Monalisa

Syöttötuolit

393 posts in this topic

Ja sujauttaminen kuulostaa hirmu helpolta. Mun mielestä runnominen on melkein parempi sana. ;) Tykkään hirveesti TT:stä, mutta siitä en tykkää yhtään, kun aina pitää purkaa puoli tuolia, kun jotain haluaa säätää tai irrottaa.

 

Valjaita en ole hokannutkaan. Tosin meillä tuo kiipily tapahtuu muulloin kun syömässä ollessa. Tosin kyllä alalaudan puute on hidastanut tota jaloille pomppimista istuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan syöttötuolia käytetään? Minkä ikäisenä syöttötuolissa istuminen yleensä aloitetaan? Missä lapsi istuu syöttötuoli-iän jälkeen?

 

Tripp Trapp tietenkin käy ilmeisesti monta vuotta, mutta mitä te, joilla ei ole Tripp Trappia tai vastaavaa teitte/teette syöttisvaiheen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Saksaksi kerrottiin, että toimitusaika on 1-2 arkipäivää. Tuo pätee varmaan Saksan sisäisiin toimituksiin. Tänne Suomeen kuljetus kestää sitten varmaan kauemmin, mutta uskoakseni tuskin kauempaa kuin viikon. Tuoli tulee GLS-kuljetusfirman kautta, joka on siis ihan tunnettu kv. logistiikkafirma, vrt. DHL.

 

Laitetaas tänne vielä tieto toteutuneeesta toimitusajasta: tilasin siis tuolin tiistaina, ja seuraavan viikon tiistaina se tuotiin kotiovelle. Saa tuossa sikälikin rahalle vastinetta, että ei tarvitse itse ajella minnekään Vepsäläiseen tms. liikkeeseen tuolia hakemaan.

 

Edit: niin ja firmahan oli Skandic.de.

Edited by Coordinator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävimme tänään ostamassa Vauvatalo Johannasta Omset-merkkiset, kotimaiset, koivusta valmistetut syöttikset, joista saa taitettua pikkupöydän ja tuolin. Väri oli vielä hieman tummempi ruskea kuin kuvassa (olisiko ollut pähkinä tai mahonki?) ja tuolin hinta oli 99,- (tosin me saimme pientä paljousalennusta ostaessamme kaksi kpl + pehmusteet molempiin tuolehin). Mielestäni oli sittenkin kivampi ja "perinteisempi", kuin se edullisempi Nalle-tuoli (josta laitoin kuvankin aikaisemmin). :)

 

taittuvatqg4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on just tuollainen, kirpparilöytö ja oli aika huonokuntoinen. Mies hioi ja maalasi valkoiseksi. Ihan alyttömän hyvä käytössä!

 

Mulla itselläni on ollut tummanpunainen samanlainen, ja täytyy myöntää että tuo tuolin muuttaminen pöytä/tuoliyhdistelmäksi on tosi hyvä juttu. Tyttö harjoittelee itse syömistä ja oma tuolissa kiinnioleva pöytä on kyllä tosi tarpeellinen. Plussaa myös se, että koska tyttö heiluu ja yrittää pois tuolista niin ei ainakaan pysty putoamaan korkealta kun on pöytä/tuoliyhdistelmä käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka kauan syöttötuolia käytetään? Minkä ikäisenä syöttötuolissa istuminen yleensä aloitetaan? Missä lapsi istuu syöttötuoli-iän jälkeen?

 

Tripp Trapp tietenkin käy ilmeisesti monta vuotta, mutta mitä te, joilla ei ole Tripp Trappia tai vastaavaa teitte/teette syöttisvaiheen jälkeen?

 

Meidän muksut ovat 6 kk ja muutama päivä päälle. He osaavat jo istua melko hyvin sylissä selkä suorana, joten päätimme ostaa syöttikset ja tänään kokeiltiinkin istua niissä ekan kerran. Hyvin sujui, tosin poika kallistui koko ajan hassusti sivuille. ^_^

 

Olen ymmärtänyt, että ns. syöttötuoli-ikä päättyy esim. kun lapsi haluaa itse syödä lusikalla/haarukalla noin reilun vuoden iässä ja/tai ei vain viihdy enää syöttiksessä ja/tai mahdu siihen... Noista meidän Omset-tuoleista taittuu kivasti pikkupöytä ja tuoli, joissa ateriointia voi sitten jatkaa niin kauan, kuin tuolehin vain mahtuu istumaan. Siitä sitten hypätään "isojen ihmisten tuoleille" joku päivä. (Meillä ei muuten lapsuudessani ollut syöttistä kotona, vaan minä ja veljeni istuimme, heti kun olimme vain tarpeeksi isoja istumaan, suoraan keittiön pöydän ääreen!)

 

Kiva kuulla positiivisia kokemuksia tuolista, Neiti.Aurinko! :) Me tehtiin ilmeisesti tänään hyvät kaupat. ;)

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikeassa on erikseen "korkeita lastentuoleja", suositusikä alkaen 3 v. Nuo ovat siis kuin tavallisia tuoleja, mutta korkeammilla jaloilla ja tuoliosa lasten mitoilla. Ei tarvitse ipanan syödä polviseisonnassa sitten kun ei enää halua syöttötuolissa istua. Noihin on myös helpompi itse kiivetä kuin syöttikseen (joihin ei varmaan saakaan itse kiivetä, etteivät kaadu).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen ymmärtänyt, että ns. syöttötuoli-ikä päättyy esim. kun lapsi haluaa itse syödä lusikalla/haarukalla noin reilun vuoden iässä ja/tai ei vain viihdy enää syöttiksessä ja/tai mahdu siihen... Noista meidän Omset-tuoleista taittuu kivasti pikkupöytä ja tuoli, joissa ateriointia voi sitten jatkaa niin kauan, kuin tuolehin vain mahtuu istumaan. Siitä sitten hypätään "isojen ihmisten tuoleille" joku päivä. (Meillä ei muuten lapsuudessani ollut syöttistä kotona, vaan minä ja veljeni istuimme, heti kun olimme vain tarpeeksi isoja istumaan, suoraan keittiön pöydän ääreen!)

 

Meillä poika on syönyt itsenäisesti päälle vuoden ikäisestä. Ei mitää toivoa olisi vielä istua tavallisella tuolilla!! Syitä tähän on monia. Ei vielä ylety tavalliselta tuolita pöytään, ei ole mitään takeita että pysyy tuolissa kun pitäisi syödä ja oikeesti sitä järkee ei vaan ole vielä tarpeeksi päässä. Mä uskon että sitten kun sitä järkee alkaa tulemaan niin voisi olla jotain toivoa tavallisesta tuolista, mutta meillä on onneksi TT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä samanlainen kuin Isabellezan laittamassa kuvassa, paitsi että ihan ehtaa tavaraa 70-luvulta. Miehen käytössä siis ollut silloin aikoinaan, tosin meilläkin oli ihan samanlainen, mutta oranssi.

 

Tykkään tosta että sen saa matalalle omaksi pöydäksi, koska se on sillon turvallisempi jos esim. itse vieressä tekee keittiöhommia.

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on toisessa mummolassa tuollainen Troll-Rosie ja ihan hyvä se on. Ei me sitä kyllä käytetä kun ehkä kerran viikossa, mutta hyvin pelittää. Voisin ottaa kotiinkin tollsen jos meillä ei olis TT:tä. Tuoli on tukeva ja kivan näköinen, eikä tunu helpolla kaatuvan tai liikkuvan paikoiltaan. Ainut huono puoli on tuo aika iso istuinosa. Pitkään piti laittaa tyyny tonne selän taakse kun tuntui että poika heilui muuten miten saatui vaikka osasikin jo istua. TT:ssä ei silleen voi heilua ja temppuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen ymmärtänyt, että ns. syöttötuoli-ikä päättyy esim. kun lapsi haluaa itse syödä lusikalla/haarukalla noin reilun vuoden iässä ja/tai ei vain viihdy enää syöttiksessä ja/tai mahdu siihen... Noista meidän Omset-tuoleista taittuu kivasti pikkupöytä ja tuoli, joissa ateriointia voi sitten jatkaa niin kauan, kuin tuolehin vain mahtuu istumaan. Siitä sitten hypätään "isojen ihmisten tuoleille" joku päivä. (Meillä ei muuten lapsuudessani ollut syöttistä kotona, vaan minä ja veljeni istuimme, heti kun olimme vain tarpeeksi isoja istumaan, suoraan keittiön pöydän ääreen!)

 

Veljenpoikani ainakin käyttää vielä syöttötuolia, vaikka on jo melkein 3-vuotias. Silloin ainakin poika tietää, että nyt syödään ja keskitytään siihen. Tuoli laitetaan pöytään kiinni, niin poika syö sit itse lautaseltaan, joka on pöydällä. Näin myös ylettyy paremmin kuin tavalliselta tuolilta. Kyllä hän välillä tavallisellakin tuolilla on, jos ei syöttötuolia ole (tai pikkuveli tarvitsee sitä), mutta syöttötuolista ylettää paremmin pöydälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy tulla hehkuttamaan meiän hankintaa :) Ostettiin gracon tea time tuoli uudella söpöllä eläinkuosilla. Muovinen tuoli, jossa oma tarjotin ja pehmeä istuinosa. Ollut aivan loistohankinta, helppo pitää puhtaana, on todella tukevan oloinen ja poika viihtyy siinä loistavasti. Pehmeän istuinosan ansiosta poika pystyy istumaan tuolissa mukavasti(rehvakkaasti takakenossa :D) ja tarkkailee pöydän päästä tapahtumia. Tarjottimella on kiva leikkiä leluilla ja äiti saa rauhassa tehdä keittiöhommia. Lisäksi tuoli on kevyt siireellä ja saa helposti kasaan pieneen tilaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tripp trapp tulee, pähkinän värisenä. Pehmusteetkin oon tilannut jo etukäteen, nyt pitäis vaan löytää vauvasetti ja itse tuoli halvemmalla kuin 200€... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilattiin eilen Hauck Alpha eilen Saksasta. Hinta ei ole paha alle 50 euroa ja toimituskulutkaan ei päätä huimaa, 15 euroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minkä värisen Hauck Alphan tilasit, Anski? Minä tänään jo melkein tilasin... mut sit tuli jotain... pitää ottaa uusi yritys lähiaikoina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä haaveilen tripp trappista. Mies pitäis vaan saada vakuutettua siitä, että me tarvitaan ehdottomasti 200e:n syöttötuoli. Ei se vaan tunnu tajuavan, että TT:llä olis käyttöä vaikka kuinka pitkään, ja että joku mummulasta raahattava perintörotjake ei ihan ole yhtä pitkäikäinen... Hyvä aloittaa ylipuhumaan jo nyt, kun koko vauva ei ole vielä edes syntynyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Minkä värisen Hauck Alphan tilasit, Anski? Minä tänään jo melkein tilasin... mut sit tuli jotain... pitää ottaa uusi yritys lähiaikoina.

 

Tilasin valkoisen sinisillä pehmusteilla. Tuoleissa oli aika paljon eri värivaihtoehtoja. Tänään sieltä mytoysilta tuli juuri mailia, että tuoli tulee kuljetuksella ja muu tilpehööri postissa. Täytyy kyllä sanoa, että melkoisen epäkäytännöllinen onlinekauppa tuo Mytoys. Siis mielestäni tosi vaikeaa oli saada tilaus tehtyä. Yksi syy saattaa olla kyllä mun kehno saksan kielen taito ja tekstiä arvailin muiden kielten kautta. : ) Onnistui kuitenkin muutaman hermojen menetyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota...öhöm...Korjaan nyt vähän tuota paljonlainattua tekstiäni... Eli minä ja pikkuveljeni istuimme isojen ihmisten keittiöntuoleilla aivan 80-luvun alussa. Silloinkin oli syöttiksiä olemassa, mutta vanhemmillani ei tainnut olla varaa sellaista hankkia tai sitten se oli vain heidän mielestään turha?! :rolleyes:

 

Eli missään nimessä en väitä, että noin pitäisi/voisi/tarvitsisi tehdä nykyisin, jos/kun lapsi ei mahdu istumaan/halua istua syöttiksessä. Omat kokemukseni ja äitini kertomat jutut tosin rohkaisevat myös minua (ehkä) joku päivä kokeilemaan omia pikkuisia suoraan keittiön pöydän ääreen niille "isojen ihmisten" tuoleille istumaan.

 

Ja muistakaas immeiset, että keittiönpöytiä ja -tuoleja on hyvin paljon erilaisia ja -korkuisia. Ja saahan siihen tuolille korotusta halutessaan, vaikkapa napakasta tyynystä... ;)

 

Mutta luulen tosiaan, että noissa ostamissamme syöttiksissä (joista saa sen tuoli+pikkupöytä-systeemin) mahtuvat meidänkin naperot syömään vielä pitkän aikaa, ehkä sinne 2-3-vuotiaiksi asti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätin olla vähän vastarannan kiiski ja tulla esittämään pari Tripptrapp-vastaista asiaa tasapuolisuuden nimissä :D

 

- muovinen tuoli olisi varmasti helpompi puhdistaa, sen viitsisi viedä vaikka suihkun alle. Lisäksi TT:ssä on paljon koloja, rakoja yms. joihin littaantunut ja kuivunut ruoka on TOSI vaikea puhdistaa. Ja ainakin tässä vaiheessa vielä puolet joka ruoka-annoksesta menee muualle kuin suuhun, joten tuoli on tosi siivottoman näköinen suurimman osan aikaa. Jos vertaa vaikkaa Ikean Antilooppiin, niin sehän on valettu yhdellä muotilla koko istuinosa, eli ei ole saumoja tms. Varmasti nopea puhdistaa!

- hankittiin TT:n valjaat, toiveena että poitsu pysyisi paremmin paikallaan eikä pyörisi ympäri. Ei olla saatu niitä säädettyä niin kuin oltaisiin haluttu, on tosi hankala systeemi. Monissa muovisissa syöttiksissä olen nähnyt paljon paremmat valjaat.

- tuoli keikkuu vaikka kasattiin niin hyvin kuin osattiin

 

Näin siis meillä :D Saimme tuolin lahjana, itse en olisi ainakaan uutena täyteen hintaan sitä ostanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä kanssa "rakastan" noita TT:n koloja.... aluksi jaksoin hinkata tuolin vimosen päälle puhtaaksi, mutta nykyään oon luopunut toivosta ja pyyhin vaan pahimmat pois. Syöttishän se vaan on.

 

Meillä on TT kyllä käynyt suihkussa joskus, kun poika kusi sen päälle ja ku siinä oli muutakin moskaa samalla. Naapurin TT on käynyt suihkussa jättipuklujen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä tyytyväinen TT:n omistaja runsaalla 2 viikon kokemuksella :D Ruoka menee suuhun tai ruokalapulle, vielä ei ole siis tarvinnut tuolia jynssätä. Kokoamisen jälkeen tuntui keikkuvan, mutta on vakaa kun vauva istuu tuolissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now