Hyppää sisältöön

Kuva

Raskaus ja liikunta

• Kirjaudu vastataksesi
261 vastausta aiheeseen

#241 sts

sts

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 3 519 Viestit

Lähetetty 13 helmikuu 2013 - 09:32

Mulla raskaus on vasta ihan alussa, joten vielä olen tehnyt kaikkea entiseen tapaan.

Ratsastan n. 3 x viikossa, lenkkeilen ja kotoa löytyy crosstrainer.

Ratsastuksen ajattelin jättää pois kun se ei enää tunnu mukavalta. Isojen esteiden hyppely jäänee pois jo aika pian.

Uimisesta olen aina tykännyt, joten ajattelin aktivoitua sen suhteen.

Q2f7p2.png

Kuuhun ja takaisin

Kaikki tekstini ja kuvani on tarkoitettu vain vauva.info -foorumin käyttöön. Luvaton kopiointi on kielletty!

#242 onnellinen

onnellinen

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 103 Viestit

Lähetetty 10 maaliskuu 2013 - 14:05

Mä olen liikkunut molemmissa raskauksissa ensimmäiset 3kk aika normaalisti (juoksu, jumpat, pilates). Sen jälkeen on alkanut selkeästi tuntumaan jotkut esim pomppivat liikkeet ikäviltä ja juoksu ja rankat jumpat ovat jääneet pois. Mulla on ollut aika kookas vatsa molemmissa raskauksissa, joten viimeinen kolmannes on mennyt lähinnä kävelylenkkejä tehden... Jos meille joskus kolmas suodaan, toivon että voisin liikkua normaaliin tapaan mahdollisimman pitkään.

#243 Hekuma

Hekuma

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 193 Viestit

Lähetetty 11 maaliskuu 2013 - 20:58

Kertokaahan liikkujat jotain hyviä vinkkejä selkälihasliikkeisiin ja selän kunnossapitoon! Salilla tulee käytyä nyt rv 20 noin pari kertaa viikossa + lenkkeiltyä, mutta selkä vaivailee pikku hiljaa! Olis siis hyvä, jos sinne sais vähän tukea!

#244 Drusilla

Drusilla

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 411 Viestit

Lähetetty 12 maaliskuu 2013 - 12:17

Kahvakuulaheilautus, suorinjaloinmaastaveto, hyvää päiväätä voi koittaa, jos maha antaa myöden.

Kontallaan jalan ja käden nosto:

pi1111_jumppavinkki2.jpg

Sauvakävely.

Yläselälle sitten esim. kulmasoutu käsipainoilla, mutta kovimmalle raskaana yleensä alaselkä joutuu, kun vatsatuki heikkenee ja maha painaa.

FCX7p2.png

#245 Hekuma

Hekuma

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 193 Viestit

Lähetetty 13 maaliskuu 2013 - 07:58

Kiitos vinkeistä Drusilla. Osa olikin tuttuja, mutta osa oli unohtunut. Sauvakävelyä harrastaisin mielelläni, mutta selkä on siitä ottanut nokkiinsa :( Pitää kokeilla vähän lyhyempää lenkkiä, josko se onnistuisi.

Olen ajatellut myös alkaa käymään uimassa. Eiköhän tämä tästä. :)

#246 FrozenEve

FrozenEve

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 349 Viestit

Lähetetty 24 maaliskuu 2013 - 17:07

Miten pitkälle on turvallista harrastaa esim. juoksulenkkeilyä? Lähinnä kun on kyse tällaisesta henkilöstä joka ei ole mikään himoliikkuja. Käsittääkseni kovempaan liikuntaan tottuneet uskaltaa vetää kovempaa myös raskauden aikana. Mitenkäs salilla ja jumpissa sitten, uskaltaako tehdä kaikkea sellasta mikä ei tunnu itsestä pahalta?

6F78p2.png

#247 Larppa

Larppa

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 597 Viestit

Lähetetty 29 maaliskuu 2013 - 08:57

Minä myös raskautta vasta yrittävänä olisin kysellyt, että mihin asti juoksemista voi jatkaa? Osaako joku sanoa, vaikuttaako rankka/raskas liikunta raskautumiseen, vai pitäiskö moista välttää esim. oviksen aikoihin?

++ 9/2013
y5pOp2.png

#248 Vieras_lobiti_*

Vieras_lobiti_*
  • Guests

Lähetetty 02 huhtikuu 2013 - 11:53

Mulla vähän sama pohdinta kuin aiemmilla kirjoittajilla, tavoitteena kympin juoksulenkki sellaiseen "kohtuulliseen" aikaan syksyllä (ei ennätysvauhtia mutta ei myöskään mitään kävelyä), jääkö se haaveeksi jos sattuisin raskautumaan kesällä? Toki jatkan harjoittelua entiseen malliin, mutta olisi kiva vähän asennoitua valmiiksi, että mitä on odotettavissa juoksuharrastuksessa jos tulen raskaaksi.

EDIT. Pisimmillään olisin jossain rv 12 tuolloin juoksun aikaan.

Viimeksi muokannut lobiti, 02 huhtikuu 2013 - 11:54 .

#249 Kwak

Kwak

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 986 Viestit

Lähetetty 02 huhtikuu 2013 - 17:13

Jos nyt aloittaa juoksutreenit ja tulee kevään/kesän aikana raskaaksi, niin kyllä uskaltaisin elokuussa koettaa juosta 10 km. Itse juoksin rv 8 puolimaratonin ja olin juossut edeltävänä kesänä vasta ensimmäisiä pitkiä lenkkejä, muuten olen kyllä liikkunut suht säännöllisesti lähes koko ikäni. TOki siinä pitää kuunnella kroppaa ja olla tarvittaessa valmis hidastamaan tahtia tai lopettamaan koko juoksu, jos tuntuu pahalta. Minulla oli ovulaation aikaan juoksulenkillä normaalia ärhäkämpiä alavatsan kipuja, jolloin kävelin jonkun matkaa. Sama oli rv 5-6, juoksu tuntui todella työläältä ja sykkeet nousivat pilviin todella helposti. Omaa oloa kuunnellen kaiken liikunnan osalta on paras ohje.

Nyt rv 34+ käyn kuntosalilla PT:n laatiman kuntosaliohjelman mukaista treeniä tekemässä, kävelen vielä melko normaalia vauhtia. Juoksemisen jätin suosiolla syksyllä kun lehdet liukastivat jalkakäytävät ja kuntopolut. BodyCombatissa kävin viimeistä kertaa rv 23+, mutten uskaltanut siinä kohtaa enää hyppiä. Kun vatsa pullahtaa selvästi näkyviin, kannattaa hypyt ja juoksut lopettaa. Usein ne tuntuvatkin epämukavilta, mutta siinä on riskinä myös kiinnikkeiden löystyminen.

vyX8p3.png

Kirjoitukseni on tarkoitettu vain tälle foorumille, eikä niitä saa kopioida, lainata tai linkittää muualle.
Jos tunnistat minut, nakkaa yksärillä. Muuten toivon, ettei kirjoittamiani asioita levitellä tämän foorumin ulkopuolelle.

#250 Vieras_lobiti_*

Vieras_lobiti_*
  • Guests

Lähetetty 03 huhtikuu 2013 - 07:40

Kiitos Kwak! Juoksen kyllä jo nyt ja muutenkin liikun säännöllisesti, joten mikään vasta-alkaja en ole. Kai se on vaikea hellittää tavoitteesta ja kuunnella omaa vartaloa ollen valmis tarvittaessa hidastamaan ja lopettamaankin juoksun, vaikka järjellä tiedän että niin on pakko tehdä.

Mulla ois tavoitteena jatkaa kuntosalitreeniä koko raskauden ajan jos vain mahdollista, tietty liikkeet muuttuvat ja tahti hiljenee raskauden edetessä. Muihin liikuntaharrastuksiin tulee varmaan väistämättä ainakin jonkinlainen tauko.

#251 Kwak

Kwak

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 986 Viestit

Lähetetty 04 huhtikuu 2013 - 14:05

Raskauden ensimmäisellä kolmanneksella voi periaatteessa liikkua samaan tapaan kuin aiemminkin. Ja moni varmasti voi juosta hyvää vauhtia vielä tuolloin. Ei siis kannata heittää pyyhettä kehää :) Minä juoksin ensimmäisen puolimaratonini ja juoksu kulki paremmin kuin koskaan aiemmin, aika oli n. 2.14, mikä oli oman tavoitteeni alle.  

vyX8p3.png

Kirjoitukseni on tarkoitettu vain tälle foorumille, eikä niitä saa kopioida, lainata tai linkittää muualle.
Jos tunnistat minut, nakkaa yksärillä. Muuten toivon, ettei kirjoittamiani asioita levitellä tämän foorumin ulkopuolelle.

#252 Eleria

Eleria

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 387 Viestit

Lähetetty 01 kesäkuu 2013 - 08:11

Täällä on mietitty näköjään myös tuota juoksemista ja raskautta, itselläni samat kysymykset mielessä.. Mä olen aika "himoliikkuja" ja lenkkeilijä etenkin, mutta raskautta pitkään yrittäessä huomasin, että sellaisissa kierroissa, kun oviksen ja menkkojen välillä tein tosi raskaita/pitkiä treenejä tai treenasin päivittäin vähän kovemmin, luteaalivaihe jäi aina lyhyemmäksi. Onko kellään muulla ollut tällaista havaintoa? Menkat alkoivat tuolloin yleensä aina dpo 9-10, kun sitten kevensin liikuntaa ovulaation jälkeen, ne alkoivat yleensä dpo 13-14. Kaksi vuotta yritystä takana, siinä kyllä on ehtinyt tehdä empiiristä tutkimusta aiheesta ;) Näin siis ainakin minun kroppani on toiminut..

Nyt sitten plussanneena mietin, uskallanko kuinka rankkoja treenejä tehdä tässä alkuvaiheessakaan, pelkään, että kovan treenin vuoksi raskaus menisi kesken. Onko kellekään lääkäri sanonut aiheesta mitään?? Musta tuntuu, että ainakin täällä päin neuvolassa raskausajan liikunta tarkoittaa lähinnä kävelyä/rauhallista hölkkää/uintia tms, juoksusta, kahvakuulasta, raskaista treeneistä ei kukaan tiedä mitään.

Minä itse tyhmänä mietin ja pelkään, aiheuttaako esimerkiksi tärähtely haittaa alkiolle, ja kun vaikkapa kahden tunnin reipasvauhtinen juoksulenkki on elimistölle kuitenkin aika raskas "stressitila", eikö siitäkin voi olla haittaa alkiolle? Raskaus on niin pitkään yritetty ja toivottu, että mitään en halua riskeerata, mutta myös elämä ilman liikuntaa ja rajan vetäminen kovan ja kevyen treenin välille on hurjan vaikeaa :)

#253 Jenny-Maria

Jenny-Maria

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 870 Viestit

Lähetetty 01 kesäkuu 2013 - 09:14

Raskas liikunta raskauden aikana

Raskas, erityisesti raskauden loppuun asti jatkunut liikunta saattaa pienentää lapsen syntymäpainoa ensisijaisesti hänen rasvakudoksensa vähäisen määrän vuoksi.
    Ei ole näyttöä raskaan liikunnan aiheuttaman kehon lämpötilan nousun vaikutuksesta sikiön epämuodostuma-alttiuteen.
    Harjoittelua raskauden aikana jatkaneiden huippu-urheilijoiden raskauksissa, synnytyksissä ja vastasyntyneissä ei ole todettu poikkeavaa.

http://www.terveyski...ikkeli=dlk01034

Käytännössä neuvolastakin sanottiin esim. kahvakuulan suhteen, että kunhan ei tunnu pahalta. Itselläni iskias tuli sellaiseen vähän vähemmän kivaan kuntoon raskauden puolivälissä ja kahvakuula jäi siihen. Käytännössä lähinnä ratsastus taitaa olla kamppailulajien ohella yleisimmästä päästä niitä harrastuksia, jotka täytyy lopettaa, mutta ei sitäkään ihan ensihätään.

Q8lHp3.png   HbGWp2.png   BQWWp3.png

TJOT 04/2011, (+) yk 3, tyttö syntyi 04/2012. TJOT vol. 2 02/2013, (+) yk 2, poika syntyi 12/2013                    S*it my kids ruined

#254 Eleria

Eleria

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 387 Viestit

Lähetetty 01 kesäkuu 2013 - 10:41

Jenny-Maria, kiitos linkistä. Itsekin olen lueskellut tuon suuntaisia artikkeleja, mutta mietin edelleen voiko olla niin, että esimerkiksi ihan alkuraskauden keskenmenoja ja raskaan urheilusuorituksn vaikutuksia niihin ei olisi tutkittu, en ainakaan siitä oikein löydä tietoa mistään.. Kun nuo omat kokemukset juuri luteaalivaiheen lyhenemisestä raskailla treenijaksoilla saavat väkisin miettimään treenin vaikutuksia alkaneeseen raskauteen. Ehkä se turvallisinta on nyt oman mielenterveydenkin kannalta keventää treeniä, ei sitten ainakaan jää jossiteltavaa :)

#255 Jenny-Maria

Jenny-Maria

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 870 Viestit

Lähetetty 01 kesäkuu 2013 - 11:10

En alkuraskauden keskenmenon ja esim. liikunnan suhteen sijoittaisi kovin suurta riippuvuutta. Oikeastaan koko ensimmäinen kolmannes on sellaista "tulos tai ulos" -tyyppistä (anteeksi, karmea kielikuva :( ) nuorallatanssimista, koska siellä tapahtuu alkion/sikiön kannalta usein kriittisimmät kehitysvaiheet, joissa jonkin asian mönkään meneminen sitten johtaa raskauden päättymiseen. Oikeastaan tuo toteamus huippu-urheilijoiden raskauksien normaalista etenemisestä harjoittelusta huolimatta antaisi ehkä jonkinlaista toivoa?

Q8lHp3.png   HbGWp2.png   BQWWp3.png

TJOT 04/2011, (+) yk 3, tyttö syntyi 04/2012. TJOT vol. 2 02/2013, (+) yk 2, poika syntyi 12/2013                    S*it my kids ruined

#256 Mrs Willow

Mrs Willow

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 291 Viestit

Lähetetty 28 kesäkuu 2013 - 12:26

Mielenkiintoista keskustelua! Itsellä olisi tavoitteena liikkua normaalisti mahdollisimman pitkään. Ratsastusta toivon voivani jatkaa hieman yli ensimmäisen kolmanneksen, ellei maha sitten kovasti kasva jo ennen sitä. Elokuun loppuun jos pääsisi, niin olisin tyytyväinen. Ei niitä syksyn kelejä tallilla ihan heti tule ikävä ;) No okei, tulee kuitenkin.. Tanssilajien osuutta ajattelin sitten lisätä syksyn mittaan ja katsoa, josko joku mammajumppa löytyisi myös ohjelmistoon. Ei mitään tietoa mitä täälläpäin järjestetään, mutta eiköhän ne syksyn valikoimat tässä vähitellen tule selviksi. Juoksu ei vielä näin ihan alkuvaiheessa (5+6 tänään) tee pahaa, kun en ole voinut ainakaan vielä pahoin (koputan puista päätäni). Pumpissakin kävin tänään ja ihan normaalisti jaksoin. Siellä muuten oli yks mahakas jumppari ja hienosti hän tsemppasi, pienillä painoilla tosin. Toivottavasti oon itsekin sitten yhtä reipas!

esikoinen 2/14

#257 Girandola

Girandola

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 281 Viestit

Lähetetty 03 elokuu 2013 - 10:59

Esikoista odottaessani liikuin aktivisesti ja oikeastaan lähes loppuun saakka, sillä jumppasin vielä samalla viikolla kun tyttä syntyi. Silloin sitä aikaa oli kun perhe käsitti vain miehenja koiran. Toinen lapsi on nyt toiveissa ja jos tärppää, aion kyllä liikkua jälleen niin paljon kuin vaan aikaa riittää.

Olen aina liikkunut paljon, joten raskausaikanakaan en näyhnyt aiheelliseksi sitä lopettaa ja lajitkin pysyivät samoina. Jumppatunnit tietysti kevenivät ja kuntosalilla painot vähenivät ja liikkeitä mietin tarkemmin, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Perusjuttuja siis. Pitkät lenkit koiran kanssa olivat kuvioissa loppuun saakka. Synnytys ja synnytyksestä toipuminen oli nopeaa ja uskon että hyvä pohjakunto auttoi.

Lämpimästi suosittelen liikuntaa myös raskausaikana, tietysti omaa jaksamista ja kehoa kuunnellen.

#258 sagarika

sagarika

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 101 Viestit

Lähetetty 03 elokuu 2013 - 12:29

Liikuin melkein samalla tavalla kuin ennen raskautta, ainoastaan juoksun vaihdoin kävelyyn ja rankemmat treenit jäi pois.
Ratsastin myös ihan melkein loppuun asti pomminvarmalla hevosella, jonka olen tuntenut varsasta asti.
Uskon, että pohjakunnolla on merkitystä myös synnytyksessä palautumisessa.

#259 Enna

Enna

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 478 Viestit

Lähetetty 15 lokakuu 2013 - 12:25

Mä oon käynyt vähän kevyemmissä jumpissa nyt. Ja kovan saliharjoittelun olen jättänyt pois.

Olo on ollut välillä niin karmea, että.

Lähinnä olen mennyt spinningiin, hot joogaan, bodybalanceen.

Äitiysjoogan aattelin alkaa sitten myöhemmin, rv 20.

Vatsalihaksia olen tehnyt lähinnä lankun muodossa.

Viimeksi muokannut Enna, 15 lokakuu 2013 - 12:26 .

SZxkp3.png?ORNZrxl5

#260 Sankku

Sankku

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 429 Viestit

Lähetetty 03 helmikuu 2014 - 09:39

Mielenkiintoinen aihe ja pitää selata kunnolla läpi. Harrastan kuntosalilla käymistä ja kovasti toivon, että pystyisin sitä jatkamaan mahdollisimman hyvin mahdollisimman pitkään. Salilla käyminen on eräänlainen henkireikä minulle, saan sieltä valtavasti energiaa ja hyvää oloa. Olen hieman taipuvainen myös masentuneisuuteen mutta kun kunnolla huhkii punttiksella, pysyy pääkin kunnossa! :)

WQbwp2.png