Sign in to follow this  
Followers 0
Hippo

Sikainfluenssa

192 posts in this topic

Aika rauhallisin mielin olen ollut, vaikka ei sitä mielellään riskiryhmään kuulukaan. Kirjoittelua olen vähän tarkemmalla silmällä seurannut ja neuvolassa on asiasta juteltu, mutta sielläkin suhtaudutaan asiaan onneksi rauhallisesti. Ylipäätänsä toivon, että säästyttäisiin kaikenlaisilta jyllääviltä pöpöiltä nyt syksyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi ja harmiksi samalla sikainfluenssa tarttuu samoin kuin muutkin flunssat. Eli limakalvojen (nenä, silmät) kautta. Eli ei käsiä nenään tai silmiin elleivät ne ole täysin puhtaat. Se on oikeastaan ainoa hyvä varotoimi johon itse olen ryhtynyt. Suositeltavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi ja harmiksi samalla sikainfluenssa tarttuu samoin kuin muutkin flunssat. Eli limakalvojen (nenä, silmät) kautta. Eli ei käsiä nenään tai silmiin elleivät ne ole täysin puhtaat. Se on oikeastaan ainoa hyvä varotoimi johon itse olen ryhtynyt. Suositeltavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tai suuhun. :)

 

Mua sen verran huolestuttaa, että toivoisin, että rokote tulisi suht pian. Mun todennäköisyys taudin saamiselle on kuitenkin kohtalainen (raskaana oleva, keuhkosairas, perusterveydenhuollon työntekijä)... Työn puolesta aikoinaan luin skitsofrenian ja sikiöaikaisen influenssan yhteydestä, enkä välittäisi ottaa riskiä, vaikka se pieni onkin... :mellow: Muuten en ehkä sitä tautia niin paljon kammoaisikaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta kuinka sen rokotteen laita, silläkin luin juuri äskettäin olevan mahdollisia pahoja sivuvaikutuksia (rokotteen ottajalle, sikiöstä puhumattakaan)..? Tässä vain yritän itsekseni punniskella, kumpi olisi vaarallisempaa, influenssan sairastaminen vaiko rokote... :blink: Valitse siitä nyt sitten! Osaisiko joku edes arvioida?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen ainakin ymmärtänyt, että tässä on kyse aivan samasta influenssarokotteesta, kuin jokatalvinen rokote. Eli pohja on sama, mutta tämä virus vaan eri. Eihän noista ikinä tiedä, mutta tämän pitäisi käsittääkseni olla siinä mielessä tutkittu ja turvallinen rokote. Ja mitä tulee niihin kaikenmaailman Guillen-Barrou (miten kirjoitetaankaan?) oireyhtymiin, jonka saamisesta on ainakin tässä yhteydessä peloteltu. Niin sen saaminen on TOSITOSI epätodennäköistä ja senhän voi saada normivirustaudin jälkitautinakin. Eli onko todennäköisyys saada se yhtä iso taudista kuin rokotteesta?! mä pidän tuota rokotetta kuitenkin melko turvallisena. Yhtä vähän tykkään sitä antaa lapselleni kuin niitä muitakin kaikkia rokotteita, mitä annetaan. Mutta kuitenkin niiden hyöty on kiistaton monessa kohtaa, joten piikitetään sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin uskon, että rokotteet ovat turvallisia, ainakin jos verrataan siihen, että sairastuu sitten itse tautiin. Toivoisin kuitenkin, että rokote ajoittuisi vasta ekan kolmanneksen jälkeen. Onhan kaikki haitat ihan itse sairaudessakin hyvin epätodennäköisiä, mutta yritän nyt välttää edes osaa riskeistä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vähän aihetta..

Käsittääkseni possunuha-rokote ei ole sama kuin influessa rokoite. Meillä ainakin duunissa rokotetaan kohta ne, jotka tavallisen kausi-influessa rokotteen haluavat, possu-rokote tulee sitten aikanaan. Juuri tuli Kiinassa valmistuneesta rokotteesta juttua jossain uutisissa ja siellä sanottiin, että Kiinassa rokotetta on testattu 1600 ihmisellä.. Musta tämä on äärimmäisen vähän, joukossa tuskin on kovinkaan montaa raskaana olevaa. Itse olisin rokotteen saamassa heti "kärki ryhmässä", mutta olen vahvasti päätymässä siihen, että jätän rokotteen ottamatta. Rokote on tehty kiireellä ja sitä on testattu mielestäni aivan liian vähän aikaa, jotta voidaan sanoa sen riskeistä mitään. Tokikaan possunuhan riskeistä ei ole vielä tietoa, mutta kaikkihan sitä ei välttämättä edes saa. Tämä on oma mielipiteeni, tosin gynekin oli sitä mieltä, että rokotetta ei olisi hyvä ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen yrittänyt vähän etsiä tietoa siitä, miten se rokote on tehty, mutta en ole oikein löytänyt mitään nopealla surffilla. Sehän toki on selvä, että se rokote on eri kuin kausi-influenssa, mutta jossain on kuitenkin puhuttu, että sen runko olisi sama kuin kausi-influenssarokotteessakin, virusosa toki eri, niinkuin aina eri vuosikerran influenssarokotteissakin. Äijää odottaessa otin influenssarokotteen, hyvin terve poika tuo onneksi on ollut, ei juuri ole edes nuhassa ollut. :)

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mä olen ainakin ymmärtänyt, että tässä on kyse aivan samasta influenssarokotteesta, kuin jokatalvinen rokote. Eli pohja on sama, mutta tämä virus vaan eri.

 

Meillä on töissä juuri jaossa normi influenssa rokotteet ja niistä on meillä täällä jo monta vuotta ilmoitettu että raskaana olevat eivät rokotetta saa. Omituista kun tulee eri paikoista täysin vastakkaista infoa, että toisille tämäkin rokote annetaan raskaana ollessa? Mitä sitten taas possurokotteeseen tulee niin meillä neuvolan lääkäri kommentoi pari viikkoa sitten, että "hän ei ainakaan sitä raskaana oleville antaisi"... Saa nähdä onko hänelläkin nyt sitten mieli muuttunut kun tuota nyt raskaanaoleville suositellaan ?! Itse kuulen koko ajan "vanhoilta ja viisailta" sukulaisilta kysymyksen "ETHÄN vaan aio ottaa rokotusta...." Yritäpä siinä sitten miettiä mikä olisi järkevää ja miten päin riskit on suuremmat... Onneksi itse olen jo plus 30 viikkoa raskaana niin en ota tätä koko asiaa niin vakavasti kuin olisin varmasti tehnyt jos tämä hysteria olisi tullut alkuraskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No niinpä, kantoja on yhtä monta kuin ihmisiä joilta kysytään... :mellow: Jos olisin loppumetreillä raskaudessa (ts äitiysloma häämöttäisi jo) en varmaankaan ottaisi rokotetta, kun tuskin sitä tautiakaan sitten saisin täällä isolaatiossa, mutta nyt tässä alkuraskaudessa on tosi "hauskaa" arpoa näitä asioita. Minulle keuhkolääkäri suositteli raskaudenkin aikana influenssarokotetta, kuten joka vuosi, ja aika moni raskaana oleva tuttu on sen ottanut, että tavan influenssarokotetta en osaa pelätä. Jos tietäisin, että tuo toinen on samapohjainen kuin normi-influenssarokote, niin ei mietityttäisi enää sekään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiks sen pitäis olla samaa pohjaa kuin normi kausi-influrokotekin?! Siis että ei oo mitään elävää heikennettyä vaan inaktivoitua virusta. Että viruskanta vaan siis tietysti on eri kuin kausirokotteessa.

Näin mä olen jostain ymmärtänyt.

 

Mulla on huomenna eka äitiysneuvolakäynti ja pitäis muistaa kysyä siltä terkalta onko sillä jotain mielipidettä asiasta.

Mä en missään tapauksessa ite ees harkitsis ottavani possurokotetta ellen ois nyt sit raskaana. Ja vielä kun teen kuitenkin keikkaa tk:n päivystykseen niin riski toki saada tauti kasvaa sitäkin kautta. Ja oisihan mä rokotuslistan kärjessä ammattinkin puolesta..

 

Nyt en vaan osaa arpoa otanko vai jätänkö. Jos en ois raskaana niin en ottais, mutta nyt kun olen vastuussa taas toisenkin terveydestä kuin vaan omastani, niin pistää kyllä miettimään.

Mä vaan niin epäilen sen rokotteen turvallisuutta. Tai siis että kun sitä ei oo niin kauheesti kuitenkaan tutkittu, lähinnä mua huolestuttaa että eihän se tee mitään haittaa sikiölle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en ole vakuuttunut rokotteen turvallisuudesta. Mun kohdalla, ennen kuin suostuisin mitään rokotetta ottamaan, haluaisin tietää siitä mahdollisimman paljon. Eli onko nykyistä rokotetta ehditty testata riittävästi? Onko siitä riittävästi tietoa saatavilla? Ketkä, kenelle, milloin sitä on testattu ja mitä tuloksia saatu? Yms.. Tällä hetkellä en koe, että rokotteesta on riittävästi tietoa saatavilla. Toistaiseksi luotan hyvän käsihygienian voimaan, mikä normaalistikin on kätevin tapa ehkäistä sairastumisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on töissä juuri jaossa normi influenssa rokotteet ja niistä on meillä täällä jo monta vuotta ilmoitettu että raskaana olevat eivät rokotetta saa. Omituista kun tulee eri paikoista täysin vastakkaista infoa, että toisille tämäkin rokote annetaan raskaana ollessa? Mitä sitten taas possurokotteeseen tulee niin meillä neuvolan lääkäri kommentoi pari viikkoa sitten, että "hän ei ainakaan sitä raskaana oleville antaisi"... Saa nähdä onko hänelläkin nyt sitten mieli muuttunut kun tuota nyt raskaanaoleville suositellaan ?! Itse kuulen koko ajan "vanhoilta ja viisailta" sukulaisilta kysymyksen "ETHÄN vaan aio ottaa rokotusta...." Yritäpä siinä sitten miettiä mikä olisi järkevää ja miten päin riskit on suuremmat... Onneksi itse olen jo plus 30 viikkoa raskaana niin en ota tätä koko asiaa niin vakavasti kuin olisin varmasti tehnyt jos tämä hysteria olisi tullut alkuraskaudesta.

 

 

No onpa outoa tuon normaalin influenssarokotteen suhteen :blink:. Mitä mä olen lukenut, niin nimenomaanhan sitä suositellaan raskaana oleville, koska suojelee sitten vauvaakin syntymän jälkeen influenssalta. Soitin asiasta itse asiassa teratologiseen tietopalveluunkin ja ihan oltiin sitä mieltä että voipi hyvin ottaa :). Joissain maissahan se kuuluu ihan raskaana olevien "rokotusohjelmaan".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Possunuha ei pelota ja en ole ajatellut rokotetta ottaa, mutta toki sitten kun

sitä oikeasti alkaa saamaan niin varmaan harkitsee vielä kerran..

Share this post


Link to post
Share on other sites
No onpa outoa tuon normaalin influenssarokotteen suhteen :blink: . Mitä mä olen lukenut, niin nimenomaanhan sitä suositellaan raskaana oleville, koska suojelee sitten vauvaakin syntymän jälkeen influenssalta. Soitin asiasta itse asiassa teratologiseen tietopalveluunkin ja ihan oltiin sitä mieltä että voipi hyvin ottaa :) . Joissain maissahan se kuuluu ihan raskaana olevien "rokotusohjelmaan".

 

 

No meillä täällä on jaossa Suomen Terveystalon lappu jossa lukee, että

 

"Este rokotukselle;

-yliherkkyys kananmunan valkuaiselle

-kuume tai äkillinen infektio

-raskaus "

 

 

Erikoista toimintaa kun eivät ammattilaiset ole ollenkaan samaa mieltä asioista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

HUS:n sivuilla taas on jo pitkään (3.12.2007) lukenut näin:

 

"Voinko ottaa rokotuksia raskauden aikana?

 

Rutiininomaista rokotusta pyritään pääsääntöisesti välttämään raskauden aikana. Jos äidillä kuitenkin on perussairaus, jonka vuoksi hän kuuluu riskiryhmään, voidaan esim. influenssarokotus antaa raskauden aikana, mieluiten ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Influenssarokotus voidaan antaa muillekin kuin riskiryhmässä oleville äideille. Raskauden aikana sairastettu influenssa voi olla erityisen raju ja myös riski jälkitaudeista on suurempi."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten edelläkin tuotu esiin, raskaus on nk. suhteellinen vasta-aihe eli jos rokottamisen hyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset haitat, voidaan rokottaa. Rokottamisen mielekkyyteen raskausaikana liittyy myös se, mitä vastaan ollaan rokottamassa ja minkä tyyppisellä rokotteella. Sikainfluenssan suhteen on Suomen johtava taho (THL) todennut, että raskaana olevat kannattaa rokotuttaa. Ei tällaista suositella tai priorisoida, mikäli on pieninkään epävarmuus siitä, onko rokote turvallinen ja kannattaako sitä käyttää. Pientä uskoa nyt viranomaiseen tällaisessa asiassa, ei tässä maassa turvallisuudella leikitä. Eikä sen puoleen yhdelläkään suurella valmistajalla ole varaa tuottaa rokotetta, joka vaarantaisi terveiden ihmisten terveyden, puhumattakaan raskaana olevista ja heidän tulevasta jälkikasvustaan. Kyllä niissäkin yrityksissä on ammattilaisia töissä, joiden ensimmäinen prioriteetti on kehittää keinoja jakaa terveyttä, ei lisätä sairauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä olen sitä mieltä, etten rokotusta ota. Koen että olen terve, huolehdin käsienpesusta, vältän suuria väkijoukkoja. Itse epidemiahan ei ole vielä puhjennut, vaikka koulujen alettua näin aavisteltiin tapahtuvan. JOS epidemia puhkeaisi, voisin miettiä asiaa uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

H1N1 rokote huolestuttaa asiantuntijoita

Tarttuvien tautien ja rokotusten asiantuntija Kanadassa kampanjoi turvallisemman sikainfluenssa-rokotteen puolesta.

 

 

Kanadan valtio on tilannut 50.4 miljoonaa annosta rokotetta. Rokotteista suurin osa sisältää adjuvanttia - ainetta, joka parantaa rokotteen tehoa.

 

 

Raskaana oleville naisille on Kanadassa tilattu 1.2 miljoonaa annosta rokotteita ilman tätä adjuvanttia, sillä adjuvanttien haittavaikutuksista on hyvin vähän tietoa.

 

 

Tutkimukset puuttuvat, mutta vauvoille Kanadan valtio on silti antamassa tätä adjuvanttia sisältävää rokotetta.

 

 

Useat lääkärit ja terveysviranomaiset kampanjoivat, jotta Kanadan valtio suostuisi tilaamaan 0-18kk ikäisille vauvoille adjuvantti-vapaata rokotetta. "En lähtisi käyttämään adjuvanttia sisältävää rokotetta vauvoille, ennen kuin on tehty useita kliinisiä tutkimuksia rokotteesta", sanoo tohtori Scheifele, joka on British Columbian rokotekeskuksen johtaja ja erikoistunut lapsien tartuntatauteihin.

 

 

Tutkimusten mukaan näyttäisi siltä, että adjuvantti on hyvin siedetty ja turvallinen aikuisille ja rokotteen valmistaja GlaxoSmithKline on jo siirtynyt muihin tutkimuksiin.

 

 

Tohtori Butler-Jones, Kanadan johtava terveysviranomainen sanoo: "Olemme hyvin luottavaisia sen suhteen, että adjuvanttia sisältävä rokote antaa erinomaisen ja pitkäaikaisen suojan, sekä turvaa jopa mahdollisilta muuttuneen viruksen aiheuttamilta infektioilta."

 

 

Vauvat ja raskaana olevat ovat ensimmäisinä rokotettavina Kanadassa, sillä he kuuluvat riskiryhmään.

 

 

Ympäri Kanadaa kerätään tietoa kliinisistä rokotetutkimuksista. Jossain kokeissa on mukana ollut yli 6kk vanhoja vauvoja. "Kun nämä tiedot saadaan kerättyä, ja mahdollisesti silloin on jo rokottaminen aloitettu, voidaan käytäntöä hyvinkin muuttaa, ja vauvoille ei annettaisi adjuvantti-rokotetta", sanoo Butler-Jones.

 

 

Rokotusinfo.fi-sivuston mukaan Suomeen ei ole tilattu adjuvantittomia rokotteita, vaan raskaana oleville aiotaan tarjota adjuvanttia sisältävää rokotetta.

 

 

 

CBC News 17.syyskuuta 2009

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en rokotetta tämän hetkisten tietojeni valossa ottaisi missään nimessä raskaan ollessani.

Minusta rokotteessa on suuremmat riskit ja todennäköisyydet vaurioittaa vauvaa, kuin itse sairastamisella. Esim. lääketehdashan on siirtänyt vastuun valtiolle näiden rokotteen sivuvaikutusten suhteen... Kertoo minusta siitä, että riskejä todellakin on!

 

Tosin en sitä ehdi enää saadakaan, kun laskettuaika tuossa jo oli ja meni ja pikkuisen pitäisi sieltä lähipäivinä syntyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi mielenkiintoista aloittaa uusi aihe sikainfluenssasta gallup-muodossa, kuinka moni aikoo ottaa rokotteen, ei aio tai harkitsee. Itselleni tässä vaiheessa merkitsee paljon muiden raskaana olevien mielipiteet. Samassa veneessä olemme kaikki ja varmasti huolissamme pikkuisistamme. Osaisko joku tehdä aloituksen? :unsure:

 

Itseäni kiinnostaa kumpi vaihtoehto on pahempi; sairastaa (toivottavasti lievä) sikainfluenssa vai ottaa rokote jonka turvallisuudesta ei tiedetä pitkällä tähtäimellä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenenkään silmiin osunut arviota, kuinka kauan epidemian on oletettu kestävän?

Ainakin jossain vaiheessa käsittääkseni arvioitiin, että tauti olisi Suomessa pahimmillaan (laajimmin levinnyt) tammi-helmikuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainakin jossain vaiheessa käsittääkseni arvioitiin, että tauti olisi Suomessa pahimmillaan (laajimmin levinnyt) tammi-helmikuussa.

 

Ensimmäisen aallon huippu ajoittunee marraskuun lopulle ainakin Pohjois-Suomessa ja monet perheet sairastavat sikainfluenssaa jouluna. Näin on ollut lehdissä.

Muistaakseni jossain oli, että huipun tulo kestää n. 3-4 viikkoa ja sen jälkeen lähtisi rauhoittumaan. Tällä hetkellä kai epidemioita on Pohjois-Suomessa, Oulussa ja Kuopiossa. Etelä-Suomi on ilmeisen rauhallinen, vaikka Turussa ja Salossa on paljon tapauksia. Viikko tai kaksi ja Etelä-Suomessakin on epidemia, joka yltyy.

 

Tiistaina olisi roketepäivä ja en oikein tiedä, mitä tekisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0