Sign in to follow this  
Followers 0
Nöpöstiina

LA ohitettu, mutta vauva ei ole vieläkään kiinnittynyt.

11 posts in this topic

Olen siis viikolla 40+6. Terveydenhoitajani on väittänyt jo viikkojen ajan, että vauva on kiinnittynyt. Tänään sitten sekä neuvolan terkan (eri terkka kuin ennen) että lääkärin tutkimuksissa todettiin, että ei ole kiinnittynyt ja on aika korkeallakin vielä.

 

Tämä on toinen lapseni. Ensimmäinen syntyi alateitse. Kovasti haluaisin alatiesynnyttää. Alapään tilanne minulla on jo kypsä. Reilu viikko sitten tehtiin sisätutkimus ja kohdunkaulakanava oli kokonaan hävinnyt ja kohdun suu jo 2-3 cm auki. Uudelleensynnyttäjillä kuulemma lapsi saattaa laskeutua vasta synnytyksessäkin, mutta jos ei, niin sitten se sieltä avitetaan ulos. Omaa mieltä ei yhtään lämmitä ajatus siitä, että kesken synnytyksen täytyisi sännätä sektioon.

 

Löytyykö siis muita, joilla vaavi ei ole näillä viikoilla vielä ollut kiinnittynyt ja miten sujui synnytys?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei esikoinen kiinnittynyt ollenkaan.Kuitenkaan se ei olisi ollu este alatiesynnytykselle,lääkäri totesi sillon että vauva kyllä laskeutuu ja tulee alakautta jos alatiesynnytykselle ei ole muuten estettä.(Itsellä päädyttiin lopulta sektioon).

Tsemppiä loppurutistukseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä mullakin kävi niin, ettei vauva ollu kiinnittynyt ennen synnytyksen käynnistymistä rv 40+6. Vauva sit laskeutu kunnolla vasta synnytyksen alettua ja silloin sit tuli raskausarpia alavatsaan (sitä ennen niitä ei ollu...). Ja ihan normaali alatiesynnytys oli kyseessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullaesikoinen oli terkkarin mukaan pitkään alhaalla, mutta ei ollut kiinnittynyt ainakaan vieläpari päivää ennen synnytystä. Synnytyas oli kuitenkin ihan normaali alateitse. Sairaalaan tullessa lapsi oli tasolla -2, muttaen oikein tiedä, mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut vielä viikoill 42+0 kiinnittynyt. Kuitenkin käynnistettiin, mutta pikkuinen ei useamman päivän käynnistelyistä, kalvojen puhkaisusta ja supistuksista huolimatta laskeutunut ja jousuin lopulta sektioon. Toivottavasti sulle kävisi toisin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakaan ei vauva ollut laskeutunut eikä kiinnittynyt kun oltiin jo pari viikkoa yli lasketun ajan. Normaali, itsestään käynnistynyt alatiesynnytys kuitenkin onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopus oli korkealla vielä synnytyksen ollessa jo pitkällä, viimeisenä odoteltiinkin laskeutumista, joka tapahtui ihan kunnolla vasta vartti ennen syntymää. Keilapalloefektin huomasin selvästi. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt kolme lasta joista kukaan ei ennen synnytystä ole laskeutunut saatikka kiinnittynyt, kolmas meni jopa niin pitkälle kuin rv 42+0. Kolmannen kohdalla tapahtui kyllä hiukan laskeutumista. Kukaan ei ole osannut selittää miksi näin, mutta ei kuulemma ole mitenkään epänormaalia. Kaikki suhteellisen isot pojat ovat syntyneet normaalisti alateitse ja kaikista ponnistusaika on ollut alle 20 min.

 

Ainoat selkeät erot mitä kiinnittymättömyydestä on tullut ovat se, että ponnistaessa lapsi täytyy eka ponnistaa alas, sitten vasta ulos ja se, että vesien menon jälkeen ei ole saanut enää olla pystyssä, koska vaarana on silloin napanuoran tai lapsen käden ulosluiskahdus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoat selkeät erot mitä kiinnittymättömyydestä on tullut ovat se, että ponnistaessa lapsi täytyy eka ponnistaa alas, sitten vasta ulos ja se, että vesien menon jälkeen ei ole saanut enää olla pystyssä, koska vaarana on silloin napanuoran tai lapsen käden ulosluiskahdus.

Mulla ei muuten pätenyt kumpikaan näistä.

 

Ponnistaminen aloitettiin vasta, kun vauva oli laskeutunut siinä synnytyksen aikana. Oletan, että synnytys olisi ollut nopeampi, jos olisi ollut valmiiksi laskeutunut, mutta ponnistus itse ei venynyt.

 

Täällä ei makuulle käsketä vesien mentyä. Ei etukäteen asiasta neuvolassa kysyessäni eikä vesien mentyä synnärille soittaessani. Selitys taisi olla suunnilleen, että yleensä ne vauvat kuitenkin tukkii tien napanuoralta. Piti vahtia lapsiveden väriä ja vauvan liikkeitä mutta kun ne oli kunnossa, sai touhuta normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös tuo kuopus laskeutu ja kiinnitty vasta synnytyksessä. Aamulla kun kätilö teki sisätutkimusta, sanoi hän että vauvan päällä voi pelata kuin koripalloa. Niin hyvin liikkui. Synnytyksen sitten illalla käynnistyessä vauva laskeutui. Ponnistuvaihe oli 20min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0