MissPiggy

Raskaus ja liikunta

278 posts in this topic

^?? Aika outoa, mä kävin spinningissä ja pumpissa rv 37 asti, eikä siihen kukaan puuttunut. Edes sykerajoja ei annettu, ovat kuulemma poistuneet, ja ainoa mitä käskettiin, oli oman olon kuuntelu. Zumbailinkin aika pitkälle, tosin hyppyliikkeet jätin pois. Tosi hyvin jaksoin, ja ihan terve nelikiloinen typykkä syntyi ajallaan.

 

Träkeintä kai lienee oman olon kuuntelu. Jos tuntuu pahalta, ei liene järkevää jatkaa, mutta jos oma vointi on hyvä, ei myöskään liene syytä lopettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juu, minäkin ihmettelin tuota kieltoa kun olin ymmärtänyt että vain kamppailulajit ja sellaiset joissa muuten fyysistä kontaktia olisi kieltolistalla... Ja kun en oikein tajua mikä siinä zumbassa niin vaarallista olisi jos vaan jättää ne hypyt väliin. Salillakin yksi ohjaaja veti spinningiä aika pitkälle kun oli raskaana.

Kai ne neuvot sitten vaihtelevat neuvolasta toiseen...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

JUu, kolmessa eri neuvolassa käyneenä tuntuu, että kaikki eivät kovin usein päivitä tietojaan... Ensimmäisen kohdalla puhuttiin vielä sykerajoista, toisen kohdalla sama neuvolatäti kertoi, ettei niitä enää varsinaisesti ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekaan ei ole neuvolassa ikinä sykerajoista puhuttu. Täti viime käynnillä kysyi liikuntatottumuksista ja kerroin harrastavani joogaa, zumbaa, bodypumppia ja silloin tällöin kuntosalia. Sanoi vaan että hieno homma ja kaikki harrastukset kuulostaa hyvältä! Tietysti kaikissa näissä on kuunneltava omaa kroppaa ja esim. jooga jäi nyt kun kun ryhmä loppui. Mutta viimeisellä tunnilla tein kiertojakin vielä mutta mahdollisimman "hellästi". Pumpissa olen joutunut painoja laskemaan kun alkoi tuntumaan entiset painot epämiellyttäviltä. Tänä aamuna juuri salilla kävin ja aika samat painot edelleen käytössä mutta mikään kehon rakentaja en kuitenkaan ole :girl_wink: Eli sellaiset painot mitkä jaksaa tehdä mutta ei ole liian raskaat/ kevyet. Esikoista odottaessa kävin salilla viimeisen kerran rv 37.

Zumbaa harrastan niin kauan kuin hyvälle tuntuu mutta hypyt tosiaan jäänyt pois, muutoin aika hyvin porukan mukana vielä pysyy.

 

Itse meinaan mennä omien tuntemusten mukaan, jos hyvälle tuntuu niin harrastan liikuntaa niin pitkälle kuin mahdollista. Se on vaan paras henkireikä ikinä :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on yksi kova kuntosalillakävijä. Mietein itse myös raskaana ollessani eriävien mielipiteitten takia uskallanko käydä salilla miten pitkään ja minkälaisilla vastuksilla treenaisin. Salilla kävin muistaakseni raskausviikolle 30 asti. (tämän jälkeen lenkkeilin vähemmän reippaasti päivittäin aina h-hetkeen asti sekä aloitin äitiysjoogan.)

Kuuntelin salitreeneissä omaa vointiani. Kun vatsa alkoi kasvaa jätin liikkeet jotka aiheuttivat painetta vatsaan pois. Vatsalihasten treenauksen jätin myös vatsan tullessa ns. tielle. Maksimivoimaharjoittelua en myöskään enää tehnyt rv16 jälkeen vaan lähinnä pumppailin pienillä painoilla.

Edited by nurmikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäkin ketjussa on keskusteltu raskausajan liikunnasta.

 

Itse olen käynyt toistaiseksi vielä bodypumpissa ym. lihaskuntojumpissa noin kolmesti viikossa sekä salilla (nyt rv 34+6). Totutut painot eivät ole alkaneet tuntua liian isoilta, mutta olen silti varmuuden vuoksi vähentänyt niitä hiukan pari viikkoa sitten. Pyöräilen myös päivittäin jonkin verran. Toivotaan, että vointi sallii samaan malliin jatkamisen vielä muutaman viikon, mulla tulee niin kömpelö olo heti kun on taukoa liikunnasta. Synnytyksen jälkeen varmaan väkisin joutuu ottamaan rauhallisesti. Neuvolassa on suhtauduttu tosi positiivisesti ja sanottu vain, että pitää liikkua oman voinnin mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä harrastin ennen paljonkin liikuntaa, mutta raskausaikana raskas liikunta väheni, koska oli kaikkia oireita ja jotenkin sitä vaan vaali pitkään odotettua hoidoilla aikaansaatua raskautta niin kovasti ettei halunnut ottaa mitään riskejä että sattuisi jotain. Ehkä tyhmää ajatella niin, mutta silleen mulla oli ainakin rauhallisempi olo ja uskalsin vähän enemmän nauttia raskaudesta.Ja nyt kun muksu on 9kk, liikunta on rajottunu aikalailla reippaisiin vaunulenkkeihin, ne sopii ihan hyvin =)

Edited by ths

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen harrastanut ennen raskautta liikuntaa kohtalaisen aktiivisesti (lajit vaihdelleet: kuntosali, pyöräily, lenkkeily, sauvakävely, laskettelu, spinning, jumpat).

 

Nyt raskauden aikana olen yhä pyöräillyt työmatkat ja varmaan jatkakin siihen, että tiet ovat liukkaita. Matkaa töihin on rielut 10 km. Vauhtia on tosin pitänyt hiljentää, kun hengästyn nyt niin helposti. Lisäksi hommasin kotiin irtopainot, joilla voin tehdä lihaskuntoliikkeitä. Myös sauvakävelyllä tulee käytyä. Kaikki toki tuntemusten ehdoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ihan varma mistä johtuu, mutta tänään salilla ei meinannut sykkeet nousta ei sitten millään, yleensä juoksumatolla 170 paukkuu näyttöön nopeastikin ja laitteissakin sykkeet pysyvät 140-150 tasolla, nyt keskisyke oli 117! Voisikohan johtua raskaudesta, vai onkohan vaan 'sellainen' päivä. Ennen ei ole käynyt näin, sykkeet on yleensä nousseet ihan hyvin. Vaikka samapa tuo on, ihmettelen vain.

 

Työmatkat on taittuneet ihan mukavasti pyörällä, mullakin se hitusen reipas 10 km suuntaansa. Mukavaa, että säät alkavat taas näyttää paremmilta, on hauskempaa polkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten liikuntatottumuksesi ovat muuttuneet raskauden aikana? Vai oletko jatkanut kuten aiemminkin?

Tähän asti olen touhunnut kuten ennenkin, lajeina arkiliikunnan lisäksi pääasiassa uiminen ja kiipeily. Jälkimmäinen tosin pistää miettimään, että missä vaiheessa pitäisi ruveta toppuuttelemaan. Jossain vaiheessa tietysti alkaisi jo mahakin olla tiellä, kun ei enää pääse lähelle seinää ja painopiste muuttuu. Ihan niin pitkään en kuitenkaan suunnitellut jatkaa, vaikka pakollinen tauko vähän harmittaakin. Pitää sitten siinä vaiheessa kehitellä jotain muuta tilalle.

 

Onko tullut kolotuksia tai muita oireita, jotka ovat pakottaneet hellittämään?

Lähinnä huomaa, että toisinaan väsyttää aiempaa enemmän ja sitten on niitä normaalin tarmokkaita päiviä. Fiiliksen mukaan liikunnan ajottaminen on toiminut ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt spinningissä ja kuntosalilla lähinnä huoltamassa löysiä ylävartalon niveliä.. Pilates tuntuu myös hyvältä ja rentouttavalta. Ajatelin myös mennä äitiysjoogaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten liikuntatottumuksesi ovat muuttuneet raskauden aikana? Vai oletko jatkanut kuten aiemminkin?

Mulla oli alkuraskaudessa niin kammottava pahoinvointi ja vasymys ekat 3kk etta liikunta jai aika vahiin, just ja just sain itseni raahattua treenaamaan PT:ni kanssa kerran viikossa ja silloinkin hengastyin ja nuupahdin todella helposti. Normaalisti kayn salilla/jumpissa tms 3-5 kertaa viikossa ja kavelen usein tyomatkoja (4kilsaa per suunta)

 

Onko tullut kolotuksia tai muita oireita, jotka ovat pakottaneet hellittämään?

Kun pahoinvoinnista paastiin liitoskivut aiheuttivat niin tukalaa oloa etten ole valilla pystynyt edes kavelemaan, silti jatkoin viikottaisia PT treeneja mutta paluu normaaliin spin/zumba/juoksu/punttitreeni linjaan ei ole yrityksista huolimatta viela onnistunut.skilletgirl.gif

 

Mitkä lajit ovat tuntuneet hyvältä?

Ei oikein mitkaan ja sekos arsyttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten liikuntatottumuksesi ovat muuttuneet raskauden aikana? Vai oletko jatkanut kuten aiemminkin?

Raskauden aikana liikuin samalla tavalla kuin aikaisemminkin, loppua kohti vauhti ja tahti vain hiipuivat.

 

Onko tullut kolotuksia tai muita oireita, jotka ovat pakottaneet hellittämään?

Loppuraskaudesta (vko 37 ja eteenpäin) oli liitoskipuja liikunnasta seuraavana päivänä. Viikolta 38 jäin "äitiyslomalle" liikuntaharrastuksesta, mutta lenkkeilin kyllä kävellen koirien kanssa päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisipa mielenkiintoista kuulla, miten Putkun puolimaratonisuunnitelman kanssa kävi, toteutuiko? Itsellä samantyyppinen tilanne. Juoksu on uusi harrastus viime kesän lopulta ja tavoitteena oli puolimaraton tänä keväänä. Toki tiesin ilmoittautuessani, että raskaus saattaa osallistumisen estää (mitä pidin win-win-tilanteena). Ekalla kolmanneksella sen voisi vielä kuvitella juoksevansakin (jos vointi pysyy muuten hyvänä), mut tuo menisi nyt raskausviikolle 15... Ehkä jatkan aluksi juoksua voinnin ja tuntemusten mukaan ja katson miltä tilanne näyttää myöhemmin. Ja valmistaudun henkisesti siihen että puolikas täytyy siirtää ensi vuodelle :)

 

Muoks: Jooei, en ole juoksemassa puolimaratonia. Juoksu onnistuu nyt viikolla 8+0 hyvin rauhallisesti ja silti täytyy välillä kävellä, yhtään kovempi rasitus ei vaan tunnu enää hyvältä.

Edited by RouvaH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kovaa uskaltaa treenata raskaana..? Ite oon huomannu et päiväsaikaan ku alkaa kunnolla kuvottaa, ni liikunta on auttanu. Voiks olla mahollista, vai onks se vaan ollu "sattumaa"..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten liikuntatottumuksesi ovat muuttuneet raskauden aikana? Vai oletko jatkanut kuten aiemminkin?

Alkuraskaudessa lähes samaan tapaan kuin ennenkin, tosin hyppyjä sisältävät jumpat jätin aika varhain pois rintojen arkuuden takia. Puolen välin jälkeen olen kiinnittänyt huomiota hengästymiseen ja väsymiseen eli onhan liikunta siinä mielessä muuttunut.

 

Mitkä lajit ovat tuntuneet hyvältä?

Spinning, perinteinen hiihto, kävely, kevyt kuntosali

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treenasin ennen raskautta n. 4 tuntia viikossa tankotanssia sekä lihaskuntoa ja venyttelin päälle säännöllisesti, mutta liikunta loppui kuin seinään noin viikkojen 7-8 aikaan kun pahoinvointi sekä kovat alavatsakivut alkoivat. Oksentelua jatkuikin sitten yli puoleen väliin raskautta ja voimat sekä jaksaminen ihan nollissa, pari kertaa tuli käytyä kävelemässä koiran kanssa koko aikana :(

 

Nyt viime kuukausina olen saanut hyötyliikunnan mukaan päivärytmiin, eli kävelen reippaasti n. puoli tuntia päivässä. En ole tähän määrään lainkaan tyytyväinen, mutta liitoskivut, hengästyminen ja armoton väsymys määräävät valitettavasti tahdin. Kun äitiysloma pian alkaa ja työ vie vähemmän voimia, olisi tarkoitus aloittaa viikottainen jooga ja lisätä reipasta kävelyä vaikkapa 45 minuuttiin per päivä. Saa nähdä miten käy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista olenko jo jossain vaiheessa ketjuun vastaillut mutta päivitetäänpä tilannetta... ^_^

 

Harrastin siis ennen raskautta paljon liikuntaa (vähintään 10h/vk), mm. kuntosalilla käymistä, kahvakuulailua, spinningiä, juoksua ja erilaisia ohjattuja jumppia (mm. bodypump ja -balance). Noin rv18 asti jatkoin kaikkia harrastuksia normaalisti, mitä nyt pahoinvointi viikoilla 5-10 hieman rajoitti...

 

Viimeisen juoksulenkin taisin tehdä rv19. Pari viikkoa myöhempäänkin olisin voinut juoksemista vielä jatkaa mutta tuossa vaiheessa lopetin ihan varmuuden vuoksi. Puolimaratonin olisin pystynyt varmasti juoksemaan vielä noille viikoille asti.

 

Jossain rv20 paikkeilla masu alkoi olla bodybalancessa vähän tiellä enkä taipunut enää kaikkiin asentoihin, joten jätin sen kalenterista pois.

 

Muita harrastuksia olen jatkanut normaalisti edelleen, nyt on siis menossa rv 37 ja 4-5 krt viikossa käyn edelleen urheilemassa, pääasiassa kuntosalilla, kahvakuulailemassa ja spinningissä, ohjatuissa jumpissa en enää niinkään. ^_^ Lisäksi kuljen kaikki lyhyemmät (10-45min) matkat kävellen ja miehen kanssa haikkaillaan viikonloppuisin lähiympäristössä ja -metsissä.

 

Liikuntamäärät ovat aikaisempaan verrattuna pienentyneet, entisen 10-15h sijasta urheilen n. 5-8h viikossa. Tämä tosin on ollut oma valinta, olen pyrkinyt nyt raskausaikana vain ylläpitämään kuntoa, en niinkään kehittämään. Lihaskuntoharjoittelussa painot olen pitänyt ennallaan ja kestävyysharjoittelussa tarkkailen aktiivisesti ettei syke nouse liian korkeaksi. Mutta kovaa olen treenannut koko ajan, kroppa kyllä reagoi ja varoittaa jos tekee liian kovaa. :)

 

Eli jos raskautta edeltävä peruskunto on hyvä ja urheilu tuntuu hyvältä niin suosittelen kaikkia odottajia liikkumaan niin pitkään kun mahdollista. Virkistää mieltä ja kehoa ja auttaa varmasti myös synnytyksessä ja sen jälkeisessä palautumisessa... tai ainakin toivottavasti, parin viikon päästä näkee omalla kohdalla miten käy. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valrian, ihana kuulla! Ohjaan itse mm. kahvakuulaa, ja mietin tässä, kauankohan sitä pystyn tekemään. Kukaan "guru" ei uskalla ottaa kantaa siihen, kuinka kauan se on turvallista, ja niin kai se on, että omien fiilisten mukaan pitää mennä :)

Onko sinulla ollut jotain tiettyjä liikkeitä, jotka ovat tuntuneet raskaana pahalta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten liikuntatottumuksesi ovat muuttuneet raskauden aikana? Vai oletko jatkanut kuten aiemminkin?

Mulla oli alkuraskaudessa niin kammottava pahoinvointi ja vasymys ekat 3kk etta liikunta jai aika vahiin, just ja just sain itseni raahattua treenaamaan PT:ni kanssa kerran viikossa ja silloinkin hengastyin ja nuupahdin todella helposti. Normaalisti kayn salilla/jumpissa tms 3-5 kertaa viikossa ja kavelen usein tyomatkoja (4kilsaa per suunta)

 

Onko tullut kolotuksia tai muita oireita, jotka ovat pakottaneet hellittämään?

Kun pahoinvoinnista paastiin liitoskivut aiheuttivat niin tukalaa oloa etten ole valilla pystynyt edes kavelemaan, silti jatkoin viikottaisia PT treeneja mutta paluu normaaliin spin/zumba/juoksu/punttitreeni linjaan ei ole yrityksista huolimatta viela onnistunut. :skilletgirl:

 

Mitkä lajit ovat tuntuneet hyvältä?

Ei oikein mitkaan ja sekos arsyttaa.

 

Tilanne on onneksi parantunut ja liitoskivut kadonneet, talla hetkella uin 1-2 kertaa ja treenaan PT:n kanssa kerran viikossa. Lisaksi yritan kavella mahdollisimman paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanuli: Mulle omaohjaaja sanoi salitreenista ja kahvakuulailusta, että kaikkia liikkeitä, mitkä ei tunnu pahalta, voi jatkaa synnytykseen saakka. :) Lukuunottamatta tietysti suoria vatsalihaksia.. Ne jätin pois raskauden puolivälin paikkeilla kun masu alkoi selvästi kasvaa. Sivuttaisia vatsoja ja kylkiä olen edelleen tehnyt varovasti, samoin hooveria.

 

Itse vaihdoin salitreenissä laitteista irtopainoihin sitä mukaan kun laitteet alkoivat tuntua ikäviltä ja maha tuli tielle... Monissa laitteissa huomasi selvästi sen, että vaikka liikkeen oli tarkoitus kohdistua esim. yläkroppaan niin istuessa voimaa haki automaattisesti lantionpohjan ja kohdun lihaksistosta mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu raskaana ollessa. Irtopainojen ja kahvakuulan kanssa tällaista ongelmaa ei ole vaan omaa kroppaa, tasapainoa ja "voiman lähdettä" on helpompi kontrolloida. :)

 

Jotkut sanovat, että raskaana ollessa ei kannattaisi maata pitkiä aikoja selällään, sillä silloin kohtu ja vauva voivat painaa sisäelimiä ja sekä äidin että vauvan verenkierto voi heiketä. Mutta senkin tuntee kyllä itse pahoinvointina ja näkee muutoksina omassa sykkeessä. Itse olen pystynyt koko raskauden ajan jumppamatolla selällä maatessakin tekemään esim. lantion nostoja ja erilaisia liikkeitä kahvakuulalla. ^_^

 

Nämä on varmasti tosi yksilöllisiä juttuja. Pitää vain kuulostella ja tunnustella omaa oloaan niin hyvin menee. Tsemppiä treenailuihin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä kenelläkään kokemusta nykytanssista/ jazz-tanssista? Tanssissa on keskiössä oman kehon kuuntelu, mutta

meillä sarjoissa on kyllä paljon hyppyjä, aksentteja, maahan menoja, kierimisiä ja pyörimisiä. Nyt ne vielä onnistuu hyvin näin

alussa, kun maha ei näy, mutta voikohan niistä olla kuitenkin haittaa? Tuo tanssiharrastus on suunnilleen ainoo paikka, missä pystyn viikon aikana oikeesti rentoutuun, niin siitä ois tosi kurja luopua nyt heti. Kesän jälkeen tosin en sitä enää jatka n.rv15-16 jälkeen, mutta voisiko näin alussa?

Eikös sikiö ole turvassa alkuraskaudessa masussa kelluskelemassa vai onko?

Entä pomppiva aerobick? Saako sitä jatkaa, jos vaan itsestä tuntuu hyvältä? Vai onko pomput aina pahasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskaus hyvin alkuvaiheessa ;) mutta salilla olen käynyt ja juoksulenkeillä, juoksu on vaan jo ennen plussatestin tekoa alkanut oudosti tökkiä, oisko se tämä kolmas osapuoli sitten tässä suhteessa syypää? Mutta aion jatkaa molempia harrastuksia ihan varmasti ja kun juoksu ei enää taivu (maraton toukokuussa on todnäk peruttava), jatkan kotona crosstrainerin kimpussa. Salillekin ehdin hankkia maaliskuussa vuoden sopparin, joten eihän sitä nyt varmastikaan hukkaan heitetä.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläpä oli hyvää infoa. Meillä ei ole vielä yrityskään alkanut, mutta aloitin kunnon kohottamisen ihan mahdollista raskauttakin ajatellen. Onneksi en ihan rapakunnosta lähde, eli jumpissa olen käynyt "aina", mutta nyt oikein terästäydyin. Jos tulen raskaaksi aion liikuntaa kyllä voinnin mukaan jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden pahoinvointi ja väsymys ovat nyt aiheuttaneet sen, ettei hirveästi ole jaksanut liikkua. Yritän kuitenkin vähintään joka toinen päivä mennä crosstrainerilla. Lisäksi pyöräilen töihin. Ja ehkä taas pitäis aktivoitua jumpissa käynnin suhteenkin, mikäli vaan vointi antaa myöten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now