Sign in to follow this  
Followers 0
Ink Q

Mikä johti kaksosuuteen?

135 posts in this topic

Adelita: Alttius erimunaisiin kaksosiin voi periytyä naisen isän puolelta kyllä, mutta ei sen lasta tekevän miehen suvusta (siitä oli puhe siinä aiemmin).

 

No niin, tää menee taas hiusten halkomiseksi. :rolleyes: Tietenkään yhdenkään miehen siittiöt ei poksauttele mitään munasoluja kahtia, mutta miehen suvussa voi kulkea taipumusta erimunaisiin kaksosiin. Miehet vain kantavat ominaisuutta siirtäen sen mahdollisesti tyttärelleen tai pojan-/tyttärentyttärelleen jne. Eli lasta tekevä mies voi siirtää alttiuden omalle tulevalle tyttärelleen!

 

Mitä enemmän näitä lauseita pyörittelee, niin sitä enemmän menee pää solmuun, vaikka kaikki puhutaan ihan samasta asiasta. ;)

 

Over and out.

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

alkuperäiseen aiheeseen vastatakseni.girl_smile.gif

 

meille tulossa luomukaksoset. suvustani tulee aika "kaukaa" äidin puolelta muutamia kaksosia, mutten voinut ajatellakaan että tälläinen onni pompsahtaisi omalla kohdalleni!lipsrsealed.gif Kaksosilla on omat istukat ja pussit, eli ovat siis ilmeisesti erimunaisia?girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni se, paljonko identtisillä sikiöillä on yhteistä kohdussa, riippuu täysin siitä, missä vaiheessa jakautuminen on tapahtunut. Siitä ei voi varmaksi päätellä erimunaisuutta vaikka molemmilla olisikin kaikki omat kalvot ja istukat. Onnittelut, Sode, kaksosraskaudesta!! :lipsrsealed:

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi OT, mutta vau, Sode, mä en tiennytkään että sulla on sielä 2 matkustajaa :lipsrsealed: :lipsrsealed: Onnea hirmuisesti :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille syntyi ihan luomukaksoset.Kummankaan suvussa kaksosia ei ole joten oli kyllä aikamoinen yllätys.Mitenkään en aavistanut asiaa etukäteen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsettomuuslääkäri oli ehdottamasti sitä mieltä, että joka clomikierrosta on minulle tehtävä seurantaultra. Monikkoraskautta edistää clomien lisäksi äidinäitini, joka on synnyttänyt kolmet kaksoset...:girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kanssa miettinyt tätä "sukurasitetta" ja kuinka todennäköistä on saada kaksoset.

 

Äitini on epäidenttinen kaksonen, äitini vanhin sisko on saanut kaksoset, serkkuni (äidin puoleista sukua, äidin veljen muksu) sai tuossa muutama vuosi sitten kaksoset. Kaksosia on lähisuvussa enemmänkin. En ole vielä laskenut kuinka monet (kuitenkin 5-10) mutta tätä perinnöllisyyttä olen alkanut miettimään. 

 

 

 

 

Lisääntyykö minulle todennäköisyys että voin saada "luomuna kaksoset? Olenko ihan väärässä? Ainakin on tullut tätä foorumin viestiketjua katottua, että perinnöllisyys luomukaksosiin lisääntyy mitä enemmän lähisuvussa on (varsinkin äidin/vanhempien puolelta) kaksosia. Pariskunnan nainenhan sen "määrää" :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ihan luomukaksoset, mun suvussa ei yhtään kaksosia, miehellä useita (epäidenttisiä sekä yhdet identtiset). Hassua kyllä, mun ultralääkäri sanoi kun perinnöllisyydestä keskusteltiin, että miehenkin perimä voi vaikuttaa kaksosuuteen, en kyllä ymmärrä miten unsure.gif Meillä ei tosin tiedetä vielä, ovatko poikamme identtiset (eli voi sattua kelle vaan) vai epäidenttiset (mikä nyt tietty voi kanssa sattua kelle vaan...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille odotellaan luomukaksosia. Täytenä yllärinä.

 

Ei sukurasitetta, ei hedelmöityshoitoja, olen "vain" 24-vuotias ja vieläpä esikoiset on nyt tulossa (kun kuulemma todennäköisempää on saada kaksoset myöhemmissä raskauksissa).

 

Ar-ultrassa näkyivät eilen, 7+1, omissa pusseissaan ja ultrannut gyne sanoi, että ovat näin ollen epäidenttiset. Nyt kuitenkin jäi mietityttämään, että onkohan tuo sitten tässä vaiheessa jo noin nähtävissä? Kun niin monessa paikassa oon kuullut puhuttavan, että pelkät kahdet kalvot ei välttämättä tarkoita epäidenttisyyttä. Tää kyllä varmaan kuuluisi johonkin tyhmiä kysymyksiä -osioon...

 

Muoks. ja se piti vielä sanomani, ettei mitään fyysisiä oireita ollut, mistä olisi ollut tämä pääteltävissä (tein esim. hoppunegan vielä dpo 14, plussan vasta dpo 17, pahoinvointi on siedettävää, maha ei oo mitenkään pullahtanut). Sen sijaan miulla jostain syystä koko ajan tuli sellainen ajatus mieleen, että mitä jos niitä onkin kaksi, ja tästä myös vitsailin tosi paljon kaikkien niiden kanssa, jotka raskaudesta tiesivät. Vielä ennen ultraakin mietin tätä siinä käytävässä, ja kun gyne sitten sanoi "Hetkinen..." ajattelin, että jaahas, näinkö se sitten olikin. :grin:

Edited by Uu_

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onnea vielä tännekin! Ei minullakaan ollut mitään fyysisiä oireita alkuraskaudessa muuten kuin mahan kasvu. Ja tuo hetkinen taisi olla sana myös minut ekana ultranneelta lääkäriltä :girl_smile: Kyssäriin vastailin toiseen ketjuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille odotellaan luomukaksosia. Täytenä yllärinä.

 

Ei sukurasitetta, ei hedelmöityshoitoja, olen "vain" 24-vuotias ja vieläpä esikoiset on nyt tulossa (kun kuulemma todennäköisempää on saada kaksoset myöhemmissä raskauksissa).

 

Jaa pitipä tulla vielä korjaamaan vähän, kun kävikin ilmi, että suvusta sittenkin löytyy monikkoja. Meillä vaan on niin laaja suku, ettei miulla ollut näistä mitään tietoa, eikä miun äidilläkään, mutta isän puolella tosiaan onkin isän serkuissa kahdet kaksoset ja yhdet kolmoset. Ehkä ihan hyvä, ettei tästä ollut etukäteen tietoa... :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä odotetaan ivf-hoidosta alkunsa saaneita kaksosia. Viimeinen kolmas hoitokerta toden sanoihappy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe kiinnostaa minuakin kovasti.

 

Iso veljeni, tai siis velipuoleni (eri isä) ovat identtiset kaksoset ja muistaakseni äitini kertoi, että serkuistani tai serkkujeni lapsista äidin puolelta löytyy myös kaksoset. Isän puolelta en ole ihan varma. Olikos isän serkuissa kaksonen.. hmm.

 

Lasta ei (vielä) ole tulossa, mutta kyllä tämä kaksosuus kovasti kiinnostaa :girl_smile:

 

 

Muoks. sukuselvitystä hieman tehty ja kyllä, suvussa on kaksosia minun molemmilta vanhemmilta. Isänäidin siskot ovat kaksoset, äidin serkut kaksosia ja velipuoleni tosiaan kaksosia. Mieheni puolelta tällaista "rasitetta" ei ole, mutta ajatus kiehtoo kovasti mieltä. Josko meillekin kaksoset joskus pukkaisi ? :give_heart:

Edited by koibito

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Epäidenttisten kaksosten todennäköisyys kasvaa synnyttäjän iän kasvaessa; myös pitkillä äideillä on enemmän kaksosia kuin lyhyillä. Aikaisempien synnytyskertojen määrä, äidin puoleisen suvun kaksoset ja etenkin onnistuneet lapsettomuushoidot lisäävät myös kaksosten todennäköisyyttä." -Turun monikkoperheyhdistys.

 

Itsellä on 2/4 noista riskialttiuksista. Jännällä siis odottelemaan :)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

 

Meille kaksoset tuli aivan yllatyksena. Tammikuussa sain keskenmenon viikol 7, sitten heti yritettiin uudelleen ekojen menkkojen jalkeen. Viikolla 10 kavin yllatys ultrassa, ja siella olikin 2 pienta. Itkin ja nauroin <3 Aitini alkoi miettimaan ja hanen iso iso mummo oli kaksonen, joten todella kauas menee...ja olen alle 30v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa luomukaksoset. Suvussa on yhdet kaksoset, vaarin veljellä on kaksospojat, muita ei ole ainakaan tiettävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aavistin monikkoraskauden ennen ekaa ultraa. Vatsa kasvoi niin hurjaa vauhtia ja mulla vain oli sellainen omituinen tunne siitä, että alkioita on enemmän kuin yksi. Olivat identtiset, joten kyseessä oli puhdas sattuma. Tosin vaarillani oli kyllä aikoinaan kaksosveli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0