Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

aloytta: Todella paljon tsemppiä teille :lipsrsealed: Ikävä kyllä noissa sairaaloiden hvyissä lääkäreissäkin on tosi paljon eroa eri sairauksissa. (Siis jotka pitävät myös yksityisvastaanottoa). Meillä on aivan ihana ja hyvä allergialääkäri. Osaa myös tehtävänsä hyvin muissa sairauksissa joissa ollaan käyty. Emme päässeet kerran korvatulehdusepäilyssä hänelle. Menimme toiselle myös sairaalassa toimivalle lääkärille. Hän oli loistava tutkimaan kipeää lasta! Lapsi ei itkenyt kertaakaan minkään tutkimuksen aikana. En nyt sano, että muut tahalllaan itkettäisivät mutta hänellä nyt vain oli hanskassa miten lapsen kanssa ollaan, niin ettei itke tutkimuksen aikana. Samaten tietojen antaminen oli erinomaista. Saimme paljon uutta tietoa viruksista. Mutta tämä samainen lääkäri sanoi suoraan, ettei hän kunnolla ymmärrä maitoallergiaa. Selitti jotain mihin on tottunut virusten kanssa. En nyt muista tarkemmin mitä :lol: Ei varmaan olisi muuten sanonut mutta juteltiin hänen kanssaan paljon. Jäi sellainen kuva, että periaatteessa tietää maitoallergian hoidon muttei ole siihen täysin perehtynyt. Tai ainakaan ottanut asiaa omakseen. Sen jälkeen päätettiin miehen kanssa, että aina allergiaan liittyvissä mennään meidän allergiologille ja flunssassa tuolle toiselle lääkärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pienellä vauvalla voi olla maitoallergia? Voiko maidolle olla allerginen jo pian syntymän jälkeen?

 

Joskus kuulee kaikkia ihmeellisiä juttuja siitä kuinka maitoallergia ei voi olla ihan pienellä vauvalla. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, meillä poika alkoi oirehtia oksentamalla korvikkeet pois jo ihan kuukauden iässä ja kaksikuisena pamahti päälle ihottuma päästä varpaisiin. Siitä sitten lähdettiin selvittelemään asiaa ja altistuksen kautta löytyi maitoallergia.

 

Voi ei!

 

Mitähän nyt tapahtuu seraavaksi..? Löytyykö mitään maitoa joka on sopiva meidän pikkuiselle?!

 

Sitten on vielä Neocate, jota meillä käytettiin. Ensisijaisesti ehdottaisin teitä nyt kuitenkin etsimään hyvän osaavan allergologin tilannetta purkamaan. Lääkäreissä on huimia eroja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muut on puhuneet viisaasti, mutta lisään että meidän TOSI herkkävatsasella oli hyötyä cuplatonista. Käytettiin sitä melkein 8kk saakka ja silloinkin mietittiin että oisko pitänyt vielä jatkaa kun selvästi oli ilmavaivoja. Ja kakka melläkin oli välillä ihan limaista ja vihreetä ja sit taas ihan "normia" vaikka sai samaa maitoa (nutrilon comfort). Välillä itki enemmän ja sit välillä ei yhtään ja sit taas kun itki muutamana päivänä niin olin ihan ymmälläni, mutta ajan myötä oireet helpottui. Toi NC sopi pojulle, kun taas almiron pepti ei. NC on myös herkkävatsaisille, en tiedä miten sit eroaa esim. almironiin. Muutenkin pikkuvauvojen suoli ja vatsa ovat aika epäkypsiä, joten lyhyellä ajalla on tosi vaikea tietää mikä sopii ja mikä ei.

 

Meillä on työ maito ollut kysymysmerkkinä "aina". Tällä hetkellä saa luomu-ja kauramaitoa. Tuntuu että kumpaakaan ei vatsa kestä pelkästään (kun kaurasta tulee liikaa kuituja). Lopetettiin jo se NC, mutta yöt on ollut levottomampia, joten nyt saa sitä 1-2 kertaa päivässä. Ainoa että siinä ei ole tarpeeksi kalsiumia, mutta saa sit joko viiliä tai kalsiumtabletteja. Tilanne on koko ajan helpottanut ja toivossa elän että joskus tavallinen maitokin sopisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyn täällä tätä mun juttua, kun tää on vilkkaampi ketju kuin tuo refluksi ja täälläkin käy paljon refluksilasten äitejä... (sorry...)

Eli, Julius sairastui oksennustautiin ja nyt se tauti on jäänyt päälle. Tai toisin sanoen tauti on poissa, mutta oksentelu jatkuu. Saatiin lääkäristä ohjeeksi antaa kuuriluontoisesti Gavisconia. Onkohan tää 'oksennustaudin pääälle jääminen' yleistäkin maitoallergikoilla? Tulee mieleen ihan ne pikkuvauva-ajat, jolloin Julius oksenti aina öisin toooosi paljon. Nyt se oksentelu on ihan samanlaista. Sillon vuavana ei annettu mitään lääkkeitä oksenteluun.

 

Niin ja tk-lääkäri siis määräsi ottaa tuota Gavisconia aina ennen ruokailua, niin onkohan se ihan oikein? Ohjeessa lukee, että ruokailun jälkeen ja itsekin saan tuosta lääkkeestä parhaan avun ruoan jälkeen. Toinen mikä mietityttää, on, et annettiin ohjeeksi antaa vähintään 3krt/vrk. Mitään ylärajaa ei sanonut. Plaaah. Mietin nyt, et annanko sen yhden millin joka ruoan/juoman yhteydessä. (ruokaahan tuo poika ei syö, juo vaan nyt kauramaitoa)

 

Ja siis sori vielä OT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En kyllä ymmärrä, että miksi sitä pitäisi antaa ENNEN ruokailua, kun eikö Gaviscon toimi siten, että se muodostaa kalvon mahalaukun pinnalle, jotta hapot eivät nousisi ruokatorveen. Eihän sitä ole mitään järkeä antaa ennen syöntiä? Mun mielestä (en siis todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta olen sentään entisen refluksivauvan äiti ;)) sitä kannattaa antaa jokaisen ruokailun jälkeen.

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensinnäki kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja tsempistä!! :tender: Ihanaa kun ei tarvi olla yksin tälläisten asioiden kanssa!

 

Neven, aika hurja juttu tuo veren oksentaminen, kyllä varmaan säikäytti pahanpäiväisesti! En osaa edes kuvitella! Uskomatonta mitä kaikkea pitääkin päästä tapahtumaan ennen kun asiat otetaan vakavissaan!

 

Meillä on tällähetkellä ihmeellisen rauhallinen tilanne. Eli toissapäiväsestä ollaan nyt juotu sitä Altheraa, ja toiseen pullolliseen sitä loppui itkut. Meillä on takana nyt kaksi lähes itkutonta iltaa ja yötä!! Vauva piereskelee kyllä kovasti, ja välillä mahaa kipristää, mutta suoranaisilta huutotunneilta ollaan säästytty! Kakka on ihan vihreää ja aika löysää, mutta ei haise enää sellaiselle "kuumalle" ja kipeälle. Sormet ristissä toivon että tämä ei ole vaan tyyntä myrskyn edellä!!

 

Eilen soitteli se meidän lääkäri, ja kuunteli minun vuodatustani, mutta oli kuitenkin sitä mieltä että maito pitää vaihtaa heti jos vauva alkaa oirehtia ja maito vaikuttaa epäsopivalta, vaikka edellisestä vaihdosta olisi vaan muutama päivä. Perusteli sillä kun vauva on vielä niin kovin pieni. Kuulemma jos kyse olisi vähän vanhemmasta vauvasta, ei oksentelu ja ripulointi olisi niin vaarallista. Toiseksi syyksi sanoi sen että, vauvan oireet ovat tulleet nopeaa ja aika rajustikin maidon vaihdon jälkeen, ja koska niiden vaihtuessa on ollut selvästi parempiakin päiviä (niinkuin nytkin, ei toki aiemmin näin suurta muutosta) hän näkee parhaaksi, että maito vaihtuu tiheästi niin kauan että tilanne selvästi rauhoittuu. Meinasi myös että kunhan vauva saa ikää lisää, voidaan aloittaa maitojen kokeilu takaisin sinnepäin mistä ollaan aloitettukin, kunhan nyt vaan saadaan maha nopeaa tasaiseksi.

 

Tulipa visiin vähän epäselvä selostus, mutta mitä olette mieltä tästä?

 

Saatiin kuitenkin vielä lähete allegiapolille, mikä on varmasti hyvä asia!! Ja varmuuden vuoksi sanoi laittavansa reseptin Neocatesta tulemaan postissa, jos sattuu että sille tulee tarvetta.

 

Mitä nyt sitten olisi järkevin tehdä jos sattuu että Altherasta alkaa kuitenkin oirehtia? Jatkanko vaan sitkeästi, vai pitääkö sitten hakea se Neocate? :girl_impossible:

Edited by aloytta

Share this post


Link to post
Share on other sites

penguin, kiitos kun vastasit! :) Pitäis uskoo omaa maalaisjärkee näissä jutuissa, mut sit sitä miettii, et 'kun se lääkäri niin sanoi' :D Annan sitä lääkettä nyt syömisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, Gaviscon nimenomaan jokaisen ruokailun jälkeen ja vauvaa käskettiin pitämään vielä pystyasennossa 15-30min lääkkeen jälkeen. Jotta suojaava kalvo muodostuisi oikeaan kohtaan. Isomman lapsen kanssa siitä ei onneksi ole ongelmaa kun on muutenkin jo pystyasennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NC on myös herkkävatsaisille, en tiedä miten sit eroaa esim. almironiin.

 

Nutrilon Comfort on ihan maitopohjainen korvike, vaikka on herkkävatsaisille tarkoitettu, kun taas Almiron on, ainakin mun käsittääkseni, maidoton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Almiron on ns. maidoton korvike, tosin sisältää hydrolysoitua heraproteiinia maidosta. Eli ei kaikille pahiten allergisille sovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 6kk vauvalla todettiin maitoallergia, anafylaksia tuli pienestä määrästä lehmänmaitoa. Imetän vielä ja pikkuhiljaa ollaan aloiteltu kiinteitä tahtiin maku per viikko. Nutrilon soija -resepti saatiin Iho- ja allergiasairaalasta varalle sellaisiksi hetkiksi kun en pysty olemaan paikalla imettämässä. Nyt mietityttää miten tuota soijamaitoa kannattaisi aloitella..? Kannattaako sille varata oma viikkonsa makumatkailussa vai lähteä rohkeasti kokeilemaan samaan aikaan kuin jatkaa muihin makuihin tutustuttamista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko maitoallergia pahentua? Kun yleensä puhutaan että se paranee kun lapsi kasvaa, mutta musta tuntuu että meillä on tyttö vaan tullut herkemmäksi maidolle. Alussahan mun ei itse tarvinut välttää maitoa ollenkaan vaikka imetin, sit edettiin tilanteeseen että jos join maitoa niin tyttö oksensi, nyt eilen tyttö alkoi oksentamaan vaikken mä ollut juonut maitoa yhtään, ilmeisesti mun syömistä suklaakonvehdeista oli tullut sen verran maitoproteiinia äidinmaitoon, että se aiheutti reaktion... Tuntuu että se menee aina vaan herkemmäksi ja herkemmäksi tuon maidon suhteen...!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sasa: olisikohan tämä viimeisin episodi kuitenkin ollut jotain muuta vaivaa? Jossain suklaakonvehdeissa nyt kuitenkin maidon määrä on minimaalinen, ja tuskin kuitenkaan söit niitä kourakaupalla. Äidinmaitoon kuitenkin päätyy vain lähes mittaamattoman pieniä määriä maidon proteiineja vaikka äiti joisi ihan silkkaa maitoakin, muutamasta suklaakonvehdista tuskin edes yhtä ainutta maitopisaraa vastaavaa määrää. Jos lisäksi aiemminkin olet useita kertoja syönyt maitosuklaata ilman että lapsi on siitä oireillut, on aika epätodennäköistä että lapsi enää nyt sille reagoisi varsinkin jos et syönyt huomattavasti suurempaa määrää kuin aiemmin.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2kk vanhalla tytöllä epäillään suolistoperäistä maitoallergiaa. Tyttö oli kätilöopiston osastolla 2 yötä kun hän oli 4 viikkoa ja sen jälkeen ollaan oltu yhteydessä ja nähty osaston ylilääkäriä samalla kun mä olen ensin ollut maidottomalla ja munattomalla ja sitten kokeiltu maitoa. Olin ensin 2,5 viikkoa tolla dieetillä ennen kuin maitoa kokeiltiin. Tytön vointi oli hyvä ja sitten aloitin syömään maitotuotteita normaalisti. Kolmas päivä oli ihan kauhea. Itkua, masuvääntöä, ilmaa ja tyttö ei saa nukuttua kuin yhä pienemmissä pätkissä kunnes herää kipuihin. Maidon kokeilu lopetettiin siihen ja lääkäri oli sitä mieltä, että olisi suolistoperäinen maitoallergia. Saatiin almiron peptiä kotiin reseptillä, jos tarvitsemme jossain tilanteessa korviketta (täysimetän). Almironia tyttö sai öisin myös osastolla ollessaan ja se tuntui sopivan.

 

Nyt olen itse huomannut, että syötyäni 5 päivää putkeen soijatuotteita, tytön tilanne meni ihan samalla tavalla huonoksi. Öisinkään nukkui pahimmillaan max 1,5h pätkissä, itki kipuja ja sai selviä refluksioireita. Käytettiin lastenklinikan päivystyksessä (oli sunnuntai enkä voinut edes soittaa tuolle edelliselle lääkärille). Siellä sanoivat, että ihan normaalia suolen kehitystä. Lopetin silloin soijan ja tilanne pikku hiljaa koheni. Tyttö on ollut iloinen ja nukkunut öisin 4-5h pätkän alkuun. Tilanteen rauhoituttua kokeilin nyt yhtenä iltana syödä soijajäätelöä testinä. Ei saman päivän yö vaan sitä seuraava meni taas huonosti. Eka herätys oli jo 3h päästä ja kuulin tytön itkusta, että heräsi ennemminkin masukipuihinsa kuin nälkäänsä, ja kipuihin herättiin sen jälkeen pitkin yötä. Tyttö oli ollut itkuinen ja ilmavaivainen jo päivällä. Voiko tyttö olla myös soijalle allerginen? Siitä ei lääkärin kanssa ollut mitään puhetta, vain siitä, että voimme kananmunaa kokeilla omaan tahtiin (emme ole ehtineet vielä). Lääkäri on nyt kesälomalla.

 

Olen itse aika huonona tästä dieetistä. Olen aiemmin käytännössä elänyt maitoproteiinilla. Lisäksi olen syönyt pääasiassa kasvisruokaa (en ole päättänyt olla kasvissyöjä, mutta mieheni ohella olen sitä lähes ollut). Nyt kun ruokavaliostani on karsittu maito, muna ja soija, on syöminen tuntunut masentavalta pakkopullalta eikä raskauskilojakaan enää ole, joten laihtumiseen ei olisi varaa. En voi olla miettimättä sitä, että kuinkahan pitkään mun "tarvitsee" imettää ja olla tällä ruokavaliolla. Vaikka samalla tunnen syyllisyyttä siitä, että ajattelen itsekkäästi enkä lapseni etua, jolle rintamaito on paras vaihtoehto. Kuinka pitkään te muut olette imettäneet, jos lapsellanne on maitoallergia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei vältämättä ole allerginen, mutta olen ymmärtänyt että soija voi olla aika tujua vatsalle. Meidän pojulle ei sovi ja isänikin (jolla laktoosi-int.) valitti että soijasta tuli vatsa kipeäksi jos söi vähänkin enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mun piti tulla sanomaan sama kuin nixu Itsekin olen vasta nyt tajunnut, että soija ei minulle sovi. Soijajätskin jälkeen vatsani on nyt ihan älyttömän kipeä :( Sama juttu soijavanukkaan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ihan varma tuleeko tama ongelma nyt oikeaan paikkaan - lueskelin aiempia viesteja ja ymmarsin, etta taalla on keskustelua seka maitoproteiiniallergiasta etta laktoosi-intoleranssista? Vai onko maitoallergia viela eri juttu?

 

Meilla on 10kk ikainen tytto. Viimeiset pari kk kakka on ollut aika loysaa ja muussia, valilla vahan kiinteahkompaa valilla taas limaista, vaahtoavaa tai todella pahanhajuista. Valilla ihan ripulia. Tahan valiin osui myos norovirus, jonka jalkeen suolisto ollut ehka viela huonompi. Mitaan iho-oireita ei ikina ole ollut, painvastoin, iho on todella hyvassa kunnossa aina. Kakkavaippoja 5-7 paivassa, nain menty ehka viime kuukausi.

 

Terveydenhoitaja oli sita mielta etta voisi olla laktoosi-intoleranssia joten kaytiin yleislaakarilla. Han oli samaa mielta ja sanoi, etta pienilla voi olla ohimenevaa laktoosi-intoleranssia (esim muutaman kuukauden??), etenkin virusten, kuten norovirus, jaljilta. Mitenkaan ei voida testata mutta vaan kokeilla laktoositonta dieettia (eli korvikkeen vaihto) ja katsoa auttaako. En ole ihan vakuuttunut, ja laakari soittaa huomenna kun on asiasta konsultoinut jotain kolleegansa. Tama siis UKssa.

 

Ihan mielellani kokeilen tuota eri korvikemaitoa ja ilmeisesti pitaa katsoa ettei soseissa ole maitojauhetta. Onko kellaan mitaan neuvoja tahan? Olen vahan hukassa taman kanssa. Ilmavaivoja ei ole eika mitaan vatsakipuja. Voiko laktoosi-intoleranssi tosiaan olla vain loysaa kakkaa? Ja mika ero tassa kaikessa on maitoallergiaan?

 

Olemme pian tulossa Suomeen, joten ehka kannattaisi menna allergialaakarille..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rhia: tuossa on nyt ilmeisesti tullut pientä sekaannusta termistössä joten tässäpä vähän selvennystä.

 

Maitoallergia tarkoittaa tilannetta, jossa elimistö tuottaa vasta-aineita maidon proteiineja vastaan ja nämä vasta-aineet puolestaan aiheuttavat erilaisia erilaisia oireita jotka voivat ilmetä joko välittömästi maitoproteiinin nauttimisen jälkeen (nokkosihottuma, oksentelu, pahimmillaan anafylaksia) tai viiveellä (erilaiset vatsavaivat). Suurimmalla osalla lapsista maitoallergia väistyy iän myötä eli elimistö oppii sietämään maitoproteiinia.

 

Laktoosi-intoleranssi eli hypolaktasia tarkoittaa tilannetta jossa suolinukan pinnalla ilmenevä maitosokeria pilkkova entsyymi ei toimi ja suoleen pilkkoutumatta jäävä maitosokeri eli laktaasi aiheuttaa oireita mm. sitomalla ylimääräistä vettä (uloste muuttuu löysäksi). Tilanne on kiusallinen mutta vaaraton ja oireita aiheuttava maitotuotteiden määrä vaihtelee yksilöiden välillä. Laktaasientsyymin toiminta on aktiivista lapsilla mutta loppuu osalla kouluiän kynnyksellä tai varhaisessa aikuisuudessa, kuten on laita nisäkkäillä yleensäkin koska aikuiset yksilöt eivät yleensä ole käyttäneet maitoa ravinnokseen. Tietyllä tavalla laktoosi-intoleranssi on siis "normaalitilanne" ja maidon sieto aikuisena "poikkeus" vaikka se tietyissä populaatioissa onkin yleistynyt siinä määrin että tilanne on kääntynyt päinvastoin. Laktoosinsieto aikuisena riippuu perintötekijöistä, jotka on nykyään mahdollista määrittää geenitestillä. Alle 5-vuotiailla lapsilla laktoosi-intoleranssia ei kuitenkaan käytännössä esiinny.

 

Lääkärisi mainitsema tilapäinen huonompi maidonsieto infektion jälkeen ei taas itse asiassa ole laktoosi-intoleranssia koska laktaasientsyymi sinänsä edelleen toimii mutta suolinukka voi olla vaurioitunut infektion jälkeen (samasta syystä esimerkiksi hoitamaton keliakia aiheuttaa laktoosi-intoleranssin kaltaisen tilan joka väistyy kun suolinukka gluteenittoman dieetin aikana kasvaa takaisin) tai suolistofloora epätasapainossa. Laktoosi-intoleranssin geenitestistä ei ole hyötyä koska se kertoo vain todennäköisyyden sille, että lapsi ei aikuisena tule sietämään laktoosia.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Angervo vastauksestasi! Juu kyseessa ei ole maitoproteiiniallergiaepailys. Taalla UKssa laakarit puhuvat "secondary lactose intolerance", joka on juuri tuollainen tilapainen infektion tms aiheuttama tila. Ulostenaytteet otettiin, joista katsotaan siis voiko kyseessa olla mikaan bakteeri seka lactic acidity test jossa katsotaan laktoosin pilkkoutumista.

 

Olemme lauantaista alkaen vaihtaneet korvikkeen laktoosittomaan ja kakkavaippojen maara oon kylla vahentynyt. Ekana paivana 3, sitten 4, eilen 1. Muutaman kerran uloste on ollut kiinteampaa mutta melkein joka kerta yhta mossoa ja loysaa edellee. Saimme niin huonot neuvot, en tieda kuinka pian tuloksia pitaisi nakya jos tuosta on kyse. Tosin pienta paranemista on havaittavissa....

 

Onkohan allergologi oikea henkilo jos Suomessa menemme vastaanotolle?

 

Siirranko nama kysymykset tuonne laktoosi-intoleranssi-ketjuun...?

 

Edit. Piti viela kysya etta osaako kukaan neuvoa laktoositonta aidinmaidonkorviketta Suomessa? Voiko niita ostaa ihan marketeista? Kiitos! :lipsrsealed:

Edited by Rhia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rhia:

meidän lääkärin tittelinä näyttäisi olevan lasten allergelogi, varmaan kannattaa mennä sitten sellaiselle

 

Laktoositonta äidinmaidonkorviketta on ainakin Nutrilon Soija ja sitä saa apteekista. En tiedä saako muualta tai onko marketeissa laktoositonta korviketta.

 

Mun mielestä sun kysymykset voi hyvin olla tässä, varmastikin monessa perheessä on mietitty onko kyseessä maitoallergia vai laktoosi-intoleranssi, mulla itelläni on l-i, joten sitä nyt tuli ekaksi mietittyä, mutta ainakin meille sanoivat kaikki lekurit ettei alle vuosikkaalla voi olla sitä, vaan kyseessä on maitoallergia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Neven!! Onkohan muita kuin soijapohjaisia maitoja? Taalla meilla on siis ihan lehmanmaidosta tehtya korviketta, joka on kasitelty laktoosittomaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laktoosi-intoleranssin diagnostiikka Suomessa kuuluu ensisijaisesti yleislääkäreille, jos tarvitaan vatsavaivojen laajempaa selvittelyä niin sitten pediatrille tai lasten gastroenterologille. Allergologin osaamisalueeseen laktoosi-intoleranssi ei kuulu, kuten ei keliakiakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sasa: olisikohan tämä viimeisin episodi kuitenkin ollut jotain muuta vaivaa? Jossain suklaakonvehdeissa nyt kuitenkin maidon määrä on minimaalinen, ja tuskin kuitenkaan söit niitä kourakaupalla. Äidinmaitoon kuitenkin päätyy vain lähes mittaamattoman pieniä määriä maidon proteiineja vaikka äiti joisi ihan silkkaa maitoakin, muutamasta suklaakonvehdista tuskin edes yhtä ainutta maitopisaraa vastaavaa määrää. Jos lisäksi aiemminkin olet useita kertoja syönyt maitosuklaata ilman että lapsi on siitä oireillut, on aika epätodennäköistä että lapsi enää nyt sille reagoisi varsinkin jos et syönyt huomattavasti suurempaa määrää kuin aiemmin.

 

En usko että se oli mitään muuta vaivaa, koska oksennukset olivat juuri samanlaisia kuin silloin jos tyttö on saanut maitoa. Tunnistan ne kyllä. Voi olla että noissa suklaakonvehdeissa oli normaalia suklaata enemmän maitoa, kun nuo oli käsintehtyjä ja niissä oli ties mitä eri täytteitä sisällä. Varmaan niistä tuli enemmän maitoproteiinia kuin perus suklaapatukasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kela-korvauksista sen verran, että mä onnistuin saamaan Kela-korvauksen jälkikäteen myös niihin korvikkeen ostokertoihin, jotka oli reseptin saannin jälkeen mutta ennen altistusta (ja B-lausuntoa). Laitoin hakemukseen perusteluksi, että altistukseen pääsy viivästyi meistä riippumattomista syistä, kun sairaalalla ei ollut tarjota vapaita aikoja aiemmin ja vielä kirjoitin, että Kelan yleisessä puhelinpalvelussa sanottiin että siinä tapauksessa korvaus kuuluu saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kela-korvauksista sen verran, että mä onnistuin saamaan Kela-korvauksen jälkikäteen myös niihin korvikkeen ostokertoihin, jotka oli reseptin saannin jälkeen mutta ennen altistusta (ja B-lausuntoa). Laitoin hakemukseen perusteluksi, että altistukseen pääsy viivästyi meistä riippumattomista syistä, kun sairaalalla ei ollut tarjota vapaita aikoja aiemmin ja vielä kirjoitin, että Kelan yleisessä puhelinpalvelussa sanottiin että siinä tapauksessa korvaus kuuluu saada.

Mä kirjoitin hakemukseen perusteluksi ihan samat, mutta me ei saatu korvauksia takautuvasti, eli ajalta reseptin saamisesta B-lausuntoon. Ja tuo aika oli meillä n. 3kk, kun juotiin Almironia omakustanteisesti girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.