Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

^Me soitettiin ainakin heti lääkärille, kun tuntui että maito ei sopinut. Ja saatiin kokeeksi seuraavaa maitoa. Meille lääkäri sanoi, että ei lasta sentään tarkoitus kiusata ole. Täytyy vain eri vaihtoehtoja kokeilla ja löytää kaikista sopivin vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille (onneksi) sopi Almiron. Tosin mulla on epäilys, että typyn maitoallergiadiagnoosi on ainakin osittain väärä, ja että ongelmat johtavat juurensa perunaan. Kas kun maitoallergia alkoi oireilla sattumalta yhtäaikaa kiinteiden aloituksen kanssa...:mellow: Meillä onkin tarkoituksena kokeilla Nannia tms. tässä jossain vaiheessa. Peruna on jätetty pois ruokavaliosta.

 

Neven, soittaisin sinuna heti, jos näyttää siltä, ettei Almiron käy. Kuten Mari sanoikin, ei kannata kiusata lasta turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meille (onneksi) sopi Almiron. Tosin mulla on epäilys, että typyn maitoallergiadiagnoosi on ainakin osittain väärä, ja että ongelmat johtavat juurensa perunaan. Kas kun maitoallergia alkoi oireilla sattumalta yhtäaikaa kiinteiden aloituksen kanssa...:mellow: Meillä onkin tarkoituksena kokeilla Nannia tms. tässä jossain vaiheessa. Peruna on jätetty pois ruokavaliosta.

 

Meillä ensimmäiset epäilyt maitoallergiasta alkoi vasta 8 kk:n iässä, kun annoimme ensimmäistä kertaa tuttelia puuron seassa. Siihen asti olin itse käyttänyt ihan normaalisti maitotuotteita ja imettänyt normaalisti. Ihmetys oli mulla kyllä suuri, kun prick-testeissä reaktio maitoon oli aikas hurja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä Almiron ja voin sanoa sen sopivan. Kakka kyllä vaihtelee edelleen ja haisee järkyttävän pahalle, mutta ilmavaivat on vähentyneet ja yöt rauhoittuneet huomattavasti. Toivottavasti teillekin löytyisi sopiva korvike mahdollisimman pian, Neven!! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekään Almiron ei käynyt, oireet olivat samoja kuin maidostakin, mutta lievempiä. Neocatella kakka meni oudoksi, yöhuudot jatkuivat ja poika kitisi päivisinkin. Almironia käytettiin kuukausi imetyksen ohella, Neocatea kaksi viikkoa (myös imetyksen ohessa). Profylac sopi erinomaisesti ja sen näki ihan parissa päivässä. Pienet totutteluoireet ovat mahdollisia ja varsinkin Neocatella yleisiä, mutta kyllä viikko on pitkä aika, jos oireet ovat tuollaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä onko mun mitään järkeä edes tulla kysymään mielipidettä, puoliltapäivinhän tämäkin selviää, mutta...

 

Meillä on paljon huutava poika. Lopulta ryhdyttiin tutkimaan maitoallergiaa, minä olen enemmän refluksin kannalla, mutta kukaan ei sitä halua tutkia. Kuulemma hyvä vaan jos Gaviscon auttaa, käyttäkää sitä. Mutta kun ei sitä vaan varmuuden vuoksi voi jatkuvasti käyttää. Eikä se auttanut öihin, päivähuutoihin kyllä.

 

Nyt ehdin olla 4 viikkoa maidottomalla, ennekun päästiin altistukseen. Noiden viikojen aikana yöunet parani siten, että Junnu nukkui jopa 3-4h pätkiä. Altistuksen aloitettua (ke) kaikki meni hyvin, tuli jopa 5h unipätkäkin. Mutta sunnuntaina illalla alko kirkumahuuto. Siitä rauhotettua yö meni ihan ok. Toissayö meni aika lailla valvoessa, viime yö kokonaan.

 

Voiko näiden kahden yön perusteella todeta maitoallergia, vai vieläkö altistusta pitäisi jatkaa? Vai onko kuun asento taas väärässä kohtaa ja siksi meillä huudetaan? Voiko noi oireet tulla näin pitkän ajan kuluttua altistuksesta? Mua hirvittää. Ihan tämä koko juttu.

 

Ja jos joku tietää treen seudulta hyvää gastroenterologia, niin saa paljastaa, me mennään seuraavaksi sellasen pakeille juttelemaan tosta mahdollisesta refluksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä todettiin juurikin viivästeinen, suolioireinen maitoallergia. Eli välttämättä oireet eivät näy välittömästi. Toivottavasti teidän lääkäri on asiallinen ja antaa lopettaa altistuksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä toi viivästyneiltä oireilta kuulostaa.

 

Refluksi on usein allergian oire, harvemmin rakenteellinen ongelma. Refluksilääkkeet taas ovat aikamoisia myrkkyjä, joten kannattaa kyllä etsiä, josko refluksi aiheutuisi jostakin ruoka-aineesta.

 

Vatsavaivoissa Tampereella olen kuullut suosituksia Simosen Sirkasta (en tiedä erikoistumisesta), mutta allergia-asioissa suosittelen kyllä omakohtaisen kokemuksen perusteella Rüdiger Schultzia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niinhän se lääkäri siihen lappuun kirjoitti, viivästeinen suolistoperänen. Että mä olen rikki.

 

Perjantaille sain soittoajan hoitavalle lääkärille, kun tää toinen teki vaan altistuksen. Oltiin siis kunnalta maksusitoumuksella yksityisellä. Jotain tää lekuri puheli soijamaidosta ja muusta, että soijamaitoa kannattaa ensin kokeilla. Mitähän se on? Ja miksi ensin sitä, jos kuitenkin pitäis välttää runsasta soijan käyttöä ettei tule soija-allergiaa? Että mä olen pihalla. Jo toi 4 viikon maidoton-munaton dieetti oli paha, nyt ei taas tiedä yhtään mitä syödä ja mistä mä saisin vähän vaihtelua ton lapsen ruokavalioon. Ääääh, hajoo pää!

 

Sitten joskus kun saadaan se lääkärin B-lausunto sinne Kelaan (mistä mä tiedän koska se siellä on?) voidaan kait noihin korvikkeisiin siirtyä. Minä en jaksaa pitää yllä tota dieettiä, yhtään pidempää kun on pakko.

 

Missä vaiheessa mä voin ruveta kokeilemaan kaupan kauramaitoja yms? Normaalistihan mä voisin antaa tolle nyt jo hapanmaitotuotteita. Onko niille mitään korvaajia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rae: Lääkäri tarkoitti soijamaidolla varmaan Nutrilon soija -erityiskorviketta. Ohjeistuksen mukaan se on yli puolivuotiaille maitoallergisille ensisijainen korvike. On halvempaakin kuin esim. Almiron pepti. Nykyään noita välttämisruokavalioita ei suositella allergian ehkäisyyn, eli huoletta voi tuota soijaa antaa, mikäli soijasta ei tule oireita.

 

Kela korvaa nuo erityiskorvikkeet siitä päivästä lähtien, kun B-lausunto on Kelassa. Meillä se oli kirjattu Kelaan heti B-lausunnon päiväyksestä seuraavana päivänä. Niitä korvauksia voi siis hakea takautuvasti, kun uuden Kelakortin saaminen kestää jonkin aikaa. Toisaalta tuo Nutrilon soija ei ole ihan hirveän kallista verrattuna muihin erityiskorvikkeisiin (n. 11€/purkki, joka kestää meillä viikon), eli vararikkoon ei joudu vaikka ei kaikista Kelakorvausta saisikaan.

 

Kaupan kauramaitoja ym voi käyttää jo nyt esim. ruuanlaitossa. Pääasialliseksi maidoksi niiden ravintosisältö ei vielä riitä.

 

Toivottavasti maidoton ruokavalio tuo helpotuksen teidän pojan oloon! Se refluksihan voi tosiaan myös johtua hoitamattomasta maitoallergiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain lääkärin soittojan perjantaille, tarvii sillon kysyä onko se kirjottanut sen B-lausunnon ja koskahan se on kelassa. Mistä mä sen tiedän?

 

Toi pukliminen ei helpottanut ton 4 viikon dieetin aikana. Luulis, että se olis jo tona aikana vähän edes helpottanut, mutta ei. Mä jo harkitsin ruokalapun laittoa tolle jätkälle, ettei tarttis laittioita koko ajan luututa, mutta eipä siitä lapusta mitään hyötyä ole, kun se puklu voi singota kauaskin.

 

Onko noi korvikkeet jotenkin reseptin takana, kun toi tän päivän lääkäri puheli jostain resepteistäkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reseptillä saa sitten ne Kela-alennuksetkin, me ostetaan nyt Almironia ilman reseptiä ja hitsit kun on kallista <_<

No mitäpä sitä ei tekis pienen hyvinvoinnin eteen.

 

Soitin tänään Kysiin ja kyselin miten pitäisi edetä. Mutta ei, kyllä pitää Almironilla jatkaa, tämä on kuulemma liian lyhyt aika tälle kokeilulle. Kyllä harmittaa Nupun puolesta, toisella on ollut aika kivulias päivä tänään ja voi sitä huutoa.

Kakkaa ei ole vielä tullut ja sekin varmasti koskee.

 

No jospa tämä alkaisi kuitenkin kohta helpottaa...

 

Rae, paljon tsemppiä, mäkin olen niiin rikkipoikkiväsynyt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toi on tosi raskas vaihe, mutta kunhan sopiva maito löytyy, elämä helpottaa! Jos kovasti alkaa tökkiä, mene yksityiselle erikoislääkärille. Ihan puppua lääkäriltä väittää, että viikko olisi liian lyhyt aika. Profylac on muuten kympin halvempaa kuin Almiron. Reseptillä ja Kelan korvauksella hintaero ei enää juuri tunnu, mutta täyden hinnan maksaminen kirpaisee noissa pahasti. Halvemmalla noita voi ostaa myös "allergiaäitien" ylijäämävarastoista (www.histamiini.com -> myydään).

 

Meillä poika lähestyy yhtä vuotta, mutta mitään muita maidonkorvikkeita kuin apteekin korvike ei kokeilla. Maitoallergian kanssa usein esiintyy vilja-allergia, ja niin meilläkin, joten kauramaidot yms. jäävät pois laskuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se olikin sairaanhoitaja joka niin sanoi, tosin hän oli kysynyt sitä allergiapolilta.

 

Tämä tuntuu niin rankalta, just on ehditty iloita esikoisen vilja-allergian väistymisestä, niin tässä sitten taitaa olla kasvamassa toinen allerginen lapsi. :( No parempihan se allergia on hoitaa heti, mutta just tämä aika ennen kuin asia on selvitetty, on tosi raskas. Kun ei voi pientä millään tavalla auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on ollut aika rankkoja tarinoita. Voimia kovasti allergisten lasten vanhemmille!

 

Meiltäkin löytyy allerginen lapsi. Maitoallergian lisäksi on paljon muutakin allergiaa. Mä olen jotenkin niin väsynyt tähän rumbaan, kun kohta kaikki ruoka-aineet on kokeiltu, jätetty pois ja tyttö saa vieläkin usein oireita.

 

Maitoallergia todettiin verikokein, viljat sun muut jättämällä pois ja altistamalla. Meillä kävi niin hyvä onni, että kaupan riisimaito sopi tytölle, soijamaito ei.

 

Meille on tulossa toinen ja kauhulla odotan, että onko hänellä samanlaisia allergioita. Ei se auta kuin odottaa ja katsoa.

Kirjoitin tuonne vilja-allergiaketjuun tarkempaa selostusta miten meidän homma eteni, mikäli joku haluaa käydä lukemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä pelkään myös tuota, että jos mahdollisilla tulevilla lapsillakin olisi allergia. En jaksaisi tätä toista kertaa.

 

Ystävällä oli tosi allerginen esikoinen, ja hän päätyikin Tampereen "huippuallegologin" Kati Holmin potilaaksi. Kun toinen oli tulossa, Holm ehdotti välttämään kokonaan imetystä ja käyttämään alusta asti erityiskorvikkeita. Näin tehtiin ja allergioita ei ilmennyt juuri lainkaan. Kuulemma joidenkin äitien maito voi lietsoa allergioita :(.

 

Mun pitäisi lopettaa imetys, kun allergologi muistuttaa jatkuvasti, että se vaikeuttaa allergioiden selvittämistä. Mutta kun imetys on ainoa keino vaientaa vatsakipuja yöllä vaikertava vauva...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näitä viestejä lukiessa tulee liian hyvin mieleen esikoisen vauva-aika. :(

 

Esikoisemme alkoi oirehtimaan lähes heti syntymänsä jälkeen, eikä noita oireita otettu tosissaan vasta kuin 6kk iässä, kun tilanne ns. räjähti käsiin. Käsittämättömimmälle tuntuu, että viikko tuon lääkärikäynnin jälkeen (jossa meidät vihdoin ja viimein otettiin tosissaan, vaikka veritesteissä ei koskaan mitään näkynytkään) sopivan maidon ja ruokavalion löydyttyä lapsemme alkoi nukkumaan täysiä öitä (normaalin jatkuvien vatsanväänteiden ja paukuttelun sijaan) ja kutiava ihottuma katosi saman tien. Vajaan vuoden ikään meillä oli käytössä Almiron Pepti ja kymmenisen ruoka-ainetta (10kk ikään noita ruoka-aineta oli vain 5), kunnes poika alkoi pysymään oireettomana. 1v 2kk lähtien lähes kaikki ruoka-aineet ovat käyneet, myös maito.

 

Tällä hetkellä pojalla on todettu eläin- ja siitepölyallergioita, sekä muutamia epäsopivia ruoka-aineita (nyt näkyvät jo veristesteissäkin). Pitkä matka ollaan kuljettu ja paljon opittu. Mahdollisen sisaruksen kohdalla osaan kyllä vaatia kaiken mahdollisen avun, ettei lapsi joutuisi kärsimään kuten esikoisemme.

 

Voimia kaikille jaksaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuli tosi lohdullinen olo, kun kerroit että jo reilun vuoden iässä pääsitte allergioista. Jospas meilläkin olisi enää muutama kuukausi normaaliin arkeen.

 

Välillä mietityttää kovastikin, miten erilainen ensimmäinen vauvavuosi olisi voinut olla, jos olisi ollut allergiaton lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muakin mietyttää. Monta kertaa olen sanonut miehelle, että pilasinko nyt tytön ekan vuoden vai muistaako se siitä mitään? Vaikka kaikkensa yritti tehdä eikä kukaan ottanut tosissaan.

 

Toivottavasti voisin imettää toista lasta, kun tämän ensimmäisen kanssa hommat meni pieleen osiksi just näiden allergioiden takia. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Minttuliini ja Viljatuuli, olen kyllä vilpittömästi onnellinen siitä, jos saan luotua uskoa tulevaan. Olen usein miettinyt, millaisissa tuskissa pienen on pitänyt olla ja MIKSI meitä ei todellakaan otettu tosissaan? Ensimmäisen lapsen kohdalla sitä on itsekin niin epävarma, ja vaikka sydän ja järki sanoi, että kaikki ei ole ok, sitä vain uskoi lääkäreitä ja kuvitteli kaiken mielikuvituksensa tuotteeksi. Kai sitä myös halusi uskoa lääkäreiden sanoihin, että tämä on vain ohimenevää ja vauva-aikaan kuuluvaan. Nyt jälkeenpäin tilannetta tarkastellessa vauva-aikamme oli kaikkea muuta kuin normaalia ja siitä oikeasti jäi minulle kammo.

 

Mitä tulee imetykseen, pystyin imettämään esikoista vain 3kk ja senkin vain osittain. Koen tästä YHÄ alemmuudentunnetta ym., vaikka tiedän, että tilanne oli ihan väistämätön ja että pojan 3vk iässä alkaneet rintaraivarit johtuivat allergiaoireista (ihmeellistä, että noinkin pieni osaa yhdistää maito=kurja olo).

 

Piti vielä lisätä tuohon edelliseen kirjoitukseeni, että perunaa poikamme alkoi sietämään vasta 10kk iässä, peruna oli meillä yksi pahimmista ihottuman aiheuttajista.

 

Jaksamista arkeen, niin pienille kuin vanhemmillekin! Kaikki mahdollinen sympatia täältä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillähän tämä toinenkin on allerginen, rankkaa on, mutta kaikesta on selvitty.

Minkäs sille tekee jos ei lääkäri usko, avun ja sitten aikojen saanti kestää. Ei toki pitäisi olla niin,

mutta sitten huomaa, että yhtäkkiä on kulunut kuukausi jos toinenkin ja tilanne on vielä samanlainen.

 

Nupun kohdalla minua harmittaa se etten halunnut heti uskoa että kyse voisi olla allergiasta, siksi varmaan en osannut vaatimalla vaatia vaikka aika tiukasti yritinkin. Tunnen itseni hieman tyhmäksi, luulisi että olisin oppinut jotakin esikoisen allergiasta ja sen löytämisestä :(

 

Nuppu ei ole nyt kakkinut kahteen päivään Almironin aloituksen jälkeen, onkohan se hyvä vai huono asia?

Neiti on kyllä yrittänyt punkea kakkaa ulos mutta ei onnistu. Ja naama lehahti heti maidon juomisen jälkeen punaiseksi.

Tuntuu kyllä niin tyhmältä tämä homma taas <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meille (onneksi) sopi Almiron. Tosin mulla on epäilys, että typyn maitoallergiadiagnoosi on ainakin osittain väärä, ja että ongelmat johtavat juurensa perunaan. Kas kun maitoallergia alkoi oireilla sattumalta yhtäaikaa kiinteiden aloituksen kanssa...:mellow: Meillä onkin tarkoituksena kokeilla Nannia tms. tässä jossain vaiheessa. Peruna on jätetty pois ruokavaliosta.

 

OT: Peruna kannattaa pakastaa ennen kuin antaa ruuaksi. Monelle sopii pakastettu peruna. Perunaa saa myös valmiiksi pakastettena. Olikohan se Oolannin perunaa, mitä monen allergisen äiti on käyttänyt.

 

Imettämisestä vielä. Mä aion imettää jos saadaan toinen lapsi. Jätän vaan maidon kokonaan pois. Tai siis olen jo nyt jättänyt ihan oman vatsanikin takia. Minusta monella vauvalle vaikuttaa muutkin kuin maito vatsavaivoihin kuten suihkutissit. Toisen lapsen kanssa sitä osaa onneksi olla valppaampi, millä keinoilla masuvaivoja voi helpottaa :) Onneksi keinoja on. Kun vaan terkkaritkin niitä kertoisivat <_<

 

Paljon tsemppiä kaikille! Meillä oli ihan kamalaa vauva-aikana. Kesti kauan ennen kuin saatiin diagnoosi. Eikä refluksia helpottanut kunnolla Nexiumista huolimatta. Vasta kun neiti on nyt isompi, niin neiti kestää vatsaansa keräntyvän ilman. Siis edelleen ilmaa kerääntyy neidin vatsaan. Siitä huolimatta meillä on hyväntuulinen ja energinen neiti. Ihan erilainen kuin vauvana. Jossain oli lohduttavasti, että vatsaongelmaisten vauvojen ja heidän äitiensä suhde on usein läheinen. Kyllä kai sillä kantamisen määrällä :lol: Ainakin nykyään neiti tykkää kovasti halia minua ja meillä on aivan ihanaa yhdessä. Enkä kyllä itsekään muista mitään vauva-aikani masukipujen huutamisesta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ystävänpäivä on kulunut lähinnä sairaalassa. Perjantaina jo sinne mentiin. Silloin soitin iltapäivällä lasten päivystykseen, Nuppu ei suostunut syömään joten ei ollut paljon vaihtoehtoja. Masukivut ja siihen liittyvät huudot olivat kammottavia, naamakin lehahteli punaiseksi. Neiti söi alle puolet vähemmän perjantaina kuin yleensä ja vieläkin syö vähemmän, mutta kuitenkin syö. Almironista tuli ummetusta, ja se on tietysti sitten vaivannut kovasti.

Neidiltä ei tullut myöskään pissiä 15 tuntiin, laitettiin sitten tiputukseen eilen kaksi kertaa.

No kotiin päästiin tänään pari tuntia sitten tultiin. Nupulle pitää antaa mahahappolääkettä Zantacia sekä Levolacia.

Ainoa vaan että nyt Nupun kakka oli sitten ihan vettä, hänellä kun ei ole masu kovalla vaan löysällä, mutta jostain syystä masu ei vaan toimi.

Että tällaista tällä kertaa, äiti on taas väsynyt, viime yö kului neitiä hyssytellessä parikymmentä kertaa.

Edited by Neven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teille korvattu vakuutuksesta jotakin ja jos on, niin mitä? Maitoja ei varmaankaan korvata, mutta mites nuo muut lääkkeet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.