Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Penni

Identtisyys

Identtisyys   35 members have voted

  1. 1. Ovatko kaksosesi identtiset?

    • Kyllä
      7
    • Ei
      14
    • Ei varmuutta
      9
    • Jotain muuta, esim. kolmoset
      5

Please sign in or register to vote in this poll.

30 posts in this topic

Tehdäänpäs nyt tästäkin äänestys ihan mielenkiinnosta... Itseä taas aihe kiinnostaa kun vasta on saatu selvyys, että tytöt ovat identtiset. Dna-testillä selvitettiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eivät ole identtiset. Ja ei ole tarvinnut mitään testiä sen selvittämiseksi, kun on niin hyvät tuntomerkit kummallakin näkyvissä mistä erottaa epäidenttisyyden (äh, mulla on taas niin huonot vitsit ja jutut..).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pienet eivät ole vielä syntyneet, mutta koska ovat 99% varmuudella tyttö ja poika, niin eiköhän tuo identtisyys ole lähes täysin poislaskettu vaihtoehto. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eivät ole identtiset. Ja ei ole tarvinnut mitään testiä sen selvittämiseksi, kun on niin hyvät tuntomerkit kummallakin näkyvissä mistä erottaa epäidenttisyyden (äh, mulla on taas niin huonot vitsit ja jutut..).
Älä nyt, mä ainakin tunnustan hymyilleeni ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eivät oo identtiset, maitotesti tehtiin istukalle sairaalassa, kun oli koko raskauden ajan epäselvää identtisyydestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eivät oo identtiset, maitotesti tehtiin istukalle sairaalassa, kun oli koko raskauden ajan epäselvää identtisyydestä.

Meidän identtisillä oli omat istukat :rolleyes: mut ilmentääks toi maitotesti sit jotenkin muuten identtisyyttä? Anteeks, en tiedä siitä mitään kun ei oo maitotestiä tehty ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis meille toitotettiin sitä että jos on erilliset istukat, niin ei oo identtiset :blink: Meillä oli molemmilla omat istukat, mut olivat kasvaneet yhteen. Ja kalvoraja näky pojilla ultrassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep jep, meillekin sanottiin samalla tavalla että kun kaikki kalvot oli omia ja erilliset istukat niin ei voi olla identtisiä... NOH, dna-testin mukaan yli 99,99% todennäköisyydellä ovat identtisiä :blink: Eli 2v ajateltiin et ehei, ei ole idettisiä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltäkin lähes jokainen, jonka kanssa raskaudesta puhutaan, kysyy että no onko ne sitten identtiset. Olen vastannut, että eri pusseissa ovat ja istukat näyttivät olevan erilliset, mutta täyden varmuuden saa vasta dna-testillä. Neuvolassakin tätsy totesi jossain sivulauseessa, että eivät sitten ole identtiset, kun ovat omissa kalvopusseissaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neuvolassakin tätsy totesi jossain sivulauseessa, että eivät sitten ole identtiset, kun ovat omissa kalvopusseissaan... :rolleyes:
Niinpä... noi on niin monimutkaisia noi identtisyys- ym. jutut ettei ns. "ammattilasetkaan" niitä aina tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksoset ovat vasta masussa, mutta vastasin että ei identtiset, ovat omissa sikiöpusseissaan ja omat istukat. Jännä, että Pennillä on tästä huolimatta identtiset kaksoset, alkion on täytynyt sitten jakaantua kahtia todella varhaisessa vaiheessa. Omalla kohdallani olen kyllä varma, että mulla on vaan kypsynyt 2 munasolua kerralla, gynekologikin joskus sanoi että mulla on harvinaisen aktiiviset munasarjat, ja kun äitini on myös kaksonen (ei-identtinen), niin todennäköisesti olen perinyt äidin suvusta alttiuden kaksosraskaudelle. Käsittääkseni identtisillä kaksosilla kaksosten saaminen ei periydy, vaan kyse on enemmänkin sattumasta että alkio jakaantuukin kahdeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kaksosia, mutta vastaanpa tähän identtisyyskysymykseen.

 

Kaksoset voivat olla identtisiä, vaikka niillä olisi omat istukat ja omat vesikalvot. Niistä kaksosista, joilla on omat istukat ja vesikalvot, 10% on identtisiä. (Lähde Kehitysbiologia, Duodecim) Tällaisessa tapauksessa alkio on jakautunut kaksisoluasteella (eli siis heti ensimmäisen solujakautumisen jälkeen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vielä jännätään ovatko identtiset vai ei. Molemmilla on eri istukat, mutta eihän sitä vielä tosiaan tiedä. Rakenneultrassa ajateltiin kysyä sukupuolet, jos vaikka siellä sais selvyyden (jos ovat eri sukupuolta). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Niin ja kaksoset voivat olla myös 50% identtiset, eli sama munasolu on jakaantunut kahtia ja hedelmöittynyt kahdella siittiöllä -> eli tyttö ja poika voivat olla 50% identtiset, samoin kaksi poikaa tai kaksi tyttöä, vaikka olisi omat kalvot ja istukat sekä muut tarvikkeet löydettävissä.

 

Mä taas muistan lukeneeni, että tämä olisi mahdotonta. Hedelmöitymätön munasolu ei jakaudu. Onko tästä jotain uutta tietoa tullut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyl se musta on mahdollista.Meillä ainaskin neuvolassa sanotaan että ovat 50% identtisiä,mutta ei varmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän googlasin ja selvisi, että puoli-identtiset kaksoset on ensi kertaa löytyneet vuonna 2007 ja kyseessä on äärimmäisen harvinainen tapahtuma. Ilman DNA-testiä kyseinen ilmiö jää kyllä huomaamatta. Lisätietoa löytyy googlaamalla "semi-identical twins".

 

Normaalistikin sisarusten ja ei-identtisten kaksosten perimästä yhteistä on noin 50 prosenttia ja identtisillä kaksosilla 100 prosenttia. Puoli-identtisillä kaksosilla perimä on 75-prosenttisesti yhteistä, kun äidin puolelta yhteistä perimää on se 100 prosenttia ja isän puolelta 50 prosenttia. Tarkoittiko se neuvola tätä SonjaMarian tapauksessa vaiko puhuivatko he ihan oikeasta puoli-identtisyydestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa onko muita tapoja selvittää identtisyys kuin dna-testi? Ja mikä testin tekoon on innostanut, vai pelkästä mielenkiinnostako sen voi teettää?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vähän googlasin ja selvisi, että puoli-identtiset kaksoset on ensi kertaa löytyneet vuonna 2007 ja kyseessä on äärimmäisen harvinainen tapahtuma. Ilman DNA-testiä kyseinen ilmiö jää kyllä huomaamatta. Lisätietoa löytyy googlaamalla "semi-identical twins".

 

Normaalistikin sisarusten ja ei-identtisten kaksosten perimästä yhteistä on noin 50 prosenttia ja identtisillä kaksosilla 100 prosenttia. Puoli-identtisillä kaksosilla perimä on 75-prosenttisesti yhteistä, kun äidin puolelta yhteistä perimää on se 100 prosenttia ja isän puolelta 50 prosenttia. Tarkoittiko se neuvola tätä SonjaMarian tapauksessa vaiko puhuivatko he ihan oikeasta puoli-identtisyydestä?

 

 

No jotain ne höpis mutta,nyt ku selitit ton toisen niin varmaa ne sitä tarkotti.Mutta niinkun se ei oo 100% varmaa.

Joskus varmaa pitää käyttää jossai testis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me teimme dna-testin kun tytöt olivat 2v kun kaikki aina kyselivät ja ajateltiin, että onhan se mielenkiintoista tietää. Viimeinen "niitti" sille testin tekemiselle oli se, kun yhdessä mittauksessa tytöt olivat millilleen ja grammalleen samankokoisia :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole tietoa onko meiän tytöt identtisiä vai ei. Kukaan ei ole osannu kertoa vaikka asiaa kovasti kyselin synnytyssairaalassa ja neuvolassa. Eipä ole niin yksinkertaisia nämä asiat :)

 

Tytöt on sannäköisiä toistensa kanssa. Meille vanhemmillekin tunnistus äkkiseltään on hankalaa. No ehkä asia joskus meille selviää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0