Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Joissakin maitohappobakteereissa on jäämiä maitoproteiinista, oiskohan laktoglobuliinia tms. Ainakin Rela-tipoissa mainitaan, että ei sisällä maitoproteiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maitohappobakteereja syntyy luonnostaa mm. hapankaalissa :) Joten ei kaikki maitohappobakteerit sisällä maitoa. Gefilukset sopivat myös maitoallergisille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ja siskoni olemme olleet ensimmäiset elinvuotemme maidolle allergisia ja ainut maito mikä meille kävi oli kutunmaito. Eli sitä on tullu sitten juopoteltua vauvelina :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin tähän ketjuun kyselemään, että mites tuo kiinteiden aloitus teidän maitoallergikoilla on sujunut? Piti vielä kysymäin että ootteko kaikki soseet tehneet itse, eli siis onko kaupan soseissa paljonkin maitoa, yms. maitoperäisiä aineksia?

 

Aattelin vielä täällä varmistaa kun joku varmasti tietää... Meillä tää taival alussa kun pian alotetaan kiinteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika monessa kaupan soosissa on herajauhetta, joten itse pääsee tekemään paljon. Meillä on maitoallergian lisäksi sata ja yksi muuta allergiaa (mm. viljat, riisi, maissi), joten aika tuskainen taival on ollut kiinteiden kanssa. Yksi ruoka-aine viikossa, tarkka ruoka- ja oirepäiväkirja, lääkärikäynnit ja kasvun seuranta ja nyt on sitten edessä ravitsemusterapeutilla käyntikin, kun kiinteiden valikoima ei päätä huimaa. Aloiteltiin kokeilut 4,5 kk iässä ja nyt 8 kk ikäisenä sopivia ruoka-aineita on 7. Useimmat maitoallergikot taitavat kyllä päästä helpommalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ainakin Muksu:lla on jonkunverran maidottomia ja se lukee ihan nähtävästi siinä purkin kyljessä ja ainakin citymarketissa ovat laittaneet hintalapunviereen vielä isolla "maidoton", joten tosi helppo löytää. Meillä ei luultavasti ole allergiaa, mutta kun vatsa on niin herkkä niin oon vältellyt maitoa. Muksun riisi ja kaurapuuro on myös maidottomia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös Semperiltä on nyt tullut uutuutena riisi-banaani puuro, joka on maidoton :) Muksulla on ainakin puolukkainen puuro tetrassa, joka on maidoton. Melko monet liha/kasviv sekä hedelmäsoseethan on maidottomia.

 

Meillä on ollut nyt 5 päivää Almiron pepti käytössä sillein, että olen tehnyt aamu sekä iltapuuron siihen. Muutoinhan tuo poika ei sitä suostu juomaan. Eka alkoi kakka muuttumaan sellaiseksi tummanvihertäväksi, hikottelu alkoi uudelleen ja tänään poika on sitten puklaillut jonkun verran ja piereskellyt pitkin iltaa. Tarkoittaiskohan tää nyt sitä, ettei toi Almironkaan sovi meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs, voiko maitoallergiassa olla pitkiä oireettomia kausia jos maitoa kuitenkin menee koko ajan? Meidän pojalla on ollut pienestä saakka jonkun verran iho-ongelmia, ihottumaa ja punoitusta. Ennen kiinteiden aloitusta sitä oli kuitenkin vain ajoittain ja se parani lähes aina ihan perusvoiteella. Kun kiinteät aloitettiin viiden kuukauden iässä ei iho ole montaa tervettä päivää nähnyt, viikko ilman kortisonia on jo tosi pitkä aika. Pojalla on pitkä lista ruoka-aineta jotka eivät sovi.

 

Nyt poika laitettiin Taysin allergiakeskuksesta erityskorvikkeelle ja annettiin altistusaika kolmen viikon päähän. Ensin mennään Almironilla ja jos sillä ei parannusta tapahdu, siirrytään viikon päästä Profylaciin. Minkälaisia aikoja muilla on ollut maidon välttämistä ennen altistusta, musta toi kolme viikkoa tuntuu aika vähälle?

 

Mä en itse oikein usko maitoallergiaan juuri siksi että oireet pahenivat vasta kiinteiden aloituksen jälkeen, mutta toisaalta en kyllä maitoallergiasta paljoa tiedäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eka alkoi kakka muuttumaan sellaiseksi tummanvihertäväksi, hikottelu alkoi uudelleen ja tänään poika on sitten puklaillut jonkun verran ja piereskellyt pitkin iltaa. Tarkoittaiskohan tää nyt sitä, ettei toi Almironkaan sovi meille.

 

meillä on tätä sekä almironista että neocatesta. en tiiä mikä tuolle tytölle sopii :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tummanvihreä kakka on normaalia noilla apteekin korvikkeilla. Meidän allergialääkäri sanoi niin, kun ihmettelin meidän tytön kakkaa. Puklailu ja piereskely ei varmaan ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites teillä maitoallergikoilla on altistukset menneet? Kuinka nopeasti oireet on palanneet, heti vai viiveellä? Samanlaisina vai pahempina?

 

Meillä on nyt altistus menossa eikä mitään maailmanlopun oireita ole kuitenkaan tullut. Nyt sitten mietityttääkin, onko maito kuitenkaan syynä oireisiin. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä oireet alkoivat samana päivänä kun altistus aloitettiin. Ensimmäisinä oireina tulivat runsaat puklailut ja vatsakivut/levottomuus. Altistuksen toisena päivänä tulivat iho-oireet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä maidotonta aikaa ennen altistusta piti olla 2 viikkoa. Altistuksessa oireet tulivat pikkuhiljaa, ja olikohan 4. vai 5. päivä, kun lopetettiin oireiden selvän pahenemisen takia. Aiemmin oli tullut maidosta kaarioksu ja ihottumaa, mutta tauon jälkeen (tosiasiassa maidotonta aikaa oli n. 1,5 kk) oireet tulivat viiveellä.

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oireet tuli kahden viikon dieetin jälkeen altistuksen 3. päivänä lievinä ja siitä paheni koko ajan niin, että viikon kohdalla huuto oli jo melkoinen. Jatkettiin kuitenkin loppuun asti altistus että saatiin se B-todistus kaikkien protokollien mukaan.. Nyt Selma sietääkin jo maitotuotteita, mikä on aivan ihanaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos altistusoirevastauksista!! :) Vielä kiinnostaa, onko jollakulla maitoallergiasta oireena nuhaa tai nenän tukkoisuutta? :huh: Meillähän on koko syksy sairastettu mutta maidoton 2,5 vkoa oli ihan tervettä aikaa. Tänään, altistuksen 5. päivänä alkoi nenä taas vuotaa. Ihmettelen vaan, voiko näillä(kin) olla joku yhteys..? Oirepäiväkirjassa on kyllä kohta tuosta aivastelusta, nuhasta yms. mutta sehän on ihan yleinen oirepäiväkirja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisin, että voi, kun ainakin korvatulehduskierre on ihan tyypillinen maitoallergian ilmentymä.

 

Altistusta muuten ei tarvitse jatkaa "loppuun asti" (ts. viikkoa) vaan altistuksen oikea loppu on silloin, kun on (tai jos) tullut esille sellaiset oireet, jotka ovat selviä ja selvästi maidosta johtuvia. Meillä oireet tulivat pikkuhiljaa, osin siis mahakipua ja osin ihottumaa, ja jatkettiin ehkä turhankin pitkään, kun aiemminkin oli näkyvissä oireita. Selvä allergian merkki on siinäkin, että jos oireet (mitä ikinä ne ovatkaan) häviävät, kun altistus lopetetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi, maitovaivaisena olen lukenut tätä(kin) ketjua. Seuraava tekstinpätkä Husin sivuilta:

 

Maitoallergian tavallisia oireita ovat atooppinen ihottuma tai ihon lehahtelu, nokkosihottuma sekä harvemmin oksentelu ja ripuli. Muita oireita voivat olla nuha ja hengitysvaikeudet. Lapsilla maitoallergia ilmenee useimmiten atooppisena ihottumana.

 

Eli kyllä se nuhakin voi olla oire maitoallergiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ketään, jonka lapsi ei juo korvikkeita (esim ei ole sopivaa tai ei vaan suostu juomaan tms) ja imetys on lopetettu?

Mua v*tuttaa, kun soitin neuvolaan ja kysäisin miten toimitaan, nyt kun Almiron ei kerran käy Juliukselle ja sain vastaukseksi, että pitäis aloittaa HETI imetys uudelleen :( Lopetin viimeinkin imetyksen ja hyvän alun jälkeen on ollut takkuista, mutten kyllä halua palata enään vanhaan. (Minun oma raskauspahoinvointi käytännössä loppui siihen,kun lopetin imetyksen.) Poika saa 2 kalkkitablettia päivässä ja ihan nätisti ne suostuu syömään.

Mua ärsyttää tällainen syyllistäminen. Julius juo appelsiinimehua ja vettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Käykö Juliukselle esim. kauramaito? Meidän poika joi sitä vuoden ikäisestä. Saatiin allergialääkäriltä lupa antaa kauramaitoa, kun muuten ruokavalio oli monipuolinen eli siis muita allergioita ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mä oon ainakin käsittänyt, että osa yli 1v. maitoallergikoista menee ihan marketin riisimaidoilla ym. maidottomilla tuotteilla ilman korvikkeita. Osa taas lääkäristä riippuen on korvikkeella siihen kahden vuoden ikään saakka. Jos ruokavalio on muuten monipuolinen ja kasvu normaalia, mä en henk. koht. ymmärrä, miksi imetys/korvike olis enää välttämätön. Meillä kun on pullakka tyttö ja jos maitoallergiadiagnoosi tulee, aion Almironin rinnalla käyttää riisimaitoa ruokajuomana jne. Juo kyllä Almironiakin ihan kivasti, mutta kun painoa on tullut n. kilo kuukaudessa koko elämänsä ajan (nyt ikää melkein 1v. 3kk ja painoa yli 14 kg) niin en voi uskoa, että korvike olisi aivan välttämätön kasvun kannalta.

 

Muoks. Anne ehtikin jo kommentoida samaa asiaa. :)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siili, oletteko kokeilleet jo muut apteekin korvikkeet? Meillekään ei Almiron (eikä Neocate) käynyt mutta Profylac kävi. Ymmärtääkseni Almironissa on maissia ja Profylacissa ei.

 

Ilman korvikkeitakin lapsia on, mutta niistä löytyy varmaan paremmin tietoa histamiini.comista. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin käynnit lienevät paikallaan, jos on ihan ilman maitoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista! Meillä on ongelmana se, että Julius ei suostu juomaan kaura- eikä riisimaitoa. Imetystä terkka ajatteli ainakin siksi aikaa, kun saadaan erityiskorvattavuus Neocatelle. Noooh, soittelin sitten iltapäivällä sairaalan allergiayksikköön ja siellä olivat jopa sitä mieltä, että ehkei ees tarvita mitään korviketta enään. Huomenna lääkäri soittaa minulle ja hän sitten päättää, että annetaanko korvikkeiden olla vai altistetaanko vielä se Almiron ja kokeillaan Neocatea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos teillä on erityiskorvattavuus jo Almironille, samalla korvattavuudella saa mm. Profylacia. Mä vaan siksi sitä tuputan, että meille allergialääkäri sanoi sillä olevan paljon potilaita, joille ei Almiron eikä NC käy, mutta PFC käy. Meille julkinen puoli tarjosi Almironin jälkeen pelkkää NC:tä, mutta kun sitä kokeiltiin, ei se kovin hyvin käynyt ja siksi aloin penkoa muita ja yksityinen lääkäri (entinen TAYSin allergialääkäri) sitten ehdotti tota. Onneksi kävi, se kun on paljon halvempaakin kuin NC.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.