Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Do-dii, nyt on lääkärillä käyty, ja prick-testit tehty. Typy sai kutosen, ja lääkärin mukaan on "törkeän allerginen maidolle". Mulla alkoi samantien maidoton dieetti, ja typylle saadaan erikoismaidot keskiviikkona. Hassu juttu sinänsä, että jos tyttö tosiaan on tosi allerginen, mutta mun mielestä mitään oireita ei ole näkynyt ennen kuin aloitettiin tuo korvike. Noh, nyt alkaa maitoaltistus, ehkä siinä selviää lisää... Mä oon kyllä täysin ummikko näissä asioissa, piti oikein googlettaa tuo maitoaltistuskin... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mrs. H, onpas teillä ollut nopeaa toimintaa noiden testejen suhteen. Me odotetaan vieläkin(!) testeihin pääsyä. Tää JKL on kyllä siinä mielessä ihan syvältä, että täällä on jonoa sekä yksityiselle, että kunnalle :angry: Tsemppiä maidottomalle dieetille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekin ollaan menossa testeihin. Testataan perusjutut eli kissa, koira, maito ja muna. Testeihin päästään vasta 5.5.. Yksityiselle en ole vielä soittanut kun meillä pääsääntöisesti voidaan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä on tuttu sairaanhoitaja, joka on ollut sekä TAYS:ssa että yksityisellä töissä, ja häneltä aina kysymme että minne kannattaa missäkin vaivassa mennä. Hän suositteli yksityistä, jonne munkin yllätykseksi pääsi samana päivänä kun aikaa soittelin. :blink: Hyvä onni jatkui, sillä hoitajat olivat juuri valmistelleet nuo prick-testit, ja aikaakin sattui siellä sopivasti olemaan. Keskiviikkona mennään tosiaan kuulemaan jatkoa. Täytyy muutenkin kehua tätä lääkäriä, hän soitti mulle vielä illalla kotiin, että aloita samantien maidoton, kun oli vilkaissut testien tuloksia. Kiva että jotkut lääkärit vielä välittää. :) Meillä on vakuutus, niin on helppo käyttää yksityistä. Vaikka jotenkin muutenkin tällaisissa erikoisasioissa sitä menee mieluummin suoraan asiantuntijalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käyty uudestaan allergologilla. Hän oli itsekin yllättynyt, että prick-testi antoi niinkin positiivisen tuloksen. Noh, 27. päivä on maitoaltistus, eli siihen asti ainakin pitää olla maidottomalla. Hain apteekista Almiron Pepti-jauhetta, jota pitäisi antaa 6-8 dl päivässä. Ei kyllä onnistu ikinä, meidän neiti ei oo korvikettakaan suostunut pelkiltään juomaan. Äsken sain ehkä 0,3 dl menemään puuron kanssa. Miten noista valmisteista ei saada paremman makuisia ja hajuisia??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä ei voida juoda edes tuota Almiron peptiäkään, siitä kun tulee ihottumaa. Kiva, että teillä on hyvä ja mukava lääkäri! Juttelin avoimessa päiväkodissa yhden äidin kanssa ja he ovat käyneet täältä (J-kylästä) asti Tampereella yksityisellä allergia-asioissa, koska sinne saa niin nopeaa ajan. Meilläkin on pojalla vakuutus, onneksi tosiaan otettiin, koska jo nyt se on maksanut itsensä takaisin eikä poika ole edes puolta vuotta. Kuinka paljon muuten vielä imetät? (ymmärsin, että kuitenkin imettäisit vielä?)

 

Me saadaan ensiviikon perjantaina verikokeiden tulokset. Testattiin maito, muna, kaura, ohra, ruis ja vehnä. Sitten maanantaina tosiaan mennään sairaalaan altistukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typeriä nyt kysyn, mutta jos mä joudun maidottomalle kuurille ja R maitoaltistukseen, niin annetaanko siinä R:lle tuota Almironia??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^maitoaltistuksessa annetaan Tuttelia eli lehmänmaitopohjaista korviketta. Almiron Pepti on yksi erityisäidinmaitokorvikkeista, joita lehmänmaitoallergisille lapsille voidaan antaa. Siinä maitoproteiini on pilkottu tosi pieneksi, jonka vuoksi usein sopii maitoallergisille lapsille. Meillä maitoaltistus meni käytännössä siten, että ensiksi olin 2viikkoa maidottomalla ja munattomalla dieetillä, sitten altistus Tuttelilla yksityisellä. Siitä jatkettiin viikko siten, että mun piti antaa Selmalle Tuttelia niin paljon päivässä kuin sitä meni (käytännössä siis tooosiii vähän, kun tyttö ei siitä tykännyt :rolleyes: ) sekä syödä itse maitotuotteita niin paljon kuin napa veti :P. Viikon altistuksen jälkeen katsottiin tilanne ja tehtiin maitoallergia-diagnoosi. Nyt siis olen maidottomalla ja munattomalla dieetillä edelleen koska imetän, mutta olen antanut Almironia päivittäin pikku-annoksia, että tottuu makuun. Aluksi sylki aika lahjakkaasti litkut ulos, mutta nyt se menee jo mukisematta alas :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just näin meilläkin tehdään. Olen nyt vielä pari viikkoa maidottomalla, ja sitten mennään kokeilemaan tuttelia. Altistus tehdään valvotusti siksi, että on apu lähellä, jos lapsi saa todella pahan allergisen reaktion (ainakin näin olen ymmärtänyt). Viikko sitten jatketaan kotona, ja sitten katsotaan uudestaan. Meille tuo Almiron Pepti näyttäisi sopivan (välillä olen kyllä ollut huomaavani pientä punoitusta poskissa, mutta en ole ihan varma...), mutta tyttö ei tosiaan pidä sen mausta, joten vaikea on syöttää 6-8 dl päivässä, kuten lääkäri määräsi. Tänään tosin oli eka päivä, kun sitä meni ehkä vähän paremmin. Vähänkö muuten odotan tuota viikkoa, että saa syödä niin paljon maitoa kuin haluaa!! :lol:

 

^^^Imetän vielä 3-4 kertaa päivällä ja kerran yöllä. Nyt tyttö on tosin ollut pari päivää vähän kipeänä, joten olen imettänyt enemmän, koska se on ainoa mikä on mennyt alas. Maissinaksujen lisäksi. Luulen että tytöllä on kurkku kipeä, joten ei kai se ruoka siksi maistukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juu, miekin ahmin maitoa oikein kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa muodoissaan sen viikon aikana :P. Tykkään tosi paljon maidosta, juustosta, jätskistä jne. joten on tosi vaikee olla ilman maitotuotteita.. Onneksi mätinkin niin paljon maitotuotteita sen viikon aikana, koska nyt ollaankin ilman sitten vielä ainakin kuukausi-pari :lol: .

 

Almironista vielä sen verran, että meillä kesti parisen viikkoa ainakin ennen kun Selma tottui sen makuun ja suostui syömään sitä kunnolla. Siksi ylläpidetäänkin sitä makua päivittäin ettei sitten imetyksen lopettamisen myötä hyljeksi ainoaa ravintoaan. Onneks sentään on juonut pullosta äidinmaitoa, ettei sitäkin tarvinnu opetella :)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä altistus tehtiin suoraan Almironilla, koska kokeilun perusteella lapsi sai siitäkin ihottumaa. Näin päädyttiin Neocateen, koska altistuksessa Almiron lehautti ihottuman kasvoille. Tuo Neocate on sitten sopinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä kokemuksia milloin maitoallergia on mennyt ohitse?

 

Meillä se siis diagnosoitiin pojalla tasan vuosi sitten 5kk iässä, ja nyt kun tulee 1,5v täyteen niin toivoisin että jokohan ois allergia jo helpottanut... Kun suurimmalla osalla menee ohitse 2 vuoden ikään mennessä.

Alussa lääkäri sanoi ettei mitään altistuksia kotona kun oireet oli niin rajut, mutta nyt sama tyyppi sanoi että kyllä kotona voi kokeilla parin millin Tutteli-annoksilla :unsure:

 

Poika kun on kerran syönyt päiväkodissa vahingossa maitoon tehtyä leipää eikä siitä tullut mitään oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin tämmöisen Terveysportista:

 

 

Paraneeko lapsen maitoallergia?

 

Maitoallergian hoito on välttämisruokavalio (Ponkkonen ym. 1999). Useimmilla lapsilla maitoallergia häviää, ja jo kahden vuoden iässä 28–75 % maitoallergisista sietää maitotuotteita (Bishop ja Hill 1990, Hþst ja Halken 1990), ja kokemuksen mukaan yli 50 % toipuu. Toisaalta yliopistosairaaloissa todetuissa maitoallergiatapauksissa noin neljännes lapsista on saanut oireita maidosta vielä 9–14 vuoden iässä (Juntunen-Backman ym. 1995, Damén ja Kinnala 1997).

 

Maitoallergian pysyvyyttä on seurattava säännöllisin kokeiluin. Kun maitoallergia on todettu imeväisiässä, kokeillaan maitoa yleensä seuraavan kerran 1.5–2 vuoden iässä. Jos oireet ovat olleet edellisellä kerralla voimakkaita (allerginen yleisreaktio, turvotus tai rajut suolisto-oireet), on kokeilu aloitettava pienellä annoksella sairaalaolosuhteissa. Muissa tapauksissa kokeilu voidaan aloittaa kotona ja aloitusannokseksi valitaan selvästi pienempi määrä kuin se, joka edellisellä kerralla aiheutti oireita. Jos kokeilussa ilmaantuu edelleen selviä oireita, kokeillaan maitoa uudelleen 1–2 vuoden välein. Mikäli kotikokeilun tulos on epävarma, varmistetaan tulos valvotuissa olosuhteissa, tarvittaessa kaksoissokkoaltistuksella. Maitoallergisille lapsille ilmaantuu varsin yleisesti muita atopiaoireita–esimerkiksi astmaoireita jopa neljälle viidestä (Juntunen-Backman ym. 1995, Damén ja Kinnala 1997). Siten astmaoireita selvitettäessä tieto aikaisemmasta maitoallergiasta on tärkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni maitoallergia ohitse 1v 2 kk iässä, ihan "tosta noin vaan" :mellow: . Pojalla todettiin allergia 4 kk iässä sairaalan maitoaltistuksessa, pääoireena meillä oli ihottuma ja pienestäkin määristä tuli iho-oireita. Mä testasin kotona omin päin maitoa/maitotuotteita pojalle n. 1-2 kk välein, ja aina tuli jonkinlaista oiretta, mutta siitä huolimatta tasaisin väliajoin kokeilin. Vielä 1-vuotiaana sai ihan selvät oireet, kunnes sitten tosiaan 1 v 2 kk iässä ei yhtäkkiä enää mitään oireita! Olin ihan ihmeissäni, ja tietysti onnesta soikeena :D. Siitä asti on sitten poika vedellyt kaikkea mahdollista maitotuotetta ja on ihan uskomattoman huojentavaa ja helppoa, kun ei tarvitse miettiä mitään maitojuttuja enää. Huh.

 

Toivottavasti Sanjis teilläkin olis mennyt ohitse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoisella todettiin maitoallergia 9kk ikäisenä ja 2,5vuotiaana alkoi maito taas käydä. Samalla tavalla kävi viljojen kanssa.

Nyt toisella on allergia rajumpana ja odotellaan koska alkaa sopia.Ikää on vasta 9kk ja allergia todettu 2kk ikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kun alussa oireet oli niin rajut, että mun ei tarvinnut kuin pitää tuttipulloa pojan suussa (kun ei siis sitä huolinut), ehkä just ja just yhden imaisun otti, ja silti oksennusreaktio tuli parin tunnin päästä.

Meillä siis oli suolisto-oireet päällimmäisenä, toki suun ympärillekin tuli punoitusta maidon juonnin jälkeen.

Mun ei itse tarvinnut koskaan olla maidottomalla vaikka imetin vielä pitkään.

 

Tekis mieli tehdä kotona altistusta, mutta mulle on niin syvään iskostunut mieleen se viimekesäinen uutinen, jossa kerrottiin kuinka maitoallerginen aikuinen nainen oli kuollut juotuaan hörpyn kaverin maitopohjaisesta drinkistä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin maanantaina viimein altistuksessa sairaalassa. Iho-oireita ei tullut, vaikka poskiin ja nenän alle levitettiin Nannia. Saatiin ohjeiksi juottaa 3-5dl/vrk Nannia viikon ajan kotona. Sen jälkeen olis ollut sitten lääkärin soittoaika. Minä en saanut lupaa aloittaa maitotuotteita kokeilun aikana.

 

Poika alkoi sitten jo samana (maanantai) iltana oksentelemaan. Tiistaiaamuna tuli Nanniin tehty riisipuuro kaaressa ulos. Meillä loppui altistus siihen. Soitin sairaalaan, että ei me viikkoa aleta poikaa huudattamaan ja iltapäivällä sitten lääkäri soitti minulle, että b-lausunto tulee postissa. Tänään sen jo saimme.

 

Me kokeillaan Nutri-soijaa, koska tuosta Almironista tuli silloin kotona se iho-oire. Aika hassulta se nyt tuntuu, kun Nannista taas ei tullut iholle mitään.

 

sanjis, minun kaveri oli tuolloin ko hotellissa työvuorossa, kun tapaus sattui. Ihan kamala tilanne oli ollut. Ei tosiaan kannata kotioloissa testejä alkaa tekemään, vaikka periaatteessahan se olis tosi helppoa ja nopeaa. Varsinkin kun tuntuu nuo jonot olevan niin pitkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä uskalsin kokeilla kotona siksi, kun meillä poika oireili nimenomaan iholla. Ihoa on helpompi tarkkailla kuin vatsa/suolisto-oireita, ihossa kun sen näkee aika pian altistumisen jälkeen mutta vatsaoireet ovat arvaamattomampia ja monitulkintaisempiakin. Kyllähän se maitoaltistuksen tekeminen sairaalassa on aina turvallisempaa, ehdottomasti.

 

Meille ei pojalle kelvannut minkään sorttinen erikoiskorvike, ei millään ilveellä. Niinpä minä sitten imetin 14 kk ajan - olisin varmaan imettänyt muutenkin pitkään, mutta tuo allergia toi siihen vielä lisäpontta. Osan ajasta olin täysin maidottomalla imetysdieetillä, mutta onneksi ei tarvinnut koko aikaa sitä kärsiä vaan poika alkoi jossain vaiheessa sietää maitoa äidinmaidon kautta, vaikkei sitä vielä "suoraan" sietänytkään.

 

Tsemppiä kaikille maitoallergikkojen mammoille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo iho-oireilu olisikin kyllä just siinä mielessä helpompi, että sen näkee heti päälle päin. Vaikka ikävähän sekin on! Mut musta on kyllä tosi kivaa kuulla, et teilläkin se tosiaan helpotti niin hyvin. Oon kans ajatellut imettää Juliusta niin kauan kuin mahdollista, mua vain mietityttää, kun meen syksyllä 4 kuukaudeksi töihin (poika sillon tosin jo 10kk). Teen vain 6 tuntista päivää, mut silti olen miettinyt, et mitä se tarkoittaa imetyksen kannalta... Olis kiva saada imetettyä sinne seuraavaan sairaalakäyntiin saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä (10kk) epäillään suolistoperäistä maitoallergiaa, koska oksesi kaikki maitoa sisältävät ruoka-aineet, joita harvakseltaan sai, (Muksu-puurot, bona-jugurtit) ulos samantien ja nukkuu öisin todella huonosti. Ruokavaliossaan tyttäremme ei saa lainkaan maitotuotteita, koska imetän, enkä anna lainkaan korviketta, jonka vuoksi lastenlääkäri suositteli minulle maidotonta dieettiä. Maidottomalla olen ollut nyt kolmisen viikkoa, mutta yöt ei ole edelleenkään rauhoittuneet, toisaalta huonot yöunet saattaa tällä hetkellä johtua myös puhkeamassa olevista hampaista, joten katsellaan nyt vielä. Onko teillä muilla kokemusta yöunien paranemisesta maitoproteiinin pois jättämisen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä parani huomattavasti. Mutta eihän teidän tytöllä ole tullut allergian takia mahalaukun tai ruokatorven tulehdusta? Meillä suolistoperäisen maitoallergian (ja siitä johtuvan refluksian) takia mahalaukku yms oli ilmeisesti tulehtunut. Pelkkä maidoton ruokavalioni ei auttanut vaan tarvittiin myös lääkettä. Gaviscon auttoi refluksiaan mutta vasta Nexium korjasi jo syntyneet vauriot. Pari viikkoa Nexiumin käytön jälkeen neiti oli kuin eri vauva. Sitten rupesi myös ruokavaliokin tehoamaan vaikka sitä ennen olin ollut jo pari kuukautta maidottomalla ruokavaliolla.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

pikkaraiset: Kiitos nopeasta vastauksesta. Kiitos vinkistä. Tiiätkö mulla ei ole käynyt pienessä mielessänikään, että meijän tytöllä vois olla gastriitti, vaikka Gavisconkin oli refluksian vuoksi käytössä aikaisemmin. Nyt oksentelua ei enää ole, joten lopetin Gavisconin, kun en kokenut sen auttavan mihinkään. Oksensiko teidän vauva vielä maidottoman dieetin aloituksen jälkeenkin? Puhuin lastenlääkärille tuosta Gavisconin lopetuksesta, eikä hänellekkään tullut mieleen, että vois kokeilla Nexiumia, eikä suositellut jatkamaan Gavisconiakaan. Pitää soitella tuonne lasten polille, jos vaikka saisin soittoajan lääkärille, niin voisin kysäistä tuota Nexiumia. Toisaalta, meillä on kyllä vakuutuskin, joten vois mennä yksityisellekkin, mutta täällä samat lääkärit toimii sekä sairaalalla että yksityisellä, enkä jaksaisi selittää kaikkea alusta asti, joten taidan jatkaa lastenpolin asiakkaana. Mitä oireita teillä oli tuosta tulehduksesta? Meillä siis tytön ainoat oireet tällä hetkellä on, että heräilee vähintään kolme kertaa yössä ja joskus jopa kymmenenkin kertaa, pulauttelua on enää harvakseltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä refluksia ilmenee nieleskelynä ja nyt kiinteidän aloittamisen jälkeen röyhyinä. Neiti ei siis paljoakaan pulauttele. Silloin kun refluksia oli pahimmillaan, neiti itkien yritti syödä kättäni kun ei saanut imeä rintaa. Olisi halunut siis koko ajan syödä.

 

Meillä minä aloitin itsekseni tutun lääkärin luvalla Gavisconin. Olimme käyneet eräällä yksityislääkärillä kahden kuukauden ikäisen vauvamme kanssa vatsaoireiden, itkun ja nieleskelyn takia. Lääkäri vaan tuumasi, että "teille tulee raskas kuukausi. Koittakaa kestää ja aloittakaa kiinteät kolmen kuukauden ikäisenä" :o:angry: Siis neiti oli silloin kaksi kuukautta. Lääkärin mukaan ei kuulemma kauheasti ollut asialle niin nuorena tehtävissä. Neidin olo paheni todella pahaksi. Sitten keksin oikeat hakusanat ja sain surffattua muilta palstoilta asiasta lisätietoa. Löysin viestin, jossa jollekin lääkäri oli suositellut kokeeksi Gavisconia jos auttaisi. Ei tarvitsisi tehdä mitään mittauksia jne. jos lääke auttaa. Soitin väsyneenä ja itkuisena tutulle lääkärille ja pyysin että hän määräisi Gavisconia. Oli niin raskasta nähdä oman vauvan kärsivän :( Tuttumme sanoi, että sitä saa ilman reseptiä. Katsoi kirjasta meille vauvojen annostusohjeen. Kun sitten tutulle lääkärille selvisi mikä vauvaamme voisi vaivata, neuvoi hän hyvän lääkärin. Sillä aikaa kunnes pääsimme vastaanotolle vauvamme söi Gavisconia. Se helpotti oireita muttei auttanut kunnolla. Yksityinen lääkäri määräsikin sitten samantien Nexiumia ja siitä on alkanut neitimme parempi elämä :) Päivä- ja yöunet ovat pidentyneet eikä neiti venkoile ihan koko ajan. Nyt kun aloitimme kiinteät, niin neidille on tullut yöllä syöttöväliksi jopa 8 tuntia :o Pahimpana aikana neiti nukkui sikeimmillään yöllä kaksi tuntia. Nyt siis herää kerran, kaksi yössä. Päivisin havahtuu edelleen isoon nielaisuun puolen tunnin välein. Parhaimmillaan nukkuu kuitenkin jopa 2,5 h päikkäreitä. Sellaisesta oli ennen ihan turha edes haaveilla.

 

Mä mielelläni aina kerron tuosta meidän tapauksesta, kun olen huomannut etteivät lääkärit aina osaa suhtautua oikein kunnolla refluksiaan. Se on alidiagnosisoitu tauti. Haluaisin, että vanhemmat luottaisivat omaan vaistoonsa ja uskaltaisivat vaatia kunnon hoitoa. Tai sitten vaihtaa lääkäriä ;) Minusta teidän ei tarvitse vaihtaa lääkäriä, jos sinusta tuntuu, että teidät otetaan sairaalassa vakavasti. Tsemppiä paljon!

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vitsi kun kuullostaa niin paljon sille, mitä meillä on. Lääkäri sivuutti tuon oksentelun ihan kokonaan sairaalassa. Se on kuulemma ihan normaalia tuon ikäiselle. Meillä kanssa poika välillä ikään kuin oksentaa ja suuhun tulee ilmeisesti pieni määrä oksennusta jonka hän sitten nielee. Vaikea selittää... Sen kyllä tajuaa heti kun näkee tilanteen (tai kuulee) Syömisen jälkeen yleensä vältellään jonkin aikaa makuulla oloa, kun sillon tulee helpommin sitä oksennusta suuhun. Poika siis alkaa kitisemään eka ja sitten tulee itku, jos ei tajua nostaa pystyyn. Maitoaltistuksen aikaan oksentelu oli äärimmäisen näkyvää tosin, sitä lensi ihan kaaressa ulos. Jotenki sitä vaan on niin väsynyt näihin kuvioihin ja lääkärillä ravaamiseen. Meillä heräillään edelleen yöllä monta kertaa, vaikka olen maidottomalla dieetillä. Alkuun se auttoi tosi hyvin, nyt on menny huonompaan suuntaan taas. Poika on nyt kipeä, niin on ollut tosi hankala alkaa siirtymään Nutrisoijaan, kun ei juo pullosta edes minun maitoani.

Onhan se lääkäriaika pakko varata. Sitä ei heti vaan ihan tajua, kun tilanne on ollut jo niin kauan päällä, että sen jotenkin mieltää jo normaaliksi.

 

Tää meni nyt periaatteessa hieman OT...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä todettiin kans maitoallergia altistuksella pojan ollessa n.10kk ikäinen. Meillä tuohon allergiaan liittyy myöskin tuo refluksi, mikä puolestaan todettiin nyt oikeen "virallisesti" ruokatorven ph-mittauksella toissa viikolla. Syksyllä meilläkin oli tuohon refluksiin kokeilussa tuo Gaviscon, mutta ei se meilläkään auttanut sit yhtään. Nyt on meilläkin tuo Nexium ja ehkä jo uskaltaisin sanoa, että se saattais jopa toimia..! Tosin sen verran tässä on tullut öitä valvottua noiden muksujen kans, että en kyllä usko et vieläkään ihan helpottais... :rolleyes:

 

Joo, vähän OT taitaa sinänsä mennä, mut pakko oli kommentoida kun tääl oli tuosta jo juttua.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.