Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Kannattaa muistaa, että äkkiä ilmaantuneet oireet voivat olla jotakin muutakin. Meillä esim. hampaiden tulo aiheutti hurjat protestoinnit ja kitinäitkut. Panadolia kannattaa kokeilla. Mahavaivaiselle liian tiheä ruokailu saattaa aiheuttaa lisävaivoja.

 

NC:hen sopeutuminen vie yleensä tosiaan jonkun aikaa. Meillä se pahensi pulauttelua ja aiheutti kitinää, mutta saatiin sillä iho kuntoon. Suosittelen oman kokemuksen perusteella kokeilemaan Profylacia. Siitä pitäisi parista kerrasta nähdä, käykö, kun ei ole totutteluvaihetta. Jostakin syystä monet lääkärit eivät kokeilututa kuin Almironin ja Neocaten. Nutramigen ja Profylac käyvät kuitenkin monelle Almiron-ongelmaiselle.

 

Parasta olisi, jos löytäisitte hyvän lääkärin, joka osaisi antaa kunnon ohjeet ja tietäisi, mitä tehdä. Kannattaa kirjata kaikki mahdollinen ylös, niin näkee itsekin helpommin asioiden yhteyksiä.

 

Tuossa on toiselta palstalta suosituksia Hesan allergologeista: Hgin allergologisuosituksia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, saa ainoastaan korviketta. :(

 

Meillä aina ollut paljon masuvaivoja, mutta muutaman viikon oli jo parempi, ja aika äkkiä nämä oireet tosiaan tuli, mutta huomaan itse niin hyvin kuinka liittyvät aina syömiseen. Ei suostu olemaan enää makuullaan syömisen jälkeen ja sit alkaa itkut jonkun ajan kuluttua kun on syönyt. Mutta sit on taas oma itsensä sen aikaa kun on herännyt päikkäreiltä ja vielä ei ole kovinkaan paha nälkä.. Refluksia olen epäillyt jo jonkin aikaa, mutta aikasemmin häiriinty vain pikkasen siitä ja välillä ei ollenkaan, mutta nyt se näyttää häiritsevän joka ruokailun jälkeen..

 

Kävin katsomassa noita suosituksia. Se eka allergia lääkäri jolla käytiin löytyy tuolta listalta ja tuttavakin suositteli häntä, sen takia mentiinkin hänen luokse.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olen ymmärtänyt että se riippuu äidin aineenvaihdunnasta, joten voi kestää jopa muutaman päivän (?) ja ennen kuin kaikki "allergia aineet" on myös poistuneet vauvan kehosta niin siinäkin menee päivän kaks, joten kärsivällisyyttä...

 

 

 

Meillä asunut ihan eri poika sitten viikonlopun kun refluksi lääke alkoi vaikuttamaan. :D Mahaa selvästi kipristelee välillä mutta ilmavaivoja tuntuu olevan. On vaan rankkaa kun on tullut näin takapakkia, kun oli jo paljon parempi muutama viikko. Torstaina neuvolalääkäri jonka pitäs antaa lähetteen allergia testeihin. Mä en vaan oikein tiedä enää että tarviiko. Onhan se hyvä että tutkitaan, mutta ihokin on nyt aika hyvässä kunnossa, joten toivon että tää oli vain väliaikaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hienoa, että lääke on auttanut! On niin ihanaa saada hyvän tuulinen vauva.

 

kristiina meillä meni melko kauan ennen kuin vauvamme parani. Olin ollut maidottomalla ruokavaliolla pari kuukautta ennen refluksialääkitystä. Mutta maito oli jo ennättänyt aiheuttaa liikaa ongelmia vauvamme vatsaan ja ruokatorveen. Vasta n. kuukauden lääkityksen jälkeen meillä helpotti. Jos maidottomuus ei auta kannattaa pohtia voisiko olla myös vilja- tai kananmuna-allergiaa tai refluksiaa.

Vasta noin kuuden ikäkuukauden jälkeen neitimme on voinut hyvin. On ruvennut hanskaamaan paremmin maidon suihkuamisen. Eteenpäin ryömisen oppiminen auttoi todella paljon vatsaoireisiin. Tai sitten neiti oli vain niin kärismätön kun ei päässyt itsekseen liikkeelle, että oli siitä ärtyisä :D Nyt yhdeksän kuukauden iässä meillä on iloinen ja touhukas vauva jota ei vatsa vaivaa :wub:

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torstaina neuvolalääkäri jonka pitäs antaa lähetteen allergia testeihin. Mä en vaan oikein tiedä enää että tarviiko. Onhan se hyvä että tutkitaan, mutta ihokin on nyt aika hyvässä kunnossa, joten toivon että tää oli vain väliaikaista.

 

Rakenteellinen refluksi on huomattavasti harvinaisempaa kuin allerginen, joten kannattaa yrittää ottaa selville, mikä sitä refluksia aiheuttaa, vaikka lääkitys pitäisikin oiret pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vauvoille ei välttämättä tehdä takaisinvirtausmittauksia. Jos lääkitys auttaa, niin voi olla että siihen tyydytään. Osa rakenteellisista refluksioista paranee parin ikävuoteen mennessä. Maitoallergiatestit tehtiin meillä ihan vain Kelan erityismaitokorvikkeiden korvauksen takia. Aina ei ihotesteissä allerigiat näy vauvoilla, joten niitäkään ei kaikissa paikoissa tehdä. Osassa tehdäänkin vain maitoaltistus maidon juottamisella.

(sori kirjoitustyyli mutta neiti ollut kolme yötä flunssassa, joten ajatukset pätkivät ja pahasti)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ok. Meillä taas kun ei ole tohon rakenteelliseen puoleen perehdytty, kun kaiken pulauttelun ja oksentelun takana on ollut allerginen reaktio. Maidon lisäksi pulauttelua/oksentelua aiheuttavat (myös äidinmaidon läpi) maissi, kesäkurpitsa, mansikka, bataatti, kananliha, kukkakaali, luumu, riisi, seesaminsiemen, aspartaami, päärynä, ruis, ohra, raaka sipuli, herukat, karviaiset... En mä edes muista kaikkia. Nyt kun epäsopivat ruoat on karsittu, pulauttelukin on poissa. Tota pulauttelua ei ole siksi edes hoidettu, jotta on nähty, mikä oikein aiheuttaa oireita. Kiinteiden kokeilussa on siis lopetettu heti, kun pulautukset ovat lisääntyneet. Eikä me olla saatu sopimaankaan kuin pottu, parsakaali ja rypsiöljy.

 

Mutta paha tietysti mennä ilman tarkempaa tutkimista sanomaan, mikä on rakenteellista ja mikä allergista. Oman kokemuksen perusteella suosittelen allergioiden(kin) tutkimista.

 

Onkohan muillakin maitoallergikoilla yleensä muitakin allergioita, vai selviättekö te "pelkällä" maitoallergialla? (Kylliksi siinäkin on riesaa...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö nyt 1kk1vko ja todella rajut vatsakivut, hirveästi ilmaa myös vatsassa. Epäilin aluksi koliikkia kun isosiskollaan oli koliikki. Oireista rupesin miettimään että onko maito-allergiaa kuitenkin, kun ei huuto ole sidottu vuorokaudenaikaan, huutaa ympäri vuorokauden. Tänään sitten tuli kakka vetisenä liejuna ja sitä tuli PALJON. Eilen tyttö oli apteekin korvikkeella(nutramigen) illalla kun olin poissa ja hän isänsä kanssa. Oli ollut paljon hyväntuulisempi.

 

Käytiin allergialääkärillä toissapäivänä ja sanoikin, että vahvasti jtn allergiaa epäilee. Testailtiin kaikenlaista, harmi että tyttö on liian nuori maito-altistukseen vielä.

 

Eikö nämä oireet kuulu maito-allergiaan? :

 

- itkuisuus/kärttyisyys

- masukivut

- ilmavaivat

- tukkoisuus/rohina

- pulauttelu imetyksen jälkeen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä kuului. Allergian lisäksi meillä ilmavaivoja aiheutti suihkutissit. Mulla ei suihkua heti imetyksen alettua vaan vasta jonkin ajan kuluttua. Onkohan teillä myös sama ongelma? Pulauttelua tulee vieläkin kun rinnat ovat tosi täynnä jolloin neiti syö paljon suihkuavaa maitoa.

Helpoiten maitoallergia tuon ikäisellä voi testata olemalla itse syömättä maitotuotteita. Nykyään on niin hyviä maidonkorvaajia ruoanlaittoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuskin kukaan huvikseen alkaa maitoallergiaa epäillä. Pikemminkin tuntuu siltä, että lääkärit eivät osaa diagnosoida sitä. Suosittelen vastedes jokaista allergiaepäilijää painumaan heti yksityiselle asiansa osaavalle erikoislääkärille, kun julkisella puolella tietämys allergioista (ainakin meilläpäin) on varsin ohut.

 

Ja jos muutama kymmenen lasta saisikin turhaan korvaavuuden, tulisiko siitä isompi lasku yhteiskunnalle kuin maitoaltistuksista? Puhumattakaan siitä, mikä hinta on vanhempien mielenterveydellä (univaje nääs), työkuntoisuudella ja kykynä olla vanhempi. Ja kaikkein hurjinta on mielestäni se, että kehittymisvaiheessa olevaa suolistoa mennään tahallisesti ärsyttämään (ja meillä esim. juuri kun se oli alkanut toipua) - mitä jälkiä siitä jääkään tai miten se hidastaa allergian häviämistä.

 

Meillä maitoaltistus oli puhtaasti luottamista meidän sanaamme. Lääkäri ei halunnut nähdä ottamiani valokuvia tai edes oirepäiväkirjaa, vaan pelkkä sana riitti. Me oltiin oireet jo näytetty neuvolassa ja oireiden poistuminen oli selvästi yhteydessä maidottoman dieetin alkamiseen. Lääkärit (3 kpl: yleislääketieteen erikoislääkäri, lastenlääkäri ja lasten allergologi) ja terveydenhoitajat (2 kpl) pitivät tapausta ihan selvänä allergiana kuulemansa ja näkemänsä perusteella. Kela kuitenkin on näitä kaikkia pätevämpi määrittelemään, miten diagnoosi pitää tehdä.

 

No onpahan nyt onneksi takana, mutta edelleen siitä toivutaan, kun päivärytmi sekosi ja maidontulo meni samalla sekaisin.

 

Itse olen ollut töissä keskussairaalan allergiapolilla ja kyllä meillä vain kävi "hieman" enemmän kuin muutamia kymmeniä näitä virheellisiä maitoallergiaepäilyjä. Eikä tosiaan ollut mitenkään harvinainen ilmiö että vanhempien mukaan oireet on ihan selvät ja heti maidon jälkeen tulee kauheat huudot jne. ja sitten ei sairaalan sokkoaltistuksessa saadakaan mitään eroa. Ja meillä oli ainakin todella huiput allergialääkärit jotka ovat tehneet paljon tutkimusta jne. eli oman käsitykseni mukaan yksityiseltä niitä huonosti hommansa hanskaavia allergialääkäreitä löytyy (ja jonkin verran jopa suoranaisia puoskareita, ikävä kyllä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin eilen yhteydessä allergialääkärin kanssa ja kysyin että pitäiskö mun kokeilla pelkkää Nutramigenia, kun tyttö huusi lähes kellon ympäri masuaan. Oli niiiiin kipeä...Lääkäri sanoi että kokeillaan ensi viikkoon asti Nutramigenilla. Nyt on Nutramigenin ansiosta ollut tosi hyväntuulinen ja nukkunutkin hyvin. Olen kyllä jatkanut imetysdieettiä ja pumpannut maitoa ettei sen tulo lopu. Teinkö ihan tyhmästi kun lopetin nyt imettämisen toistaiseksi? En hennonnut enää katsoa tuskaista vauvaa. Ja, meidän allergologi ei ole puoskari vaan Tiina Tuomela, älyttömän arvostettu allergologi. Mietinkin, ettei hän olisi varmaan ilman syytä sanonut että lopeta imetys toistaiseksi...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika outoa kyllä ,että sanoi noin. Kauanko olit ollut maidottomalla dieetillä (ei jaksa tarkistaa :P)? Siinähän voi mennä parikin viikkoa, ennenkuin huuto loppuu. Meillä tosin meni vain kaksi päivää ja hirveästi tuki ja korosti imetystä (Mehiläisessä Töölössä. Mieslekuri, nimeä en muista.) Hyvä kuitenkin, että jatkoit pumppaamisella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse olen ollut töissä keskussairaalan allergiapolilla ja kyllä meillä vain kävi "hieman" enemmän kuin muutamia kymmeniä näitä virheellisiä maitoallergiaepäilyjä. Eikä tosiaan ollut mitenkään harvinainen ilmiö että vanhempien mukaan oireet on ihan selvät ja heti maidon jälkeen tulee kauheat huudot jne. ja sitten ei sairaalan sokkoaltistuksessa saadakaan mitään eroa. Ja meillä oli ainakin todella huiput allergialääkärit jotka ovat tehneet paljon tutkimusta jne. eli oman käsitykseni mukaan yksityiseltä niitä huonosti hommansa hanskaavia allergialääkäreitä löytyy (ja jonkin verran jopa suoranaisia puoskareita, ikävä kyllä).

 

Mutta pakkohan on vanhempien jotain kehittää, kun neuvoloissa ei oteta tosissaan. On niin hirvittävää katsoa kun oma lapsi kärsii. Kun sitten neuvolossa kysyy apua, saa useamman kuukauden ajan vastaukseksi, että tämä sitä koliikkia. Kyllä se siitä sitten joskus loppuu. Mutta kun 24 h itkua ei vaan jaksa eikä haluakaan jaksaa. Osattaisiin sitten edes neuvolassa neuvoa mm. suihkutissien merkitystä masuvaivoihin jne. Monelle äidille tulee yllätyksenä, että esim. suklaa voi aiheuttaa vatsavaivoja. Näistäkään ei meidän neuvolassa mitään puhuttu. Edelleenkään minusta ei ole normaalia että lapsi itkee 24 h. Tai edes illasta myöhään yöhön. Jotain vikaa on. Tai ainakin oireita voi monella tapaa helpottaa (kuten imetysasennolla, rintarepulla jne). Kyllähän monella vaivat loppuvatkin siinä neljän kuukauden kohdalla. Mutta tarviiko lapsen turhaan kärsiä? Varsinkin kun itkun syitä voi lapselle olla moniakin. Vanhemmille "puoskarilääkäreiden" maitodiagnoosi on paljon parempi kuin neuvoloiden "koittakaan nyt vain kestää ja kärsiä monta kuukautta".

 

Sen verran meidän "puoskarilääkäreistä". Ensimmäinen lääkäri on sairaalan entinen lastentautien ylilääkäri. Erikoisalana lasten koliikkioireet. Häneltä tuli siis kommentti että on koliikkia. Koittakaa kestää. Mitään ei voi tehdä. Toinen lääkäri on toisen sairaalan ylilääkäri. Häneltä saimme sekä refluksiasta että lasten allergioista todella hyvät tiedot ja ohjeet.Myöskään ystävämme eivät olleet saaneet sairaalasta apua. Koliikki kuulemma menee itsekseen ohi. Yksityisellä lastenlääkärillä oli otettu heidän vauvansa mahaoireet tosissaan. Korvikemaidon jälkeen vauva muuttui ihan eri vauvaksi. Ei sairaaloiden lääkäritkään aina niin hyviä ole. Siksi sanonkin aina, että jos ette saa hyvää hoitoa, niin vaihtakaa lääkäriä. Joskus sairaalan lääkärit ovat todella hyviä, joskus tavallisessa terveyskeskuksessa on todella ihana ja juuri siihen asiaan perehtynyt lääkäri. Toisinaan ei.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pientä täsmennystä.

 

"Puoskareilla" viittasin sellaisiin lääkäreihin jotka tekevät suoranaista bisnestä allergiadiagnostiikalla - ei niinkään harvinainen ilmiö nykypäivänä. Fakta kun on että ruoka-aineallergian diagnostiikka ei lapsilla ole mitään helppoa - oireet ovat etenkin suolioireisessa allergiassa hyvinkin epämääräiset, lapsella voi olla useitakin allergioita samanaikaisesti ja toisaalta ihan samanlaiset oireet voivat johtua monista muistakin syistä joista osa vaatii hoitoa ja osa on ihan harmittomia ja ohimeneviä. Ja kuten jo edellisessä viestissäni totesin niin syytä ja seurausta metsästettäessä mennään usein metsään koska ennakkokäsitykset ja lumevaikutus vaikuttavat niin paljon siihen, miten oireita havainnoidaan ja raportoidaan. Kyse ei siis ole siitä, etteivätkö vanhemmat tuntisi lastaan kaikkein parhaiten vaan kyse nyt yksinkertaisesti on niin hankalasta asiasta että eksperttikin menee helposti vipuun. Sen vuoksi diagnostiikassa ja etenkin korvauksia ja tukia miettiessä on pakko tukeutua noihin välttämis-altistuskokeisiin vaikka ne hankalia ovatkin. Toisaalta kun ei haluta turhaankaan leimata lapsia allergikoiksi ja supistaa heidän ruokavaliotaan syyttä suotta.

 

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin on paljon vanhempia jotka nimenomaisesti haluaisivat lapselleen ennemmin allergiadiagnoosin kuin varman tiedon siitä että lapsella on vain jokin harmiton vaiva joka menee ohi itsestään, ihan vain siksi että vanhemmasta itsestään on helpompaa kun vaivalla on jokin nimi ja syy. Toisaalta myös allergioista myös puhutaan nykyään paljon ja osa perheistä rupeaa pelkäämään asiaa jo etukäteenkin. Tähän pohjautuen onkin sitten markkinoille tullut jos jonkinmoista viritelmää. On hypoallergeenisia tuotteita joiden pitäisi muka ehkäistä allergian kehittyminen, on äärimmäisyyksiin meneviä erikoisdieettejä, luontaislääkityksiä ja "erikoisanalyysejä" joilla muka voidaan todeta allergioita silloinkin kuin normaaleilla allergiatesteillä ei niitä saada näkyviin. Osa perustuu sellaisten vasta-aineiden määrityksiin joita elimistössä kuuluu normaalistikin olla, osalla ei ole tieteellistä pohjaa senkään vertaa. Tyypillisesti perhe pyritään saamaan vakuuttuneeksi määrättyjen (ja yleensä kalliiden) hoitojen ja seurantakäyntien tarpeellisuudesta ja jos oireet jatkuvat niin sehän on vain merkki siitä että dieettiä pitää tiukentaa entisestään koska muuten oireet olisivat varmasti vielä pahemmat. Kaiken pohjalla on perheen luontainen tarve tulla kuulluksi ja kokea että joku on kiinnostunut juuri heidän tapauksestaan, mutta pahimmillaan se voi johtaa lapsen ruokavalion tarpeettomaan äärimmäiseen supistamiseen ja hygieniahysteriaan. Äärimmäisin esimerkki mihin olen itse törmännyt, oli painonlaskun takia tutkimuksiin tullut atoopikkolapsi jonka vanhemmat olivat kuulleet ja lukeneet niin paljon kauhujuttuja vaikeista allergiaoireista koko yön huutoineen etteivät uskaltaneet aloittaa lapselleen lisäruokia ensinkään!

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Juu, ihan hyvä että puutuit tuohon ettei ihan kaikkea kannata uskoa. Siksi peräänkuulutankin hyvää lääkäriä. Jotenkin oletan, että kaikki ovat lähdekriittisiä ja vaativat hyvää palvelua lääkäriltä. Eivätkä usko ihan kaikkea mitä lääkärit sanovat vaan etsivät lisätietoa netistä. Ja varsinkin netissä ovat kriittisiä lukemastaan. Ehkä mä vain otan liikaa selvää asioista ;) Oletan myös, että ihmiset ovat ensin käyneet katsomassa täällä ketjun 'Vauvojen masuvaivat'. Siis, että ensin kokeillaan kaikkia keinoja, millä vauvan oloa saisi helpotettua. Sitten vasta ruvetaan muuttamaan lapsen ruokavaliota. Mutta näin tavallisen neuvolassa ja yksityisellä lääkäreillä käynneenä koen, että maitoallergia on huonosti tunnettu lääkäreiden ja terkkareiden keskuudessa. Refluksia vielä huonommin. Tosin on yleensä muutkin vatsavaivat kuten jo kirjoitinkin :( Vanhempien huoli kuitataan usein sillä, että ongelma ratkeaa kunhan aika kuluu. Ei anneta esimerkiksi mitään listaa ns. pehmeistä keinoista, joilla lapsen oloa helpottaa. Sitä kaipaisin enemmän suomalaisessa terveydenhoidossa.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit. äh, mä olen päättänyt, etten ala jankata tästä, kun niin paljon julkinen terveydenhoito jo teki hallaa meidän perheellemme, joten poispoispois.

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teinkö ihan tyhmästi kun lopetin nyt imettämisen toistaiseksi? En hennonnut enää katsoa tuskaista vauvaa. Ja, meidän allergologi ei ole puoskari vaan Tiina Tuomela, älyttömän arvostettu allergologi. Mietinkin, ettei hän olisi varmaan ilman syytä sanonut että lopeta imetys toistaiseksi...?

 

Et tehnyt tyhmästi, noudatit tietysti lääkärin ohjeita. Mutta tarkkaile maidon määrää ja jos näyttää siltä, että pumppaamalla määrät alkavat laskea, harkitse imetykseen siirtymistä. Olet kai jo useamman päivän ollut maidottomalla dieetillä? Se voi jo riittää.

 

Tiina Tuomela on varmasti hyvä allergologi. Olen kuitenkin saanut hänen tv-esiintymisistään sellaisen kuvan, että hän ei ole imetyksen ylin asiantuntija. (Voin muistaa väärinkin, tämä on vain sellainen yleiskäsitys.) Saattaa olla, että hän allergologina saattaa vaan pitää korvikkeen antamista yksinkertaisimpana ratkaisuna, eikä ihan täysin edes tiedä mitä riskejä siihen imetyksen ja mm. äidin hyvinvoinnin kannalta liittyy.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös Tampereen johtava allergologi Kati Holm kehottaa vaikeiden allergioiden kohdalla luopumaan imetyksestä. Ystäväni eka lapsi oli allerginen kaikelle mahdolliselle: mikään ruoka ei käynyt ja päälle tulivat siitepöly- ja eläinallergiat + astma. Kun ystäväni alkoi odottaa toista, lääkäri kehotti olemaan kokonaan imettämättä. Toisella lapsella ei ollut eikä tullut mitään allergioita. Saattoi olla sattumaakin, mutta taustalla oli joku juttu siitä, että joidenkin äitien maito saattaa allergisoida lasta.

 

Myös oma allergialääkärini kehotti lopettamaan imetyksen vauvan ollessa puolivuotias, koska äidinmaidon läpi tulevat allergeenit vaikeuttavat kiinteiden ruokien kokeiluja. En ihan täysin lopettanut, mutta aika fiilistelyä se enää on, kun korviketta menee 5-7 dl päivässä. Ja poika voi paremmin kuin koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angervon luettelemien mielipiteiden vuoksi itse olen arastellut, viivyttänyt ja siirtänyt lääkärille menoa. Mutta nyt taistelutahtoa on taas löytynyt. Eihän sitä mistään voi tietää, onko taustalla allergiaa tai muuta, jos ei edes tutkita!! On se lapsen rääkkäämistä, jos kuukaudesta toiseen vaan odottaa sitä päivää, että oireet menevät itsestään ohi. Eikä tietysti syitä aina välttämättä löydy, mutta se ei ole syy jättää tutkimuksia tekemättä.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen kuullut vain urbaanilegendoja hysteriisistä, "allergiaa haluavista" vanhemmista, mutta tunnen elävässä elämässä useita perheita, joilla maitoallergia on löydetty terveydenhuollon surkean diagnoosikyvyn vuoksi monta kuukautta kärsimysten aljamisen jälkeen. Tutkimatta ei tosiaan ongelma selviä, ja jos joku terveydenhuollon "ammattilainen" käskee vain kärsiä, voit olla varma, että olet itse oikeassa etsiessäsi lapsellesi apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen yrittänyt etsiä apua, mutta kun kukaan ei tahdo kuunnella. Meillä auttoi jonkin verran refluksi lääke, mutta siis vain osittain. Jätin tänään soittopyynnön sille ainoalle lääkärille joka uskoi mua kun puhuin refluksista, mutta nyt hänellä oli niin kiire että ei ollenkaan kuunnellut mua ja sanoi vaan että hyvä jos lääke on auttanut ja jos sit oireet alkaa pahenemaan niin ota yhteyttä. Ööh, miksiköhän otin yhteyttä nyt tänään!? En mä nyt vaan soita ja sano että lääke on auttanut.. Onhan myös noi tähystykset epämukavia, mutta lapsi nukutetaan (kai?). Mä en oikein tiedä mitä tehdä. Neuvolassakin lääkäri vain sanoi että poika näyttää terveeltä, kiitos hei. Sanoi kyllä että kirjoittaa lähetteen lastenklinikalle, mutta epäilen ettei siellä päässä reagoivat siihen mitenkään. Mulla meinaa hajota pää kun mä en jaksa kuunnella sitä jatkuvaa itkua ja kitinää. Se on sydäntä raastaavaa ja hermot menee... Mä haluan apua!!!

 

 

Lisäys, noista kiinteiden aloittamisesta. Jos lapsi itkee joka ruokailun jälkeen muutenkin niin enhän mä sillon tiedä sopiiko kyseinen kiinteä ruoka.. Kasvukontrollissa kun käytiin niin lääkäri sanoi vaan että "vatsavaivat menee ohitse ja aloita vaan kiinteitä". Olen kyllä vähän jo antanut, mutta en osaa sanoa sopiiko esim. päärynä vai ei..

Edited by nixu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onpa kurjan kuuloinen tilanne! Ja ihan ihme lääkäri! Ja ihan ihme väite, "vatsavaivat menee ohi"! (No menee ne ehkä ajastaan, mutta parikin kuukautta on pitkä aika seurata niitä vierestä.) Ei lääkärin vaihtaminen tulisi kyseeseen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.