Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

sasa:meillähän olis pitänyt olla kotikokeiluna tuota maitoa, no Nuppu sitten kokeili maitoa itse, sai sitä siis vahingossa ja tuli sitten tutut oireet. Soitin sitten ravintoterapeutille, jonka kanssa on kohta tapaaminen (ja oli muutakin asiaa), hän sanoi että tuollainen vahinkoaltistus on ihan riittävä ja ettei yleensä tuossa iässä maitoallergia ole vielä väistynyt. Kannattaa varmaan soittaa sairaalaan ja kysyä onko pakko tehdä se altistus, mua ainakin helpotti nyt kovasti kun sitä ei tarvitse tehdä eikä varsinkaan täällä kotona :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keksin allergia-arvoitukseen ainakin jonkun näköisen ratkaisun! Meillä pojan masu ollut aina melko löysällä (vauvana usein niskaan asti kakkaa, kiinteiden aloittamisen jälkeenkin kakka mun mielestä löysempää kuin "olisi pitänyt" olla) ja korvikkeen (nan) pois jättämisen jälkeen maha meni tosi löysälle. Kotimaisten viljojen pois jättäminen taas paransi mahan tilanteen ja viime yönä meillä nukuttiin paremmin kuin ikinä. (Annoin illalla sitä Sinlac-puuroa, mikä on paljon tuhdimpaa ruokaa kuin riisipuuro veteen..) Meillä esikoinen joi aluksi Nan'ia, mutta vaihdoin Tutteliin koska Nan aiheutti kovasti ummetusta (en muistanut ennen tätä aamua, mikä ongelma Nanista tuli). Kuopukselle jouduin antamaan Nania kuitnekin, koskam ikään muu ei kelvannut. Eli Nan pois ruokalistalta --> ummetus loppuu ja maha löysälle --> viljat pois listalta --> maha normaali ja unet hyvät (paitsi päiväunet) --> viljat aiheuttaa jotain ongelmaa!! Lisäksi sain vähän lisää todisteita refluksille, kun oikein kaivelin muistiani.. Mun äiti sanoi joskus mulle, et vauva itkeskelee tai kitisee aina ennen puklua. Olin huomannut saman, mutta ajattelin, että puklaa koska kitisee ja jännittää mahaa. Tänään taas itkeskeli enne röyhtäystä ja muistin tuon ja tajusin, että röyhtäys/puklu tekee kipeää ja itkee sitä. Ai hitto, että oon ollut tyhmä :(. Kohta soittelen neuvolaan ja tarpeen mukaan yksityiselle lääkärille (sain hyvän vinkin lääkäristä eilen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

sasa: Jos olisin sinä, niin en menis sinne altistukseen vielä! Jos kerran korviketta korvataan 2v. ikään asti, niin ei oo mitään syytä mennä ihan vielä. (paitsi tietty se, että jos allergia oiskin poissa, niin ois helpompi laittaa ruokaa lapselle. ja toki periaatteessa turhat ruokarajoitukset ois syytä eliminoida..) Varsinkin, jos susta tuntuu, että tilanne on mennyt pahemmaksi aina altistuksen jälkeen, niin mä ainakin lykkäisin altistusta ainakin sen puol vuotta. Teillä on kuitenkin tullut tosi rajut reaktiot maidosta vielä suht vähän aikaa sitten! Pitää vaan kattoa, että lapsi saa tarpeeksi kalsiumia. Ja saahan sitä, jos antaa korviketta juomaksi ja vielä vaikka puuroihin. Ehtii sitä maitotuotteita syödä sitten vähän isompanakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt jo toinen vauva, jolla on maitoallergia :girl_cry2: Ääretön ketutus. Toisaalta nyt osaa jo varoa kaikkia ruokia, mutta kun ei millään jaksais vuotta, paria imetysdieetillä olla. Toisaalta ei ole paljon vaihtoehtoja, kun pulloa en halua antaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitä nyt olen seurannut muita perheitä, niin tuo taitaa olla melko yleistä. Itsekin olen siihen asennoitunut, että uusi tulokaskin voisi olla maidolle allerginen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös teillä ollut tuo nexium käytössä? Kauanko annoitte? Vain sen aikaa että tuo tulehdus meni ohi, vai? Me saatiin se nyt 8 viikoksi ja nyt mietin että mitäs sitten?! Se 8 viikkoa kuulostaa niin lyhyeltä ajalta. Mietin että pitäskö kuitenkin että alkaa tutkimaan miksi meidän poika tarvii refluksilääkettä?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me annettiin melko kauan. Ainakin neljä kuukautta. Muistaakseni kauemmin. Meillä ei meinannut neidin tulehdus millään parantua. Lääkärissä rampattiin monta kertaa. Lopussa annettiin enää kerran pari päivässä. Mä olen elänyt ensimmäisen vuoden niin väsyneenä sumussa etten muista enää asioita tarkasti :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä te muut annatte maito- (ja soija-)allergisille lapsillenne väli- ja iltapalaksi?

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otetaan välipalalla aika usein mehukeittoa ja leipää tai hedelmää. Ilta- ja aamupalaksi Keijun Soygurttia, mikä ei tietysti sovi soija-allergiselle, mutta meillä toimii. Lisäksi muroja, leipää, kauramaitoa, hedelmää tms. Puuron syönti on meillä tökkinyt varmaan osaksi senkin takia, että vilja-allergian aikana tuli yliannostus kaurapuuroa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä te muut annatte maito- (ja soija-)allergisille lapsillenne väli- ja iltapalaksi?

 

Esikoiselle yosa- kauravalmistetta tai leipää. Muoks. iltapalaksi riisipuuroa. http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi_FI/riisipuuro/ ja vaikka tossa on tollainen ikähaarukka, niin söi pitkälle yli yksvuotiaaksi :)

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän neiti syö kanssa tota Yosa kaura"jogurttia". Mietin pitkään että mitä annan iltapalaksi, onneks huomasin ton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin välipalana on Yosaa tai Alpron soijajogurttia. Lisäksi mysliä/leipää, marjaa/hedelmää tms. Kiisselit eivät pojalle maistu. Aamulla ja illalla keitellään puuroa.

 

Olisi kiva saada vaihtelua noihin jogurtteihin (maustamattomaan soijajogurttiin tietysti saa vaihtelua marjoilla ym).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään Yosan kaurajogurtteja. Tosin poika pisti niihen stopin tossa jossain vaiheessa ja nyt mennään aamu- ja iltapalat leivillä. Onko Tiitiäinen antanut mehukeittoja ihan sellasenaan? Voisikin kokeilla, jotain vaihtelua. Tai sitten muroja mehukeitossa.. hmmm..

 

Meidän pitäisi kohta tehdä uusi altistus pojalle, kun täyttää 1,5v. Koska meillä on käytössä kaupan kauramaito ei sinällään tarvita lääkärintodistusta, muuta kun päiväkoteja yms varten. Nyt tosin poika oli syönyt vahingossa päikyssä maitoa sisältävän karjalanpiirakan ja voi apua miltä sen kakka tänä aamuna haisi! Voi siis olla että suosiolla jätän altistuksen tekemisen myöhemmälle.

 

Soijajogurtteja annettiin pojalle kesällä kunnes todettiin ettei sekään sille sovi. Soija menee ihan pienissä määrissä, mutta se raja on todella tarkka mitä antaa. Muuten menee elämä taas itkuksi. Harmi, koska jos soija kävisi olisi elämä sen verran helpompaa. Ja kun poika vielä niin paljon piti noista soijajogurteista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille välipalavastauksista. Enpä ollutkaan tullut ajatelleeksi mehukeittoa, muroja tai mysliä. Meilläkin on nyt kokeiltu Yosaa ja tuntuu maistuvan.

 

Noista kaupan riisi- ja kaurajuomista tuli vielä mieleen, että niiden proteiinipitoisuudethan on ihan eri luokkaa (paljon pienemmät) verrattuna oikeaan maitoon tai soijamaitoon. Toisaalta taas täyttävät mahaa aika paljon, eli sitten voi muu syöminen jäädä vähemmälle ja liian yksipuoliseksi. Tää oli siis ravitsemusterapeutilta opittua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Tiitiäinen antanut mehukeittoja ihan sellasenaan? Voisikin kokeilla, jotain vaihtelua. Tai sitten muroja mehukeitossa.. hmmm..

 

Joo, oon antanut ihan sellaisenaan mukista. Joskus on kokeiltu myös muroja joukkoon, mutta mieluiten popsivat murot kuivana lautaselta sormin suuhun. :rolleyes: Hyväksi havaittuja on olleet Talk Muru -murot ja Elovenan 4 viljan murot. :girl_smile: Onhan mehukeitoissa sokeriakin, mutta sitä saa säänneltyä jos jaksaa keitellä itse. (Minä harvemmin jaksan...)

 

Kiireisinä päivinä saatetaan joskus antaa Semperin tai Elovenan välipalajuoma, niistä löytyy maidottomat vaihtoehdot. Tai sitten pienestä tetrasta mehukeittoa. Pillillä ne imetään hyvällä halulla nopsasti. :girl_wink: Ja iltapalan pelastus on silloin tällöin lastenruokapurkista Omenakauraherkku tai Ruismysli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkästä aikaa taas tätä ketjua lukemassa, kun nyt on pienimmälläkin maitoallergia todettuna.

 

Mehukeitosta ajattelin kommentoida, että se on meidän esikoisen suurta herkkua. Just välipalana (tai jälkiruokana joskus) sitä tarjoan. Ja ehdottomasti kiposta lusikalla, mukista ei mene sama tavara alas. :rolleyes: Niitä Valion keittoja mä olen ostellut ja uppoavat tosi hyvin. Sinne ei saa sekoittaa mitään ja murot syödään sitten Keiju-maidon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut 9 kk vauvalla käytössä Neocate lpc. Nyt lääkäri olikin kirjoittanut tavallista Neocatea.

Osaisiko joku kertoa mitä eroa noilla valmisteilla on?

 

Kiitos jo etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neocate LCP:ssä on pitkäketjuisia rasvahappoja (dokosaheksaeenihappoa DHA ja arakidonihappoa ARA). Olen saanut sellaisen kuvan, että vähitellen "tavallisesta" Neocatesta luovutaan ja nimenomaan LCP on se, mikä jää käyttöön, kun siinä on parannettu tuota rasvan koostumusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan täällä ketään kellä on todettu yli yksivuotiaana maitoallergia? Mietin vain kuinka yleistä se on että se tulee vasta kun on alotettu hapanmaitotuotteet jne. Meillä todettiin 1,5 vuotiaana maitoallergia, ja sitä ennen oltiin 3 kk maidottomalla dietillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anis:eikös ainakin Tiitiäisen tytöllä ollut näin ja olikohan Raellakin että vasta vuoden iässä maitoallergia todettiin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, me saatiin diagnoosi vasta yli vuoden ikäisenä maitoallergiasta. Silloin vasta löytyi lääkäri, joka otti meidät tosissaan, vaikka oireita oli 3-viikkoisesta lähtien. Hapanmaitotuotteet oltiin jo ehditty aloittaa sekä laktoositon tavallinen maito (erään lääkärin mukaan hellävaraisempaa herkkävatsaiselle) ennen maidottoman dieetin aloittamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin tapauksessa maitoallergia + muut (viljat jne.) todettiin vasta yli vuoden ikäisenä, kun mentiin yksityiselle. Meillä oli oireita 2-viikkoisesta lähtien. Kukaan ei kertakaikkiaan uskonut kunnallisella puolella, että tyttö voisi olla allerginen ja mua pidettiin ylireagoivana valittavana äitinä. :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi on muuten vittumaisinta mitä voi olla! Ei muakaan uskottu. Esikoinen kun oli kyseessä, niin enhän minä nyt voi tietää mitä eroa on oksennuksella ja pulautuksella. Eikä se vauva voi itkeä koko päivää. Eikä nyt ainakaan pärjäisi (tyyliin olisi kuollut jo) parin tunnin 24h sisään tulevalla unisaldolla. Vaan niin se vaan sinnitteli. Yksityiselle kun mentiin 4kk iässä, niin heti kysyi, että eikö ole tullut maitoallergia mieleen kellekään? Olin jo itsekin tosi pahassa kuosissa. Lekuri sanoi, että näytin siltä, että kohta lentää vauva seinään. Silmät vaan moljotti ja ihan mustat silmänaluset. Ois ottanut mut sisään ja hoitajat ois hoitaneet vauvaa. Mies sitten heräili yhden yön kotona vauvan kanssa, jotta mä sain nukkua. Kyllä teki terää se yks yö ja vauva muuttu parissa päivässä! Vituttaa yhä toi kohtelu! Nyt mut tietty otettiin heti tosissaan, kun on jo kokemusta asiasta ja osaan myös vaatia sitä hoitoa :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin yksityiselläkin kun vauva oli 4kk. Turhaan. Väärä lääkäri, jossain täällä oon siitä valittanut kerran jos toisenkin. Neuvolalääkärikin vaan kohautteli olkiaan, että "Jotkut vauvat nukkuvat pienissä pätkissä." Joo-o, 10 minuutin pätkissä...? :hysteric: Jotta voi taas muutaman tunnin huutaa pää punaisena. Loppu olin minäkin jo silloin, en mä muuten olisi sinne yksityiselle mennyt. Mutta jotenkin sitä vaan jaksoi päivästä toiseen. Monena yönä jaksoin luottamalla siihen, että yleensä puoli 5 se väsyy huutamiseen ja nukahtaa. Siinä vaiheessa vaan ei enää naurattanut, kun toinen vauva alkoi heräillä säännöllisesti viiden aikohin. :girl_impossible:

 

Vertaistuki tässä asiassa on siis ollut korvaamaton erityisesti tällä palstalla. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös diagnoosi tehtiin yksityisellä, mä en jotenkin luota julkiseen terveydenhuoltoon noissa allergia-asioissa. Meidän typyllä allergia todettiin noin nelikuisena. Nyt tyttö on vuosi ja kolme kuukautta vanha ja allergia on ilmeisesti väistymässä! :girl_in_love: Olemme antaneet hänelle pieniä määriä jukurttia ja maha/suolisto näyttävät kestävän. Ihanaa! Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla ihan tavallista maitoa. Pitäkää peukut pystyssä, että pikkuneidin masu kestää.

 

Onko muiden isommilla lapsilla allergia helpottamassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.