Sign in to follow this  
Followers 0
Annma

Syömiset, juomiset, lääkkeet ENNEN kuin tietää olevansa raskaana?!

97 posts in this topic

Lyhyesti, en huomioinut asiaa ruokavaliossani millään muotoa (en lisännyt mitään tai jättänyt mitään pois), enkä tiennyt olevani raskaana ennen kuukautisten "alkumahakivun" jälkeisen kolmen päivän vuodottoman kauden raskaustestiä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin, join, tupakoin aivan entiseen tapaan ennen plussaa. Sitten muuttuikin rytinällä kaikki tottumukset heti kerrasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskautumiseen meni yli puolitoista vuotta, joten ehdin napsia melkoisen pitkään foolihappoa, josta mielestäni puhutaan edelleen liian vähän. Muita muutoksia ei ollut :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juomisesta ennen raskautta.

 

"Ernhart ym. totesivat 359 vastasyntyneen kohorttitutkimuksessa, että sikiön elinepämuodostumien ja dysmorfisten piirteiden riski kasvaa merkittävästi, jos raskauden alussa tai juuri ennen raskautta äidin alkoholinkäyttö on ylittänyt 6 annosta/vrk, mutta raja ei ole yksiselitteinen." http://www.terveyspo...ikkeli=nak04604

 

 

 

Miten ihmeessä riski voi kasvaa, jos juuri ennen raskautta (hedelmöitymistä?) juo paljon? Ja jos juo silloin, kun alkio on vasta solumöykky, joka ei ole kiinni kohdussa, niin miten alkoholi vaikuttaa alkioon? En sano että se on mahdotonta, mutta olisi mielenkiintoista tietää. Tulee myös mieleen, että niissä jotka juovat isoja kerta-annoksia ennen raskautta/alkuraskaudessa, on todennäköisesti myös jonkun verran niitä, jotka jatkavat juomista myöhemminkin..No, pitäisi varmaan lukea ko. tutkimus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

laulau: mitään tutkimuksesta tietämättä veikkaisin, että tuolla tavoitellaan raskaalla kädellä tinttaavia eli enemmänkin sääntönä kuin poikkeuksena tuota annosmäärää ylittäviä -->kehossa on vähän kaikenlaista myrkkyä tarjolla pidemmältä ajalta, maksa toimii miten sattuu jne.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahta ensimmäistä raskautta hartaasti suunnitellessa ja toivoessa elin tosi terveellisesti luomupainotteisella monipuolisella kasvisruoalla, tupakatta ja alkoholijuomitta, sekä vedin foolihappolisää (+ muita vitamiineja, tärkeimpänä vahva annos D:tä) 3kk ajan ennen ehkäisyn pois jättämistä. Mielialalääkkeen käytön olin lopettanut vuotta ennen kuin esikoiselle annettiin lupa tulla, sillä halusin kehoni puhdistuvan tuon lääkkeen jäämistä mahdollisimman hyvin.

 

Kolmas raskauteni ei ollut suunniteltu, ja kerkesin ensimmäisinä tietämättömyyden viikkoinani raskausaikana nauttia niin tupakkaa, olutta (en tosin koskaan isoja annoksia, mutta pari kertaa kuitenkin), colaa ja muita limsoja, sipsejä, ranskalaisia, pizzaa, lisäainepommikarkkeja jne. jne. sekä viettää paljon aikaa sisätiloissa ketjupolttavan henkilön seurassa... Mitään lääkkeitä en ollut aikoihin käyttänyt. Ja tuon epäterveellisen syksyni vastapainoksi olin kyllä sitä edeltävän kesän elänyt vähän terveellisemmällä ruoalla edes...

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yritystä kesti parisen vuotta, joten ei todellakaan tullut mieleen välttää alkoholia tai ns. kiellettyjä ruoka-aineita. Juuri ennen plussausta olin syönyt kaikenlaisia lääkkeitä, kun olin ollut kipeänä. Onneksi sentään pyysin lääkärin antamaan semmoisen antibioottikuurin varuiksi, joka ei olisi vaarallinen sikiölle. Olisikohan kenties ollut alitajunnasta joku viesti? :girl_crazy:

 

Nyt sitten heti plussauksen jälkeen tietenkin katsoo, mitä suuhunsa laittaa... Ja tuntuu aika ahdistavaltakin, kun pitää niin tarkkaan lueskella, mitä ruuat mahtavat sisältää ja kun sitten huomaatkin syöväsi jotain kiellettyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussa tuli yllätyksenä, mutta koska yritys oli tarkoitus aloittaa seuraavasta kierrosta, olin jo tankannut foolihappoa muutaman kuukauden ajan. Muuten söin ja join kuten ennenkin (pehmeitä juustoja ja alkoholia), koska en uskonut raskauden mahdollisuuteen. Plussa tuli keskellä parasta terassikautta, mutta uskon kun sanotaan että ennen kuin tietää olevansa raskaana ei syömisillä/juomisilla voi vahingoittaa alkiota, nyt plussan jälkeen alkoholi jää tietenkin pois. Yksi asia kyllä jäi mietityttämään, otin nimittäin kolmannen Twinrix-rokotteen 1-1,5 viikkoa oletetun hedelmöitysajankohdan jälkeen, toivottavasti tästä ei ole mitään haittaa! En löytänyt muuta tietoa kuin että raskauden aikana ei kyseistä rokotetta suositella... Asialle ei kuitenkaan enää mitään voi joten olen päättänyt olla huolehtimatta!

Edited by Zepto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ennen jokaista raskautta elänyt täysin normaalia elämää, en ole siis vältellyt mitään. Juuri ennen tätä uutta raskautta oltiin parisen viikkoa mökillä, jossa tuli juotua lonkeroa ja viiniä, syötyä kaikkea mahdollista, kaikista juustoista alkaen. Noh, nyt näytti plussaa ja alkoi odottavan ruokailutottumukset :) En siis ota mitään stressiä siitä, mitä olen tehnyt ennen tietoa raskaudesta. Eli joutuu siis jättämään kaikki rakastamani juustot pois ja miettimään millä ne korvaisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juustokielto on kyllä kieltämättä paha. Täytyy ruveta varmaan laittamaan kiellettyjä juustoa esim. laatikkoruokiin, että ne ovat sitten kypsiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole muuttanut tapojani millään tavalla vaikka vauva toiveissa onkin :)

Lääkkeitä en käytä, fetajuustosta en luovu ja alkoholinkin maistuu hyvin harvoin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kanssa ennen molempia raskauksia elänyt ihan normaalia elämää, syöden ja juoden normaalisti. Ennen esikoista olisinkin saanut olla tosi pitkään tarkka näitten kanssa, jos olisin jo yritysaikana varmistellut syömisiä. Tykkään hyvästä ruasta, josta osa valitettavasti raskausaikana kiellettyjä ja hyvistä viineistä, joita en tietenkään raskausaikana käytä. Mutta ennen plussaa testissä näistä ei varmasti haittaa ole, etenkää jos testailee ajoissa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aion elää ihan normaalisti siihen asti kun plussa ilmestyy, sen jälkeen sitten vähän epänormaalisti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi asia kyllä jäi mietityttämään, otin nimittäin kolmannen Twinrix-rokotteen 1-1,5 viikkoa oletetun hedelmöitysajankohdan jälkeen, toivottavasti tästä ei ole mitään haittaa! En löytänyt muuta tietoa kuin että raskauden aikana ei kyseistä rokotetta suositella... Asialle ei kuitenkaan enää mitään voi joten olen päättänyt olla huolehtimatta!

 

Mulla ihan sama juttu, sain rokotteen viime viikolla ja eilen tein plussatestin. Ei tullut mieleenkään siellä rokotettavana ollessa, että rokotusta ei pitäisi ottaa eikä hoitajakaan kysynyt multa, että voinko olla raskaana. Nyt pelkään hirveästi, että olen aiheuttanut jotain vahinkoa. Sulla tuosta on jo aikaa, niin sanoiko kukaan mitään myöhemmin? Netistä ei juurikaan muuta tietoa löydy, kuin että ei pidä ottaa rokotetta, mutta entäs jos sen on (tyhmyyksissään) jo ottanut, mitäs sitten?

 

Muoks, terveydenhoitajan mielestä ei ole mitään haittaa, vaikka rokotteen otinkin.

Edited by Kylmis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalisti ennen plussaa. Tosin miulle normaali tarkoittaa alkoholittomuutta, savuttomuutta ja terveellistä lakto-ovo-vegeruokaa. Lääkkeiden käyttö (antihistamiinit ja buranat) on kuitenkin sellainen asia, mikä mietityttää.  :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lääkärissä ja siellä sanottiin, että käyttämääni antihistamiinia voin jatkaa siihen saakka kunnes r-testi näyttää plussaa. Sen jälkeen pitää vaihtaa toiseen merkkiin. Jouduin aloittamaan myös pitkän antibioottikuurin, joka pitää kuitenkin keskeyttää heti jos tulee plussa.

 

Nyt kun meillä alkoi virallisesti yk 1, vähensin myös kofeiininsaantiani: Aamun triplalatten sijasta juon tavallisen latten ja iltapäivän triplalatten sijasta pari kupillista teetä. Järkeilin, että on helpompi aloittaa kofeiinivieroitus jo nyt, eikä sitten kertarysäyksellä plussatessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan normaalisti kaikki ennen plussaa. Ainoa muutos minkä tein oli että vaihdoin särkylääkkeeksi parasetamolin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän taas omaa tilannettani... Nyt siis yk 2 ja olen päässyt irti yli 15 vuoden kofeiiniriippuvuudesta! Teetä juon kupillisen päivässä, mutta en sitäkään joka päivä. Muutaman kerran olen ottanut kupillisen kahvia kylässä, mutta esimerkiksi kahvilasta tilaan satunnaisen latteni kofeiinittomana. 

 

Jos tulee tarve särkylääkkelle, aion ottaa ibuprofeiinin sijasta parasetamolia ja raskausajan Multitabseja olen syönyt jo n. 2 kk. Näillä mennään kunnes joskus toivottavasti tulee se plussa, sen jälkeen vasta alan rajoittaa ruokavaliotani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalia eloa ennen plussaa.Muutenhan tässä olis saanut rajottaa jo jonkin aikaan, kun plussa ei tullut ihan hetkessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yllätysraskaus ja harmittaa, että ennen plussaa join jonkin verran alkoholia. Onneksi löysin tämän linkin, jonka mukaan vahinkoa ei aiheudu noin aikaisessa vaiheessa nautitusta alkoholista, koska alkio on omnipotentti ensimmäisillä raskausviikoilla.

 

http://www.suomenkatiloliitto.fi/static/Laakkeet.pdf

Edited by Phalaenopsis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa söin ja join ihan normaalisti. Vielä pari päivää ennen plussausta join ruoan kanssa viiniä lasin tai kaksi ja myös kaikenmaailman juustoja tuli syötyä, ilman tunnontuskia vaikka tiesinkin raskauden olevan mahdollinen. Kahvia join ja juon kohtuullisesti, max 3 kuppia per päivä, runsaalla maidolla, enkä meinannut siitä stressiä ottaa.

 

muoks. Joudun käyttämään laakkeitä koko raskauden ajan perussairauden takia, ennen raskaustoiveita lääkitys rukattiin mahdollisimman turvalliseksi raskautta silmälläpitäen.

Edited by Taije

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0