Sign in to follow this  
Followers 0
Ink Q

Mikä johti kaksosuuteen?

135 posts in this topic

Minä sain raskaustestiin tosi heikon mutta silti ihan luettavan viivan. Tein testin seuraavana aamuna uudestaan ja tuli haalea taas viiva. Mutta huonovointisuus alkoikin melkein heti joten ei jäänyt mitään arvailujen varaan :) Testin tein kun menkat oli n.viikon myöhässä.

 

Minun masuasukit ovat tyttö ja poika, eli tyttö saattaa saada epäidenttiset kaksoset siten joskus. Jos poikani saa tytön saattaa hänestä joskus tulla kaksosten isoisä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa erimunaiset kaksoset. :wub: Äitini sisko on kaksonen, sekä äidin puolen isoisoäitini on kaksonen. Aiempia sukupolvia en sitten tiedäkkään, mutta siis suvussahan tämä kulkee, joten siitähän tämä johtuu :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla suvussa kaksosuutta, äidilläni kaksoissisko ja äidinäidillä kaksoissisko. Muuten en tiedä onko vielä muita tuon lisäksi. Tästä johtuen raskauden alussa aikanaan vitsailin miehelle että entäs jos tuleekin kaksi kun se voi periytyä ja kyseessä olikin sitten tosi hyvä vitsi, ekasta ultrasta löytyi ensin yksi sikiö mutta lääkäri halusi katsoa vielä alakautta ja tokaisi että täällä takana on vielä toinenkin vauva.

 

Raskaustestejä tuli tehtyä varmaan 4 kpl ja kaikissa oli älyttömän haalea plussa joka ei koskaan voimistunut aamupissistä huolimatta joten sen perusteella ei voinut mitään päätellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on kaksosten mahdollisuus kun edelliset kaksoset olivat isomummillani? Identtisyyttä ei tiedä koska toinen heistä kuoli alle kahden päivän ikäisenä.

Tuleeko raskausoireita paljon aiemmin kuin kuukautisten pitäisi alkaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tää onki jännä keskustelu...

meillä ei suvussa kaksosuutta.mutta mieheni äiti on epäidenttinen kaksonen.. en tiedä onko enempää.

miehellä on entisestä liitosta tyttö ja poika.meillä on myös tyttö ja poiika. voisiko meistä siis tulla kaksosten isovanhempia sitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä vaan. Tyttärenne todennäköisyys saada epäidenttiset tuplat on suurentunut isän puolelta . :)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on kaksosten mahdollisuus kun edelliset kaksoset olivat isomummillani? Identtisyyttä ei tiedä koska toinen heistä kuoli alle kahden päivän ikäisenä.

Tuleeko raskausoireita paljon aiemmin kuin kuukautisten pitäisi alkaa?

 

Meillä myös isomummuni synnytti kaksoset, toinen kyllä kuoli synnytyksessä. Ja serkulla on 6 vuotiaat kaksoset. Tosin serkun anoppikin on synnyttänyt kaksoset. Mutta kyllähän se siirtyy useita sukupolvia toiselle. No meillä on vaan yksösiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkintoinen aihe :girl_smile:

 

Meillä minun isän äidillä on kaksoisveli ja miehen äidin kaksonen löytyi myöhemmin hänen vatsasta. Miehen puolella tietääkseni useampiakin kaksosia.

 

Lisääkö tämä mitenkään mahdollisuuta saada kaksosia? Tai saada lapsen lapsina kaksosia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun mummoni on kaksonen ja äitini myös (sisko kuoli synnytyksessä), nyt jännityksellä odotellaan että kuinka meidän käy :D Siskoni ei saanut kaksosia, joten todennäköisyydet ainakin ovat suuret!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitoksia tiedosta :girl_smile: Vähän tohon suuntaan olin arvellut. No kaikki lapset otetaan avosylin vastaan jos niitä siunaantuu oli niitä kuinka monta tahansa :lipsrsealed: (Olis se kiva kokea kaksois onni ja arkikin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on hauskoja pohdintoja. Mä itse olen epäidenttinen kaksonen, ainakin osasyynä meihin käsittääkseni on ollut clomit tai vastaavat sen ajan lääkkeet. Äidinäitini odotti aikanaan erimunasia kaksosia, toinen oli kohdunulkoinen ja toinen kohdussa. Samoin äitini siskon kaksonen löytyi joskus tätini vatsastaan tms.

Meillä kuitenkin on vain yksösiä. Kummallakin kerralla kun ollaan raskauduttu on ensimmäinen kysymys mun puolen sukulaisilta ollut "Onnea, kuinka monta" :rolleyes: Toistaiseksi ei kuitenkaan meidän suvussa ole enempiä kaksosia näkynyt, joten ehkä noi clomit tms oli se pääsyy minun kaksosuuteeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä, tämä kaksosasia on kyllä mielenkiintoinen! :girl_smile: Monestihan se menee niin, että äidiltä tyttärelle periytyvä alttius saada kaksosia hyppää sukupolven yli. Esim. meillä mummini on synnyttänyt kaksoset ja hänellä itsellään on ollut sisaruksina kaksostytöt, joilla ei ole lapsina kaksosia. Äitini on saanut vain yksösiä, mutta meille tuli kaksoset. Toisella mummin sisaruksista on sitten taas lastenlapsina kahdet kaksoset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep. Me saimme tänään tietää saavamme kaksoset. Huh mikä uutinen! Suvussa ei muita kaksosia ja ihan luomuja ovat.

 

Aavistin tämän jo pari viikkoa sitten, kun näin etiäisenä painajaisunen, jossa varhaisultrassa todettiin kaksosraskaus ja samaan syssyyn vielä molempien olevan poikia! Saas nähdä myöhemmässä vaiheessa osuuko poikaveikkaus oikeeseen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Pata kaksosuutisista.

 

Itsekin aavistin viime syksynä odottavani kaksosia, pahoinvointi oli jotain aivan infernaalista ja sitä kesti ja kesti...saimme kyllä tiedonkin aikaisin, vkolla 6+1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odotan ilmeisesti identtisiä kaksospoikia. Yhteinen istukka, mutta omat pussit.

 

Itse olen myös kaksonen epäidenttinen tosin. Minä ja veljeni olemme tähän asti olleet sukumme ainoat kaksoset, tosin lapsiakaan suvussamme ei kovin paljoa ole. Esim. äidilläni on vain yksi veli ja minä ja veljeni olemme vanhempiemme ainokaiset. Mummollanikin taisi olla vain kaiksi siskoa jne. Suurinpiirtein sama isänpuolelta. Muutenkaan identtisyys ei taida periytyä, joten arpa vain osui meille. Vauvatkin saivat alkunsa ihan "vahingossa", koska vielä ihan ei ollut tarkoitus lisääntyä, toki asiasta oli puhuttu ja ehkäisy oli tarkoitus jättää pois syksyllä 2011 häiden jälkeen. Ultrassa kun saimme tietää odottavamme kaksosia oli järkytys kieltämättä suuri, kaiken mahdollisen olin lukenut mitä alkuraskauden ultrassa selviää ja pelännyt ja ollut kauhuissani ja melkein varma siitä, että jotain kamalaa löytyy tai ettei vauvaa olekkaan, mutta kaksosia en ollut missään vaiheessa ajatellut ollenkaan.

 

Koko raskaus on mennyt helposti, pahoin vointia oli alussa ihan vähän, mutta kertaakaan en edes oksentanut. Vatsa on kasvanut aika nopeasti, mutta en voi sitäkään verrata vatsan kasvuun silloin kun masussa vain yksi, koska en ole koskaan kokenut muunlaista raskautta kuin tämä kaksosraskaus. Mielistäni kaikki on kuitenkin mennyt paremmin kuin alkuun pelkäsin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos miehen suvussa on paljon kaksosia, voiko se "periytyä" meille? Meidän suvussa ei ole yhtiäkään kaksosia, ja mietin vaan että kumman puolelta ne geenit vaikuttaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miehen suvulla ei ole merkitystä. Jos sinun suvussa olisi erimunaisia kaksosia, se alttisu irrottaa kerralla useampi kuin yksi munasolu periytyy. Se lienee ainoa perytyvä asia kaksosuutenn liittyen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eli minä olen voinut periä tuon alttiuden äitini puolelta, äidilläni on epäidenttiset sisarukset, sisko ja veli. Meille tulossa identtiset, joten se on ihan oma ihmeensä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas olen ymmärtänyt asian niin, että alttiuden saada erimunaiset kaksoset periytyy myös isän suvun puolelta siten, että esim. isän äidillä on tuo alttius, joka sitten siirtyy isän kautta tyttärelle, joka voi saada kaksoset. Näin "kaksosuus" hyppäisi siis yhden sukupolven yli (tai useammankin, jos ketju menee esim. näin: äiti (jolla kaksosalttius) > poika > poika > tytär, jolle kaksoset). Correct me if I'm wrong. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jotain ton suuntaista mäki olen kuullut, mutta en saa nyt yhtään ajatuksia kasaan et voisin tarkemmin pohdiskella asiaa :girl_crazy: Rade :girl_haha: Mutta siis kuitenkaan niin ei vois periytyä, että esim. mun miehen suvussa olis kaksosia niin me saatais kaksoset, eiks niin? Koska ei ne mun miehen siittiöt tiedä et pitääks niiden jakautua tai käskeä munasolua tai alkioo jakautumaan :girl_haha:

 

Ei nyt mun pitää lopettaa ennenku menee vielä hullummaks nää mun jutut, anteeksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa erimunaiset kaksoset (ihanaa!) :) Se saattaa olla perinnöllistä, joskaan kaksosia en suvustani tunne..

 

Äitini äidin isoäiti: kaksoskeskenmeno ennenvanhaan

Äitini äidin äiti: ei tietoa

Äitini äiti (mummuni): munasarjoissa jotain ongelmia, synnyttänyt kaksi tytärtä vuosien ikäerolla. (Mummulla kaksosserkut..)

Äitini: yksösiä kaikki

Minä: erimunaiset kaksoset tulossa <3

 

Eli varmaan tuolta äidin puolelta tää on periytynyt, mutta tosiaan jos hyppää yhden yli yleensä niin sekin täsmäisi, mummuni ei vaan ole saanut kaksosia, ehkäpä noiden munasarjoissa todettujen sairausten takia??

 

Mutta onko mahdollista että tää on silti vain sattumaa? Irtoaako multa aina enemmän munasoluja kerralla? Mies meinasi lähteä juosten pakoon, kun vitsailin että seuraavaks tehdään kolmoset.. :D <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi kai se olla sattumaakin, sehän on vain mahdoillisuus, että on alttius irrottaa kerralla useampi. Eikä joka kerta välttämättä niin tapahdu. :D Me rakennetaan ja meidän naapuriin rakentaa perhe, jossa on kahdet kaksoset... ja kolme yksöstä, että ei ole heilläkään joka kerta tullut tuplapottia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko taas pikkuisen tunkeutua :D

 

Adelita: Alttius erimunaisiin kaksosiin voi periytyä naisen isän puolelta kyllä, mutta ei sen lasta tekevän miehen suvusta (siitä oli puhe siinä aiemmin).

 

miimay: Tottakai se on aina sattumaa, ihan niin kuin kaikki lasten saamisessa :girl_sigh: Voi olla, että sinulta on vain sattumalta kerran irronnut kaksi munasolua, ja ne on sattumalta molemmat hedelmöittyneet. Vaikka yleensä irtoaisikin vain yksi. Ja vaikka joka kerta irtoaisi kaksi, niin ei se silti automaattisesti tarkoita aina kaksosia, kun ei ne todellakaan välttämättä molemmat hedelmöity. Mutta onhan sinulla silti periaatteessa suurempi riski verrattuna keskimääräiseen ihmiseen, joka ei ole saanut kaksosia, koska kun sinulta on kerran irronnut kaksi munasolua, saattaa olla, että sinulle tapahtuu sitä uudestaankin.

 

Hyvä kuulla, ettei identtisten kaksosten saaminen periydy miehen suvusta. Äitini on sitä mieltä, että se periytyy nimenomaan miehen suvusta, ja että pikkusiskollani on näin ollen suurempi mahdollisuus saada kaksoset, koska pikkusiskon poikaystävän äiti on identtinen kaksonen. No, eipähän tarvitse minun enää kadehtia pikkusiskoani kaksosmahdollisuudesta :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0