onion

Suosittele (tai etsi) lapsille tarkoitettuja tuotteita!

15 posts in this topic

Oisko tilausta tällaiselle ketjulle? Tässä voisi suositella esim. hyväksi havaittua, lapselle sopivaa shampoota, tai kysäistä mikä pillimehu olisi 'järkevin' valinta. Lapsia houkuttelevilla kuvilla varustettuja tuotteita vilisee kaupan hyllyillä pilvin pimein, mutta ei taida ne kuvat aina tarkoittaa sitä, että tuote ois oikeesti hyvä lapsille..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitan itse juurikin siitä pillimehusta. Poika täyttää syksyllä 2v, ja nyt helteillä on otettu rantaevääks mehuakin veden lisäks, että tulis varmasti juotua tarpeeks. Meinas vaan äiti mennä pyörälle päästään mehuhyllyn luona..

 

Onko sokeriton (ja siis makeutusaineilla maustettu) mehu muka parempaa kuin sellainen, jossa sitä sokeria on? Ja miksi ihmeessä niissä kivoilla kuvilla varustetuissa (pilli)mehuissa ei löydy lisäaineetonta, luonnollista vaihtoehtoa? Rainbowlta sitten löytyi 'lisäaineeton, ei lisättyä sokeria' -vaihtoehto, mutta liekö tuokaan paras..

 

Sama jogurteissa: Ne kivoimman näköiset vaihtoehdot on tyyliin jotain suklaavanukkaita. :blink: Oonkin sitten ostanut jotain makuviilejä tai tavallisia jogurtteja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ostetaan pillimehuiksi Pirkan täysmehuja. Ne on edullisia (6prk/2€) ja uppoaa hyvin ja ei ilmeisesti ole sokeria. Pirkalla on myös niitä mehujuomia, joita saa eurolla 5. Mut niitä ei olla ostettu, kun aattelin et toi täysmehu ois parempi.

 

Kyllä me joskus jossain reissussa ostellaan ihan grandeja tms, mutta tosiaan ihan satunnaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en itse ole ollenkaan vakuuttunut makeutusaineden turvallisuudesta mutta tämä ei ole sitten mitenkään asiantuntijan mielipide vaan ihan omasta päästä temmattu. Mutta meillä juodaan vaan sokerilla makeutettuja mehuja. Niistä pojan ehdoton suosikki on Marlin Natur Mansikka mehutiiviste. Mieskin tykkää siitä kovasti joten maistuu myös isommille lapsille. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä kans suosin mieluummin sokeria. Tosin en aina syynäile tuoteselosteita.

Itsellekin cola colana, ei lightia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se Rainbown pillimehu on meillä ollut käytössä reissussa. Tytölle on ainakin tuo mehu maistunut oikein hyvin. Muuten sitten juodaan kotona omaa mehua, sen ainakin tietää mitä siihen on laittanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huomasin että yksittäispakatuissa jugupurkeissa aikuisten versio on kevyempi ja vähäsokerisempi kuin ne kidius-merkkiset, jotka on suunnattu lapsille. Eli meillä tyttö syö aikuisten jugurttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä juodaan pillimehuista niitä sokeripitoisia mehuja, en siis osta sokerittomia (makeutusaineilla makeutettuja). Yritän mahdollisuuksien mukaan ostaa Kidius-pillimehuja, jotka on makeutettu hedelmäsokerilla, koska mä kuvittelen, että se olisi parempi kuin tavallinen sokeri. En oo verrannut sokeripitoisuuksia, hintaa noissa Kidiuksissa on hieman normi trippejä reilummin. Tytölle uppoaa oikeastaan kaikki pillimehut, osa täysmehuista tosin jää juomatta, ovat sen verran väkeviä/vahvoja maultaan.

 

Jugurteissa meillä käytetään aika paljon jackyn jugupaloja, kidiuksen jugurtteja tai Arlan luomujugurtteja (lapsille tarkoitetut) joiden nimeä en nyt muista. Sokeria noissa on ehkä hieman reilummin kuin aikuisten jugurteissa, mutta niiden käyttö ei meillä oikein onnistu, koska tyttö jättää jugurtin syömättä jos siellä on sattumia (esim. marjan paloja). Meillä käytetään myös juotavia jugurtteja, niissä uppoaa niin nuo lasten mallit kuin aikuistenkin mallit.

 

Mä en halua kovinkaan paljon käyttää tytöllä mitään kevyttuotteita (esim. rasvattomia jugurtteja), koska mun ajatusmaailman mukaan nuo kevyttuotteet (oli ne sitten rasvattomia tai sokerittomia) ovat huonompi vaihtoehto kuin normaali tuote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sattumaton, vähemmän sokeria sisältävä jogurtti on ainakin Valion -30 % sokeria sisältävä vaniljajogurtti (ei Vanilla-sarjan, vaan se "tavallinen"). Normaali määrä rasvaa, ei makeutusaineita.

 

Ketsupeista hyvänmakuinen (ns. aikuiseen makuun) ja ainakin Enskalle kelpaava on Heinzin vähemmän suolaa ja sokeria sisältävä, vaaleansinisellä etiketillä varustettu. Vähän vähemmän suolaa kuin kilpailevalla, lapsille markkinoivalla Felixillä ja reilusti vähemmän sokereita (fruktoosi mukaan laskettuna). Ja mikä parasta, ei ole kuitenkaan mitään makeutusaineita, vaan ihan oikeaa luonnon suolaa ja sokeria ;) Myös säilöntäaineeton ja lisäaineeton.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillimehuille järkevä vaihtoehto, tosin hieman työläämpi, on laimennettu täysmehu. Reissulle otetaan mukaan muki/nokkamuki/sporttipullo/mikä vaan, kaupasta tarvittaessa napataan sitten vesipullo ja 2 desin täysmehu. Kaadetaan em. nestesäiliöön 1/3 tai ½ mehusta ja vettä päälle (loput mehusta kaadetaan vesipulloon ja juodaan itse ;)). Täysmehuissa on käytännössä yhtä paljon sokereita (fruktoosikin lasketaan) kuin "pahoissa" pillimehuissa, minkä lisäksi ne ovat hedelmien happojen vuoksi todella happamia, ja rasittavat siis hampaita vähintään yhtä paljon kuin pillimehut. Laimentaminen korjaa tilanteen. Lasten mielestä (eri testeistä olen lukenut, en itse kokeillut) laimentamaton täysmehu on liian väkevän makuistakin, mutta laimennettuna maistuu paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään A+ -jugurtteja. Ne on makeutettu fruktoosilla, eikä niihin ole lisätty muita makeutusaineita. :) Joku toinekin jogu on jota mainostetaan fruktoosilla makeutetuksi, mutta ylläripylläri sieltä löytyi listasta myös aspartaami ja asesulfaami K. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now