Sign in to follow this  
Followers 0
Annma

Syömiset, juomiset, lääkkeet ENNEN kuin tietää olevansa raskaana?!

97 posts in this topic

Oletteko kiinnittäneet huomiota ruokiin / juomiin / lääkkeisiin jo ennen kuin testasitte plussan?

 

Meillä kävi niin että plussasin heti ekasta kierrosta mikä tuli ihan täytenä yllätyksenä. En tosiaankaan osannut ollenkaan katsoa syömisiä tai juomisia "sillä silmällä" yrityksen aikana. Ekan neljän viikon aikana siis tuli syötyä ihan kaikkea mitä EI saisi syödä. Itse asiassa varmaan enemmän niitä, kuin sallittuja ruokia :huh. Oltiin vielä keski-euroopassa lomalla pitkään ja musta tuntuu että elin pitkälti ihanilla juustoilla ja ilmakuivatuilla kinkuilla. Viiniäkin tuli varmaan 1-2 lasia päivässä otettua mutta ei kylläkään isompia määriä. Nyt ahdistaa; MITÄ JOS mä olen saanut ruuista jonkun Toksoplasmoosin?! Näkyisikö se vielä näin alussa vai voiko aiheuttaa myöhemmässä vaiheessa ongelmia?! Tuntuu, että nyt pyörii koko ajan mielessä tämä..

Edited by Annma

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Myöskään mitään foolihappolisiä tms en todellakaan ole syönyt ekoina viikkoina, enkä kyllä taatusti myöskään saanut ruuasta riittävästi vitamiineja koska loma-ajan ruokavalio nyt oli mitä oli :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sillä ole mitään mekitystä mitä syöt, ennen kuin edes tiedät olevasi raskaana. Onhan se jo ehkä vähän jo liikaa jos alkaa ajattelemaan tälläisiä asioita.

 

Alkio ei ota edes vielä aluaikoina äidistä ravintoa, eikä ole napanuoraa vielä kehittynyt niin sen takia voit ottaa ihan rauhassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toisaalta kuitenkin esim. greippimehua jotkut (esim minä aikoinaan :rolleyes:) juo jo yritysaikana siksi, että se sisältää sitä foolihappoa (vai mitäsenytoli) joka vaikuttaa kohdun limakalvoihin ja parantaa alkion kiinnittymismahdollisuusia. Tai jotain sinne päin...

Edited by marninkainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olisin Annma aika rauhallinen noiden plussausta edeltävien syömisten ja juomisten suhteen. Meillä raskautumiseen meni kauemmin kuin teillä, joten ehdin käydä yrityksen alkuvaiheessa läpi sen vaiheen, että kontrolloin kaikkea, mitä suuhuni pistin. Kun plussaa ei sitten alkanut kuuluakaan, heitin ns. hanskat tiskiin ja greippimehut nurkkaan, kunnes plussa tuli sitten omia aikojaan keskellä parasta pikkujoulusesonkia. Ensimmäisten neljän raskausviikon aikana (kun en vielä tiennyt olevani raskaana) olin kerran ihan kunnolla hiprakassakin, mutta neuvolassa sanottiin, ettei siitä tarvitse olla huolissaan, jos alkoholin on plussan jälkeen jättänyt pois ja näin tietysti teinkin.

 

Jos kovasti huolestuttaa, voit ensimmäisessä neuvolassa pyytää toksoplasmoositestiä terveydenhoitajalta. Kannattaa myös jutella kaikki mahdolliset huolet siellä vaikka jo aikaa varatessa, kummasti olo siitä rauhoittuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeps, täälläkin tuli oltua hiprakassa muutamaan otteeseen ennen kuin plussan testasin, ja tulipa syötyä jotain malarialääkettä mitä ei suositella raskausaikana yms yms... Mutta varsin terveen oloinen ipanan pallero täällä hyörii :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En varonu mitään! Päätin, että koska en voi millään tietää kauanko raskautumiseen, niin en "lopeta elämistä" ennen kun tulee se plussa. Olen mm. vetänyt aika hyvät tuubat viikkoa ennen plussaa, sillä en millään uskonut, että olisi ekasta tärpänny ja sanoinkin, et jos olisin raskaana ni tulipahan otttua, ni ei hetkeen tarvi! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hih, mulla meni aikalailla samaan tapaan kuin Joylla: muutaman ensimmäisen yrityskierron olin tosi tarkkana syömisten ja juomisten suhteen aina oletetun oviksen jälkeen, mutta kun tulosta ei alkanu kuulumaan ni iski kyllästys ja tärppikierrossa tulikin sitten syötyä ja juotua ihan miten sattuu.. Toki ryhtiliike iski sitten heti plussauksen jälkeen, ja se riittänee varsin hyvin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa, jota varoin yritysaikana, oli ibuprofeeni. Luin jostain tutkimuksesta, että se saattaa häiritä ovulaatiota. Ja enpä muutenkaan usein syö särkylääkkeitä, joten ibuprofeeni oli helppo jättää pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Koskee kaikkia tulehduskipulääkkeitä. Ne voivat myös aiheuttaa keskenmenoja. Käsikaupassa turvallisia on parasetalmol-valmisteet.

 

Folaattilisän ottaminen vähintään 1-3 kk ennen raskauden alkua on myös tärkeää sikiön epämuodostumien välttämiseksi. Folaattia saa kasviksista, mutta ei riittävästi. Eikä greippimehu todellakaan turvaa folaatin saantia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No enpä ollut mistään folaattilisistä kuullutkaan kun päätettiin jättää ehkäisy poies ja neuvolaan soitettaessanikaan ei asiasta ollut mitään puhetta. Eli jos en olisi sattunut netistä googlettamaan niin enpä ois löytänyt tietoa :huh:. Väitän siis, että suurin osa maailman naisista ei todelakaan ota yritysvaiheessa mitään ko lisiä. Tuskinpa epämuodostumat tms silti kovin yleisiä on tai niitä tarvi hysteerisesti pelätä jos ei ole foolihappoa sattunut aloittamaan jo ennen plussaa tai heti sen jälkeen.

 

Toisaalta nyt kun asiaa tarkastelin, niin ihan normeissa Multitabseissakin on 200% saantisuositus foolihapolle ja olen kyllä niitä muistanut ainakin säännöllisen epäsäännöllisesti ottaa -_- . Mutta siinäpä se sitten. Nyt hain apteekista Multitabsin jossa ei A-vitamiinia mukana, sitä suosittelivat raskaana olevalle. MUTTA, siinä on sitten vähemmän tuota foolihappoakin, mikä on sinällään kummallista :huh:. Hulluksihan tässä tulee!!

 

Mä oikeasti ihmettelen, mistä ne odottavat äidit / yritystä suunnittelevat jotka eivät surffaa netistä saavat tietoa. Koska tosiaan, mullakin on eka neuvola vasta vk8 ja en ole minkäänlaista ohjeistusta saanut vielä vältettävistä ruuista, ravintolisistä tms. Siis en olisi saanut jos en ois sattunut omatoimisesti netistä kurkkimaan ;).

Edited by Annma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juomisesta ennen raskautta.

 

"Ernhart ym. totesivat 359 vastasyntyneen kohorttitutkimuksessa, että sikiön elinepämuodostumien ja dysmorfisten piirteiden riski kasvaa merkittävästi, jos raskauden alussa tai juuri ennen raskautta äidin alkoholinkäyttö on ylittänyt 6 annosta/vrk, mutta raja ei ole yksiselitteinen." http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julk...ikkeli=nak04604

 

Vinkkinä sitten kaikille, että ekassa neuvolassa kannattaa valehdella se, kuinka paljon on juonut viimeisen vuoden aikana (kyselylappu), äläkä ainakaan myönnä käyttäneesi tai edes maistaneesi mitään muita aineita.

 

Minä rehellisenä tyttönä laitoin lapulle sen, mitä nyt normaalisti olen juonut (kännit 1 ilta/vkl). Ja sanoinpa pari kertaa poltelleeni pilveäkin.

-> Tästä seurasi lähete päihdepolille

-> mistä seurasi se, että vakuutusta hakiessani (rehellinen kun edelleenkin olen) oli pakko kirjoittaa hakemukseen, miksi olen ollut jossain muualla kuin neuvolassa 'seurannassa'.

-> mistä taas seurasi se, että EN SAANUT SITÄ SAATANAN VAKUUTUSTA!!! perustuen siihen että "Ilmoittamienne tietojen mukaan Teillä on ollut runsasta alkoholin käyttöä ennen raskautta. Tämän vuoksi Teillä on raskaus- ja synnytyskomplikaatioiden riski kohonnut, emmekä siksi voi myöntää hakemaanne vakuutusta raskausaikana."

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mulla tuli kans kämmi tuon kyselyn kanssa. Miettikää tarkkaan ennen ekaa neuvolaa kuinka lyhyt aika on vuosi ja miten ootte oikeasti juonu sillon (tai käyttäny muita aineita)! Mulla sinne lipsahti aika lailla pitkältä ajalta vastauksia ja jälkeenpäin vasta tajusin miten päin peetä vastailin siinä kyselyssä. Ja tuloshan oli sen mukanen, että sitä sai kyllä miettiä ja pitkään. Mulla oli mm. opiskelut alkanu joku aika sitten ja join vaan kerran jakson aikana, joka kestää 8viikkoa eli en todellakaan oo mikään suurkuluttaja, mutta tuon kyselyn jälkeen olin. Siitä sit juteltiin ja kyseltiin joka ikisessä paikassa (neuvolassa terkat ja lääkärit, äitipolilla lääkäri yms.) ja mulla otti niin paljon päähän ku mitään ongelmaa ei todellakaan oo, mutta siellä ne pisteet siitä huolimatta killittää mun neuvolakortissa. Onneks neuvolan terkka oli niin ymmärtäväinen ettei kuitenkaan laittanu mua minnekkään sen pitemmälle asian tiimoilta vaan sano, että kyllä sen näkee ettei ongelmaa oo. Oikeasti mutki olis pitäny laittaa jonnekki eteenpäin, mikä tuntuu aivan naurettavalta ku tietää tilanteen. Onneks mieski oli siinä mukana sanomassa etten juo paljoa. Vakuutus onneks saatiin, mutta kyllä meni alkuraskaus tuota asiaa märehtiessä. Ja mm. ku synnärillä kysyttiin saako mun raskausajan tiedot laittaa vauvan tietojen mukaan, niin sanoin että ei saa ja syy oli ihan vaan tuo tulos. En halua, että se näkyy missään sen pitempään ku on pakko.

 

Halloweenbabyllä vielä paskempi tilanne kyllä, voin vaan kuvitella kuinka paljon ottaa päähän!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ja varsinkin kun neuvolalääkäri kysyi multa, että haluanko mä lähetteen jonnekin, ja vastasin siihen, että 'ihan sama'.. Ajatellen, että eihän sinne ole pakko mennä sitten kuitenkaan.

 

Lisäys: ja niinkuin ne jossain vakuutusyhtiössä sitten uskois, että se oli vapaaehtoista

 

Väärässäpä olin - parin päivän päästä polilta tuli puhelu, että mille päivälle varataan aika.. siinä sitten selittelin, että en mä oikeasti ollut aikonut sinne tulla ja että en koe sille tarvetta. Oli kuulemma pakko mennä ainakin kerran käymään kun on lähetteen saanut, muuten se avoin lähete jää kummittelemaan, ja sittenkös sitä ihmetellään, että miksi en ole mennyt..

 

Olisi voinut tämä neuvolalääkäri sanoa, että jos laitan sulle lähetteen niin et sitten saa vauvavakuutusta raskausaikana.. Ja koska vakuutushakemuksessa on kohta, missä kysytään onko ollut päihteiden takia jossain hoidettavana viimeisen viiden vuoden aikana, niin et saa sitä sitten varmaan tulevien lastenkaan kanssa.. :angry:

 

Mä olen niiin vihainen! ..En tiedä, kenet mä hakkaisin! ..Siis Ääretön ketutus.. Tekis mieli mennä turmelemaan ko. lääkärin omaisuutta, ihan mielenosoituksena.

Edited by Halloweenbaby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fetajuustoa tulin syöneeksi, myös valkoviiniä tuli juotua muutama lasillinen. Multivitan raskaus ja imetys-valmistetta olen syönyt jo pidemmän aikaa yritysaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloween baby: Mua kiukuttaa tosi paljon sun puolestasi! Voisitko sä pyytää siltä lääkäriltä jonkin dokumentin, että asia on ollut väärinkäsitystä?

 

Mulle meinasi ehkä käydä vähän saman tyyppinen juttu: Mä käytän jatkuvaan nuhaani kausittain nenäsuihketta, ja neuvolan täti merkitsi sen neuvolakorttiin "allergiseksi nuhaksi ja säännölliseksi lääkitykseksi."

Kysyin vauvavakuutusta hakiessani vakuutusyhtiöstä, voiko tällä merkinnällä olla vaikutusta vakuutuksen saamisen, ja vakuutusyhtiön täti sanoi, saattaa olla että joo tai ei tai ehkä.

Liitin varmuuden vuoksi vakuutushakemukseen selvityksen asiasta, sekä negatiivisen allergiatestituloksen (en siis testien mukaan ole allerginen millekään), ja sain vakuutuksen ihan ok.

 

-> jos toinen kerta joskus tulee, niin mietin vähän tarkemmin miten asian sanon neuvolassa...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan normaalisti oon elänyt ennen plussaa... Eli on mennyt maksaa, aurajuustoa, ym... Ja kipulääkkeinä niitä, mitä ei raskausaikana saa käyttää. Nyt taas asiat muuttuu, kun plussa tuli lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä elin varmaan alitajuisesti mun viimeisen villin nuoruuskuukauden ennen plussaamista. Tuli oltua ulkona muutamaan otteeseen, viimeisen kerran viikko ennen plussaa. Selvä plussa tuli heti kuukautisten alkamispäivän jälkeisenä päivänä. Ei kyllä viini enää uponnut paria päivää ennen plussaa, mutta se oli kuvittelua että "jos olenkin raskaana" (jota olin :D) Kaadoin ekaa kertaa elämässäni viiniä viemäriin lasillisen tiistaina, kun plussa tuli torstaina!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa, jota varoin yritysaikana, oli ibuprofeeni. Luin jostain tutkimuksesta, että se saattaa häiritä ovulaatiota. Ja enpä muutenkaan usein syö särkylääkkeitä, joten ibuprofeeni oli helppo jättää pois.

 

Mie olin vielä kaksi viikkoa ennen testin tekoa lääkekuurilla, joka sisälsi buranaa ja lihasrelaksantteja. oon siis ollut raskaana jo luultavasi tuolla lääkärikäynnillä. Nyt tässä mietin, pitäisikö soittaa lääkärille vai luotanko tuohon että ei se alkio siitä oo itteensä ottanu. Mutta ei ainakaan ovulaatiota täällä häirinny. :D

 

 

Mä elin varmaan alitajuisesti mun viimeisen villin nuoruuskuukauden ennen plussaamista. Tuli oltua ulkona muutamaan otteeseen, viimeisen kerran viikko ennen plussaa. Selvä plussa tuli heti kuukautisten alkamispäivän jälkeisenä päivänä.

 

Ja tällä linjalla jatkoin lääkekuurin jälkeen. Jos meille syntyy maaliskuussa terve vauva niin voidaan käyttää miun tarinaa sitten elävänä esimerkkinä. Ei vaan käyny mielessäkään että ois tärpänny heti. Kun eihän niin käy oikeesti koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folaattilisän ottaminen vähintään 1-3 kk ennen raskauden alkua on myös tärkeää sikiön epämuodostumien välttämiseksi. Folaattia saa kasviksista, mutta ei riittävästi. Eikä greippimehu todellakaan turvaa folaatin saantia.

 

Suurin osa ihmisistä saa foolihappoa riittävästi ruokavaliosta, lisä on vain turvakeino, jotta vältyttäisiin niiltä muutamiltakin mahdollisilta epämuodostumilta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juhannus sattui olemaan viikko oviksen jälkeen ja kyllä tuli muutama siideri otettua viikonlopun aikana, kun ei ollut tärpistä vielä mitään tietoa. Ei kuitenkaan mitään älytöntä kännäystä, joten olen kohtalaisen levollisella mielellä. Nyt olen siis rv 6+3.

 

Viime viikonloppuna isä tarjosi minulle ja miehelleni lounaan ja valitsin pastan, jossa oli parmankinkkua. Annoksen nähtyäni mieleeni välähti, että parmankinkkuhan on kiellettyjen listalla... Koska ei olla vielä raskaudesta kerrottu kenellekään ja koska kinkku oli kuumennettu (en kylläkään tiedä oliko kuumennettu tarpeeksi), söin kuitenkin osan kinkusta ja annoin mieheni "maistaa" annoksestani eli hän söi sitten loput :D Kauhean hankalaa yhtäkkiä muistaa, ettei saakaan syödä semmoisia ihanuuksia kuin brii, feta, parmankinkku, kylmäsavustettu lohi ym...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin kans ajatellut että en ala elämään sen erilaisemmin ennen kuin plussaan..nyt kauhistuttaa kun luin tuon aiemman viittauksen että raskauden alkuvaiheessa tai juuri ennen sitä juodut alkoholit voi aiheuttaa epämuodostumia:girl_to_take_umbrage2: . Oviksesta oli viime lauantaina kulunu viikko ja tuli kyllä juotua yli 6 siideriä koko illan aikana mikä tossa oli joku "riskiraja"...hmph. en todellakaan jaksais alkaa stressaamaan, että jos nyt oonki raskaana että oonko tehny jotain peruuttamatonta. Tieto lisää tuskaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä paha kun lukee näitä juttuja. Ei näillä parin viikon ruokailuilla todennäköisesti ole suurta merkitystä, mutta kuitenkin alkaa jossittelemaan joka lusikallista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En todellakaan stressaisi ennen plussaa tehdyista syomisista ja juomisista. Itse olin juonut muutaman viinilasillisen paria paivaa ennen plussausta ja kun kysyin asiasta laakarilta han lahinna nauroi minut ulos vastaanotolta ja totesi etta ei noin pienista ainakaan kannata murehtia ja olennaista on se mita syo ja juo plussan jalkeen. Kaytannossa sikovauriot ovat HYVIN harvinaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0