullut samat jutut vain puolta vuotta aiemmin keskenmennen raskauden ekassa neuvolassa. En kokenut tarvitsevani tukea neuvolassa käyntiin... Luulen, että ei tule myöhemminkään kaikkiin neuvoloihin mukaan, vaan riippuen tilanteesta.

 

Meillä ekassa neuvolassa mitattiin vain paino ja verenpaine. Olisin toivonut hemoglobiinin mittausta, mutta en muistanut sitä pyytää, kun ei tarjottu. Muuten tuli kaikenlaisia infolappusia ja myös opetusvideo odottaja/vauvaperheille. Lisäksi kerrottiin perhevalmennusten ajankohdat ja laitettiin lähete ultraa varten synnytyssairaalaan. Suurin osa ajasta meni varmaankin siihen, kun puitiin keskenmennyttä raskautta ja sen vaikutusta uuteen odotukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now