MissPiggy

Raskaus ja liikunta

278 posts in this topic

Entäpäs tanssi?

 

Itse harrastan latinosta ja liikkeet ovat hyvinkin painottuneet tuonne keskivartaloon. Onko kellään kokemusta tanssista ja raskaudesta (millainen tanssilaji)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäpäs tanssi?

 

Itse harrastan latinosta ja liikkeet ovat hyvinkin painottuneet tuonne keskivartaloon. Onko kellään kokemusta tanssista ja raskaudesta (millainen tanssilaji)?

 

Oon käynyt varsinaisilla lattaritunneilla sekä mama-tunneilla raskauden aikana. Neuvolan terkkarin mukaan lattarit sopivat erinomaisesti odottajille, koska niissä ei ole pahemmin hyppyjä ja treenaavat keskivartaloa ja lantionpohjaa. Itse en ainakaan tuntenut mitään epämukavuutta tanssitreenien aikana, mutta olin kyllä harrastanut lattaria jo ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari viikkoa plussaamisen jälkeen huomasin, että sykkeet nousee stepissä ym raskaimmissa jumpissa niin korkealle, että päätin jättää ne välistä. Keskisyke pyöri stepissä noin 175 koko tunnin ja olo oli sen jälkeen todella uupunut! Silloin en ollut vielä kuullutkaan sykerajoista. Onneksi olotila kertoi, milloin pitää hiljentää.

 

Kävelyllä, sauvakävelyllä ja alussa myös juoksulenkillä käyn säännöllisesti noin 3 kertaa viikossa 1-1,5 tuntia kerrallaan. Body Balancessakin kävin niin pitkään kuin isot kierrot alkoivat tuntua inhottavilta. Sen jälkeen jätin kokonaan pois. Oisko ollu rv 15.

 

Kiitos Kundera, kun laitoit Les Millsin BodyPumpista mainion linkin! Täytyypä käydä kokeilemassa, edellisestä pumpista on jo muutama viikko. Ennen kävin pumpissa pari kertaa viikossa.

 

Jo ensimmäisen kolmanneksen aikana kävin päivittämässä kuntosaliohjelman mammaohjelmaksi ja ohjaaja osasi hienosti ottaa huomioon kasvavan masun. Ohjelmassa oli muutamia liikkeitä, joita pystyin tekemään jonkin aikaa ja sittemmin olen siirtynyt hieman kevyempiin versioihin. Kaikissa saliohjelman liikkeissä voin pitää hyvän, tasapainoisen asennon ja pääsääntöisesti istua tukevasti. Painot ei nyt ole mitään aivan huikeita, mutta lihaskunnon ylläpitämiseen oikein hyvät.

 

Nyt menossa rv 21+6 ja olo on loistava! Pahoinvointi on vihdoin helpottanut ja reippailla jaksan omasta mielestä hyvin. Pyörällä menen töihin niin kuin ennenkin, mutta pitkillä lenkeillä alkaa tuntua hieman painontunnetta vatsassa. Nekin on siis jääneet ikäänkuin luonnostaan pois. Painoa tullut (vasta) 3,5 kg, toivottavasti ei jossain vaiheessa tule äkkinäisiä kiloja :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen pystynyt vielä jatkamaan urheilua normaalisti 5 kertaa viikossa. Tai no tahtia olen joutunut vähän hidastamaan varsinkin juostessa. Tänäänkin aamulenkillä kävelin ylämäet kun tuntui, että syke nousee muuten pilviin.

 

Uinti on ollut minulle pelastus kaiken pahanolon keskellä. Olen lähtenyt uimaan vaikka on ollut paha olo ja väsyttänyt kuolettavasti, sen jälkeen on ollut aina olo kuin uudesti syntyneellä. Varsinkin näin kesäaikaan kun uimastadion on auki ja voi uida raikkaassa ulkoilmassa.

 

Rankimmat jumpat olen jättänyt, sillä jos jumppaan ryhmässä saan niin hirveitä sisukohtauksia, että "kyllähän mäkin vedän taydillä kun muutkin", tajuamatta että hei ne muut ei ole raskaana :) Nyt minun pitäisi alkaa todella opetteleen kehon kuuntelua, mutta minkäs teet kun olen niin kilpailuhenkinen..ehkä sen tajuaa paremmin kun maha alkaa näkymään ja alkaa tuntemaan vauvan liikeet.

 

Pientä tippaa oli linssissä kun tajusin, että ratsastus pitää lopettaa ja miten selviän talvesta jos en pääse rinteeseen..täytyy vain ajatella vauvaa, että se voi paremmin jos äiti ei riehu ja telo itseään.

 

...ja tekeehän se itsellekin hyvää ottaa kerrankin vähän rennommasti ja hiljentää sitä sisällä vellovaa urheilueläintä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin nyt SATSin kortin hyllylle ja ajattelin ostaa kymmenen kerran kortin uimahalliin. Täällä on kerran viikossa odottavien äitien vesijumppa, joka voisi olla aika mukavaa. Pitää vaan vielä soittaa neuvolaan, että saanko käydä - minulla oli viime viikolla vuotoa, ihan pientä ja lyhytaikaista kylläkin ja se tuli seksin jälkeen johtuen todennäköisesti siitä. Vai onko jollain tietoa, voidaanko uinti kieltää tuon takia?

 

Ja toinen probleema on simmarit. En viitsisi ostaa raskausajalle uikkareita, mutta uimapukuni on todella napakka ja selästä umpinainen, joten siinä ei ole venymisvaraa. Se ei taatusti mene enää päälle. Onko vesijumppaan hölmöä mennä bikineissä? Painaako se kelluke paljasta ihoa? Paitsi että eihän raskaanaolevat varmaan sitä kelluketta voi edes käyttää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ilmoittautunut aikuisten uimakouluun ja elättelen toiveita että siitä tulisi harrastus jota voisi jatkaa melkein raskauden loppuun asti. Nyt on muuten niin heikko olo ettei kävelylenkkejä kummempaa viitsi edes yrittää..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäpäs tanssi?

Itse harrastan latinosta ja liikkeet ovat hyvinkin painottuneet tuonne keskivartaloon. Onko kellään kokemusta tanssista ja raskaudesta (millainen tanssilaji)?

 

Tanssit varsinkin lattarit ja vatsatanssi ovat loistavia raskauden aikana. Saa hallittua keskivartaloa ja siitä on hyötyä synnytyksessä. Itselläni oli vatsatanssissa (ja lattareissa) kesän takia pitkä tauko. Kyllä teki niin hyvää aloittaa taas vatsatanssi! Aivan mahtava olo, kun sai selän liikkeelle. Mutta kannattaa muistaa hyvä koonto lantioon, niin ei tule selkä kipeäksi. Samaten kuin hyvä tuki ristiselässä on tärkeä. Rintakehä ylöspäin. Oikeastaan noi asiat olisi joka ikisen raskausaikana vähänkin selkävaivaisena hyvä muistaa. Paha vain, että kunto ei riitä siihen koko päivää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä harrastin liikuntaa jopa varmaan enemmän raskauden aikana kuin ennen sitä. En tiedä oliko hyvän fyysisen kuntoni ansiota vai jostain muusta syystä, että mun synnytys oli melkoisen helppo ja nopea (jopa ilman epiduraalia) ja toivuin synnytyksestä hyvin nopeasti.

Kävin salilla kaksi kertaa viikossa tekemässä odottajan ohjelmaa kahdeksannelle kuulle saakka, lisäksi kävin kävelyllä varmaan viitisen kertaa viikossa (salipäivinä lyhyempi lenkki ja kolme pidempää) sekä mammajumpassa. Silloin sitä aikaa tuntui riittävän, toisin kuin nykyään :lol: .

Mulle liikunta ei onneksi aiheuttanut mitään vaivoja ja hyvin oppi omaa kroppaa kuuntelemaan, jos mentiin ns. liian lujaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt en ole ehtinyt kovinkaan paljoa liikkumaan, paitsi sieni ja marjametsässä samoilu on kyllä aika rankkaa ja käy liikunnasta.

Ensiviikolla alkavat jumpat ja harrastukset ja ajttelin mennä "keski-ikäisten kuntojumppaan", bailatiinoon ja jumppamix-tunneille jossa on kuminauhajumppaa, FlowGymnastic, ChiBall (ihan uusia juttuja mulle)

Vesijumppaankin olen menossa, mutta sen uimahallin vesi on kyllä todella kylmää, en tiedä kuinka mun käy...

*jää seuraamaan tätäkin aihetta*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikolla oli eka äitiys-vesijumppa ja se oli ihanaa! Vedessä olo tuntui todella hyvältä ja lempeältä kropassa. Oli vaan uskomaton fiilis nousta vedestä, kun tuntui, että raajat painaa tonnin, vedessä väsymistä ei huomaa. Täällä se tunti on vaan tosi myöhään, loppuu vasta yhdeksältä, ja mulla kun on periaate, että urheilemaan ei mennä autolla, meni kotiinpääsy aika myöhäksi. Mutta jos mahdollisuus on, suosittelen lämpimästi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aloittanut pari viikkoa sitten pacen ja nyt viikonloppuna testasin plussan. Mitä luulette voisinko jatkaa sitä tai ainakin osittain niin kauan kuin vaan pystyn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No jos tuo pace ei kuullosta tutulta lajilta, niin mitä laitteita pitäisi kuntosalilla (ja pacessä) välttää raskausaikana? Ehkä joku vatsarutistuspenkki ei enää isompana oo hyvä juttu, mutta entäs vatsankiertolaitteet tai jalkaprässi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jäi uiminen tauolle, kun hengenahdistus ja sydämentykytys menivät jokunen viikko sitten niin pahoiksi, etten uskalla enää altaaseen, kun pelkään uuvahtavani kesken ja vaipuvani uppeluksiin. Alkuraskaudessa taas lievä etominen esti lähtemästä aamuisin uimaan (tykkäsin käydä ennen töihinmenoa, jolloin hallissa oli väljempää). Odottelen vähän, että jos vauva tässä vikan 8 viikon aikana laskeutuisi alemmas ja lakkaisi painamasta keuhkoja, pääsisin taas veteen. Uiminen tuntui siksikin niin hyvältä, että vesi kannattelee ja tekee isonkin mahan kevyeksi :). En ole koskaan ollut liikunnallisesti kovin aktiivinen, mutta ihan jo synnytyksenkin rasitusten takia haluaisin olla edes jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa raskauden loppuun asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ No jos tuo pace ei kuullosta tutulta lajilta, niin mitä laitteita pitäisi kuntosalilla (ja pacessä) välttää raskausaikana? Ehkä joku vatsarutistuspenkki ei enää isompana oo hyvä juttu, mutta entäs vatsankiertolaitteet tai jalkaprässi?

 

 

Vatsalihaksia ei saa enää jossain vaiheessa tehdä (mä en muista mikä se raja on), mutta alussa terkkari suositteli, että kannattaa urheilla mahdollisimman paljon, että lihakset olisivat mahd. hyvässä kunnossa. Mulla on nyt 24+1 ja salilla teen periaatteessa kaikkea, mikä hyvältä tuntuu, paitsi niitä vatsalihaksia. Enkä juokse juoksumatolla, mutta reippaasti kävelen kyllä. Ja muissa laitteissa teen vähän pienemmillä painoilla, etten ottaisi vatsalihaksia siihen harjoitukseen mukaan.

 

Pacehän on sinänsä hyvä, että siinä ei ole isoja painoja, joten jos tekee vähän rauhallisemmin, niin varmasti kaikki, mikä tuntuu hyvältä, on ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimmoisia liikkeitä te salillakävijät teette?

 

Mä en ole aikoihin käynyt teettämässä ohjelmaa, ja nyt varsinkin tulee tehtyä vähän mitä sattuu, yleisimmin

- 5 min stepperillä

- 3x15 jalkaprässillä (makuuversio, jossa työnnöt vaakasuorassa, vatsa tuntuu aika hyvin olevan rauhassa kun ei liikaa painoja)

- 3x20 ylätaljalla

- 3x15 rintaprässi (tai mikä ihme sen nimi on...)

- 3x15 alataljalla

- 3x10 ristikkäisveto ylätaljalla (siis kahdessa vastakkaisessa ylätaljassa kun on käsilenkki ja niitä sitten vedetään keskellä seisten kasaan)

- vapailla painoilla kaikenlaista käsi- ja yläselkätreeniä seisten ja makuullaan

- selkälihaksia konttausasennossa lattialla

- kepin kanssa huitomista, venyttelyä

 

Mikään kovin raskas ohjelma ei ole ja ylävartalopainotteinen se alkaa olla, kun ei oikein jalkaliikkeet eivät tunnu yhtään kivoilta. Pulssin olen yrittänyt pitää siinä 120-130:n tienoilla. Saman toistaminen alkaa kuitenkin jo kyllästyttää, joten uudet ideat olisivat tervetulleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon tänne varmaan jo kirjoittanutkin, mutta kun taas kysyttiin, niin kirjoittelen taas :)

 

Mä treenasin salilla koko raskauden ajan. Tein ihan kaikkia samoja liikkeitä kuin ennen raskauttakin, paitsi sitten siinä lopussa, kun vatsa ihan konkreettisesti oli tiellä. Silloin jätin pois maastavedon, ylätaljan + muut sellaiset laitteet/liikkeet, joissa nojattiin rinnalla/mahalla johonkin. Käsipainopenkin jätin pois, kun makuulle kellahtaminen ja ylös nouseminen painot käsissä ei enää luonnistunut.

 

Kyykkäsin, penkkasin, tein suorin jaloin maastavetoa, prässiä yhdellä jalalla, ja ihan kohtuullisilla painoillakin. Vatsalihaksia en tehnyt, enkä nyt 5kk synnytyksestä tee edelleenkään, koska raskauden aiheuttama rako suorissa vatsalihaksissa ei ole kuroutunut umpeen. Saa nähdä milloin pääsee taas niitä tekemään <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli kirjastosta lainassa Virva Pisanon kirja odottavan äidin liikunnasta, siinä oli paljon jumppapalloliikkeitä, siis pari kokonaista treeniohjelmaa. Valitettavasti en muista niitä niin hyvin että osaisin neuvoa, mutta voin suositella kirjan lainaamista.

 

Mites toi vesijumppa tosiaan, pystyykö sitä kelluketta käyttämään mahan kanssa? Meidän hallilla olis sellainen vaihtoehto kuin syvän veden hydrobic, jossa se kelluke lienee aika oleellinen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään taas salilla ja vedin kevyen yläkropan treenin. Lopuksi hiukan venyttelin. Salin jälkeen ei ollutkaan mukava olo, niinkuin ennen.  :unsure:  Mulla meni alavatsa aika pinkeeksi tai semmoseksi oudoksi, nyt se on illan mittaan hellittänyt. Mietin vaan, että mitähän tuo oli, voiko se olla supistelua jo nyt? Viikkoja on 14+5. Onko kellään mitään ehdotuksia mitä tuo vois olla tai samanlaisia kokemuksia?  :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ jos tunne oli kohdun kohdalla ja sellainen kiristävä, kovettava kivuton tunne, niin luulen että kyseessä oli harjoitussupistus. Itselläni noita harjoitussuppareta on ollut jo viikolta 15 tai 16 lähtien, juuri rasituksen yhteydessä. Se on vaan kropan neuvo hidastaa tahtia.. lepo auttaa. Ja tietysti tiettyjen asioiden poisjättäminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuommonen se tunne oli.  :mellow:  Taidanpa sitten jättää tuon saliharjoittelun kokonaan pois, ku kerran jopa yläkropan reenistä tuo tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä laskettelu raskaana ollessa? olemme juuri varanneet laskettelureissun tammikuulle ja mietityttää mitä jos olenkin silloin raskaana. Raskaushan olisi silloin ihan alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei sitä suoraan suositella voi, mutta kyllä mää itse ihan alkuvaiheessa uskaltaisin mennä mäkeen. Kannattaa ottaa vähän iisimmin, mutta jos ollaan ekalla kolmanneksella eikä mahakaan vielä näy niin hissukseen hiihteleminen ei musta o kävelylenkkiä vaarallisempaa. Olennaista on tuntea omat taitonsa, eikä varmaan kannata mitää Hahnenkammia haaveilla vetävänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

täällä puhutaan enimmäkseen jumpista ja kuntosalista. Entäs joukkueurheilu? Sähly, lentopallo, jalkapallo jne? Näissähän voi (ainakin puulaakiosastolla) mennä melkoisen omaan tahtiin, mutta välillä tulee kontakteja ja pieniä törmäyksiäkin. Ovatko ne vaarallisia? Luistelussa ja laskettelussa lienee riskinä kaatuminen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now