Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Onko missään olemassa (tai onko joku itse koonnut) sellaisen selkeän listan, jossa on noita valmissoseita, jotka käy maitoallergiselle? Jos ei ole niin täytyy varmaan itse sellainen värkätä.

 

Allergialekuri puhui myös jostain vellijauheesta, joka kävisi maitoallergikolle, onkohan sellaista olemassa?

Ei löytynyt meidän kaupoilta. Täytyy harrastaa nettisurffailua...

 

Minttuliinin tytölle ei vissiin käy peruna, me maisteltiin sitä nyt kanssa ja kauheat masukivut ja piereskelyt saatiin aikaiseksi. Pidetään pientä taukoa, josko se alkaisi myöhemmin sopia.

Missähän järjestyksessä maitoallergikon kannattaisi edetä noiden soseiden maistelujen kanssa?

(Sain kyllä ohjeita, mutta kaikki kolme olivat erilaisia, ja nyt en sitten tiedä mitä niistä noudattaisin... :rolleyes:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tätä sivuttu täällä, mutta miksi apteekissa kysytään joka kerta korviketta (reseptillä) ostaessa, että onko teillä tämä nyt loppu? Siis enhän mä nyt sitä huvikseen tule sieltä ostamaan. Mikä ihmeen järki siinä on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle ainakin sanottiin, ettei korviketta voi ostaa reseptillä määrättyä enempää. Eli kun meillä lukee, että 6-10dl vuorokaudessa, niin maksimin mukaan apteekissa laskevat, koska korviketta voi ostaa lisää. Kai ne yrittää estää tässäkin mustaa pörssiä, korvikkeissa kun on aikamoinen ero hinnassa reseptillä tai ilman ostettaessa. Mutta en silti näe järkeä kysellä tyhmänä, että onko se nyt loppu vai ei... :huh:

 

Muoks. Neven, Muksulla on kaurapuurojauhe, joka on maidoton. Siitä mä tein pitkään iltavellin lisäämällä korvikemaidon joukkoon. Tässä linkki: http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi...puuro_jauheena/

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ensi maanantaina aika maitoaltistukseen... Tässä sitä odotellessa kokeillaan Profylacia. Eilen teelusikallinen ja tänään 2 teelusikallista. Pienillä määrillä aloitellaan nyt, mut kun mua pelottaa jos se alkais oksennella... On muuten älyttömän pahan makuista, mitä itse oon maistanut. Tänäänkin oli vaikeaa saada tytölle menee alas ne 2 teelusikalista. Annoin yht. 5 teelusikallista, joista kolmet purskautti vaan ulos samantien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NEVEN: Meillä käytetään muksun riisijauhetta eli on maidoton. Laitetaan isoon maitopulloon 5-6 almironmitallista riisijauhetta ja tulee juuri hyvän paksuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neven, mä ostin kaupasta riisijauhoa ja se on PALJON halvempi kun noi muksun. Keitetään veteen vain muutama minutti. Me ollaan myös tehty puuroa siitä. Joku risenta niminen ja se löytyi jauhohyllystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mulle ainakin sanottiin, ettei korviketta voi ostaa reseptillä määrättyä enempää. Eli kun meillä lukee, että 6-10dl vuorokaudessa, niin maksimin mukaan apteekissa laskevat, koska korviketta voi ostaa lisää. Kai ne yrittää estää tässäkin mustaa pörssiä, korvikkeissa kun on aikamoinen ero hinnassa reseptillä tai ilman ostettaessa.

 

Meillä lukee reseptissä 10 purkkia ja eilenkin kun menin sitä ostamaan, kysyivät vaan, että montako otat, eli periaatteessa voisin ostaa kaikki ja myydä sitten kalliilla jollekin muulle :P

 

Missä iässä teillä on siirrytty Almiron pepti 2:seen? Lääkäri käski ostaa ykköstä, vaikka periaatteessa Nupulle kävis jo toi kakkonenkin, otin eilen kuitenkin vielä ykköstä, varmaan seuraava purkki sitten kakkosta.

 

Kiitos noista vellijauhevinkeistä. En huomannut meidän kauppojen hyllyissä mitään vellijauheita, onko ne Muksun tuotteet siellä vauvanruokien seassa vai onko nekin tavan puurohiutaleitten joukossa?

Käyn katsomassa tänään tuota Nixun vinkkaamaa, josko sitä löytyisi. No perjantaina päästään varmaan Kuopioon, sieltä luulis löytyvän :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallisten puurojen joukosta löytyy Nallen minuuttivelli, joka on maidoton. Sitten muksun siitä maidottomasta kaurapuurojauheesta voi tehdä vähemmällä maito/korvikemäärällä velliä (ei kyllä mee meillä alas, on niin pahaa). Muksulla on tosiaan myös maidoton riisipuurojauhe.

Tetroissa maidottomia puuroja on kuningatar- ja puolukkapuuro. 8kk alkaen luumu-omena puuro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä käytetään muksun riisijauhetta eli on maidoton. Laitetaan isoon maitopulloon 5-6 almironmitallista riisijauhetta ja tulee juuri hyvän paksuista.

 

Löysinpäs tätä :) täytyy kokeilla jossain vaiheessa.

 

Emy: noissa tetrapuuroissa on vissiin kaiketi kaikissa muissa myös ruista, joka ei sovi Nupulle.

Tuo luumu-omena puuro oli näköjään sellaista, jossa on ohraa, sitä voidaan sitten kokeilla parin kuukauden päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emy:mistä tota puuroa saa? En ole koskaan nähnyt missään, totakin vois kokeilla jos toi Muksun ei jostain syystä vaikka kelpaakaan pikku neidille.

 

Nixu: en löytänyt minkäänlaista riisijauhoa meidän kylän kaupoista, no tuota Muksun löytyi pitkän etsinnän jälkeen. Täytyy katsoa isommasta kaupungista, jos se kerran on halvempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten paljon siinä maitoaltistuksessa annetaan sitä maitoa? Lopetetaanko heti kun oireita tulee? Kuulostaa tosi isolta määrältä jos ne jonnekin 60 milliin asti nostaa sitä annosta... Onko siinä säännöt miten pitää edetä vai voiko siellä itse pyytää etteivät anna kovin isoja määriä, jos kuitenkin itse on nähnyt miten vauva reagoi jo pieniinkin määriin?...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tavallisten puurojen joukosta löytyy Nallen minuuttivelli, joka on maidoton.

Tein tieteellistä tutkimusta, ja tuossa Nallen minuuttivellissäkin on ruista :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten paljon siinä maitoaltistuksessa annetaan sitä maitoa? Lopetetaanko heti kun oireita tulee? Kuulostaa tosi isolta määrältä jos ne jonnekin 60 milliin asti nostaa sitä annosta... Onko siinä säännöt miten pitää edetä vai voiko siellä itse pyytää etteivät anna kovin isoja määriä, jos kuitenkin itse on nähnyt miten vauva reagoi jo pieniinkin määriin?...

 

Ensin lääkäri antoi yhde tipan Nania huulelle ja yhden poskelle. Sitten muutamien minuuttien päästä antoi ruiskulla suoraan suuhun maitoa hiukan enemmän, sitten vielä toisen kerran ruiskulla. Kolmas kerta annettiinkin sitten 20ml tuttipullosta. Tämän jälkeen menikin sitten 2 minuuttia ja Nuppu oksensi sen ulos sinne labran käytävälle. Sitten vasta ihotestien jälkeen annettiin 60ml, se pysyi puolisen tuntia sisälle, sitten Nuppu oksensi senkin pois.

 

Lääkäri olisi heti lopettanut antamasta lisää maitoa, jos maidosta olisi tullut rajut oireet. Koska meillä maidosta tulee lähinnä suolioireita ja oksentelua, meillä pystyttiin jatkamaan kokeilua pidempään, yhteensähän maitoa kokeiltiin 4 päivää, loput maitoaltistuksesta siis kotona. Teillä ei varmastikaan tule muuta kokeilua kun siellä sairaalassa, jos kerran oireet ovat välittömät ja noin voimakkaat.

 

Tuollainen testaus siis Kuopiossa, mutta eiköhän ne ole aika samanlaiset koko Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tän näköinen pussi, eli suuri teksti ruotsiksi, mutta takana myös suomeksi. Varmasti on myös muita, mutta tuon löysin prismasta..

 

Rismjol-400g.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nixu: ok, käyn sitten Prismassa. Asun pienellä kylällä, eikä täällä ole S-marketia kummempaa, sielläkin tosi suppeat valikoimat, ihan vaan peruspuurot ja joitakin noita vauvapuuroja. Siksi kyselin, että just kun menen ilmeisesti perjantaina Kuopioon, niin ei tarvi kaikkia kauppoja kierrellä. Kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neven: olen nähnyt tuota Sinlac puuroa ihan lähi S-marketissa ja sitten Citymarketissa. Myös Prismassa taisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ei nauta sovi lapselle eikä äidille. Tytöllä on maitoallergia ja minulla laktoositon ruoka. Nauta ei sovi sitten missään muodossa tai määrissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä ei nauta käy, mutta ei käy juuri mikään muukaan liha. Hämärä epäilys on siitä, että mikään viljaa ruoakseen syövä eläin ei sovi, kun poro ja ulkomainen strutsi ovat toistaiseksi ainoat käyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsitykseni mukaan (ei siis varmaa tietoa), naudassa ja maidossa on samanlaisia/samantyyppisiä proteiinejä. Meidän 8kk lapsella on suolistoperäinen maitoallergia, joka näkyi siis vain ulosteena, vatsakipuina ja aivan kamalana hajuna. Todettiin 5kk iässä. Muutaman kerran imetysaikana söin nautaa ja silloin oireet tuntuivat pahenevan. En ole sitä antanut lainkaan, paitsi nyt tällä viikolla ja sen antamisesta seurasi vihreä ja liimainen uloste, kuten silloin maitoaikanakin.

Pohdin vain tätä yhteyttä naudan ja maidon välillä, kun olen kuullut, että se ei monelle sovi. Tosin olisiko se sitten se viljakysymys enemmänkin...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foorumi ei nyt anna mun lainata tekstejä, mutta apteekissa kysellään korvikkeen loppumisesta, koska Kela seuraa erityiskorvattavien lääkkeiden toimitusvälejä. Kela siis laskee annoksen perusteella minkä verran jauhetta pitäisi kotona vielä olla. Periaatteena on, että jos ostaa kolmen kuukauden satsin saa kotona olla vielä 2 viikon annos ennen kuin Kela korvaa seuraavan. Pienempiä määriä ostettaessa kotona saa vastaavasti olla vähemmän jäljellä. Apteekilla on mahdollisuus korjoittaa reseptiä toimittaessa Kelalle viestiä jos esim. annos on kasvanut ja toimitusväli täten lyhentynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksköhän mä olisin sitten saanut ostaa vaikka kaikki kymmenen purkkia kerralla? :huh:

No eipähän meidän pikkuapteekissa olis niin montaa kyllä ollutkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.