Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

^ Ollaan käyty jo muutamalla, mutta neuvolalääkäri ei kuunnellutkaan mua..

 

Mutta hyviä uutisia!!! :) Soittivat äsken allergiasairaalasta ja heillä oli peruutuspaikka torstaiksi!! Joten nyt mennään prik-testeihin sillon. En mä olen varma onko maitoallergiaa, mutta jotain on kun joka ruokailun jälkeen alkaa itkemään ja vääntelehtimään.. Olin niin varma että eivät ota meitä tosissaan. Katotaan mitä siellä sanovat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ hieno juttu!

 

Meillä on vähän erilainen tarina, meillä allergiasairaalaan laitettiin ennen kuin itse edes ajattelin, että ongelmat voisivat johtua allergiasta. Ehkäpä syy on se, että me mentiin saman tien yksityiselle, kun on kerran vakuutus. Neuvolassa ei olla oikein edes puhuttu asiasta.

 

Meillä on atooppinen iho pojalla ja lääkäri lähetti sitten maito- ja vilja-allergiatesteihin. Muita oireita ei ole - no, huonosti nukutut yöt, jos se oireeksi luetaan. Minä itse en usko maitoallergiaan, saa nähdä miten käy. Toisaalta toivon olevani oikeassa, toisaalta väärässä, koska silloin tuo iho-ongelma helpottuisi.

 

Meillä prik-testit jäivät tänään tosin väliin, kun pojan iho oli niin huono, ettei siihen voinut mitään tehdä. Parin viikon päästä sitten uudestaan. Nyt siihen asti ollaan maidottomalla ja viljattomalla dieetillä, mutta voi kiesus kun ton apteekin jauhemaidon kanssa on säätämistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä huonot yöt olivat alkuun ainoa oire. Vähitellen iho alkoi mennä huonommaksi. Maidottoman aloituksen jälkeen homma korjaantui parissa päivässä.

 

Termoskannu, jäähdytetty keitetty vesi tai kunnon jäähdytysvesihaudesysteemi ja ruokalämpömittari helpottavat vähän systeemiä. Mä teen Profylacia varten keitetyn veden aamulla termariin. Se pysyy siellä 70-85-asteisena mooonta tuntia. Sitten sekoitan tuttipullossa jauheen (70-asteiseen veteen), kaadan muumimukiin ja laian mukin kylmävesihauteeseen, ja mittarin piipatessa (asetus 37 astetta) kaadan takaisin tuttipulloon. Tuttipullossa jäähtyminen on niin hidasta ja venttiilipohjapullon reiät tuntuvat tykkäävän huonoa vedestä. Äkkiä siihen puljaamiseen tottuu, mutta onhan se varsinkin reissussa hankalaa. Meillä on kaupungilla liikkuminen sattuneesta syystä jäänyt aika vähiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä testattiin ainoastaan maito tänään prikeissä ja negaa näytti. 3 viikon kuluttua maitoaltistukseen. Tää epätietoisuus on niin raastavaa. Lääkäri oli vain sitä mieltä että pitäs totuetella nyt almiron peptiin että jos vatsa vaan ei ole tottunut. Tekisi mieli kokeilla jotain muuta, jos se sopisi paremmin, kun AP aiheutti paljon enemmän itkua kun se meidän vatsahellä maito. Niissä ainoa ero on että AP:ssä maito on kokonaan hydrolysoitu ja siinä meidän maidossa vain osittain. Joten en käsitä miten AP aiheuttaa enemmän vaivaa. Se vatsahellä (nutrilon comfort) on paksumpaa, joten jos se on myös refluksi oireet jotka ovat sit itkettäny.. Se mikä myös ihmetyttää on että poika tuntuu sietävän maissivelliä paremmin kuin esim tuttelia tai nania, vaikka vellissä on enemmän maitoa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi se vesi pitää keittää ja jäähdyttää (meillä lukee että 40 asteiseksi)? Kun annanhan mä kylmää vettäkin, niin riittäisikö, että mikrossa lämmittää sopivaksi? Tai että kylmällä vedellä jäähdyttää keitettyä?

 

Termarivinkki oli kyllä hyvä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maito kai alkaa nopeasti kasvattaa pöpöjä. Mutta jos keittää veden aamulla ja lämmittää sitten sitä mikrossa...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kun että lämmittää kylmää vettä mikrossa ja sekoittaa siihen maidon ja antaa vauvalle samantien. Siis ettei keitä ja anna viilentyä, niinkuin ohjeissa sanotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mielestäni vesi keitetään siksi, koska vesihanasta saattaa tulla joitakin sellaisia "pöpöjä", joita ei lapsen vatsa vielä kestä. Varsinkin, jos lapsi ei vielä maidon lisäksi ole saanut muuta ruokaa. Itse keitän veden vedenkeittimellä ja siitä sitten lämmittelen mikrossa päivänmittaan. Minä en kyllä ole mittaillut mitään erityisiä lämpötiloja, vaan sekoittelen jauheen hieman ihoa kuumempaan veteen, jonka voi heti antaa lapselle. Ei ole meillä ainakaan ollut yhtään haitaksi ja helppo lämmittää kahvilassakin pullo, kun on siihen jo kotona keittänyt veden valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin sekoitan todellakin vain NOIN 40 asteeseen veteen. Meillä on termarissa aina vettä ja sit sekoitetaan siitä ja joko hanasta tai haaleaa keitettyä vettä. Meille sanoivat jo ihan sairaalassa että suomessa ei tarttis keittää vettä, kun on sen verran puhdasta. Meillä oli nenämahaletku alussa ja se piti aina syötön jälkeen "huuhdella" vedellä. Sairaalassa laittoivat keittosuolaliosta, mutta sanoivat että kotona voi käyttää hanavettä, kunhan antaa sen valua vähän aikaa. Ja tämä oli sillon kun poika oli viikon ikäinen. Nykyyän lämmitän kyllä ihan vaan mikrossa välillä jos on muualla eikä termari ole mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on mittari tehokäytössä, kun jauhe pitää sekoittaa 70-asteiseen veteen, ja sen veikkailu on vaikeampaa kuin kädenlämpöisyys. Kun jätän pöydälle jäähtymään, piippaava mittari on aika kätsy. Noi, mitkä pitää sekoittaa 40-asteisena ja voi tarjota heti, on sentään vähän kätevämpiä.

 

Jos tarjoaa heti valmistamisen jälkeen, ei kai keittäminen ole niin tärkeää, mutta jos yhtään odottelee, pöpöt alkavat herkemmin kasvaa keittämättömässä vedessä. Vaikka purkeissa kehotetaan käyttämään heti, Pullonpyörittäjän oppaass sanotaan, että jauhemaitojen pitäisi säilyä 2 tuntia ja jos lapsi on koskenut pulloon, 1 tunti. Mä olen vajaan tunnin pitänyt käyttökelpoisena. EDIT: hups, mä olin lukenut silmät ristissä, unohtakaa toi!

 

Pullonpyörittäjän opas

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites
jauhemaitojen pitäisi säilyä 2 tuntia ja jos lapsi on koskenut pulloon, 1 tunti. Mä olen vajaan tunnin pitänyt käyttökelpoisena.

 

Kylmässä vai lämpimässä?

 

Meillä on nyt syöty 4 päivää tätä korvikemaitoa ja toistaiseksi mitään muutoksia ei ole. Viime yö oli pahempi kuin pitkään aikaan, ja iho on kortisonin käyttämisen takia taas parempi, muttei täydellinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh, hyvä kun kysyit. Menin tarkistamaan oppaasta, mutta olin näköjään lukenut huolimattomasti, noi ajat koskivat nestemäisiä korvikkeita.

 

Harmi, ettei teillä ole auttanut. Olisi ollut niin helppoa, jos tolla olisi ratkennut. Edelleen on tietysti vaihtoehto, että korvikkeen pitää olla vielä pilkotumpaa (Neocate) tai maissitonta (Profylac) tai että on joku muu allergia (esim. kananmuna) tai että oireet tulevat jostakin ihan muusta. Toivottavasti syy kuitenkin löytyisi pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me toimittiin maidon tekemisen kanssa myös niin, että aamulla keitettiin vedenkeittimellinen vettä ja siitä otettiin päivän mittaan. Ihan vauvana lämmitin maitoa vielä lisää mikrossa, mutta pitkään lapsi on jo juonut maitonsa viileänä. Mä olen ollut myös aika suurpiirteinen säilyyvyyden yms. suhteen, enkä heittänyt sikakallista Neocatea pois heti, jos lapsi ei juonut kaikkea. Jääkaapissa se säilyi vallan mainiosti.

 

Mutta, mun varsinainen asiani tähän ketjuun on, että Taaperoinen tuntuu parantuneen maitoallergiastaan. Olemme kokeilleet antaa purkkiruokia, joissa on käytetty maitoa ja eilen lapsi maisteli jugurttia. Tänään hän on saanut ihan tavallista rasvatonta maitoa, eikä mitään oireita ole tullut. Loistavaa, jos myöhemminkään ei tule mitään ja lapsen allergia on oikeasti mennyt ohitse! Otetaan nyt kuitenkin ihan rauhassa kokeilun suhteen vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kuulostaa hienolta jutulta! Pidetään peukkuja, että menee edelleen hyvin! Teettekö te kokeiluja ihan ominpäin vai onko siinä joku seuranta? Korvikkeet vissiin korvataan kahteen vuoteen asti, eikö?

 

Meillä on pahimmillaan puolet Profylacista mennyt hukkaan, kun olen sen hitaan valmistamisen takia tehnyt sitä valmiiksi niin, että nälän iskiessä sitä on heti saatavilla. Poika kun on älyttömän kärsimätön nälkäisenä. Nyt kun on opittu ruoka-ajat (siunattu ruokapäiväkirja), ei enää tule kuin pieniä hukka-annoksia. Teen yleensä 160 ml annoksen, josta menee vaihtelevasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee korvaavuus vanhaksi ensi kuun alussa ja saatiin lääkäriltä lupa tehdä varovaisia kokeiluja kotona, jotta tiedetään mennäänkö uuteen altistukseen. Meillä kun on se helpotus, että lapsi oireilee aina vaan ihollaan, ei suolistolla. Niinpä on sitten turvallisempaa tuo kokeilukin, kun ei tule vatsanväänteitä ja kipua, ainoastaan epämukavaa kutinaa. Lähete meillä jo on tuohon maitoaltistukseen, mutta jos näin hyvin jatkuu, ei tarvitse varata aikaa. Katsellaan, pitänee edetä tosi varovasti. Onhan se iso muutos pienelle elimistölle, kun sinne laitetaan maitotuotteita, vaikka mitään allergiaa ei olisikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin jo Sorellinalle tuonne meidän ketjuun, mutta laitetaan tännekin:

Kiva apteekkitäti soitteli Almiron Peptin valmistajalle, joka sanoi, ettei vettä tarvitse keittää tämänikäisille (jos lapsi syö jo kiinteitä) enää joka kerta 100-asteiseksi ja viilentää. Tuo valmiste ei tarvitse tuollaista lämmitystä, kyse on vain seisovan veden bakteerikannasta. Eli kiehutamme kaksi kertaa päivässä veden, jonka jälkeen keittimellä lämpäytetään (meillä on Philipsin keitin, josta saa 40-,60-,80- ja 100-asteista vettä). Reissuun otan mukaan noin 60-80-asteista vettä valmiiksi pulloon (vähän riippuen milloin ois tarkoitus ruokailla) ja valmiiksi pikkupurkkeihin mitatut jauheet. Valmista maitoa olemme käyttäneet ehkä vielä reilun puolen tunnin kuluttua, vaikka olisi ollut huoneenlämmössä. Jos jää paljon juomatta, laitamme jääkaappiin ja lämmitämme vesihauteessa seuraavalle syötölle. Yösyöttöjä varten apteekkitäti kysyi, voisiko Almironin tehdä valmiiksi ja lämmittää (vesihauteessa). Valmistaja vastasi, että saa tehdä, mutta "jotain raviontoaineita" voi hävitä, joten valmiita pulloja kannattaa tehdä esim. vain tuolle yösyötölle. Tosin ihan yhtä nopeaa on ottaa keittimestä/termarista keitettyä vettä, lämmittää ja mitata jauhe. Ja olemme muuten tehneet joskus reissussa myös kylmähköön veteen, ja muistaakseni jauhe liukeni ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä olen kiireessä tehnyt niin, että lämmitän veden kiehuvaksi. Meillä siis ei ole mitään lämmönsäädintä ja vesi kiehuu nopeasti kuumaksi. Sitten lisään vettä niin paljon, että on sopivan lämmintä. Lopuksi kaadan ylimääräisen veden pois ja lisään jauheen. Ei ehdi neiti hermostua pahasti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenenkään lapsi ollut ensin vain allerginen maidolle, mutta herkistynyt myöhemmin myös soijalle? Me olemme käyttäneet n. puoli vuotta Profylac-korviketta, mutta nyt on reilun viikon ajan tytön kasvoihin ja käsiin ilmestynyt ihottumaa. Mitään uutta emme ole syöneet, joten tuo soijalle herkistyminen tuli ensimmäisenä mieleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tosta tiedä, mutta meillä on uusimman Profylac-erän ostamisen jälkeen tullut myös iho-oireita, jauhe käyttäytyy eri tavoin kuin aiemmin eikä poika haluaisi millään juoda sitä. Kyselin sähköpostilla Semperistä, onko koostumusta jotenkin muutettu, mutta ei sieltä ole vielä kuulunut mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kuulemma ollut mitään muutoksia eikä muita valituksia ole tullut, mutta pyysivät kuitenkin purkit tutkittaviksi. Pahimman purkillisen ehdin jo kaataa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys niille joiden lapsilla on todettu suoli-oireinen maitoallergia: Miten lääkärit toteavat, että lapsella todella on maitoallergia. Meillä oli eilen nuorimmaisella tutteli-altistus, jonka jälkeen illan jatkoimme ohjeen mukaan Neocatella jolla siis aiemmin myös olimme. Oireet tulivat vasta hiljalleen tämän päivän aikana, kun aloitimme aamulla tuttelin. Nyt illasta oli siis jo todella kipeä, huusi selkä kaarella. kakka oli vetistä ja pahanhajuista sekä limaista, tuli aivan suihkuamalla. Pulauttelu on todella kovaa, oikeastaan oksentamista ja neiti on aivan tukossa.

 

Riittävätkö nämä oireet vanhempien kertomana, vai miten he uskovat minua? Meillä on huomenna aika sairaalassa. Mahtaneekohan mennä kauankin ennenkuin lähettävät ajan almiron-altistukseen? Tämä siis sairaalassa, emme saaneet vakuutusta koska neiti oireili jo niin aikaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä piti olla altistus tiistaina, mutta lääkäri sanoi jonkun ajan keskusteltua ettäei usko että on allergiaa, vaan että on tosi herkkävatsainen. mutta ennen altistusta meidän piti viikon ajan kirjoittaa kaikki oireet mitä esiinty, kakan koostumus ym.. ja sit ois myös jälkeenpäin pitänyt kirjata oireita paperille todisteena..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilanne on varmaan jo ratkennut, mutta meille yleisohjeeksi annettiin, että lasta ei saa kiduttaa, ts. kun oireet ovat selvästi normaalitilasta eroavat, täytyy lopettaa. Jos saa jonkun puhelimen päähän, hyvä on, mutta omaan arvioonkin sai luottaa. Neillä oireisto kasvoi pikkuhiljaa, ja vasta 4-5 päivän kuluttua oli niin selvää, että lopetettiin. Koska oli juhannusaatto, ei saatu mitään kommentteja lääkäriltä eikä hoitajalta. Otin ihosta valokuvia, mutta eivät ne kiinnostaneet lääkäriä, joka uskoi meidän sanaa - ei edes kysynyt muuta, kuin oikeastaan vain totesi, että "se ei sitten käynyt".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.