Severiina

Maitoallergia

1128 posts in this topic

Me käytiin muutama viikko sitten lääkärillä, kun mulla alkoi mennä hermo kamalanhajuiseen kakkaan, öiseen huutoon ja heräilyyn, ihon raapimiseen ja helahtelevaan ihoon. Lääkäri määräsi samantien prick-testiin, jossa tuloksena oli kananmuna plussalla, maidosta ei tullut plussaa. Lääkäri sanoi, että vain puolet maitoallergioista näkyy testissä, ja oireet viittaavat ihan selkeästi lehmänmaitoallergiaan. Me oltiin muutamaa viikkoa aiemmin aloiteltu lehmänmaitotuotteiden maistelu. Ohjeena oli maitotuotteiden välttäminen ja tilalle kauramaito ja 3 kk:n päästä uusi käynti. Mä hetken aikaa jaksoin olla imetysdieetillä, mutta lopetin hyvin pian koko imettämisen ja nyt jo tyttö juo kauramaitoa hyvällä ruokahalulla. Iho on parantunut, kakka ei haise enää niin kamalalta ja tyttö nukkuu yönsä hienosti. :) Se kananmunan välttäminen onkin sitten vähän hankalampi juttu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok! :) Neuvolassa kyselin joskus maidoista niin silloin sanottiin, että maitoallergiset lapset juovat korvikkeita 2-vuotiaaksi asti. :huh: Hyvä, jos ois mahdollista noilla vähän halvemmilla maidoilla kokeilla, jos meillä nyt maitodieetille joudutaan edes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vähän menee ohi teidän iän. Mä olen saanut kauramaidosta kahdelta lääkäriltä eri suositukset. Toinen lääkäri oli vissiin yleislääkäri. (Käytiin siis näyttämässä yksityisellä sunnuntaipäivänä korvia ja kysyin samalla kauramaidosta. Siksi en tiedä lääkärin erikoistumista.) Tämä lääkäri kuuluu omien sanojensa mukaan Käypä hoito-työryhmään. Oli sitä mieltä ettei kauramaitoa tulisi antaa alle vuoden ikäiselle. Meidän oma allergialääkärin mukaan voin antaa alle yksi vuotiaalle nyt jo kauramaitoa rintamaidon lisäksi. Kauramaitoon voidaan kokonaan siirtyä yhden vuoden jälkeen kunhan ruokavalio on monipuolinen. Luotan tuohon allergialääkäriimme, joten aiomme antaa kauramaitoa jo nyt mm. välipalan yhteydessä.

Histamiini-palstalla jollekin oltiin annettu myös lupa juoda kauramaitoa, kunhan huolehditaan riittävästä proteiinin saannista. Se ei ole meillä mikään ongelma.

Moni alle kaksi vuotias tosiaan juo erityiskorvikemaitoa. Niissä kun on tarkasti määritelty ravinnelisät. Mutta jos ruokavalio on monipuolinen, ei kaurajuomaan siirtymisestä ole haittaa.

 

Meilläkin kaurajuomaan on lisättynä kalsium+d-vitamiini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla tänne ketjuun kertomaan, että meidän Selma on saanut nyt viikon verran hapanmaitotuotteita (lähinnä raejuustoa ja piimää) eikä mitään oireita ole tullut - ainakaan vielä! :) Maitoaltistuksen aikaan oireita tuli 3. päivänä, joten toiveet on korkealla, että allergia on väistynyt keskuudestamme! Piimä on neitosen suurinta herkkua :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mites teillä ei allergialääkäri ole ilmeisesti puhunut mitään Zyrtecistä? Mun on sitä pitänytkin kysyä täältä.

 

Viimeksi kun tosiaan oltiin korvia tarkastuttamassa, allerialääkärimme puhui hapanmaitotuotteiden testaamisesta. Sanoi, että testataan ensi huhti- toukokuussa kun flunssakaudet ovat ohi. Tai sitten kaksivuotiaana. Puhui jotain myös Zyrtec-reseptistä. Minkä takia? Mahdollisten iho-oireiden vaikkei meillä sellaista ole ikinä maidosta tullut. Ei kait Zyrtec suolisto-oireiseen maitoallergiaan auta? En ehtinyt kysyä lääkäriltä enempää. Olin ajatellut testata maitotuotteita joskus yhden vuoden jälkeen mutta taidankin tosiaan odottaa, että näemme lääkärin ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oliskohan se lääkäri yhdistänyt sen Zyrtecin siihen, että sillon keväällä on siitepölykausi ja esim. ruoka-aineetkin voivat reagoida ristiin siitepölyjen kanssa? Tää tuli mulle mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meilläkin jonkin sortin maitoallergia. tavallista maitoa ei voi juoda kun tulee ihottumaan poskiin ja ranteisiin, näyttää kuivalta iholta ja punoittaa. mutta luomumaitoa voi juoda. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en valitettavasti kerkiä millään lukeen koko ketjua läpi, joten pyydän etukäteen anteeksi, jos/kun tulee toistoa. Voiko maitoallergia ilmetä pelkästään runsaana pulautteluna? Meillä toisella kaksosista on epäily maitoallergiasta ja nyt toinen poika on alkanut pulautella runsaasti ja valvomaan öitä. Paino on myös laskussa? Vai voisko olla kyse refluksista ennemmin kuin allergiasta...Mitä olette mieltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä tapasin juuri yhden puolivuotiaan, jolla oli todettu maitoallergia ja oireena oli pulauttelu. Ei asiasta keskusteltu sen enempää eli en tunne tapausta tarkkaan, mutta lapsen äiti sanoi että pulauttelun takia alettiin tutkia.

Oletteko te Heijo käyneet allergologilla?

 

Meidän puolivuotiaalla on myös maitoallergiaepäily. Ei olla vielä aloitettu Almiron pepti -kokeilua, kun kokeillaan ensin josko Nutrilon comfort/hypo allergen (olikohan se nimi noin?) auttaisi masuvaivoihin. Meillä siis oireena on ollut kitiseväisyys ja kärttyisyys kaikki nämä 6kk. Lisänä masuvaivat, ummetus ja vihreähkö kakka.

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en valitettavasti kerkiä millään lukeen koko ketjua läpi, joten pyydän etukäteen anteeksi, jos/kun tulee toistoa. Voiko maitoallergia ilmetä pelkästään runsaana pulautteluna? Meillä toisella kaksosista on epäily maitoallergiasta ja nyt toinen poika on alkanut pulautella runsaasti ja valvomaan öitä. Paino on myös laskussa? Vai voisko olla kyse refluksista ennemmin kuin allergiasta...Mitä olette mieltä?

 

Kovasti kyllä refluksilta kuulostaa :( Onko teillä iho-oireita lainkaan? Entä massu kipeä? Meillä tytöllä ei ole ollenkaan iho-oireita vaan maitoallergia suolistoperäisenä eli vatsa oli äidinmaidosta ja tuttelista mielettömän kipeä. Lisäksi meidän mimmillä on refluksi, pulauttelee kovasti, tai sanoisin oksentamiseksi. Sitten on usein hirveä nälkä pian jo syömisen jälkeen kun tulee ulos niin paljon kerralla. Oletko huomannut että vääntelehtiikö syömisen aikana? Meillä se on myös refluksin oire. Irvistää usein, niin että oikein näkee kun hapot nousee kurkkuun. Lisäksi tykkäis olla vaan pystyasennossa koska se on helpoin. Sänkyä ollaan nostettu reippaasti yöspäin pääpuolelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Niitä on 2 eri. toinen on comfort ja toinen on se Hypo-Allergen.

 

Eikös se comfort oo ihan pienille? Tää on siis sama kuin entinen Tutteli Omneo Comfort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Comfortia on 1 ja 2, eli on isommillekin. Me kokeiltiin siis ensin Comfortia, poika ei sitä suostunut juomaan ja nyt kokeillaan Hypo allergenia, kun sen pitäisi olla vähän miedomman makuista. Sitä on nyt pari päivää saatu ihan kohtuullisia määriä jo menemäänkin. Pitääpä vielä lisätä, että näähän ei siis ole maitoallergisille sopivia, vaan herkkämasuisille tarkoitettuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ollaan kokeiltu gavisconia pulautteluun, mutta sillä ei ole vaikutusta. Voisko refluksi olla niin paha, että se ei vaan auta vai olisko kyseessä kuitenkin se maitoallergia... Ens viikolla on toisen pojan maitoaltistus. Jos hänellä todetaan allergia, on se kai todennäköistä, että toisellakin olisi. En ole kuullut, että vain toisella kaksosista olisi allergia, kaipa se sit on molemmilla. En tiedä. Mut taas oli huono yö ja pulauttelua paljon. Sängyn pää on ollut koholla paljon jo pidemmän aikaa. Oireet on pahentunu ihan viikon sisällä. Sitä ennen nukkui ihan kohtalaisesti kolmen tunnin pätkissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä oli refluksia päässyt niin pahaksi, että Gaviscon auttoi vain hiukan. Oikeastaan pari päivää. Onneksi pääsimme nopeasti hyvälle lääkärille ja saimme kunnon lääkkeeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä toinen kaksosista on allergikko ja toinen ei. Toisella ei ole mitään allergiaoireita. :huh: Tosin vielä ollaan alkutaipaleella allergioiden selvittämisessä. Nyt vältetään maitoa, maissia, vehnää, ohraa ja ruista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen että olisko kellään kattavaa listaa siitä, millä (piilo)nimillä maitoproteiinia löytyy ruuista? Että ymmärtäisi sisältöluettelosta, käykö ruoka vai ei...? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikös se comfort oo ihan pienille? Tää on siis sama kuin entinen Tutteli Omneo Comfort.

 

On ent. tutteli omneo, mutta siinä on suositus 0-12kk, joten ei se nyt pelkästään ihan pienille ole.

 

Mun mielestä Comfortia on 1 ja 2, eli on isommillekin. Me kokeiltiin siis ensin Comfortia, poika ei sitä suostunut juomaan ja nyt kokeillaan Hypo allergenia, kun sen pitäisi olla vähän miedomman makuista. Sitä on nyt pari päivää saatu ihan kohtuullisia määriä jo menemäänkin. Pitääpä vielä lisätä, että näähän ei siis ole maitoallergisille sopivia, vaan herkkämasuisille tarkoitettuja.

 

Tuota nutrilon standardia on ykkösta ja kakkosta, kun comfortia on vain yksi ja sama purkki alle vuoden ikäisille. Pitää varmaan vaan katsoa että saa tarpeeksi rautaa muusta ruoasta. Meillä ei toimi tuo hypo-allergen, en tiedä miksi. Vai oisko koska se ei ole sitä paksumpaa ja refluksi kuitenkin vaivaa sen verran paljon että se nousee helpommin ylös kun tuo comfor.

 

ollaan kokeiltu gavisconia pulautteluun, mutta sillä ei ole vaikutusta.

 

Meille lääkäri sanoi että vauvoille hän ei suositellut gavisconia, koska se ei auta niin hyvin. Gaviscon toimii siten että tekee hyytelömäisen kalvon, jonka pitäisi estää vatsahappojen nousua, mutta kun vauvat makaa niin se kalvo siirtyy eikä ole enää siinä ruokatorven kohdalla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuli mieleen että olisko kellään kattavaa listaa siitä, millä (piilo)nimillä maitoproteiinia löytyy ruuista? Että ymmärtäisi sisältöluettelosta, käykö ruoka vai ei...? :huh:

Ainakin hera, herajauhe, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit ja voiöljy

 

Edit. Sain siis ravitsemusterapeutilta oppaan maitoallergisen ruokavaliosta ja siinä oli tätä listaa. Nää on mun mielestä ainoat, joita ei välttämättä tajua maitoperäisiksi. Oletan tämän listan olevan kattava, mutta varma en titenkään voi olla.

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen pojat oireet vaan paheni ja muuttui täysin samanlaisiksi kuin allergiaepäilyllä pojalla. Aloitettiin almiron pepti nyt molemmille ja oireet helpotti heti. Ens viikolla tehdään altistus pojalle, jolla epäily alunperin on. Jos hänellä todetaan allergia, täytyy toisellekin tehdä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Thingumy!! :)

 

Vielä tuli varmaan tooodella typerä kysymys mieleen, mutta siis voiko maitoallergiselle lapselle antaa maitohappobakteereita? :huh::P Siis eikö maitoallerginen ole sille proteiinille allerginen, niin onko maitohappobakteereissa sitten sitä maidon proteiinia? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mielenkiintoinen kysymys, en kyllä itse ole koskaan tullut ajatelleeksi!

 

Meillä oli Juliuksen maitokontrolli maanantaina. Olin jo syksyn aikana alkanut ottaan maitotuotteita omaan ruokavalioon takas ja niinhän tuolle pojalle puhkesi kaulaan sellainen ihottuma, että meni verille. Samoin yöitkemiset alkoi uudelleen ja pulauttelu!

Lopetin siis maitotuotteet.

 

Tosiaan, maanantaina kontrollissa annettiin eka 1ml rasvatonta maitoa ja sen jälkeen vielä 10ml jogurttia. Meni alle 20min ja pojalle nousi huuleen rakkula ja olkapäälle ilmestyi ihottumaa. Aikaiesmmin ei ole tullu noin nopeaa oireita ja se haritti tosi paljon. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että Juliuksella on edelleen hyvät mahdollisuudet parantua täysin tuosta allergiasta. :) Saadaan puolen vuoden päästä kokeilla kotona uudelleen maitotuotteita ja sitten 2v iässä on seuraava altistus.

Meillähän ei olla noita korvikkeita juotettu ollenkaan, kun ei tuo poika niitä huoli. Ja oon ihan ok ollut ton maitodieetin kanssa. Nyt kuitenkin koitan lopettaa imetämistä.

 

Korvikkeesta meille sanottiin, että siksi yleensä sitä suositellaan allergisille lapsille 2-vuotiaaksi saakka, koska painon kanssa saattaa olla ongelmia ja tuossa korvikkeessa on aika hyvä ravintoarvo verraten noihin kaupan kaura- yms maitoihin. Me kuitenkin nyt siirrytään antaan riisimaitoa ja sen oheella kokeillaan esim puuron sekaan Almironia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillähän ei painon kanssa ole ollut koskaan mitään ongelmia, päin vastoin. +30% -käyrällä on menty, nyt ehkä hieman on tasaantunut aktiivisemman liikkumisen myötä. Sen takia ajattelin itsekin ottaa puheeksi sen, jos voitaisiin jättää Almiron aika vähälle ja juottaa noita markettimaitoja pääasiassa. Siis JOS tässä nyt diagnoosi saadaan. Meillä on nyt 4. täysin maidoton päivä menossa ja yöt ovat olleet aivan omaa luokkaansa. Entisten 10-30 x kipuhuutoa tilalla on 2-4 kertaa tutin nosto... :rolleyes: Eli aika positiivisella mielellä olen että suurin masuvaivojen aiheuttaja on nyt saatu lopultakin kiinni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.