Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Netissa kun ei aidinmaidonkorvikkeita saa mainostaa, olen sen verran vaan onnistunut loytamaan tietoja etta naita erityiskorvikkeita ovat esim Almiron ja Neoncate mutta osaako kukaan sanoa ovatko nama soijapohjaisia vai lehmanmaitopohjaisia? Kun siis meilla on haussa nimenomaan vain laktoositon korvike, ei maitoproteiiniton, joten soijaan ei ole viela ainakaan tarvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rhia: Almiron ja Neocate ovat vaikeasti maitoallergisten lasten aminohappopohjaisia erityiskorvikkeita joita käytetään vain jos soijapohjainenkaan korvike ei sovellu. Ne ovat myös hyvin kalliita. Ihan marketin hyllyltä löytyvistä vaihtoehdoista esim. Tutteli Omneossa ja Nutrilon Comfortissa on laktoosia vähemmän kuin peruskorvikkeissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiselle saa antaa kauramaitoa?

Meiän neidille (nyt 9kk) tulee 2 cl:sta nan-korviketta nokkosihottumaa, mutta testeissä ei olla vielä käyty. Testit on elokuussa, ja tähän asti ollaan menty imetyksellä. Mutta niin pahat reaktiot tulee jos neidin ruuassa on jotain maitotuotetta, että allergia varmasti on. Mä pystyn kuitenkin syömään vähän maitotuotteita, mutta en kuitenkaan juo maitoa ruuan kanssa.

 

Nyt kun oon jo töissä, niin imetän vaan päivällä ja aamuyöstä. Oon miettiny että onko sitten elokuussa enää järkeä alkaa totuttaa lasta noihin apteekin korvikkeisiin, kun on jo 11 kk silloin. Ajattelin että jos nyt alkais varovasti totuttamaan kauramaitoon.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ainakaan alle vuoden ikäiselle ei marketin maidottomissa maidoissa ole tarpeeksi ravinteita ainoaksi maitojuomaksi. Moniallergisilla lapsilla ainakin suositus on käyttää apteekin korvikkeita kahden vuoden ikään saakka. Meillä on saatu viljat käyttöön ja pois on enää maito, mutta jätettiin apteekin korvike pois ja siirryttiin kokonaan marketin kaura- ja riisimaitoihin. Paino kun nousee hyvin pluskäyrillä ja ikää on parin kk:n päästä 2v. Kysyisin silti lääkärin mielipidettä tuohon asiaan. :girl_smile:

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tiitiäinen nopeasta vastauksesta smile.gif

Meillä muina allergioina on vaan ruis, kana, kananmuna ja ananas, joten ihan mukavan laaja on ruokavalio. Mutta ehkäpä sitten totutellaan siltikin siihen korvikkeeseen, kun ensin päästään niihin testeihin asti.

 

*niin ja neiti kasvaa miinuskäyrillä, niin voi olla ihan perusteltuakin korvike kahteen vuoteen saakka.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä epäillään pikkuneidillä maitoallergiaa ja on oltu nyt kolme päivää tuolla profylacilla. Itselle se tuntuu kuitenkin todella hankalalta, kun aikaisemmin käytettiin vain maitokaupan korviketetroja. Miten olette mahdollisimman helposti tuota käyttäneet? Itsellä tuntuu, vaikka kuinka sekoittaa niin aina jää paakkuja. Kuinka tarkka tuo lämpötila on mihin sekoittaa? Itse olen nyt yrittänyt ihan mitata sen veden lämpötilan ennenkuin laitan.

 

Meillä on neidin oireet niin epäselvät, että olen yhtälailla lääkärin kanssa vielä epävarma, löytyykö apu tästä. Meillä oireena on ollut vain se, että neiti oksentaa noin kerran päivässä koko mahan tyhjäksi. Muuten ei ole milläään tavalla kipeä. On hyväntuulinen ja nukkuun 12 tuntia yössä. Nyt on ollut koko profylac kokeilun oksentamatta, mutta on aikaisemminkin ollut pitkiä taukoja, joten en ole vielä toiveikas, että syy löytyi. Lääkärin mukaan tällä kokeilulla on vain helpoin lähteä oireita purkamaan. Edellinen lääkäri määräsi gavisconea, jota annetaan edelleen. Onko muiden lapsilla ollut vastaavaa oksentamista? Oksentaminen ei ole ollut mitenkään yhteydessä ruokailuun tai muuhun ja voi tulla ihan koska vain. Yleensä illalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ainakaan alle vuoden ikäiselle ei marketin maidottomissa maidoissa ole tarpeeksi ravinteita ainoaksi maitojuomaksi. Moniallergisilla lapsilla ainakin suositus on käyttää apteekin korvikkeita kahden vuoden ikään saakka.

 

Tästä on allergialääkärit kahta mieltä. Meillä aloitettiin alle vuoden ikäisenä. Tässä ketjussa asiasta on aikaisemminkin keskusteltu ja siinä iän mainitsin. En nyt vain jaksa lukea vanhoja viestejä :lol: Jos ruokavalio on monipuolinen muuten, niin voi aloittaa aikaisemminkin. Varsinkin jos erityiskorvikkeista ei meinaa sopivaa löytyä kuten meillä ei sopinut. Ruokavaliossa täytyy vain katsoa, että saa tarpeeksi proteiineja.

edit. Moniallergisilla ei useinkaan ruokavalio aina ole monipuolisin, joten silloin erityiskorvike on varmaan tarpeen.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

nettihurtta, tuli mieleen että onko lapseltasi tutkittu olisiko syynä vatsaportin ahtauma? Se tutkitaan ultraamalla vatsan alue. Tarkemmin en siitä tiedä, mutta se on melko yleinen vaiva vauvoilla ja meillä ainakin tutkittiin sen mahdollisuus ennenkuin aloitettiin korvikekokeilut. Oon kuullut että joillakin se voisi ilmetä niin että kun se joku paikka on siellä täynnä maitoa, niin sitten ne maidot tulee oksennuksena ulos ja tällöin siis oksennus ei tule joka ruokailun jälkeen vaan harvemmin. Mutta korostan vielä että en ole ammattilainen enkä tiedä tarkemmin, tuli vaan mieleen sekin mahdollisuus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti ei tuota ahtaumaa tutkittu. Itse epäilen ennemmin sitä kuin maitoallergiaa, koska meillä ei aivan joka päivä oksenneta. Eikä tyttö ole muuten kipeä. Eilen taas oksennettiin, vaikka oli nyt menossa kolmas päivä tuolla profylackilla, en siis ainakaan vielä ole varma, että kyse on maitoallergiasta. Koitetaan nyt noi pari purkkia tuota profylackia ja sit taas yksityiselle. Viimeksi lastenlääkäri kyllä puhui jostain ahtaumasta, mutta meni ihan ohi sen tarkemmin kun neiti pyöri sylissä. Se tutkitaan nyt kai sit seuraavaksi, jos tämä ei auta. Mutta nyt toisaiseksi ollaan profylackilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpä tänne kirjoittaa, kun hiukan mietityttää asia..

 

Oireet:

 

- Mahaoireet (itkuisuus, piereskely)

- Ulostaa paljon, limainen ja melko haiseva uloste, löysä

- Iho punoittaa päänahasta, naamassa näppyjä (hormoninäppyjä?)

- Pulauttelee paljon, viime viikon aika pahentunut

 

 

Kannattaako mennä ihan ensiksi lääkäriin vai koittaa itse maidotonta diettiä? Lääkäriin mennään ihan yksityiselle, jos mennään..tiedän, miten paikallisessa arvauskeskuksessa suhtautuisivat.

Edited by Svenja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svenja: noi oireet voi johtua muustakin allergiasta kuin vain maitoallergiasta. Sen verran mitä oon lukenu, niin äidit on olleet aluksi viljattomalla, maidottomalla ja kananmunattomalla dieetillä, mutta se dieetti on jo sen verran rankka, että ois hyvä että siitä on sovittu lääkärin kanssa, ettei äiti kuihdu liikaa.

 

 

Mä nyt ostin kuitenkin kauramaitoa, ja olipa se aika litkua. Lisäksi sisältää suolaa. Mutta meillä neiti juo sitä noin 2 cl ruokailun kanssa ainakin näin aluksi, ja työpäivän jälkeen ja aamuisin imetän, joten eiköhän se mene. Maistuu neidille kuitenkin paremmin kuin vesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä soijamaitoa ootte antaneet lapsille? Meiän neiti on kohta 10 kk, mutta neuvolan täti suositteli soijamaidon kokeilemista (rintamaidon lisänä). Ja jos jollain ystävällisesti ois myös antaa soijamaidon EAN-koodi, kun tänne tuppukylään on pakko tilata kaikki erikoiset jutut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ne kaikki maitoallergisen vältettävät aineet oli? Kaseiini ainakin. Mitäs muita, nyt ei voi yhtään muistaa koko litaniaa, vaikka pitäis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hera, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit, laktoosi sekä tietysti kaikki "ilmiselvät" eli maitotuotteet ja maitotuotteita sisältävät ruoat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neitin maitoallergia näyttäisi olevan historiaa, ja tavallisen maidon makuunkin ollaan päästy, joten mulla on nyt neljä purkkia Profylacia ylimääräisenä. Kiinnostaisiko ketään? Ovat siis ihan avaamattomia, ja päiväystäkin on 19022012 asti. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä epäillään pikkuneidillä maitoallergiaa ja on oltu nyt kolme päivää tuolla profylacilla. Itselle se tuntuu kuitenkin todella hankalalta, kun aikaisemmin käytettiin vain maitokaupan korviketetroja. Miten olette mahdollisimman helposti tuota käyttäneet? Itsellä tuntuu, vaikka kuinka sekoittaa niin aina jää paakkuja. Kuinka tarkka tuo lämpötila on mihin sekoittaa? Itse olen nyt yrittänyt ihan mitata sen veden lämpötilan ennenkuin laitan.

size]

 

Vastataanpa nyt vielä tähän, kun kerran Profylacia käytettiin reilu vuosi. :girl_smile: Itsekin tuskailin noiden paakkujen kanssa aluksi, mutta sitten mies keksi, että kun sekoittaa veden ja jauheen kulhossa vispilällä, paakkuja tulee vähemmän. Onko teidän neiti kuinka pieni? Ennen kiinteiden aloittamistahan suositellaan vesikin keitettäväksi, mutta isommilla ei kai ole enää niin väliä? Itse en mittaillut lämpötilaa kovinkaan tarkasti, vaan keitin vedenkeittimellä 40-asteiseksi, ja annoin sitten hiukan jäähtyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla että mrs H:n lapsen maitoallergia on ohi :)

 

Meille terkkari suositteli kalsiumlisää, kun kuitenkin vielä imetän, mutta en voi ite juoda maitoa. Ja apteekin korviketta ei aloteta kun omaakin maitoa tulee. Imetyksen lisäksi kokeillaan soija- ja karamaitoja. Nyt mulla on tollasta jauhemaista apteekin kalsiumia (Calsii Carbonas 1,25 g, Respond Ca++ 500mg, 100 annosjauhetta).

 

Lääkäriin täällä perähikiällä noita aikoja ei oikein saa (ja lääkäri on hieman omalaatuinen), niin kysyn täältä että miten paljon kalsiumia ootte antanu teiän maitoallergikoille? Voi kyllä olla että alotetaan noi calsiumit vasta maitopolin käynnin jälkeen parin viikon kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä annettiin esikoiselle 1 tollanen pussukka päivässä! esikoisella maitoallergia todettiin vasta 8kk ikäsenä ja sillon aloitettiin myös kalkkilisä mutta kuopuksen allergia todettiin 3kk ikäsenä mutta lääkäri sanos ettei kalkkkilisää tarvii ku vasta 1v ikäsestä eteenpäin... onko muilla ollut näin? kuopuksella käytössä nyt Almiron :unsure: sama lääkäri oli kyllä, mahtaakohan sillä olla merkitystä että esikoinen aloitti Nutrilon Soijalla josta siirryttiin kaupan kauramaitoon ja kuopuksella tosiaan on toi Almiron?

Edited by reetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi avaamaton purkki Nutrilon soijaa. Päiväystä on tammikuuhun 2012 asti. Jos jollain on tarvetta, niin voin sen lahjoittaa.

 

Tampereella asutaan.

 

Meillä ei lääkärin ja allergiahoitajan ohjeen mukaan maitoallergikolle ole annettu kalsiumlisää, koska käytössä on nyt yli 1-vuotiaana tavallinen kaupan soija-/kauramaito, johon on lisätty kalsiumia. Kalsiumia siinä on siis saman verran kuin lehmänmaidossakin ja se riittää kun maitoa menee 5-6dl/vrk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen sai lehmänmaidosta voimakasta ihottumaa siirryttäessä äidimaidosta tavalliseen. Testeissä maitoallergiaa ei kuitenkaan todettu. Lopetimme lehmänmaidon antamisen ja siirryimme vuohenmaitoon. Vuohenmaidosta ei tullut mitään oireita ja iho on ollut loistokunnossa. Aasiassa käytetään vuohenmaitoa äidinmaidon korvikkeena ja on tutkittu, että vuohenmaito on melko lähellä äidinmaidon koostumusta, mutta kuitenkin sen verran kaukana, että en lähtisi korvaamaan äidinmaitoa sillä jos omaa maitoa vain tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pitäisi alkaa kokeilla Nupulle tavallista maitoa vuoden iässä eli siis aivan kohta.

Miten se mahtanee tapahtua käytännossä? En edes tiedä millaisia määriä alkuun pitäisi antaa, puhutaanko teelusikallisesta vai vähemmästä ja missä muodossa se annetaan? Siis onko se paras sekoittaa ruoan tai korvikkeen joukkoon vai annanko raakana? :rolleyes:

Mua kyllä suoraan sanottuna hirvittää ko.operaatio, mutta pakko se kai sitten on kokeilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin kotialtistusohjeet TAYSista. Altistuksen aikana pidetään oirepäiväkirjaa. Ekana päivänä määrät ovat 1tl aamupalalla, 2tl lounaalla ja 3tl välipalalla/päivällisellä. Toisena päivänä 1rkl, 2rkl ja 3 rkl. Kolmantena puoli desiä kolmesti. Sen jälkeen loppuviikon 3-5dl maitoa yhteensä.

 

Meillä ongelmaksi muodostui se, ettei tyttö suostunut juomaan maitoa sinällään enää, maku ei miellytä. Tosin altistuskin lopetettiin kesken, kun tuli niin selvät oireet. Uudelleen voi kokeilla aikaisintaan 3kk:n päästä. Mulla on jossain lappu siitäkin, miten muussa muodossa olevat maitotuotteet vastaavat maitoa proteiinimääriltään, jos maitoa ei sinällään uppoa. Voin kaivella sen huomenna ja näpytellä tänne! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuo 1-vuotiaiden maitoaltistus pakollinen? Meillä poika reagoi tosi voimakkaasti ihan mitättömästä ihoaltistuksestakin, niin tuntuisi tosi turhalta tehdä mitään kokeiluja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei kai se ole pakollinen, jos teillä on B-lausunto 2-vuotiaaksi asti. Jos B-lausunto on vain 1-vuotiaaksi ati, on varmaan lääkäristä kiinni, kirjoittaako uutta lausuntoa ilman altistusta. Jos selvä reaktio tulee jo mitättömästä ihoaltistuksesta, niin tuskin mitään sen kummempia altistua sitten tarvitsee tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.